View unanswered posts | View active topics It is currently 26 Apr 2024, 22:19



Reply to topic  [ 35 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Tänkte skaffa en "riktig" stratta... 
Author Message

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2080
Location: Tjörn
Post Tänkte skaffa en "riktig" stratta...
Som inte alls behöver ha Fender på skallen. Klassiskt strattaljud helt enkelt, med mycket glitter i tonen, och ett användbart svaj. Jag går inte igång på gamla gitarrer så pass att jag skulle tycka att det var värt pengarna att köpa en gammal gitarr så det får bli ngt nyare.

Har testat en hoper strattor på Mug härom dagen, inklusive en PRS Silversky och en Fender Custom Shop Masterbuild, och ett par Sandbergare som inte riktigt var specade som jag skulle vilja ha, men väldigt bra gitarrer.

Har kommit fram till att en Sandberg California med tre Sc och 5-vägsswitch borde vara grejen. Dessa säljs i sort sett aldrig begagnade, så man får väl beställa en ny...

Då kommer man till frågan om det ska vara ask- eller alkropp. De tidigaste strattorna 54-56 hade askkropp, och det blir lite klarare ljud som jag uppfattar det.

Askkropp borde det vara? Vad säger de som har/har haft både och?


(I övrigt lönngreppbräda förstås, ev rostad hals. Sedan är stallet inte alls vintagekorekt, men det ska vara användbart, och då får det bli ett tvåpunktsstall etc. Tanken är inte att det ska vara något exakt gammelstratta, mer ett klart, typiskt strattaljud. Mikarna har vintagestuk som de är. Termobehandlad kropp och ngn vibrationsbehandling kan man åxå få. )

Tar gärna synpunkter på träet till kroppen som sagt! Tackar på förhand!

_________________
/Lennart


25 Oct 2020, 18:33
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Re: Tänkte skaffa en "riktig" stratta...
Jag hade valt ask i ditt läge då du vill ha "sprillet". Jag har Strator med både al och ask. Ask kan variera mer i tyngd så kolla om du kan önska dig en lättare ask bit vilket också bidrar till ljudet du söker, samt är bekvämare i längden. Al ger lite varmare ton upplever jag. Med det sagt så har min favvo Strata al kropp men den är ju gammal och det vill du ju inte ha... :)

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


25 Oct 2020, 19:37
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2080
Location: Tjörn
Post Re: Tänkte skaffa en "riktig" stratta...
Tackar för tipsen!

Ja, det går att önska sig även mer subtila varianter sägs det, så att önska att tyskarna kollar efter en lätt askbit kan väl inte skada... :wink:

Ska inte säga att jag inte vill ha en gammal gitarr, men som jag uppfattar det kostar de en hel del pengar just för att de är gamla, och är inte automatiskt bra. Nu har jag andra gitarrer med varm och go ton, så då behöver inte denna ha det, utan kan mer komplettera med klarhet och glitter.

_________________
/Lennart


25 Oct 2020, 22:52
Profile
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2350
Location: Varberg
Post Re: Tänkte skaffa en "riktig" stratta...
Och jag hade valt al. Har både al- & askstrator, tycker väl att det klassiska strataljudet med klarhet och glitter kommer ur alkropps- (och rosewoodbrädes) strata.
Men jag gillar lönnhals bättre att spela på och att titta på.

Askkropp kan vara oerhört bright och med mindre botten. Tycker 50’s-soundet, med litet kraftigare och luddigare pickups, funkar bra till country och en överstyrd tweed-stärkare, medan alkropp/60’s idiomet mera är cleant och gångbart i funkmusik, men också överstyrt till hårdare rock.

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


26 Oct 2020, 00:10
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14776
Location:
Post Re: Tänkte skaffa en "riktig" stratta...
Custom Sam wrote:
Dessa säljs i sort sett aldrig begagnade, så man får väl beställa en ny...

Se dock till att du får möjlighet att testa, helst både Al och Ask, 'specar' är ju en sak, verkligheten ofta en annan.
Har man krav som du antyder vill man inte köpa grisen i säcken...

_________________



26 Oct 2020, 09:09
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7747
Location: Göteborg
Post Re: Tänkte skaffa en "riktig" stratta...
Vad har du för budget?


26 Oct 2020, 13:54
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2080
Location: Tjörn
Post Re: Tänkte skaffa en "riktig" stratta...
Mike Leaf wrote:
Custom Sam wrote:
Dessa säljs i sort sett aldrig begagnade, så man får väl beställa en ny...

Se dock till att du får möjlighet att testa, helst både Al och Ask, 'specar' är ju en sak, verkligheten ofta en annan.
Har man krav som du antyder vill man inte köpa grisen i säcken...


MUG, som är den enda butiken i Götet som verkar ha några hemma har ett tiotal i olika modeller, men ingen i ask vad jag kunde se. Det fanns en med i stort sett rätt saker, men det var alkropp i guld, samt liiite klubbig hals. Sedan fanns det t.ex en HSS, som var riktigt go att spela på och hade ett väldigt fint ljud, men det var inte det jag är ute efter då det var RW-bräda och HSS som sagt.

Det varierar något mellan de olika exen pga att de görs på beställning, "handgjorda" sägs det, så det är lite svårt att testa en exakt så att säga.
Gör också att det kan bli variationer om man beställer utifrån en viss spec, halsarna blir lite "ungefär", dvs som du säger Mike kan det då vara gott att kunna testa, men gitarren i fråga är då byggd på beställning till mig. Dock, ingen konstig spec så den skulle ju vara fullt säljbar ändå. Men en besvikelse efter typ ett halvårs väntan.

Vad gäller budgeten så kan jag tycka att runt 25´ plus minus några borde kunna ge en utmärkt gitarr.

_________________
/Lennart


26 Oct 2020, 18:18
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2565
Post Re: Tänkte skaffa en "riktig" stratta...
https://www.youtube.com/watch?v=ROlRaXVCuaY
Fender American Professional Stratocaster

https://www.youtube.com/watch?v=v0z67ymskKI
Fender American Original 50's Stratocaster

Haar
https://www.youtube.com/watch?v=lt06tj1hFWc

Tokai
https://www.youtube.com/watch?v=ZXM908hWV0A


Last edited by bummer on 28 Oct 2020, 09:25, edited 5 times in total.



27 Oct 2020, 08:06
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14776
Location:
Post Re: Tänkte skaffa en "riktig" stratta...
Custom Sam wrote:
Det varierar något mellan de olika exen pga att de görs på beställning, "handgjorda" sägs det, så det är lite svårt att testa en exakt så att säga.
Gör också att det kan bli variationer om man beställer utifrån en viss spec, halsarna blir lite "ungefär", dvs som du säger Mike kan det då vara gott att kunna testa, men gitarren i fråga är då byggd på beställning till mig. Dock, ingen konstig spec så den skulle ju vara fullt säljbar ändå. Men en besvikelse efter typ ett halvårs väntan.

Vad gäller budgeten så kan jag tycka att runt 25´ plus minus några borde kunna ge en utmärkt gitarr.

Ja du, det blir ju knepigt och kokar ned till om du bestämt dig för just en Sandberg, då finns väl inget alternativ.
Vad gäller det ekonomiska så tar du ju en smäll om du behöver sälja de som beg.
Säljs dom verkligen nya 'handbyggda' för 25k?

Finns det ens elgitarrer som sätts ihop av en maskin eller robot?
Fenders gitarrer är förresten också handbyggda om det är någon tröst.

Kropparna sågas ut maskinellt men resten görs ju för hand

Jag skulle personligen hellre leta upp en Fender på tex Thomann för den pengen , med de specar du vill ha.
Då har man ju också fri retur om man inte blir nöjd.

Visst har jag själv köpt gitarrer på chans flera ggr, främst begagnade men jag har inte så detaljerade krav på ljud etc..
Om man har det brukar jag alltid rekommendera 'Try before you buy'

_________________



27 Oct 2020, 08:32
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7747
Location: Göteborg
Post Re: Tänkte skaffa en "riktig" stratta...
Om du har såpass hög budget så kan du ju ta kontakt med en lokal byggare och få gitarren precis som du vill ha den.


27 Oct 2020, 13:18
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Re: Tänkte skaffa en "riktig" stratta...
Här har du en för 10500 kr. https://www.blocket.se/annons/alvsborg/ ... p/92667702

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


27 Oct 2020, 17:51
Profile
User avatar

Joined: 30 Jan 2006, 23:30
Posts: 563
Location: Dimension C
Post Re: Tänkte skaffa en "riktig" stratta...
Har du funderat på en Suhr Classic Pro? Brukar gå att få begagnade för ca 15 000 kr. Finns dock inte med ask-kropp (med undantag av vissa special-utgåvor).

_________________
"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."
Albert Einstein


27 Oct 2020, 18:19
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2080
Location: Tjörn
Post Re: Tänkte skaffa en "riktig" stratta...
Mike Leaf wrote:
Ja du, det blir ju knepigt och kokar ned till om du bestämt dig för just en Sandberg, då finns väl inget alternativ.
Vad gäller det ekonomiska så tar du ju en smäll om du behöver sälja de som beg.
Säljs dom verkligen nya 'handbyggda' för 25k?

Finns det ens elgitarrer som sätts ihop av en maskin eller robot?
Fenders gitarrer är förresten också handbyggda om det är någon tröst.

Kropparna sågas ut maskinellt men resten görs ju för hand

Jag skulle personligen hellre leta upp en Fender på tex Thomann för den pengen , med de specar du vill ha.
Då har man ju också fri retur om man inte blir nöjd.

Visst har jag själv köpt gitarrer på chans flera ggr, främst begagnade men jag har inte så detaljerade krav på ljud etc..
Om man har det brukar jag alltid rekommendera 'Try before you buy'


Tack för synpunkterna!

Ja, jag är själv väldigt skeptisk till ordet "handbyggd", och det man kan fråga sig är om det tillför något till instrumentets funktion etc.

Ställde frågan vad som menas med handbyggd, det är att allt formande av hals etc görs via slipning/avverkning för hand, men att det används maskiner till grovaverkningen. Därför är halsarna något varierande tjocklek, något jag märkte på de ex. som fanns där.

Vad som jag främst tyckte var bra med Sandbergarna var att de lät väldigt bra, och kändes inspelade, resonanta. Om detta beror på den värmebehandling/relic som de gör på instrumentet för att skapa en typ av snabbåldrande av gitarren är svårt att säga, men de kändes mer levande om man säger så. Det görs dessutom någon form av vibrationsbehandling.

Sedan har väl jag 100 ggr större förtroende för att en tysk skruvar ihop något bra än en amerikan, ärligt talat. Även om konceptet elgitarr är väldigt amerikanskt känns det som. :wink:

Provade bl. a en Fender Custom Shop Masterbuild -54 som ligger på 35 tkr, kändes inte som något speciellt för mig, som inte är strattakonnässör iofs.

Ska ta en titt på vad Thomann etc kan ha, men ska jag köpa Fender så finns det ju en hel del begagnat till salu, även om det är en djungel med alla modeller och varianter.

_________________
/Lennart


27 Oct 2020, 23:49
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2080
Location: Tjörn
Post Re: Tänkte skaffa en "riktig" stratta...
Vinyljunkie wrote:
Om du har såpass hög budget så kan du ju ta kontakt med en lokal byggare och få gitarren precis som du vill ha den.


Bra tanke!

Ja, när du skrev det så tänkte jag att då kan jag ju bygga den själv, har gjort betydligt mer avancerade saker än att skruva ihop en stratta. Jonken hade ngn strattabyggartråd har jag för mig med en massa små saker som gör skillnad.

Det låter helt klart kul det med... :lol:

_________________
/Lennart


27 Oct 2020, 23:52
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2080
Location: Tjörn
Post Re: Tänkte skaffa en "riktig" stratta...
Polytone wrote:


Tack för tipset!

Den får jag ju titta på, alla grejorna jag tänkt mig förutom ask-kropp. En timma bort ungefär.

_________________
/Lennart


27 Oct 2020, 23:55
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2080
Location: Tjörn
Post Re: Tänkte skaffa en "riktig" stratta...
magnus wrote:
Har du funderat på en Suhr Classic Pro? Brukar gå att få begagnade för ca 15 000 kr. Finns dock inte med ask-kropp (med undantag av vissa special-utgåvor).


Tack! Ja, har funderat på en sådan och tittat runt en del på deras hemsida etc. Även det märket är sådana som inte säljs så ofta vad jag kan se, men specarna ser ju onekligen intressanta ut!

_________________
/Lennart


28 Oct 2020, 00:14
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2565
Post Re: Tänkte skaffa en "riktig" stratta...
https://www.worldofmusic.com.au/blog/as ... one-woods/


28 Oct 2020, 09:09
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14776
Location:
Post Re: Tänkte skaffa en "riktig" stratta...
Kanske denna Frankenstrat kav vara intressant, verkar ha de flesta kriterier du är ute efter
Priset är väl kanske liiiite i högsta laget men säkert prutbart

https://www.blocket.se/annons/stockholm ... r/92551116

En till 'riktig' Custom Shop med Ask

https://www.blocket.se/annons/halland/f ... 3/91195949

_________________



28 Oct 2020, 09:33
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2080
Location: Tjörn
Post Re: Tänkte skaffa en "riktig" stratta...
bummer wrote:
https://www.worldofmusic.com.au/blog/ash-vs-alder-the-fender-tone-woods/


Tackar!

Ja, jag har läst en massa och lyssnat på diverse Youtubeklipp, och sammanfattninsgvis brukar det hamna där denna artikeln också hamnar:

"Sonically, Alder will produce more attack and presence with its emphasised upper-mids, resulting in it sounding a little bit punchier than Ash. Ash will give you a comparably rounder and slightly mellower tone with chiming highs that aren’t too bright."

Ett intressant klipp; https://www.youtube.com/watch?v=7k_A8GhN0L8

En av sönerna har en G&L-stratta från -94, USAbyggd, köpt här på Bojen för övrigt. Den har en kropp av bookmatched swamp ash, bärstensfärgad lätt sunburst. Förutom att den är otroligt snygg så låter den fantastiskt bra.

Nu kommer jag troligen att åka och titta på den där som tipsades om ovan, och det är inte alls otroligt att jag köper den. :D

Samtidigt som det låter som en kul sak att bygga en. Kan generera massor av funderingar, först materialval, och sedan byggråd... Och någon form av "Vibrationsbehandling" för att snabbåldra instrumentet, eller rättare sagt väcka träet till liv utan 5000 timmars spelande.

_________________
/Lennart


28 Oct 2020, 09:45
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2565
Post Re: Tänkte skaffa en "riktig" stratta...
Intressant hur detta med Strator har utvecklats. Idén från början var väl att det skulle vara en gitarr som var lätt och billig att massproducera.
Nu har vi Custom Shop, och flera olika Boutique-märken... :mrgreen:


28 Oct 2020, 10:08
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14776
Location:
Post Re: Tänkte skaffa en "riktig" stratta...
bummer wrote:
Intressant hur detta med Strator har utvecklats. Idén från början var väl att det skulle vara en gitarr som var lätt och billig att massproducera.
Nu har vi Custom Shop, och flera olika Boutique-märken... :mrgreen:


Nja, det var Telecastern.
8)
Stratocastern var mästerverket, och faktiskt riktigt dyr när den lanserades.
Fortfarande lysande design och funktion > 65 år senare

_________________



28 Oct 2020, 11:33
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 13 Aug 2004, 10:46
Posts: 2000
Location: Göteborg
Post Re: Tänkte skaffa en "riktig" stratta...
Music Man Cutlass? Verkar ju visserligen vara alkropp men det är ju roasted maplehals och många hyllar ju dessa.


28 Oct 2020, 20:31
Profile
User avatar

Joined: 10 Aug 2002, 10:34
Posts: 2257
Location: Söderhamn
Post Re: Tänkte skaffa en "riktig" stratta...
Prata med Robert på https://www.aresguitar.se/ som huserar bara några hundra meter från mitt jobb.
Då får du vara med och bestämma allt på gitarren.


29 Oct 2020, 09:19
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2080
Location: Tjörn
Post Re: Tänkte skaffa en "riktig" stratta...
toandfro wrote:
Music Man Cutlass? Verkar ju visserligen vara alkropp men det är ju roasted maplehals och många hyllar ju dessa.


Tack för tipset, en till modell att kolla... ;-)

Vad gäller roasted, en tjomme menade att det egentligen bara spelar roll på lönn som inte är rak i fibrerna, som birdseye eller flammig lönn för att stabilisera träet och inte göra det så känsligt för väderomslag. Däremot bli det väldigt go känsla i ytan.

Någon som har andra åsikter? :D

_________________
/Lennart


29 Oct 2020, 14:46
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14776
Location:
Post Re: Tänkte skaffa en "riktig" stratta...
Custom Sam wrote:
Vad gäller roasted, en tjomme menade att det egentligen bara spelar roll på lönn som inte är rak i fibrerna, som birdseye eller flammig lönn för att stabilisera träet och inte göra det så känsligt för väderomslag. Däremot bli det väldigt go känsla i ytan.

Någon som har andra åsikter? :D

Lönn som inte är rak i fibrerna, som birdseye eller flammig lönn
Håll dig bort från det kvistvirket om du kan, passar inte som material i halsar.

_________________



29 Oct 2020, 17:16
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2080
Location: Tjörn
Post Re: Tänkte skaffa en "riktig" stratta... NGD!
Mike Leaf wrote:
Custom Sam wrote:
Vad gäller roasted, en tjomme menade att det egentligen bara spelar roll på lönn som inte är rak i fibrerna, som birdseye eller flammig lönn för att stabilisera träet och inte göra det så känsligt för väderomslag. Däremot bli det väldigt go känsla i ytan.

Någon som har andra åsikter? :D

Lönn som inte är rak i fibrerna, som birdseye eller flammig lönn
Håll dig bort från det kvistvirket om du kan, passar inte som material i halsar.



Ja, det håller jag helt med om! Snyggt/bra på en topp, men inte som hals.

Och, jag köpte Sandbergstrattan som Polytone tipsade om, riktigt trevlig bekantskap! Allt utom askkropp, dvs modernt svaj och lönnbräda, lagom tunn/tjock hals och svaga singlecoils. Låg stränghöjd utan rassel! Det är väldigt snyggt sound, inte fullt så krispigt som en askstratta men som sagt riktigt snyggt ljud.

Bild på härligheten i min röriga Man Cave: LÄNKTEXT

Tackar alla för engagemanget med tips och diskussioner!

_________________
/Lennart


30 Oct 2020, 14:04
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Re: Tänkte skaffa en "riktig" stratta...
Kul Lennart att mitt tips ledde till affär och att du är nöjd! Blev ju lite billigare än dina "runt 25" också :)

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


30 Oct 2020, 17:38
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2080
Location: Tjörn
Post Re: Tänkte skaffa en "riktig" stratta...
Polytone wrote:
Kul Lennart att mitt tips ledde till affär och att du är nöjd! Blev ju lite billigare än dina "runt 25" också :)


Japp, bra på alla sätt! Jag brukar föredra begagnat, främst pga att gitarren har "satt" sig ifall det är några konstigheter i trä etc.

Tack igen!

_________________
/Lennart


31 Oct 2020, 13:00
Profile
User avatar

Joined: 10 Jan 2004, 12:09
Posts: 1927
Location: Stockholm
Post Re: Tänkte skaffa en "riktig" stratta...
Ser ut som en schysst gitarr! Det kliade lite i fingrarna på mig också när jag såg den på blocket. :)

_________________
The easiest thing is to be an artist because there is no diploma for it. Come and be a doctor, a philosopher, an atomic physicist, if you can. Artists! I don't like artists. - Ara Güler


31 Oct 2020, 13:03
Profile
User avatar

Joined: 10 Aug 2002, 10:34
Posts: 2257
Location: Söderhamn
Post Re: Tänkte skaffa en "riktig" stratta... NGD!
Custom Sam wrote:
Och, jag köpte Sandbergstrattan som Polytone tipsade om, riktigt trevlig bekantskap! Allt utom askkropp, dvs modernt svaj och lönnbräda, lagom tunn/tjock hals och svaga singlecoils. Låg stränghöjd utan rassel! Det är väldigt snyggt sound, inte fullt så krispigt som en askstratta men som sagt riktigt snyggt ljud.

Bild på härligheten i min röriga Man Cave: LÄNKTEXT

Tackar alla för engagemanget med tips och diskussioner!


Det där skulle kunna vara min gamla. Har för mig att den hamnade i Göteborgsområdet någonstans.


02 Nov 2020, 08:35
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 35 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 93 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.