View unanswered posts | View active topics It is currently 06 May 2026, 03:21

Reply to topic  [ 23 posts ] 
Tips på "övningsstärkare"! 
Author Message

Post Tips på "övningsstärkare"!
Hur gör ni när ni lirar hemma och ska lära er nya låtar eller spelar till spotify/skivor mm??

Jag kör klassikern,spotify el valfri musik i lurarna och startar upp stärkaren och kör...Efter en stund vill man ha mer gitarr,vilket resulterar i högre volym i lurarna för att kompensera starkare gitarr...
Efter en timme på det viset så tar ju hörseln stryk,och jag är redan nästintill döv på ena örat och nu börjar andra örat ge sig.

Är ute efter en stärkare där man skulle kunna köra in musiken (gärna Blåtand) tillsammans med gitarren och lyssna på helheten i lurar (gärna Blåtand även där) så man slipper att höja det ena eller andra för att höra bättre.

Tips mottages tacksamt till en kraftigt hörselskadad herre...

//Robban

04 Nov 2020, 12:03
Profile

Post Re: Tips på "övningsstärkare"!
Både Positive Grids Spark och Yamahas nya THR grejar ju det där, säkert flera andra alternativ också. Sen är ju frågan om man tycker det låter bra. Själv tycker jag just THR gör den låga hemmavolymen bäst av allt jag testat. Har haft en kort vända med Spark också, och den var också bra, men jag vände tillbaka till THR, fast den nya serien denna gång. Gamla har inte Bluetooth.

Spelar dock själv aldrig i lurar. Tycker alltid gitarrspel låter skit i lurar, oavsett prylar. Testade en Universal Audio OX nyligen, och det lät skit i lurar ur den också! Spelar då hellre riktigt lågt.

04 Nov 2020, 13:31
Profile

Jag köpte en Micro Cube av ett helt annat skäl än att spela på den hemma, men den låter så kul att det nu är den som används mest hemma. Man kan köra in sin telefon med spotify i den men tyvärr inte via Blåtand. AUX-ingång är det som gäller.

04 Nov 2020, 17:13
Profile ICQ WWW

Boss har just släppt sin pocket gt. Verkar vara en intressant pryl för helmmalir i soffan.
https://www.boss.info/se/products/pocket-gt/

04 Nov 2020, 17:35
Profile WWW

Finns ju många alternativ. Hade lätt kört på Yamaha thr. Dom låter riktigt bra och är dessutom snygga och kan stå framme nästan var som helst.

04 Nov 2020, 22:05
Profile

NiklasC wrote:
Jag köpte en Micro Cube av ett helt annat skäl än att spela på den hemma, men den låter så kul att det nu är den som används mest hemma. Man kan köra in sin telefon med spotify i den men tyvärr inte via Blåtand. AUX-ingång är det som gäller.

Vill inte dissa ditt inlägg Niklas, men jag tänkte att det kan passa sig att quota dig, allt gött!

Jag hade en microcube för hemmaspelande innan och var nöjd med den men saknade alltid min rörstärkare när jag var hemma i lägenheten. Köpte en THR10c för jag hörde mycket gott om den och Boss Katana. När jag fick hem THR:en sa min roomie. "Asså damn vilken blues, inte för att du inte lirade blues innan men nu blir det ju en helt annan grej". Blues är väl inte riktigt min grej, men min roomie märkte direkt att något hände. THR10c har ett ganska komplext ljud samtidigt som den svarar väldigt bra på din speldynamik. Har njutit mycket av min. Blåtand + blåtand är nog ingen bra idé eftersom att du kommer få latency. Första versionerna av THR har bara aux, men det funkar bra det med.

04 Nov 2020, 22:59
Profile

Har hört mycket bra om Positive Grids Spark, så den hade jag nog testat, har även haft en boss katana 50 och den gillade jag skarpt, spelade på en mängd småstärkare på tremolo musik i Malmö när de ännu fanns, både rörisar o Yamaha dito..hade ingen tanke på katana alls men det var den som kom med hem. Den räckte dock inte till att släpa med sig till en hårt slående trummis och jag ville ha nått som kunde dubbla mot sånt med. Idag hade det blivit katana 100, som ju även ska låta ännu bättre.
Annars hemma..kör med bra pedaler genom en lagomt rent ställd Marshall plexi (med ppimv)och det låter guld även på låg volym. Vill jag köra med lurar så är det in i datorn och guitarrig, men ska köpa s-gear när de kör vinterrea i slutet av månaden. Låter också sjysst ut genom ett par högtalare..

Allt beror på ens behov..låter dock som om positive grids spark kan vara rätt för dig.

Last edited by lampic on 05 Nov 2020, 08:53, edited 1 time in total.

04 Nov 2020, 23:49
Profile ICQ YIM WWW

Spark låter bra och har fr a ett grymt bra och enkelt användargränssnitt i appen. Presets har extremt mycket bas, delay och reverb, men det går ju att skruva bort. Den där funktionen som ska skapa ett komp efter en ackordsprogression eller ett riff är dock rena skämtet.

Tror fortfarande väntetiden på en ny är väldigt lång, men enstaka exemplar har letat sig ut på Blocket (som min - den såldes på ett par timmar).

05 Nov 2020, 00:41
Profile

Tackar för alla svar,det får kanske bli till att kolla upp en thr,även Boss pocket gt verkade vettig.
Som sagt detta är enbart för hemmalir/spela med mig själv,så krav på uteffekt är ju lika med noll egentligen!

//Robban

05 Nov 2020, 08:40
Profile

varför sitter du med musiken i hörlurar och gitarr genom förstärkare? framförallt hörlurarna jag undrar över.
Jag kör ut musiken genom ett par monitorhögtalare från datorn och spelar gitarr genom min marshall, fungerar finfint och inga öron plågas..
Kan spela extremt tyst..även om den 4x12 a jag har inte direkt lämpar sig för det

men klart, kör du musiken genom din mobil eller padda och inte har högtalare kopplat till så fattar jag, då blir kanske spark bra som du kan blåtandkoppla ding mobil till (o slippa hörlurar) o samtidigt koppla in din gitarr med sladd..
Boss katana funkar ju också bra för detta, har ingång för ljud som från mobiler (via sladd om jag inte minns fel) och sen lirar du som vanligt.
Katana 50 kan du få billigt och låter hur bra som helst

05 Nov 2020, 09:00
Profile ICQ YIM WWW

lampic wrote:
varför sitter du med musiken i hörlurar och gitarr genom förstärkare? framförallt hörlurarna jag undrar över.
Jag kör ut musiken genom ett par monitorhögtalare från datorn och spelar gitarr genom min marshall, fungerar finfint och inga öron plågas..
Kan spela extremt tyst..även om den 4x12 a jag har inte direkt lämpar sig för det

men klart, kör du musiken genom din mobil eller padda och inte har högtalare kopplat till så fattar jag, då blir kanske spark bra som du kan blåtandkoppla ding mobil till (o slippa hörlurar) o samtidigt koppla in din gitarr med sladd..
Boss katana funkar ju också bra för detta, har ingång för ljud som från mobiler (via sladd om jag inte minns fel) och sen lirar du som vanligt.
Katana 50 kan du få billigt och låter hur bra som helst

Har faktiskt en katana stående i ena replokalen,kanske får ta hem den!!

//Robban

05 Nov 2020, 09:37
Profile

du tänkte inte på att den hade ljudingång? Sjysst då vet du hur grymma de är.
Min 50:a räckte ju inte till och byttes ut till en marshall dsl40 combo, tung att släpa på och var inte nöjd med ljudet alls, så det blev att jag körde med pedaler genom en stark transistorstärkare som stod i repan, box of rock för crunch o sen boosta den med en tubescreamer, blev bättre än marshallen, men en katana 100 hade varit en annan femma..dsl40 fick hur som lämna igen..

05 Nov 2020, 10:07
Profile ICQ YIM WWW

guitarman66 wrote:
Boss har just släppt sin pocket gt. Verkar vara en intressant pryl för helmmalir i soffan.

Ser ut som en rolig leksak, verkar som man har BT till telefonen och sen kan ladda ner YT klipp och spela till
Spotify blir fortfarande via AUX IN?

Verkar som att allt går att göra i appen så eg onödigt dyrt med 3000 för själva lådan, allt den gör är att ta emot
gitarrsladden och skicka ut BT.

Fast kan ju vara så att man gör alla inställningar i appen och sen byter presets och ställer volym etc på boxen så har väl en
funktion trots allt, sen kanske man i priset betalar för appen också typ.

Lurar blir också med sladd om jag fattat korrekt. Eller BT ut från telefonen?

Kanske måste köpa en i julklapp till mig själv, har inte haft en sån digitalmoj sen 90-talet, då var det typ 100.000 olika ljud , men inget som var
användbart på riktigt.

Hade den första ZOOM-varianten, kan det vart redan 93-94 ?

05 Nov 2020, 10:08
Profile ICQ WWW

Har föregångaren till den nya boss pocket gt. Den nya är säkert bättre. Men jag skulle starkt rekommendera en liten övningsstärk i stället. Med aux ingång och hörlurar har man ju allt man behöver. Såna små som pocket gt blir otroligt smått och fippligt med menyer. Det blir till slut att man inte använder. En övningsstärk som står i hörnet är bara att börja lira med direkt. Ett tips bara.

05 Nov 2020, 11:05
Profile

Jag är svårt svag för NeuralDSP:s pluggar, Archetype Plini är ruskigt allround och täcker det mest nödvändiga.
När jag övar sitter jag mest vid datorn ändå, och musiken rullar där ändå (spotify eller youtube).

Som starkt alternativ är Boss Waza Air-lurarna, de är som gjorda för att repa till ett backingtrack - och de låter ruskigt bra.

05 Nov 2020, 11:27
Profile

Jag har kört digitala lösningar in i studiomonitorer i väldigt många år. Farsan har fått min gamla Micro Cube när han ska spela resonatorgitarr hemma.

05 Nov 2020, 13:00
Profile

Ett annat alternativ är att ha stärkaren i mobilen/surfplattan, t.ex iRig: https://www.ikmultimedia.com/products/irighd2

Jag köpte sån lösning när jag tröskade runt på hotell och behövde nåt väldigt portabelt. Nu tycker jag i och för sig inte att den är jätterolig men du kanske skulle tycka annorlunda.

05 Nov 2020, 22:18
Profile

southbeck wrote:
Har föregångaren till den nya boss pocket gt. Den nya är säkert bättre. Men jag skulle starkt rekommendera en liten övningsstärk i stället. Med aux ingång och hörlurar har man ju allt man behöver. Såna små som pocket gt blir otroligt smått och fippligt med menyer. Det blir till slut att man inte använder. En övningsstärk som står i hörnet är bara att börja lira med direkt. Ett tips bara.

Jag har redan övningsstärkare, om jag köper en GT kommer jag styra den trådlöst från en surfplatta. Håller med att den kommer nog bli stående
men ska vara hemma > 3 veckor i streck under julhelgen så det kunde vara kul att lattja med. Det enda är väl att jag fattat att trådlösa BT lurar inte kommer funka så bra
pga latency, vad jag läst i alla fall så helt trådlöst blir det nog inte.

06 Nov 2020, 08:23
Profile ICQ WWW

Vad gäller Spark är nog väntetiden rätt kort nu, såg i nåt forum att nån som beställt hade fått den på en vecka.
Som tidigare nämnts i tråden är funktionen för att skapa komp i den ingen höjdare, har dock inte testat det sen den senaste uppdateringen som tydligen fokuserade mycket på den biten.
Men som ren övningsstärkare, och spela till annan musik är den ju helt grymt bra tycker jag. Funkar ypperligt att köra med lurar om man inte vill störa, eller spela med dom små högtalarna.
Grundljuden är dock rätt basiga som också nämnts, dessutom är gate'n rätt hårt satt ofta så den klipper tidigt. Men det är ju smidigt att ändra i appen.
Har haft div övningsprylar tidigare men denna slår i alla fall allt av det jag testat, men den där Boss prylen verkar ju också lite småtrevlig. Dom har väl också dom där Boss waza air, där man spelar med några lurar, har dock inte testat om det är nåt att ha

06 Nov 2020, 09:38
Profile

Ja Sparken verkar onekligen jäkligt intressant,men tycker att den ligger lite högt i pris än så länge!!

//Robban

06 Nov 2020, 11:10
Profile

gretschen wrote:
Ja Sparken verkar onekligen jäkligt intressant,men tycker att den ligger lite högt i pris än så länge!!

//Robban

Va, jag tycker den är billig!

06 Nov 2020, 12:53
Profile

albert wrote:
Spark låter bra och har fr a ett grymt bra och enkelt användargränssnitt i appen. Presets har extremt mycket bas, delay och reverb, men det går ju att skruva bort. Den där funktionen som ska skapa ett komp efter en ackordsprogression eller ett riff är dock rena skämtet.

Tror fortfarande väntetiden på en ny är väldigt lång, men enstaka exemplar har letat sig ut på Blocket (som min - den såldes på ett par timmar).

Jag fick min på ca en vecka, trots estimerad levtid på 15 dagar

06 Nov 2020, 19:45
Profile

guitarman66 wrote:

Hej jag har precis införskaffat dito pedal.
Extremt uttråkad just nu.......

Först får man säga att leveransen från Gear4Music UK var otroligt smidig, beställde i Fredags kl 17 och den dök upp Tisd kl 13 på ICA i byn.
Fraktad från York via Danmark med PostNord till det symboliska priset 29:-

Den är liten som ett ciggpaket ungefär, kvaliten lite plastig kanske men ungefär som förväntat, em del små skjutreglage mm som kan krångla kanske
men man kunde köpa till 6(!) års garanti + 180 dagars öppet köp för 120:- så blir det problem får man väl reklamera, dom tar ju emot kunder i sitt varuhus/lager i
norra Stockholm också.

Har bara testat lite ännu , men verkar funka som det ska, man använder pedalen som standalone eller kopplar den till datorn + Boss Tone Studio via en app
på smartphone eller surfplata, rekommenderar dock en plus-skärm på mobilen samt bra prestanda för att det ska ens fungera.
Min surfpatta som är 2 år gammal ville inte spela med riktigt men på en nyare mobil funkar det.

Man kan lyfta in egna musikfiler eller hämta videos från Youtube eller annan URL utan att logga in eller betala nåt.
Behövs inga konton och skit för att använda , det är positivt.

Kan också styra uppspelningen av videon från pedalen direkt, pausa, spola, sätta loopar mellan A och B för att tex lära in ett solo
Sätta markörer för att automatiskt byta preset medan man spelar...

Dyker samtidigt upp som ett ljudkort i datorn via Usb samtidigt som den laddar batteriet.

Finns ju en miljon olika möjligheter , jag kommer kanske använda 1% av det som finns
En lite jobbig grej är att man får paira om den varje gång man startar appen, den fattar inte det själv.

Ljud ut tar jag via lurar eller kopplar till en Marshall högtalare via hörlursutgången till AUX input, funkar också utmärkt.

Kopplar gitarren trådlöst via en sån WIFI mojäng.

25 Nov 2020, 15:54
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 23 posts ]