View unanswered posts | View active topics It is currently 25 Apr 2024, 06:59



Reply to topic  [ 33 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Istället för Gibson 57 Classic plus ? 
Author Message

Joined: 13 Nov 2013, 19:07
Posts: 808
Post Istället för Gibson 57 Classic plus ?
Har en Gibson Les Paul standard faded som jag verkligen både gillar att spela på och titta på. Bytte snabbt dom kassa Burstbucker pro som satt orginal. Satte i ett set Gibson 57/57+ som blev mycket bättre. Dock blev bättre inte bäst. Har några synpunkter. Halsmicken kan jag leva med absolut men om man skulle önska något så vore det kanske liiite mer definierad i basen. Stallmicken är både det som imponerat mest och samtidigt behövs åtgärdas mest. Vilket djäkla drag det är i den?! Tror det är den hetaste micken jag äger och då har jag rätt heta mickar överlag från både Dimarzio, Seymour Duncan och några från Bareknuckle. Den är faktiskt nästan lite för het. Känns som om förstärkaren går till 11 om man jämför med andra mickar. Enkelt med pinchharmonics osv. Men det är något i diskanten som jag inte blir riktigt kompis med. Lite för vass i översta toppen. Burstbucker PRO var väldigt för vass och stel i diskanten. Så det kanske har något med själva gitarren att göra? Har jämfört på samma förstärkare med dels en Gibson LP custom med Seymore Duncan JB som lät bra tight fet utan att bli för tjock, men utan det där vassa i toppen. Samt en annan likadan LP custom fast med Lundgren Black Heaven (fast med alnico istället för ceramic) som lät även den kanon, med ungefär samma känsla som JB, jämn, fet utan att vara tjock, bra med bett men inte vass/stickig.

1. Tror ni det har med gitarren Standard Faded chambered vs LP Custom att göra? Testades även mot en Suhr med Dimarzio Breed i stallet. 8samma förstärkare som övriga) Som heller ej lät vass i diskanten. Den lät också bra men tex Black heaven lät bättre, men helt olika gitarrer där.

2. Förslag på mickar att byta ut 57/57+ classic mot? Utseendet måste det finnas i zebra. Tidigare nämnda mickar är ju naturligtvis intressanta. Även om dom kanske är lite väl heta? (eller inte?) även jag älskar fullt ställ typ Norum, Sykes, så vore det bra och kunna lira lite gubbarock på dom med.


27 Dec 2020, 19:16
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4563
Location: Northbottom
Post Re: Istället för Gibson 57 Classic plus ?
Tre korta frågor om +57:an i stallet:

1.) Har du justerat polerna på mickarna?
2.) Hur är micken tilltad -i förhållande till strängarna?
3.) Hur nära strängarna är micken justerad?


/ Jonken :?:


27 Dec 2020, 20:12
Profile

Joined: 13 Nov 2013, 19:07
Posts: 808
Post Re: Istället för Gibson 57 Classic plus ?
Jonken wrote:
Tre korta frågor om +57:an i stallet:

1.) Har du justerat polerna på mickarna?
2.) Hur är micken tilltad -i förhållande till strängarna?
3.) Hur nära strängarna är micken justerad?


/ Jonken :?:


1. Nix. Lämnat alltid in gitarrer till tec. Men dom ser orörda ut. Vad händer om man skruvar på de skruvarna?

2. Hur tilltar man mickarna? De sitter väl bara med var sin skruv på mitten av kortsidorna?

3. Hals 5mm. Stall 4mm.


Attachments:
947F5800-91C1-4B40-A517-4D0FA16ECC8D.jpeg
947F5800-91C1-4B40-A517-4D0FA16ECC8D.jpeg [ 56.77 KiB | Viewed 5537 times ]
27 Dec 2020, 20:22
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4563
Location: Northbottom
Post Re: Istället för Gibson 57 Classic plus ?
Donatello wrote:

1. Nix. Lämnat alltid in gitarrer till tec. Men dom ser orörda ut. Vad händer om man skruvar på de skruvarna?

2. Hur tilltar man mickarna? De sitter väl bara med var sin skruv på mitten av kortsidorna?

3. Hals 5mm. Stall 4mm.

Jag ser direkt på din bild; att både din stallmick och halsmick är fel vända. Stallmickens justerabara poler ska sitta på spolen närmast stallet. Halsmickens justerbara poler ska sitta på spolen närmast brädan.

Svar:
1.) Om du höjer på en polskruv; ger detta mer definition och peak i tonen. Om du sänker blir det tvärt om: Dvs; mindre peak och definition i soundet. Kolla typ detta: https://www.youtube.com/watch?v=i6r3KjUhsxY&lc=z23fvfuijk3fvd3bo04t1aokgnwqo1unvlnv0zwk5gp2rk0h00410

2.) Mick tiltningen på dina spolar ser helt rätt ut; så vi hoppar över det denna gång.

3.) Hur högt du har dina spolar korrekt justerade; handlar om dina strängar, spelstil, stärk osv. Ett smart tech trix: Koppla/vrid HELT RENT ljud i din stärk -och kompa. Ljudet skall inte dista när du spelar hårdare.

-Snygg mickuppsättning förresten. Okåpad zebra på en Pålle är riktigt nice!


/ Jonken :wink:


27 Dec 2020, 20:40
Profile

Joined: 07 May 2012, 14:39
Posts: 695
Location: Helsingborg
Post Re: Istället för Gibson 57 Classic plus ?
Personligen hade jag nog satt en Thornbucker+ i stalläge och en neck i halsläge om man vill ha nått lite mer mildare rent outputmässigt. Vill man ha lite mer fräs, så hade jag kört SSH+/SSV istället.


27 Dec 2020, 21:15
Profile

Joined: 13 Jan 2008, 13:12
Posts: 1680
Location: Degerfors
Post Re: Istället för Gibson 57 Classic plus ?
Hoppas kabeln till hals pup har tillräcklig längd kvar.... Om du väljer o vrida rätt dom!

_________________
/Marko


27 Dec 2020, 21:19
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 17:14
Posts: 1814
Location: Trollhättan
Post Re: Istället för Gibson 57 Classic plus ?
Prova att byta magneten i micken , för att styra karaktären åt det hållet du vill .
Det finns ju mkt att välja på där . Det kanske räcker ?

_________________
http://www.myspace.com/primaryman


27 Dec 2020, 22:22
Profile

Joined: 13 Nov 2013, 19:07
Posts: 808
Post Re: Istället för Gibson 57 Classic plus ?
Jonken wrote:
Donatello wrote:

1. Nix. Lämnat alltid in gitarrer till tec. Men dom ser orörda ut. Vad händer om man skruvar på de skruvarna?

2. Hur tilltar man mickarna? De sitter väl bara med var sin skruv på mitten av kortsidorna?

3. Hals 5mm. Stall 4mm.

Jag ser direkt på din bild; att både din stallmick och halsmick är fel vända. Stallmickens justerabara poler ska sitta på spolen närmast stallet. Halsmickens justerbara poler ska sitta på spolen närmast brädan.

Svar:
1.) Om du höjer på en polskruv; ger detta mer definition och peak i tonen. Om du sänker blir det tvärt om: Dvs; mindre peak och definition i soundet. Kolla typ detta: https://www.youtube.com/watch?v=i6r3KjUhsxY&lc=z23fvfuijk3fvd3bo04t1aokgnwqo1unvlnv0zwk5gp2rk0h00410

2.) Mick tiltningen på dina spolar ser helt rätt ut; så vi hoppar över det denna gång.

3.) Hur högt du har dina spolar korrekt justerade; handlar om dina strängar, spelstil, stärk osv. Ett smart tech trix: Koppla/vrid HELT RENT ljud i din stärk -och kompa. Ljudet skall inte dista när du spelar hårdare.

-Snygg mickuppsättning förresten. Okåpad zebra på en Pålle är riktigt nice!


/ Jonken :wink:


Haha... a va faaan.. där fick man för att man lämnade in gitarren för mickbyte hos en väldigt etablerad och erkänd gitarrtech. Har det någon påverkan på ljudet vilket håll dom sitter åt? Ser ju helt fel ut med dom ljusa sidorna innåt och finns knappt några bilder på några som har det? Hur fasen har jag lyckas köpa ett helt nytt set som har det så?? Har inte Slash sin ena Mick i alla fall med skruvarna innåt?

Jo det distar förutom i mittläget vid rent ljud.

Fäään...


27 Dec 2020, 22:51
Profile
User avatar

Joined: 09 Oct 2013, 09:59
Posts: 2109
Post Re: Istället för Gibson 57 Classic plus ?
Jag tycker du kan ha halsmicken som den är - ger liiiite mindre bas, typ. Och Jonkens råd om att skruva på polerna är kanon! Sänk halsmickens bas-sida och skruva upp polerna istället. Hur lite eller hur mycket du justerar polerna är upp till ditt öra.

Vänder du bara på stallmicken, så får du färgställningen symmetrisk dessutom! :D


Alla har sina favoritmickar, så att följa olika råd om mickar är mycket vanskligt. Börja med att justera de du har.

Själv har jag Lundgren Heaven 57 i min LP Standard och för mig är det kanon! Classic-mickar har jag i en SG, där de funkar lika kanon. Classic Plus har jag tyvärr aldrig testat. Dock har jag testat JB och tycker att den inte skiljer så jättemycket jämfört 498T. 498T är väldigt bra för Rock, även JB såklart. 498T är underskattad.

_________________
##################


28 Dec 2020, 08:50
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4563
Location: Northbottom
Post Re: Istället för Gibson 57 Classic plus ?
Donatello wrote:
Har det någon påverkan på ljudet vilket håll dom sitter åt? Ser ju helt fel ut med dom ljusa sidorna innåt och finns knappt några bilder på några som har det? Hur fasen har jag lyckas köpa ett helt nytt set som har det så?? Har inte Slash sin ena Mick i alla fall med skruvarna innåt?

Jo det distar förutom i mittläget vid rent ljud.

Det har en stor påverkan vilket håll magneterna sitter åt -speciellt på stallmicken. Ordningen på zebra färgerna är endast ögon godis. Slash mickar som singlar finns både som zebra -och reverse zebra. (Jag tycker själv att ett monterat orginal slash set -ser förjävligt ut.)

Distar det = Sänk mickarna. Du kommer nu att märka varför 57 Classic -räknas som mickar med lägre output. (Dock är detta någonting riktigt bra -jämfört med high output mickarna.)


/ Jonken


28 Dec 2020, 10:34
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14775
Location:
Post Re: Istället för Gibson 57 Classic plus ?
Donatello wrote:
Ser ju helt fel ut med dom ljusa sidorna innåt och finns knappt några bilder på några som har det?
Hur fasen har jag lyckas köpa ett helt nytt set som har det så??

Fäään...


Merparten av ALLA orginal PAF har skruvarna i den svarta bobbinen, ett mindre antal hade skruvarna i den vita. Dessa kallas 'Zebra reverse'
En del reissues av mickar har valt den konfigurationen, Gibson har växelvis byggt båda varianterna.
Duncan har jag för mig alltid bygger Reverse, osäker på detta dock.

Men alltid med bobbinerna med skruvar i ytterlägena.

Jag som är uppvuxen med att kolla på vintage Les Pauls, tycker tvärtemot att det ser konstigt ut med vita i ytterlägena.
En del gitarrister har säkert under åren vänt på mickarna för att man tycker det ser fränare ut, utan att ens tänka på att de
sitter bak och fram (som din 'tech', och troligen även Slash ) 8)

_________________



28 Dec 2020, 10:37
Profile ICQ WWW

Joined: 13 Nov 2013, 19:07
Posts: 808
Post Re: Istället för Gibson 57 Classic plus ?
valvetubes wrote:
Jag tycker du kan ha halsmicken som den är - ger liiiite mindre bas, typ. Och Jonkens råd om att skruva på polerna är kanon! Sänk halsmickens bas-sida och skruva upp polerna istället. Hur lite eller hur mycket du justerar polerna är upp till ditt öra.

Vänder du bara på stallmicken, så får du färgställningen symmetrisk dessutom! :D


Alla har sina favoritmickar, så att följa olika råd om mickar är mycket vanskligt. Börja med att justera de du har.

Själv har jag Lundgren Heaven 57 i min LP Standard och för mig är det kanon! Classic-mickar har jag i en SG, där de funkar lika kanon. Classic Plus har jag tyvärr aldrig testat. Dock har jag testat JB och tycker att den inte skiljer så jättemycket jämfört 498T. 498T är väldigt bra för Rock, även JB såklart. 498T är underskattad.


Bra kommentarer över lag i tråden.

Mickarna låter bra redan. Men när jag hörde dom andra LP jag skrev om så lät dom bättre! Och då är det ju svårt att känna sig nöjd. Samt att jag tycker ju att flera av mina andra mickar låter på vissa sätt bättre t.ex. det lite vassa i diskanten på stallmicken. Men det jag gillar är ju bla att det är ett djäkla drag i dom.

Ang rådet att låta halsmicken sitta kvar felvänd för att det ger lite mindre bas, låter väldigt intressant. Då jag redan tycker det är lite mkt bas i halsmicken. Kommer kanske minska om jag sänker den lite?

Om jag vänder rätt stallmicken så borde det kanske då bli lite mindre diskant logiskt sett, eller?

Hmmm... om jag nu börjar fundera lite medan jag skriver, så sitter ju då mickarna bak och fram, men med polerna uppstickandes dvs tror inte dom går att skruva upp jättemkt mer. Borde inte detta dvs att mickarna är högst mot varandra ge jämnast eq? Har man mickarna rättvända och har polerna uppskruvade borde väl ge mer bas på hals och mer diskant på stall, vilket är tvärtemot vad jag vill uppnå?


28 Dec 2020, 11:45
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14775
Location:
Post Re: Istället för Gibson 57 Classic plus ?
Ett tips är att börja med att sätta mickarna korrekt och ställa in polskruvar och höjd, och se om du får det ljud du söker.

Om inte det fungerar så kan du ju göra som de allra flesta andra på Bojen, beställa andra mickar på nätet och byta till, sen repetera
det till du är nöjd. Det är ju om inte annat roligt att unboxa nya prylar 8)
Roligare än att mecka med polskruvar.

Classic 57 ger ju ett klassiskt PAF ljud med tillägget att den är vaxad vilket de flesta mickar är nuförtiden
PLUS modellen har en lite hetare stallmick, men inte så farligt. Många orginal PAF som hamnar rätt högt i motstånd också
så man inte hade autostop på maskinerna som lindade tråden.

_________________



28 Dec 2020, 12:29
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4563
Location: Northbottom
Post Re: Istället för Gibson 57 Classic plus ?
Donatello wrote:
Har inte Slash sin ena Mick i alla fall med skruvarna innåt?

Yep. Den ena av mickarna i ett Slash mick set är reversed zebra (stall) -och den andra är zebra (hals).
Looken du söker efter är 2 x zebra. (Tänk på att mickramen bestämmer om 'ögat' i micken hamnar inåt -eller utåt.)
Om du känner att du inte fixar annan look -än den du nu har på gitarren; kan eventuellt hjälpa dig med mickar om du absolut vill ha det så. (Billigt är det INTE; men det blir så som du villa ha det.)


/ Jonken


28 Dec 2020, 13:08
Profile
User avatar

Joined: 17 Dec 2003, 11:11
Posts: 792
Location: BBC
Post Re: Istället för Gibson 57 Classic plus ?
Donatello wrote:

Ang rådet att låta halsmicken sitta kvar felvänd för att det ger lite mindre bas, låter väldigt intressant. Då jag redan tycker det är lite mkt bas i halsmicken. Kommer kanske minska om jag sänker den lite?

Om jag vänder rätt stallmicken så borde det kanske då bli lite mindre diskant logiskt sett, eller?

Hmmm... om jag nu börjar fundera lite medan jag skriver, så sitter ju då mickarna bak och fram, men med polerna uppstickandes dvs tror inte dom går att skruva upp jättemkt mer. Borde inte detta dvs att mickarna är högst mot varandra ge jämnast eq? Har man mickarna rättvända och har polerna uppskruvade borde väl ge mer bas på hals och mer diskant på stall, vilket är tvärtemot vad jag vill uppnå?


Polskruvarna går rent tekniskt att skruva upp flera millimeter mot vad du har nu. De kan sticka upp rätt högt om man vill.

Mindre bas på halsmicken borde det bli om den har polskruvarna mot stallet och om du sänker den lite och höjer polsskruvarna.
Du kan också få mindre bas på halsmicken genom att sätta en treble bleed på halsmickens volympot och dra ner några snäpp på volympoten, även output blir lite mildare. Så gör jag på mina halsmickar. Kostar 5:- om man gör det själv.

Jag har 57+ i stall och gillar den. Jag drar bara ner lite på tonkontrollen för stallmicken om jag upplever den vass.
Du kan byta originalkondensator 0,022uF på tonkontrollen till en 0,010 eller 0,015 så skär den högre upp, dvs lämnar större register av originaltonen opåverkad. Med original 0,022 skär den även bort en del övre mellanregister, lite grovt sagt. Kostar 5:-

Att vända stallmicken rätt OCH höja polskruvarna borde ge mer diskant, som du inte vill ha.
Du kan prova att byta volympot till en 300kohm om du inte redan har det. Du får lite mindre output och det skär bort lite toppdiskant. Men egentligen är det samma saka som att vrida ner en 500k-pot tills den mäter 300, alltså dra ner volympoten från 10 till så där 6-7. Om du gillar det soundet kan du överväga att byta till en 300-pot (sitter i många Gibson LP som original). Kostar 80:-

Jag tycker att man får fram många olika bra sound på LP genom att ratta på volym- och tonkontrollerna på gitarren.
Ang priserna så menar jag att det finns flera billiga saker man kan prova innan man köper nya mickar.

_________________
____________
Fast jag kanske menar nåt helt annat egentligen...


28 Dec 2020, 14:23
Profile

Joined: 13 Nov 2013, 19:07
Posts: 808
Post Re: Istället för Gibson 57 Classic plus ?
benny hill wrote:
Donatello wrote:

Ang rådet att låta halsmicken sitta kvar felvänd för att det ger lite mindre bas, låter väldigt intressant. Då jag redan tycker det är lite mkt bas i halsmicken. Kommer kanske minska om jag sänker den lite?

Om jag vänder rätt stallmicken så borde det kanske då bli lite mindre diskant logiskt sett, eller?

Hmmm... om jag nu börjar fundera lite medan jag skriver, så sitter ju då mickarna bak och fram, men med polerna uppstickandes dvs tror inte dom går att skruva upp jättemkt mer. Borde inte detta dvs att mickarna är högst mot varandra ge jämnast eq? Har man mickarna rättvända och har polerna uppskruvade borde väl ge mer bas på hals och mer diskant på stall, vilket är tvärtemot vad jag vill uppnå?


Polskruvarna går rent tekniskt att skruva upp flera millimeter mot vad du har nu. De kan sticka upp rätt högt om man vill.

Mindre bas på halsmicken borde det bli om den har polskruvarna mot stallet och om du sänker den lite och höjer polsskruvarna.
Du kan också få mindre bas på halsmicken genom att sätta en treble bleed på halsmickens volympot och dra ner några snäpp på volympoten, även output blir lite mildare. Så gör jag på mina halsmickar. Kostar 5:- om man gör det själv.

Jag har 57+ i stall och gillar den. Jag drar bara ner lite på tonkontrollen för stallmicken om jag upplever den vass.
Du kan byta originalkondensator 0,022uF på tonkontrollen till en 0,010 eller 0,015 så skär den högre upp, dvs lämnar större register av originaltonen opåverkad. Med original 0,022 skär den även bort en del övre mellanregister, lite grovt sagt. Kostar 5:-

Att vända stallmicken rätt OCH höja polskruvarna borde ge mer diskant, som du inte vill ha.
Du kan prova att byta volympot till en 300kohm om du inte redan har det. Du får lite mindre output och det skär bort lite toppdiskant. Men egentligen är det samma saka som att vrida ner en 500k-pot tills den mäter 300, alltså dra ner volympoten från 10 till så där 6-7. Om du gillar det soundet kan du överväga att byta till en 300-pot (sitter i många Gibson LP som original). Kostar 80:-

Jag tycker att man får fram många olika bra sound på LP genom att ratta på volym- och tonkontrollerna på gitarren.
Ang priserna så menar jag att det finns flera billiga saker man kan prova innan man köper nya mickar.


Superbra förklarat! Nu vet jag lite mer om vad som påverkar vad och kan prova att agera efter det. Tackar och bockar. Tror jag börjar med att sänka båda mickarna tills de slutar dista på rent och se vad det gör med förutom output även eq-mässigt.


28 Dec 2020, 14:50
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2547
Location:
Post Re: Istället för Gibson 57 Classic plus ?
Donatello wrote:
Halsmicken kan jag leva med absolut men om man skulle önska något så vore det kanske liiite mer definierad i basen.
Ett sätt att lösa det är att göra som på bilden (länk nedan), dvs att sänka halsmicken på "bassidan". Jag har själv haft det så i många år, funkar fint.

https://fineartamerica.com/featured/peter-green-fleetwood-mac-1969-chris-walter.html?product=poster


28 Dec 2020, 21:49
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14775
Location:
Post Re: Istället för Gibson 57 Classic plus ?
Jonken wrote:
Donatello wrote:
Har inte Slash sin ena Mick i alla fall med skruvarna innåt?

Yep. Den ena av mickarna i ett Slash mick set är reversed zebra (stall) -och den andra är zebra (hals).
Looken du söker efter är 2 x zebra. (Tänk på att mickramen bestämmer om 'ögat' i micken hamnar inåt -eller utåt.)
Om du känner att du inte fixar annan look -än den du nu har på gitarren; kan eventuellt hjälpa dig med mickar om du absolut vill ha det så. (Billigt är det INTE; men det blir så som du villa ha det.)


/ Jonken


Zebra = Skruvarna i svarta bobbinen, riktad utåt så det blir svart mot hals/stall
Zebra reverse = skruvarna i den vita bobbinen , alltså vita sidan mot hals / stall.

Sen om man sätter dom bak och fram kan man ju visuellt få det att se ut som vice versa färgmässigt (alltså vanlig Zebra blir reverse och tvärtom)
Om looken ska bli vita sidan utåt med standrad Zebra mick måste man alltså sätta skruvarna innåt istället för som tänkt utåt.

Vill man den 'reverse' looken med vitt utåt och skruvarna korrekt är det 2x Zebra reverse som gäller.
:D

_________________



29 Dec 2020, 11:31
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4563
Location: Northbottom
Post Re: Istället för Gibson 57 Classic plus ?
Mike Leaf wrote:

Zebra = Skruvarna i svarta bobbinen, riktad utåt så det blir svart mot hals/stall
Zebra reverse = skruvarna i den vita bobbinen , alltså vita sidan mot hals / stall.

Sen om man sätter dom bak och fram kan man ju visuellt få det att se ut som vice versa färgmässigt (alltså vanlig Zebra blir reverse och tvärtom)
Om looken ska bli vita sidan utåt med standrad Zebra mick måste man alltså sätta skruvarna innåt istället för som tänkt utåt.

Vill man den 'reverse' looken med vitt utåt och skruvarna korrekt är det 2x Zebra reverse som gäller.
:D

Det du säger stämmer på bla Gibson, Bare Knuckle, DiMarzio mickar. Dock med EMG, Fishman, Duncan -mickar mfl; blir det tvärt om. Slash APH är ju SD mickar; så det blir så här: https://www.seymourduncan.com/blog/faqs/what-does-a-reverse-zebra-humbucker-look-like


/ Jonken :idea:


29 Dec 2020, 12:27
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14775
Location:
Post Re: Istället för Gibson 57 Classic plus ?
Jonken wrote:
stämmer på bla Gibson, Bare Knuckle, DiMarzio mickar. Dock med EMG, Fishman, Duncan -mickar mfl; blir det tvärt om. Slash APH är ju SD mickar; så det blir så här:
/ Jonken :idea:


Ja verkligen udda att Duncan vänt på konceptet, men eftersom denna tråd handlar om Gibson-mickar och Gibson uppfann
både Humbuckern och Zebra-varianten så är det bra att det blir tydligt med vad som är korrekt.
Sen kan andra tillverkare göra egna varianter, kalla det vad dom vill, man kan vända på dom osv hur man vill 8)

_________________



29 Dec 2020, 16:15
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 05 Apr 2011, 15:42
Posts: 530
Location:
Post Re: Istället för Gibson 57 Classic plus ?
Vänd mickarna rätt och skaffa en vanlig 57:a till bridgen, tror du blir mest nöjd med det.
Om du vill ha mindre basigt från halsmicken så sänk den en aning och höj polskruvarna för de ljusare strängarna..alternativt byt ut den mot en alnico II pro.

Men...om du har kvar dina burstbuckers så byt istället ut magneterna mot alnico 2 eller 4 på dem (sitter 5:or i dem nu)
Då blir de vanliga burstbuckers och med 4:or typ custombuckers..
Då får du toppen mickar och kan sälja 57:orna :)


30 Dec 2020, 00:51
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 13 Nov 2013, 19:07
Posts: 808
Post Re: Istället för Gibson 57 Classic plus ?
lampic wrote:
Vänd mickarna rätt och skaffa en vanlig 57:a till bridgen, tror du blir mest nöjd med det.
Om du vill ha mindre basigt från halsmicken så sänk den en aning och höj polskruvarna för de ljusare strängarna..alternativt byt ut den mot en alnico II pro.

Men...om du har kvar dina burstbuckers så byt istället ut magneterna mot alnico 2 eller 4 på dem (sitter 5:or i dem nu)
Då blir de vanliga burstbuckers och med 4:or typ custombuckers..
Då får du toppen mickar och kan sälja 57:orna :)


Tackar för tipsen. Gällande Burstbucker så har jag vare sig kvar dem eller gillar dom över huvudtaget. Hårda, stela, vassa och intetsägande. Gillar mer mickar som är feta, tighta med bett och drag i utan att dom blir vassa och stela. Har tex Bareknuckle Nailbombs alnico V, i en gitarr om den gör dom parametrarna rätt bra. Har Duncan Distorsion Ceramic, i min Flying V som är förvånansvärt snälla och väldigt jämna eq-mässigt. Finns ingen som helst tendens till att vara vassa eller diskantiga. Har ändå bra bett och definition. Hade nästan velat höja dom mickarna lite för mer drag men då förlorar jag rock n roll kvaliteten tänker jag, så den vågar jag inte röra.


30 Dec 2020, 17:17
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2759
Location: Trollhättan/Lilla Edet
Post Re: Istället för Gibson 57 Classic plus ?
Duncan Custom Custom har A2 magnet, aningen avrundad topp, tajt bas och lite mer fläsk än en Classic + men inte alls brötig.
Jag har en i stallet på en LP-kopia, den passar så förbannat bra där, den liksom "krämar till det".

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
Stöttar Ljudbojen, ETC, Fria Tidningen, Faktum m.fl.


30 Dec 2020, 20:22
Profile
User avatar

Joined: 05 Apr 2011, 15:42
Posts: 530
Location:
Post Re: Istället för Gibson 57 Classic plus ?
Är alnico 5 magneten i bb pro mickarna som får dem vassa och diskantiga..
Nog ingen som tyckt det om vanliga bb och enda skillnaden är magneterna som i vanliga bb är alnico 2..magneten som ger minst diskant och mest mellanregister.
Läs på lite om humbucker konstruktion och vad de olika magneterna och lindningarna gör med ljudet så blir det lättare för dig att hitta rätt.
Vill du ha lite mindre vassa dina 57:or men ändå lite tryck i mickarna utan att ha för hög output kan du testa Duncan alnico II pro - slash varianten.


Ett till exempel på vad magnetbyte kan göra.
Läs beskrivningar om tex
Sd Seth lover humbuckers (aln2) vs Classic 59 (aln5)
Eller sd jazz (aln5) vs alnico 2 pro

Paren i jämförelse ovan är konstruerade exakt lika förutom valet av magnet.


31 Dec 2020, 05:43
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4563
Location: Northbottom
Post Re: Istället för Gibson 57 Classic plus ?
Jag tillhör de som tycker att Alnico V magneter -gör HB-mickar 'gryniga' och sträva i karaktären. Om detta är en bra eller dålig sak; tenderar att hänga på vilken klang bild man matar sina mickar med. Alnico V -tenderar ofta att passa mer för de som kör fetare strängar. Dvs: Matar mickarna med en basigare och köttigare klangbild. Då städar 'grynigheten' bort mycket av den extra 'muddighet'. Matar man mickar med en jämnare, distinktare, tghtare klangbild; gör att grynigheten i A5 magneterna överflödig. Då passar andra magnet typer AK-klangen bättre.

Dock kör man mest superdistad metall; definierar grynet i A5 ljudet mer i en bredljudbild. Men att spela helt rent på A5 HB's; tenderar att peaka onödigt. Det låter ofta bättre när man tappar ena spolen i micken till jord. Man kan enkelt säga så här: A5 HB's har mindre naturlig värme; och levererar diskant/mellanregister/bas -mer separat/dynamiskt.


/ Jonken


31 Dec 2020, 12:51
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14775
Location:
Post Re: Istället för Gibson 57 Classic plus ?
Nästan alla tips förutsätter att man själv kan/vill löda i och ur mickarna , byta magneter, byta potar, montera motstånd, skarva kabel etc.
Är det så som Ts skriver i första inlägget att man vill lämna in gitarren för att få saker fixade så ändras ju
förutsättningarna direkt, om man inte kan boka en workshop där man själv kan delta.

Själva grundkursen i felsökning är att börja med att montera delarna korrekt och sen utföra de justeringar som är möjliga.
Därefter om resultatet fortfarande är 'nästan perfekt men ändå inte' värdera att ev byta eller modifiera pickuperna med den kostnad och
'krångel' det medför kontra att acceptera nuvarande konfiguration som den är och kanske dra ned tonkontrollen ett steg.

Kontra att man har en situtaion där man tycker ljudet är helt värdelöst, då lönar det sig att byta direkt, tex om du har en Harley Benton "LP"
så kan det ju aldrig skada att sätta ett 4000 kr set mickar i den, men i detta fall så är det redan en kvalitetsgitarr av dyrare snitt med bra mickar i från början.

Sen är det från person till person, många som är på forum för en specifik hobby oavsett om det är snöskotrar, elgitarrer eller symaskiner gillar helt enkelt
att byta/handla prylar då kanske det känns som ett mer naturligt sätt att justera ljudbilder än att verkligen förstå vad som påverkar dessa.

Sen är jag ju annorlunda än de flesta (absolut inte alla) på det viset att jag började spela gitarr när det inte fanns något internet eller så himla mycket
prylar att labba med så man fick ratta in ljud med de grejer som fanns, framförallt förstärkaren som fortfarande är den viktigaste komponenten i ljudbilden för en elgitarr

_________________



31 Dec 2020, 13:18
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4563
Location: Northbottom
Post Re: Istället för Gibson 57 Classic plus ?
Mike Leaf wrote:
att jag började spela gitarr när det inte fanns något internet eller så himla mycket prylar att labba med så man fick ratta in ljud med de grejer som fanns, framförallt förstärkaren som fortfarande är den viktigaste komponenten i ljudbilden för en elgitarr

Så sant. Man lärde sig genom att själv testa/göra allt -med öronen som facit. Detta gav verkligen en solid kunskapsbas; som inte alls var 'färgad' av vad andra ansåg. En SKIT GRYM palett att kunna ta bättre beslut ifrån...

https://www.youtube.com/watch?v=8Wv1Ly0ynjY


/ Jonken


31 Dec 2020, 13:31
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14775
Location:
Post Re: Istället för Gibson 57 Classic plus ?
Vad gäller LP så har jag aldrig riktigt fått halsmicken att låta perfekt enl mina ljudideal, men det spelar ingen roll i den tillämpning jag har

Komp: 100% på stallmicken
Lead: 80% stallmicken och 20% halsmicken.

Lirar man istället 100% komp på halsmicken är det ju värt att jaga det ljudet mer.

Som synes så är det också 0% i mittläget.

För andra som spelar > 50% i mittläget torde det vara viktigast hur mickarna balanserar/matchar varann.
Där tycker jag eftermaknadstillverkarna verkar ha kunnat lyckas bra med matchade set.

För det är ju en brist i orginalet, de var exakt identiska för 'Rhythm' och 'Treble' vilket i sig är ett konstigt begrepp?
Borde stå 'Rhythm/Lead' eller 'Bass/Treble' ?

Även om mickarna var identiska i sin konfiguration så hade man inte autostop på lindningsmaskinen, så motståndet kunde variera från c:a 7 till 9 kohm
De märktes eller mättes ej heller, man kollade bara att det inte var avbrott.

Sen monterades de random i hals/stall läge på gitarrerna.
Många gitarrister upptäckte detta och satte den hetare micken i stalläget.
Andra lindade om de svaga med mera tråd.

Därav kommer ju hela denna grejen med heta PAF-mickar som togs upp och förfinades av Dimarzio redan på 70-talet då Gibson missade tåget

pga detta varierar orginal PAF i ljud på samma sätt som en standard Classic 57 kontra en Plus

_________________



31 Dec 2020, 14:20
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 05 Apr 2011, 15:42
Posts: 530
Location:
Post Re: Istället för Gibson 57 Classic plus ?
Bra inlägg ovan..
Kan ju tillägga att jag mätt upp från 7.3 tom 9 nånting k på classic 57:or ( inte plus) så de kan fortfarande variera en del ;)
Höll på ett tag o testade mickar..kanske mest för att det var möjligt och nyfikenhet, man lär sig en del av det också.
För mig landade det i att ge mig en traditionellt lindad humbucker på ca 7-8 k med alnico 2 så är jag nöjd..
Hetare mickar ger för mycket mellanregister (med alu2) och a5 generellt för mycket bas och diskant o den där grynigheten som jag inte heller är så glad i.

Enklast för trådskaparen..om det är lämna in som gäller..är att byta ut plusen mot en vanlig 57:a.
Få den andra micken rättvänd och den hetare av mickarna ( för de varierar alltid lite) som bridge..
57:or är grymma humbuckers så sen är det bara o lira.
Som leaf använder jag sällan halsmicken men det händer och helst ser jag att hals och bridge är av samma sort så de harmoniserar med varandra.


Last edited by lampic on 02 Jan 2021, 09:23, edited 1 time in total.



31 Dec 2020, 15:11
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4563
Location: Northbottom
Post Re: Istället för Gibson 57 Classic plus ?
lampic wrote:
För mig landade det att ge mig en traditionellt lindad humbucker på ca 7-8 k med alnico 2 så är jag nöjd..
Hetare mickar ger för mycket mellanregister (med alu2) och a5 generellt för mycket bas och diskant o den där grynigheten som jag inte heller är så glad i.

Grymt "l". Deja vu -känsla... Kunde ha skrivit dom där raderna själv.


/ Jonken :)


01 Jan 2021, 18:05
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 33 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: bummer and 100 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.