View unanswered posts | View active topics It is currently 06 May 2026, 17:05

Reply to topic  [ 9 posts ] 
Är svaj blaj? 
Author Message

Post Är svaj blaj?
Jeff Beck är en av mina favoriter, men jag kommer aldrig kunna spela som han. The Shadows tyckte jag var töntiga när jag var yngre. Shit... "Apache" är ju kanske den coolaste instrumentala låten någonsin. Och Hank använder svaj såg jag.
Den här killen tycker att svaj är i vägen för det man helst vill göra med en gitarr, spela. Vad tycker ni?
https://menga.net/no-tremolo

02 Nov 2020, 12:18
Profile

Post Re: Är svaj blaj?
bummer wrote:
Den här killen tycker att svaj är i vägen för det man helst vill göra med en gitarr, spela. Vad tycker ni?

Jag tycker att killen har hittat sitt egna sätt -att se på saken. Detta sätt funkar för honom -och han är hur nöjd som helst med detta. (-Good for him.)
Dock ALLT det övriga i hans text är helt BS i min värld. Personligen kan jag inte relatera till; de flesta orsakerna han använt för att komma fram till sina slutsatser.

/ Jonken

02 Nov 2020, 13:49
Profile

bummer wrote:
https://menga.net/no-tremolo

Den där "artikeln" är helt ofattbart töntig och trångsynt!

Jag är en stolt och trogen användare utav Evertune-stallet då jag älskar att slippa kolla på stämapparaten under flera dagars inspelande, eller när covid inte stör, spela en hel spelning eller flera på rad och alltid låta spot-on med stämningen.

Ska jag se ner på folk som har vanliga stall (svaj eller inte) som går ur stämning?
Njae, det gör jag inte. Jag lider bara åt deras börda :lol:

02 Nov 2020, 16:23
Profile

Jag hängde på ett amerikanskt fender forum ett tag. Det var farbröder som kommit så långt som till traditionellt Strata-svaj, men sen tog det stopp. När jag menade att mitt Kahler-Floyd fungerade helt suveränt, att jag stämde gitarren med ett sky-dive, och att det rörde sig om dåligt handlag om man inte kunde få upp ett Floyd korrekt, blev jag utmobbad. Förmodligen sitter de fortfarande på sitt forum och gnäller om alla nymodigheter de senaste 60 åren som de inte klarar av.

02 Nov 2020, 23:32
Profile

Man läste första raden "Hardtail guitars are always better." sen klickade det bort.

Vilken fåne.

Man kan göra saker på en svajgitarr som man omöjligt kan göra utan svaj. (Och många av det sakerna är viktiga grejer, vibrato på ackord, vibrato som går över och under pitch, dips in och ur toner och, självklart, hästgnägg).
Man kan göra saker på en gitarr med fast stall som man omöjligt kan göra med svaj.
Man behöver båda.

/Magnus

03 Nov 2020, 10:35
Profile WWW

Jag har aldrig lyckats lära mig använda svaj till något vettigt, så för egen del klarar jag mig bra utan. För tillfället äger jag ingen strata, men jag skulle aldrig vilja ha en strata utan svaj. Även om jag inte kan använda det, så tycker jag det hör till på en strata. En hardtail-strata kan säkert vara en bra gitarr, men någon riktig strata är det inte.

03 Nov 2020, 11:40
Profile

lpstd wrote:
Jag har aldrig lyckats lära mig använda svaj till något vettigt, så för egen del klarar jag mig bra utan. För tillfället äger jag ingen strata, men jag skulle aldrig vilja ha en strata utan svaj. Även om jag inte kan använda det, så tycker jag det hör till på en strata. En hardtail-strata kan säkert vara en bra gitarr, men någon riktig strata är det inte.

Ja, Joe Bonamassa, Kenny Wayne Shepherd och Robert Cray föredrar hardtail-strata.

03 Nov 2020, 11:43
Profile

lpstd wrote:

Instämmer helt. Vill man ha en Strata utan svaj köper man en Tele. :lol:

03 Nov 2020, 17:10
Profile

Går ju utmärkt att blocka ett stratasvaj
Och skruva loss armen om man
Inte vill använda det.
Gjorde det på alla mina när jag lirade på strator
Går ju dessutom att återställa på några minuter.

04 Nov 2020, 09:11
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 9 posts ]