View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 08:54



Reply to topic  [ 13 posts ] 
Skicka gitarr med Bussgods 
Author Message
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Skicka gitarr med Bussgods
Jag vill minnas att när jag har köpt och sålt gitarrer förr med hjälp av Bussgods, så har man oftast lagt gitarren i ett hardcase och kanske tejpat lite runt caset. Men detta var flera år sen sist. Nu skriver Bussgods på sin sida såhär:

------------------
EN GITARR
Att tänka på när du packar

En gitarr förpackas i originalförpackning eller i ett gitarrfodral som sedan skyddas av bubbelplast och kartong.
Ett icke emballerat gitarrfodral ersätts ej vid eventuella skador.
------------------

Är detta något som Bussgods har lagt till på senare tid för att känsliga köpare har klagat på att caset inte är i nyskick? Mig skulle det inte spela så stor roll om det är ett litet märke på caset så länge det inte spricker. Jag är påväg att sälja en billig gitarr och är inte sugen på att leta fram en stor kartong som rymmer ett stort hardcase...

Hur är bojarnas erfarenhet av Bussgods från de senaste åren?


17 Oct 2020, 15:48
Profile
User avatar

Joined: 05 Apr 2011, 15:42
Posts: 530
Location:
Post Re: Skicka gitarr med Bussgods
Jag har helt övergett bussgods efter att postnords skicka lätt kom igång. Där har jag inte sett någon sådan begränsning och varorna är försäkrade upp till 50000kr.
Allt kommer fram snabbt och det finns utlämningsställen nästan överallt. har skickat flertalet gitarrer med dem utan problem, kostar ca 200 spänn.


17 Oct 2020, 16:24
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: Skicka gitarr med Bussgods
lampic wrote:
Jag har helt övergett bussgods efter att postnords skicka lätt kom igång. Där har jag inte sett någon sådan begränsning och varorna är försäkrade upp till 50000kr.
Allt kommer fram snabbt och det finns utlämningsställen nästan överallt. har skickat flertalet gitarrer med dem utan problem, kostar ca 200 spänn.

Tack för tips. Kollar på Postnords sida. Är det möjligen "Skicka direkt" du menar? "Skicka lätt" verkar handla om mindre prylar, upp till 2 kg.


17 Oct 2020, 17:00
Profile

Joined: 03 Nov 2008, 21:14
Posts: 1317
Location: Dorotea Lapplands Sydport
Post Re: Skicka gitarr med Bussgods
Jag skulle personligen aldrig skicka en gitarr med Postnord, har man sett filmer från Tomteboda postterminal (Tomteboda krossen) så undrar man hur någonting överhuvudtaget kommer fram helt.
Har skickat mycket med DHL sista tiden och det har funkat bra och dessutom mycket bra priser.


17 Oct 2020, 18:37
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: Skicka gitarr med Bussgods
JTM wrote:
Jag skulle personligen aldrig skicka en gitarr med Postnord, har man sett filmer från Tomteboda postterminal (Tomteboda krossen) så undrar man hur någonting överhuvudtaget kommer fram helt.
Har skickat mycket med DHL sista tiden och det har funkat bra och dessutom mycket bra priser.

Har du en länk till en sådan film? Jag kan nog faktiskt tänka mig att skicka en billig gitarr med Postnord även om det finns en risk att något händer, så länge det inte är sannolikt att något händer.

Kollade på DHL, deras sajt är extremt rörig men jag hittar bara att det är företag som kan skicka så stora paket. Har du en länk?


17 Oct 2020, 19:04
Profile

Joined: 03 Nov 2008, 21:14
Posts: 1317
Location: Dorotea Lapplands Sydport
Post Re: Skicka gitarr med Bussgods
Hmm... får nog kanske revidera båda mina yttranden.. hittar inte nån länk till den film jag såg, kan ha varit på TV.
Det var hur som helst fritt fall från ett transportband till ett annat. Det kanske inte skiljer sig från de övriga distributörerna?
Det jag nyligen skickat och fått skickat med DHL har varit förstärkare och de har varit under 1 meter så gitarrer kanske inte är så fördelaktigt prismässigt.


17 Oct 2020, 19:36
Profile
User avatar

Joined: 05 Apr 2011, 15:42
Posts: 530
Location:
Post Re: Skicka gitarr med Bussgods
jepp, man hamnar på samma sida för skicka lätt och direkt https://portal.postnord.com/skickadirekt/
Den där filmen är rätt gammal och omtalad, jag undvek själv att skicka med dem men det var innan de införde skicka direkt tjänsten, sedan dess har det gått bra att skicka och jag har som sagt skickat massor med grejer med dem. Eftersom frakten är försäkrad så hanterar de den säkert annorlunda. Allt brukar komma fram inom 48 timmar och paketen och innehållet är alltid helt och fint.


17 Oct 2020, 19:58
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 03 May 2014, 14:48
Posts: 696
Post Re: Skicka gitarr med Bussgods
Har alltid använt bussgods och har alltid fungerat för mig och inga krav på att det måste vara en kartong när det varit hardcase. Skickade senast för knappt ett år sen och det fungerade som vanligt smidigt. Enda negativa var den dryga jäveln som inte ska jobba med folk alls som satt där på bussgods när jag lämnade in. Posten skulle jag undvika totalt om det inte var någon relativt billig gitarr. Spelar ingen roll att försäkringen kan vara hög. Bevisbördan ligger på den som ska ha varan om det värsta händer när det handlar om postmord.


17 Oct 2020, 22:27
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Skicka gitarr med Bussgods
Bussgods har funkat väldigt bra under massor av år. Det problem som uppstått är när företaget Bring varit inblandat sista åren då steg skadefrekvens rätt brant. Handlare var också drabbade av problem med Bring. Det är nog snarare vilka sträckor man skickar och vilka som är inblandade i fraktandet man bör kolla. Mina problem med skadade förpackningar är uteslutande Bring och PostNord.

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


18 Oct 2020, 00:02
Profile WWW

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2740
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Skicka gitarr med Bussgods
PostNord, 199 kr för att skicka en gitarr (förutsatt att paketet väger in på max 10 kg) dessutom ingår ansvar upp till varuvärde 50000 kr = svårslaget!

Bussgods tar 329 kr, försäkring tillkommer á 40 kr för ett varuvärde upp till 20000 kr. För varuvärde upp till 50000 kr kostar försäkringen 150 kr.

199 kr vs 369 alt 479 kr

Med det sagt, jag var bussgods trogen under många år när grejerna verkligen transporterades per buss men så en dag när jag skulle skicka iväg en gitarr eller om det nu var en förstärkare så var allt förändrat. Nu var jag tvungen att åka iväg ut i ett industriområde till något fraktbolag med kundbetjäning som tangerade det obefintliga. När så PostNord utför transporten för strax under 200 kr så är det åtminstone i min värld en ”no brainer”.

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


18 Oct 2020, 11:28
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Skicka gitarr med Bussgods
Det enda botemedlet här är att se till att packa gitarren ordentligt så paketet tål smällar.
Alla speditörer jonglerar med godset och vid ev skada när man ska åberopa ersättning (trots försäkring)
så är utgångspunkten ALLTID att det varit bristfälligt emballerat. Det är först då man tittar i villkoren.

Släpp strängarna, vira bubbelplats runt huvudet (speciellt Gibson) , fyll ut i caset med plast och
lägg det sen i en ytterkartong av wellpapp med ytterligare fyllning, visst det blir tyngre men kommer ändå in under 10 kg
för de flesta instrument.

Fick kommentar på Bussgods av en spydig kundmottagare en gång :
"Öhh det är inte du som slår in julklapparna hemma va?"

Svarade, 'Korrekt, men jultomten krossar ju inte paketen heller i samma utsträckning som ni'

_________________



19 Oct 2020, 08:18
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Skicka gitarr med Bussgods
Tokerekloker wrote:
Har alltid använt bussgods och har alltid fungerat för mig och inga krav på att det måste vara en kartong när det varit hardcase. Enda negativa var den dryga jäveln som inte ska jobba med folk alls som satt där på bussgods när jag lämnade in.

Det är först när det blir en skada dom hänvisar till villkoren. I en perfekt värld hade den dryga jäveln kunnat upplysa om reglerna.

_________________



19 Oct 2020, 08:20
Profile ICQ WWW

Joined: 04 Aug 2004, 12:57
Posts: 2604
Location:
Post Re: Skicka gitarr med Bussgods
Det som var bäst med bussgods tidigare var ju att de hade manuell hantering hela vägen så gitarrer togs väl omhand om, fast sen Bring köpte upp det har det ju tydligen ändrats. Danskarna förstör posten och norskarna bussgods! :x


19 Oct 2020, 09:38
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 13 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 47 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.