View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 11:14



Reply to topic  [ 60 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Vilken gitarrist har bäst ton live? 
Author Message

Joined: 19 Feb 2009, 23:18
Posts: 800
Location: Go:teborg
Post Re: Vilken gitarrist har bäst ton live?
Ringo Starr, om han hade varit gitarrist!

_________________
Why do we play music? Too lazy to work, too nervous to steal.


18 Dec 2020, 09:29
Profile

Joined: 11 Jan 2008, 21:42
Posts: 2306
Location: stockholm
Post Re: Vilken gitarrist har bäst ton live?
En till röst på Mike Landau här.


18 Dec 2020, 10:01
Profile
User avatar

Joined: 04 Jun 2008, 15:06
Posts: 1920
Post Re: Vilken gitarrist har bäst ton live?
Mike Campbell. Alltid bra ton.

_________________
Gud finns inte.


18 Dec 2020, 11:21
Profile

Joined: 24 Jun 2012, 15:48
Posts: 142
Location: Lund
Post Re: Vilken gitarrist har bäst ton live?
Angus och Malcolm måste väl ändå platsa på den här listan? Gitarr rakt in i vintage Marshall på högsta volym och sen styra sin egen ljudvolym från gitarren. Ju mindre komplicerat desto bättre kanske det låter?


18 Dec 2020, 13:48
Profile

Joined: 03 Nov 2008, 21:14
Posts: 1317
Location: Dorotea Lapplands Sydport
Post Re: Vilken gitarrist har bäst ton live?
Bob-W wrote:
Angus och Malcolm måste väl ändå platsa på den här listan? Gitarr rakt in i vintage Marshall på högsta volym och sen styra sin egen ljudvolym från gitarren. Ju mindre komplicerat desto bättre kanske det låter?


+1


18 Dec 2020, 15:58
Profile

Joined: 22 Oct 2004, 23:48
Posts: 1678
Location: Enköping
Post Re: Vilken gitarrist har bäst ton live?
Gitarristerna i Plankton lät svinbra när jag såg dem.För att citera de själva: ”Strata genom marshall är ju ettgammalt vinnande koncept!”
Det var HÖGT 8)

_________________
Mail: karl_rasmus[a]hotmail.com


18 Dec 2020, 16:15
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post Re: Vilken gitarrist har bäst ton live?
Mike Landau har alltid bra sound och om jag hade haft turen att höra honom live runt 91-92 (Burning Water-åren) då han vred upp en Marshall rejält, hade hade han definitivt fått min röst. (Har hört div bootlegs från tiden i fråga och det är uppenbart att soundet är utan motstycke)

Nu har jag mest hört honom med 2 Fender-combos (förutom med Joni Mitchell då han hade ett rack) vilket är ett annat typ av sound, MEN vääääldigt bra även det.

Den största gitarrljudupplevelsen var nog dock när jag hörde Plankton live på nån liten pub inne i stan och hamnade precis framför Emil Fredholm Marshall-stack.
Det var EXTREMT starkt men lät otroligt bra.

Skulle någon försöka spela på den ljudnivån idag skulle definitivt både Polis och Folkhälsomyndighet tillkallas omgående...


27 Dec 2020, 11:23
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Vilken gitarrist har bäst ton live?
Little Wing wrote:
Gitarristerna i Plankton lät svinbra när jag såg dem.För att citera de själva: ”Strata genom marshall är ju ettgammalt vinnande koncept!”
Det var HÖGT 8)

De låter skitbra på platta - skulle velat höra dem live!

_________________
Mats


27 Dec 2020, 12:36
Profile
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2333
Location: Varberg
Post Re: Vilken gitarrist har bäst ton live?
bummer wrote:
Rätt svar är Larry Carlton.
Har några dvd, inspelade 1984, 1990, 1993, 1995, 1997, 2001, 2004.
Och sett annat på Youtube.
Många magiska ögonblick där, oavsett om han spelar på Strata (Fender, Valley Arts short scale), Tele, Les Paul (1957 och Special), 335.
Larry is the Man 8)


Ja, Larry är smakfull. Här tycker jag dock inte att ljudet är så hejsan, med snabb delay eller om det är chorus...

https://youtu.be/47ysdThtXgw

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


27 Dec 2020, 19:10
Profile
User avatar

Joined: 19 May 2008, 15:13
Posts: 678
Location: Skåne
Post Re: Vilken gitarrist har bäst ton live?
Live är svårt. Det har bara hänt en gång att jag tänkt fan vad fantastiskt ljud. Ståplats AC/DC på black ice turnen, Ullevi. Jag sa då till mig själv. Detta är det bästa gitarrljud jag hört någonsin och det bästa jag kommer få höra under en konsert.
Hela bandet lät bra, allt hördes tydligt utan att det var för starkt någonstans. Gitarrljudet var stort, organiskt, varmt, naturligt. Som om det fanns en perfekt synergi mellan fingrar, instrument, förstärkare och PA.
2002 minns jag inte det som lika bra men då satt jag på läktaren och det går inte att jämföra.

_________________
/Nicklas


30 Dec 2020, 01:28
Profile
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2333
Location: Varberg
Post Re: Vilken gitarrist har bäst ton live?
Robin Trower?
Mark Knopfler? Han körde f.ö. Kemper på någon av de senare turnéerna.

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


30 Dec 2020, 02:51
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2750
Location: Trollhättan/Lilla Edet
Post Re: Vilken gitarrist har bäst ton live?
DrSlim wrote:
Mike Campbell. Alltid bra ton.

ja!

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
Stöttar Ljudbojen, ETC, Fria Tidningen, Faktum m.fl.


30 Dec 2020, 08:02
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2750
Location: Trollhättan/Lilla Edet
Post Re: Vilken gitarrist har bäst ton live?
albert wrote:
Little Wing wrote:
Gitarristerna i Plankton lät svinbra när jag såg dem.För att citera de själva: ”Strata genom marshall är ju ettgammalt vinnande koncept!”
Det var HÖGT 8)

De låter skitbra på platta - skulle velat höra dem live!

Slottskogen goes progressive, kan det varit 2012?
Grymmaste strata-genom-marshall!

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
Stöttar Ljudbojen, ETC, Fria Tidningen, Faktum m.fl.


30 Dec 2020, 08:05
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2750
Location: Trollhättan/Lilla Edet
Post Re: Vilken gitarrist har bäst ton live?
Gitarristen Ola Andersson i A.C.T. har alltid haft bra ljud på konserter jag varit på; tydligt, tungt när det behövts, snärtigt när det behövts, nästan alltid lagom i fokus.

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
Stöttar Ljudbojen, ETC, Fria Tidningen, Faktum m.fl.


30 Dec 2020, 08:09
Profile
User avatar

Joined: 25 Nov 2010, 14:42
Posts: 462
Location: Västernorrland
Post Re: Vilken gitarrist har bäst ton live?
Chris Cain borde nämnas i detta sammanhang, gitarren direkt
in i förstärkaren - inga konstigheter.

//BoB


30 Dec 2020, 10:05
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2750
Location: Trollhättan/Lilla Edet
Post Re: Vilken gitarrist har bäst ton live?
BlueOnBlue wrote:
Chris Cain borde nämnas i detta sammanhang, gitarren direkt
in i förstärkaren - inga konstigheter.

//BoB

Ja! Bra att du tänkte på honom.

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
Stöttar Ljudbojen, ETC, Fria Tidningen, Faktum m.fl.


30 Dec 2020, 10:10
Profile

Joined: 06 Feb 2009, 18:15
Posts: 467
Location:
Post Re: Vilken gitarrist har bäst ton live?
Intressant diskussion när "bra ton" uppenbarligen betyder olika saker för de som svarar.

Om ton och gitarrljud är samma sak, vad ska vi då med ordet ton till i sammanhanget?
För mig skapas gitarrljudet av prylarna, och tonen av händerna.
När jag spelar genom mina prylar låter det skit, om någon med "bra ton" hade gjort det hade det säkerligen låtit betydligt bättre, förmodligen till och med bra. Gitarrljudet är fortfarande precis detsamma.
En bra ton kan kompensera ett dåligt gitarrljud, men inte tvärtom.


05 Feb 2021, 12:57
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Vilken gitarrist har bäst ton live?
Jesperado wrote:
Intressant diskussion när "bra ton" uppenbarligen betyder olika saker för de som svarar.

Om ton och gitarrljud är samma sak, vad ska vi då med ordet ton till i sammanhanget?
För mig skapas gitarrljudet av prylarna, och tonen av händerna.
När jag spelar genom mina prylar låter det skit, om någon med "bra ton" hade gjort det hade det säkerligen låtit betydligt bättre, förmodligen till och med bra. Gitarrljudet är fortfarande precis detsamma.
En bra ton kan kompensera ett dåligt gitarrljud, men inte tvärtom.


Jag ställde den frågan väldigt tidigt i tråden men ingen nappade.

"Sen var det väl egentligen 'bäst ton' som gällde, är det samma som gitarrljud?"

_________________



05 Feb 2021, 13:26
Profile ICQ WWW

Joined: 06 Feb 2009, 18:15
Posts: 467
Location:
Post Re: Vilken gitarrist har bäst ton live?
Mike Leaf wrote:

Jag ställde den frågan väldigt tidigt i tråden men ingen nappade.

"Sen var det väl egentligen 'bäst ton' som gällde, är det samma som gitarrljud?"


Jag såg det men tyckte det kunde vara värt ett nytt försök, med tanke på hur mycket begreppet "ton" används här nu för tiden.
Det underlättar om man pratar om samma sak när man diskuterar och jämför.


05 Feb 2021, 14:08
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: Vilken gitarrist har bäst ton live?
Jag undrar också om skillnaden mellan ton och gitarrljud. Ton är ju dessutom ett upptaget ord, eftersom det också betyder... hmm... ton. (C, D, A, F#, etc...) Och dessutom, som jag funderade på tidigare i tråden, får jag för mig att ordet "ton" i den betydelse som åtminstone påminner om gitarrljud (eller "sound"), inte förekom här på Ljudbojen för ca 10 år sen, utan är ett lite nyare påfund.

Har jag fel?


05 Feb 2021, 14:53
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Vilken gitarrist har bäst ton live?
lpstd wrote:
Och dessutom, som jag funderade på tidigare i tråden, får jag för mig att ordet "ton" i den betydelse som åtminstone påminner om gitarrljud (eller "sound"), inte förekom här på Ljudbojen för ca 10 år sen, utan är ett lite nyare påfund.

Det är väl bara en försvenskning av ”tone”, som språkligt verkar kunna betyda ännu fler saker än svenska ”ton”, men i gitarrsammanhang kommit att innebära just gitarrljud.

_________________
Mats


05 Feb 2021, 16:15
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 12:27
Posts: 969
Location:
Post Re: Vilken gitarrist har bäst ton live?
Kul att några nämner Plankton. Håller verkligen med om att de lät kanon live. De var alltid en upplevelse att höra. När de spelade på Frysen var det inget PA utan stärkare rakt ut. Efter att ha hört det vill jag nästan ifrågasätta att spela gitarr genom PA. Förstår såklart att man måste, men det låter inte lika bra och genuint. Jag tror att jag hört dem tre-fyra gånger och ljudet var alltid kanon.


05 Feb 2021, 21:35
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 14:07
Posts: 2639
Location:
Post Re: Vilken gitarrist har bäst ton live?
Mike Leaf wrote:
Gary Moore HADE den bästa tonen live.


+1

Inte min favoritgitarrist på långa vägar men helvete vilket sound han hade live. Sjukt bra.

Paul Gilbert lyckas ofta få fram ett bra sound live också. Även om det är en helt annat typ av sound än Gary Moore.


06 Feb 2021, 20:04
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Vilken gitarrist har bäst ton live?
Marshall wrote:
Robin Trower?

Han har grymt bra gitarrljud, men ganska speciellt och alltid samma. Det blir lite tjatigt efter ett tag...

_________________
Mats


07 Feb 2021, 01:33
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Vilken gitarrist har bäst ton live?
DrSlim wrote:
Mike Campbell. Alltid bra ton.


Håller helt med! Vill nog sträcka mig längre än till tonen, allt han spelar är så genomtänkt och väl sammanflätat med låten att tonen nästan är en del av kompositionen!
Sen kan jag personligen konstatera att varje gång jag hör Mike Campbell spela så inser jag nödvändigheten av att äga en Rickenbacker, både 6 och 12-strängat!
Man får hoppas att han har flyt i karriären efter Tom Pettys frånfälle, hans egna "dirty knobs" och medlemskapet i Fleetwood Mac känns väl lite sisådär!
Men han är väl fortfarande rätt så efterfrågad som producent och studiogitarrist får man väl förmoda!

_________________
pudas


07 Feb 2021, 10:49
Profile
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2333
Location: Varberg
Post Re: Vilken gitarrist har bäst ton live?
albert wrote:
Marshall wrote:
Robin Trower?

Han har grymt bra gitarrljud, men ganska speciellt och alltid samma. Det blir lite tjatigt efter ett tag...


Absolut så. Det gäller för många av förslagen.
Det var bäst ton som efterfrågades, jag tycker nog att han, såväl i studio som ffa. live är en värdig kandidat i tävlingen.

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


07 Feb 2021, 11:45
Profile

Joined: 23 Aug 2010, 18:49
Posts: 1196
Location:
Post Re: Vilken gitarrist har bäst ton live?
Så skall det låta.

Jag har aldrig gillat tonen i en Fender Banjocaster ... speciellt rent ... usch ....


Och nu älskar jag den fullkomligt ... ren stratta i en Bassman med full ös.... Halleluja sa ateisten...

https://www.youtube.com/watch?v=4bCoA7dcM8w


07 Feb 2021, 13:27
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Vilken gitarrist har bäst ton live?
Marshall wrote:
Robin Trower?

Kan bara hålla med, tonen han har på Live-plattan från Stockholm t ex är lysande.
Peter Green icke att förglömma även om många liveinspelningar är av rätt kass ispelningskvalitet.
Neil Young, när han röjer med Crazy Horse.


07 Feb 2021, 18:25
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Vilken gitarrist har bäst ton live?
lpstd wrote:
Jag undrar också om skillnaden mellan ton och gitarrljud. Ton är ju dessutom ett upptaget ord, eftersom det också betyder... hmm... ton. (C, D, A, F#, etc...) Och dessutom, som jag funderade på tidigare i tråden, får jag för mig att ordet "ton" i den betydelse som åtminstone påminner om gitarrljud (eller "sound"), inte förekom här på Ljudbojen för ca 10 år sen, utan är ett lite nyare påfund.

Har jag fel?


Frågeställningen är knepig 'vilken gitarrist har bäst ton live', för det första så anspelar ju det (har) på nutid, inte 30-50 år sen.

Sen har inte gitarrister samma ton/gitarrljud (eller vad som avses) hela tiden och vid olika framträdanden.
Sen blir det ju väldigt relaterat till vad man har för musiksmak vilket lyser igenom alldeles tydligt här.
.
'Live' innebär det att man upplevt ljudet på plats på riktigt? Eller är det från YT-klipp man ska utgå.

Därför tror jag man ska strunta i att analysera detta mer utan bara nämna ett framträdande där man tyckte gitarrljudet var bra.

_________________



08 Feb 2021, 12:46
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 14:07
Posts: 2639
Location:
Post Re: Vilken gitarrist har bäst ton live?
Mike Leaf wrote:
lpstd wrote:
Jag undrar också om skillnaden mellan ton och gitarrljud. Ton är ju dessutom ett upptaget ord, eftersom det också betyder... hmm... ton. (C, D, A, F#, etc...) Och dessutom, som jag funderade på tidigare i tråden, får jag för mig att ordet "ton" i den betydelse som åtminstone påminner om gitarrljud (eller "sound"), inte förekom här på Ljudbojen för ca 10 år sen, utan är ett lite nyare påfund.

Har jag fel?


Frågeställningen är knepig 'vilken gitarrist har bäst ton live', för det första så anspelar ju det (har) på nutid, inte 30-50 år sen.

Sen har inte gitarrister samma ton/gitarrljud (eller vad som avses) hela tiden och vid olika framträdanden.
Sen blir det ju väldigt relaterat till vad man har för musiksmak vilket lyser igenom alldeles tydligt här.
.
'Live' innebär det att man upplevt ljudet på plats på riktigt? Eller är det från YT-klipp man ska utgå.

Därför tror jag man ska strunta i att analysera detta mer utan bara nämna ett framträdande där man tyckte gitarrljudet var bra.


Håller helt med. En riktigt bra gitarrist kan ju få en sunkig transistorcombo att låta bra (bättre än vad de flesta andra kan) men det skulle ju låta mycket bättre med en riktigt bra förstärkare. Därav så blir det bara intressant att se helheten och inget annat.


08 Feb 2021, 15:20
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 60 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: arinihsd, Bing [Bot], bummer and 35 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.