View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 00:08



Reply to topic  [ 49 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Konsten att få till gammeldags inspelningsljud 
Author Message
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Konsten att få till gammeldags inspelningsljud
Jag tror egentligen att det är fel att prata om "gammeldags inspelningsljud" i och med att tekniken för att spela in musik med hi-fi kvalitet har funnits sen sent 50-tal!
Med "hi-fi" menas att inspelningen uppfyller specifika tekniska normer vad gäller frekvensgång, distorsion, svaj etc.

Jag tror att det är andra faktorer som gör att man tycker sig kunna höra när musiken spelades in. Många faktorer som sammantaget påverkar slutresultatet, exempelvis: Förr kostade studiotid mycket pengar så därför förberedde man sig, och lärde sig låtarna utantill, ofta i lite olika versioner. Inget klipp och klistra av ljudfiler, när man spelade så skulle det helst sitta från början till slutet av låten. Ingen groovekvantisering av trummor mot daw, istället groovekvantiserade trummisen och basisten med varandra! Sångtagningar med körer gjordes med att fler än en person sjöng samtidigt in i micken, idag lägger man stämma för stämma, ofta är det samma person som sjunger dom flesta stämmorna.
Vid mix använde man en eller två reverbmaskiner, ofta ett plåtreverb. Idag har varje kanal olika typer av reverb, både vad gäller inställningar och fabrikat pluggen ska klona. Detta gäller givetvis även alla andra typer av effekter!
Även själva mixningen gjordes annorlunda, först ingen automation alls, senare kom primitiva automatiserade bord, för att i dag med moderna daw automatisera allt ner till sample nivå!
Panorering var något som man ofta använde helt annorlunda förr, som exempel 60-70 tals pop där trummor och bas ligger helt i vänster högtalare, övriga instrument och kör i höger och sen sången i mitten! Det konstiga är att det låter jävligt bra! I dag panorerar man ut mest för att få platts med alla ljud!
Sen är det nog så att dom som associerar "gammeldags inspelningsljud" med knaster och brus troligen inte har sina musikgrejer i bästa trim!

_________________
pudas


30 Dec 2020, 17:46
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Konsten att få till gammeldags inspelningsljud
pudas wrote:
Jag tror egentligen att det är fel att prata om "gammeldags inspelningsljud" i och med att tekniken för att spela in musik med hi-fi kvalitet har funnits sen sent 50-tal!
Med "hi-fi" menas att inspelningen uppfyller specifika tekniska normer vad gäller frekvensgång, distorsion, svaj etc.

Jag tror att det är andra faktorer som gör att man tycker sig kunna höra när musiken spelades in. Många faktorer som sammantaget påverkar slutresultatet, exempelvis: Förr kostade studiotid mycket pengar så därför förberedde man sig, och lärde sig låtarna utantill, ofta i lite olika versioner. Inget klipp och klistra av ljudfiler, när man spelade så skulle det helst sitta från början till slutet av låten. Ingen groovekvantisering av trummor mot daw, istället groovekvantiserade trummisen och basisten med varandra! Sångtagningar med körer gjordes med att fler än en person sjöng samtidigt in i micken, idag lägger man stämma för stämma, ofta är det samma person som sjunger dom flesta stämmorna.
Vid mix använde man en eller två reverbmaskiner, ofta ett plåtreverb. Idag har varje kanal olika typer av reverb, både vad gäller inställningar och fabrikat pluggen ska klona. Detta gäller givetvis även alla andra typer av effekter!
Även själva mixningen gjordes annorlunda, först ingen automation alls, senare kom primitiva automatiserade bord, för att i dag med moderna daw automatisera allt ner till sample nivå!
Panorering var något som man ofta använde helt annorlunda förr, som exempel 60-70 tals pop där trummor och bas ligger helt i vänster högtalare, övriga instrument och kör i höger och sen sången i mitten! Det konstiga är att det låter jävligt bra! I dag panorerar man ut mest för att få platts med alla ljud!
Sen är det nog så att dom som associerar "gammeldags inspelningsljud" med knaster och brus troligen inte har sina musikgrejer i bästa trim!


Det är intressant det du skriver och det ska bli ännu intressantare när våran inspelning är mastrad Om det låter modernt då så faller en del av det du skriver eftersom själva inspelningen i sig har gjorts på gammalt sätt.

Det här med olika reverb har jag läst om att det är vanligt nuförtiden, den grejen är ju helt hopplös med den gamla tekniken, det kan ju bli helt supermärkliga bieffekter om man försöker sig på nåt sånt utan allt det där som automatiserar.


Fast.... man hör ju att gamla inspelningar är gjorda för länge sen även när man lyssnar på dem på Spotify.


30 Dec 2020, 18:08
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Konsten att få till gammeldags inspelningsljud
Vinyljunkie wrote:
CarlM wrote:
Mycket bra har redan kommit fram i tråden.

Men man ska ha klart för sig att många gamla inspelningar är väldigt välgjort och gjorda i rum med bra akustik och med utrustning som idag är värd massor och som fortfarande används när budgeten är hög.

Men det går att göra likande saker med tagens billiga teknik också.

- Stäm och dämpa trummorna på ett sätt som gör att de låter bra.
- Var noggrann med trummickarnas placering och se till att det låter anständigt redan innan man går på med eq och annat.
- Använd om möjligt så bra mickpreampar som möjligt. Det finns ganska billiga kina-tillverkade grejer som bygger på t ex Neve och API, om budgeten är låg.
- Om trummorna låter rätt så har man en väldigt bra början.
- Om budgeten är låg, så lajna basen och reampa den senare med förstärkare eller plugin, så slipper man det förbannade basläcket i allt.
- Lägg upp alla instrumentgrupper i bussar och busskomprimera lite försiktigt. Gärna med olika vintage-kompressorer på respektive buss.
- Jag gillar att lägga på re-mic-pluggar på bussarna för att sätta närmickade instrument (inkl trumset) i ett rum. Bra grejer är dyra (läs ett UAD-system och Ocean Way Studios-pluggen), men genom att köra ut t ex trummorna via PA, studiomonitorer eller hifi-högtalare och spela in högtalarljudet och framför allt rumsreflexerna, så kan man få ett bra resultat. Så gjordes t ex Highway To Hell-trummorna som jag antar skulle kunna funka till den här typen av musik och ljudideal.
- Jag föredrar att spela in så live som möjligt, men eftersom det verkar som att ni spelar in ett instrument i taget, så komplettera upp närmickningen med distansmickning som läggs på separata kanaler. Det är väldigt användbart vid mix.
- Var försiktig med reverben...
- Kompressorerna är dina vänner!

Om man tror att tricket är att använda dåliga grejer för att få det att låta gammalt, så tror jag man är fel ute. Men det är bara att prova sig fram.

Men tyvärr så är det lika svårt att bli bra ljudtekniker och producent som att bli bra gitarrist eller låtskrivare. Tyvärr tror nog allt för många att det räcker att köpa prylar så kommer ens musik låta som favoritskivorna. Men många av oss här är från punkgenerationen och oavsett om vi spelade sån musik eller inte, så skiter vi i om vi kan eller inte utan försöker själva och det är kul oavsett resultat. Lycka till!


Bra inlägg! Håller med om nästan allt. Fast reverb är lite en smaksak mer än det andra tycker jag.


Tack. Det jag menade med att vara försiktig med reverb är att om man vill att det ska låta som förr, så kan det vara smart att lyssna på hur man använde reverb förr och vilka typer av reverb man använde. I dina exempel gör ni en tuff grej av det udda sångreverbet på ett sätt som man absolut kunde göra förr.

Vi kan ta era två låtar som exempel förresten. Jag tror t ex att sången hade mått bra av en Neve 1073 preamp-plug som man pressade så att ingångstrafon och ingångssteget fick jobba (om emuleringen nu tar hänsyn till sånt i pluggarna ni använder). Sedan skulle jag provat att lägga en LA-2A-kompressor-plug efteråt som också pressas på så att den färgar lite (Jag skriver plug eftersom jag utgår från att hårdvaran är utom budget) Sedan ett väldigt kort bandeko på, gärna ett svar till höger och ett till vänster lite i osynk, kort som fan och svagt som en reverbaktig funktion. Ett sånt paket get attityd och ett vintage rocksångljud som i alla fall jag gillar.

Lyssna på virveltrumman och jämför mot äldre inspelningar som ni gillar. Där finns en del att jobba på. Att sätta ett bra ganska torrt distinkt trumljud tycker jag är en förutsättning för att få till en bra vintage-mix. Alternativt går man på ett mer bångstyrigt Bonham-sound.

Gitarrerna skulle nog också må bra av att köras genom en pressad Neve 1073-plug och en LA-3A eller LA-2A-kompressor. Kapa de allra högsta och lägsta frekvenserna, gärna med 1073:an HPF. Att trycka på lite runt 1-1,6k brukar också vara en bra idé. Det borde bli punchigare, mer fokuserat och vintage-snyggare eller också blir det skit och då får man prova något annat! Ha, ha!


30 Dec 2020, 18:16
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Konsten att få till gammeldags inspelningsljud
CarlM wrote:


Tack. Det jag menade med att vara försiktig med reverb är att om man vill att det ska låta som förr, så kan det vara smart att lyssna på hur man använde reverb förr och vilka typer av reverb man använde. I dina exempel gör ni en tuff grej av det udda sångreverbet på ett sätt som man absolut kunde göra förr.

Vi kan ta era två låtar som exempel förresten. Jag tror t ex att sången hade mått bra av en Neve 1073 preamp-plug som man pressade så att ingångstrafon och ingångssteget fick jobba (om emuleringen nu tar hänsyn till sånt i pluggarna ni använder). Sedan skulle jag provat att lägga en LA-2A-kompressor-plug efteråt som också pressas på så att den färgar lite (Jag skriver plug eftersom jag utgår från att hårdvaran är utom budget) Sedan ett väldigt kort bandeko på, gärna ett svar till höger och ett till vänster lite i osynk, kort som fan och svagt som en reverbaktig funktion. Ett sånt paket get attityd och ett vintage rocksångljud som i alla fall jag gillar.

Lyssna på virveltrumman och jämför mot äldre inspelningar som ni gillar. Där finns en del att jobba på. Att sätta ett bra ganska torrt distinkt trumljud tycker jag är en förutsättning för att få till en bra vintage-mix. Alternativt går man på ett mer bångstyrigt Bonham-sound.

Gitarrerna skulle nog också må bra av att köras genom en pressad Neve 1073-plug och en LA-3A eller LA-2A-kompressor. Kapa de allra högsta och lägsta frekvenserna, gärna med 1073:an HPF. Att trycka på lite runt 1-1,6k brukar också vara en bra idé. Det borde bli punchigare, mer fokuserat och vintage-snyggare eller också blir det skit och då får man prova något annat! Ha, ha!


Haha - det låter ju som att det är du som skulle mixa oss! Vi har ju bara tagit hjälp av en duktig kompis som är bra på det han är bra på men som inte har en aning om "classic rock".


30 Dec 2020, 18:41
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Konsten att få till gammeldags inspelningsljud
Vinyljunkie wrote:
CarlM wrote:


Tack. Det jag menade med att vara försiktig med reverb är att om man vill att det ska låta som förr, så kan det vara smart att lyssna på hur man använde reverb förr och vilka typer av reverb man använde. I dina exempel gör ni en tuff grej av det udda sångreverbet på ett sätt som man absolut kunde göra förr.

Vi kan ta era två låtar som exempel förresten. Jag tror t ex att sången hade mått bra av en Neve 1073 preamp-plug som man pressade så att ingångstrafon och ingångssteget fick jobba (om emuleringen nu tar hänsyn till sånt i pluggarna ni använder). Sedan skulle jag provat att lägga en LA-2A-kompressor-plug efteråt som också pressas på så att den färgar lite (Jag skriver plug eftersom jag utgår från att hårdvaran är utom budget) Sedan ett väldigt kort bandeko på, gärna ett svar till höger och ett till vänster lite i osynk, kort som fan och svagt som en reverbaktig funktion. Ett sånt paket get attityd och ett vintage rocksångljud som i alla fall jag gillar.

Lyssna på virveltrumman och jämför mot äldre inspelningar som ni gillar. Där finns en del att jobba på. Att sätta ett bra ganska torrt distinkt trumljud tycker jag är en förutsättning för att få till en bra vintage-mix. Alternativt går man på ett mer bångstyrigt Bonham-sound.

Gitarrerna skulle nog också må bra av att köras genom en pressad Neve 1073-plug och en LA-3A eller LA-2A-kompressor. Kapa de allra högsta och lägsta frekvenserna, gärna med 1073:an HPF. Att trycka på lite runt 1-1,6k brukar också vara en bra idé. Det borde bli punchigare, mer fokuserat och vintage-snyggare eller också blir det skit och då får man prova något annat! Ha, ha!


Haha - det låter ju som att det är du som skulle mixa oss! Vi har ju bara tagit hjälp av en duktig kompis som är bra på det han är bra på men som inte har en aning om "classic rock".


Kanske det du... :)

Just nu är jag mitt i mixningen av ett kul garage-rock-album. Men när det är klart finns det en lucka till nästa grej. Jag försörjer mig inte på inspelningar längre utan gör bara det jag tycker är kul och jag har hört en del du gjort och gillar sånt. Du får gärna höra av dig när det det är dags så kan vi prata om det. Taxan för två, tre låtar är från två lådor Falcon Export om det är musik jag gillar och jag har tid. :) Jag gör i så fall en checklista för saker att tänka på vid inspelningen.


30 Dec 2020, 22:40
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 07 May 2012, 14:39
Posts: 695
Location: Helsingborg
Post Re: Konsten att få till gammeldags inspelningsljud
För den som är intresserad, så har jag djupdykt en del i hur dessa gamla Neve-preampars EQ och filter fungerar. Rent generellt så:

FILTER
Högpassfiltret är knappt 18 dB/oct (närmare 15 dB/oct), och det cuttar vid aningen lägre frekvenser än vad ratten är märkt. 0,88 gånger rattens värde är ett bra genomsnitt.

Lågpassfiltret är 12 dB/oct på dom modeller som har det (1081). Tvärtom högpassfiltret, så cuttar den högre frekvenser än vad ratten säger. Någonstans runt x 1,16 vad ratten säger.

EQ
Q-värdet på mellanregisterkontrollerna är väääldigt lågt. Det finns ingen möjlighet till att kirurgiskt komma åt specifika frekvenser, inte ens med "hi Q"-knappen på dom modeller som har den (1081). Q-värdena är heller inte statiska, utan dom höjs gradvis ju mer man boostar/cuttar. För upp till 3 dB boost/cut så funkar detta bra som genomsnitt på en 1081:

Low mid
Normal Q: 0,45
Hi Q: 0,61

High mid
Normal Q: 0,37
Hi Q: 0,46

Som synes, så är Q-värdet högre för lägre frekvenser. På modeller utan separata low- och high mid, så beter sig frekvensväljaren på ett snarlikt sätt. Lägre frekvenser får lite högre Q, högre frekvenser får lite lägre Q.

Och avslutningsvis, bas- och diskantkontrollerna. Båda arbetar mycket övre respektive lägre, än vad rattarna säger. Baskontrollen har ett Q på ca 0,3, och 3 dB-frekvenserna är i själva verket hela x 5,2 vad ratten säger. För diskantkontrollen (som enligt Neve är inställd på 12 000 hz på 1073), så är 3 dB-frekvensen egentligen knappt 1 100 hz, med ett Q-värde på 0,35.


05 Jan 2021, 21:28
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Konsten att få till gammeldags inspelningsljud
Hej!

Om någon är nyfiken så finns resultatet av trådens innehåll att lyssna på här:

https://thejunkshopglitterband.bandcamp ... hSxtc1x9nk

Jag är å min sida nyfiken på vad ni tycker. Resultatet låter "gammalt" tycker vi men frågan är på vilken sida av gränsen mellan "gammalt" och "demo" vi befinner oss? :mrgreen:


22 Mar 2021, 12:40
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Konsten att få till gammeldags inspelningsljud
Ja det var ju en lustig liten sång!
Ja, vist kan man associera till en äldre inspelning!
Men om vi prata glitter-pop typ Chinn-Chapman, Tony Visconti så saknar jag dom hårt komprimerade akustiska gitarrerna och trummorna, sen hade en fade out varit som pricken över iet !

_________________
pudas


22 Mar 2021, 18:54
Profile

Joined: 19 Dec 2008, 23:22
Posts: 1888
Location: Göteborg
Post Re: Konsten att få till gammeldags inspelningsljud
Nu vet ju inte jag var någonstans i mixningen ni befinner er i, men det blir lite svårt att göra sig en uppfattning eftersom kompgitarrerna ligger så högt. De dränker det mesta utom sången. Tycker också att de låter typ industrirock, men det kanske bara är en grund att jobba med? Ska bli spännande att höra hur slutresultatet blir.


22 Mar 2021, 19:34
Profile WWW
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2333
Location: Varberg
Post Re: Konsten att få till gammeldags inspelningsljud
Låter mycket ChinniChap, ja. Bonnie St. Claire - Waikiki Man, Clap your hands & stomp your feet, Suzy Quatro, Mud etc.
Gott så.
Två synpunkter eller tre: när sången är ensammen med trummorna låter den litet för modernt tydlig eq-mässigt och det gäller röstreverbet på samma ställe. Ludda till det något, just där? På samma ställe skulle trummorna må bra av att höras bastantare. Kanske höja nivån just där? Kanske köra sången och trummorna genom samma kompressor som duckar trummorna när hon sjunger, alternativt sidechaina?
Och basgitarren kunde nog höras litet mer/spänstigare.

Andan fångas helt klart och året är 1973-74.

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


22 Mar 2021, 22:07
Profile
User avatar

Joined: 12 Sep 2011, 20:04
Posts: 653
Post Re: Konsten att få till gammeldags inspelningsljud
Vinyljunkie wrote:
Hahaha! Ja det kanske är så man ska göra! Nåt sunkigt BASF-band från tiden gör susen!

Har hört mastringsproffs prata om att ta hela färdiga mixen en gång över en sån där gammal Tandberg man hade i skolan på 70-talet. Kan inte uttala mig om slutresultatet, men det verkar förekomma.


22 Mar 2021, 23:45
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Konsten att få till gammeldags inspelningsljud
pikehead wrote:
Vinyljunkie wrote:
Hahaha! Ja det kanske är så man ska göra! Nåt sunkigt BASF-band från tiden gör susen!

Har hört mastringsproffs prata om att ta hela färdiga mixen en gång över en sån där gammal Tandberg man hade i skolan på 70-talet. Kan inte uttala mig om slutresultatet, men det verkar förekomma.


Intressant tips. Jag har faktiskt en sån. Det måste jag testa till nästa gång! De var ju byggda för tal och inte musik i första hand.


23 Mar 2021, 13:32
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Konsten att få till gammeldags inspelningsljud
Marshall wrote:
Låter mycket ChinniChap, ja. Bonnie St. Claire - Waikiki Man, Clap your hands & stomp your feet, Suzy Quatro, Mud etc.
Gott så.
Två synpunkter eller tre: när sången är ensammen med trummorna låter den litet för modernt tydlig eq-mässigt och det gäller röstreverbet på samma ställe. Ludda till det något, just där? På samma ställe skulle trummorna må bra av att höras bastantare. Kanske höja nivån just där? Kanske köra sången och trummorna genom samma kompressor som duckar trummorna när hon sjunger, alternativt sidechaina?
Och basgitarren kunde nog höras litet mer/spänstigare.

Andan fångas helt klart och året är 1973-74.


Haha - nu gjorde du min dag! Bonnie St Claire & Unit Gloria är i särklass vår största inspirationskälla! Skitkul att du gör den kopplingen. De flesta har ju inte jättekoll på genren och brukar ju säga "det låter lite Kiss", "det låter lite T Rex" osv.

Det där reverbet är lite akilleshälen. Jag vet inte hur många reverb vi testade och lånade utan att hitta riktigt rätt ändå. Kanske behöver vi helt sonika köpa ett vanligt fjäderreverb av något slag? Men vad?

Trummorna är faktiskt medvetet låga. Mycket av de obskyra brittiska glamsinglar vi lyssnar på har har lågt mixade trummor. Men vi kanske gick för långt. Sen har vi bara haft 8 kanaler till förfogande så det slutade med bara en lite bättre rumsmick i ett väldigt dämpat rum och lite experimenterande med att stämma trummorna så fick det bli som det blev.
Det samma gäller basen också, vi ville ha den lite ihopträngd med gitarrerna. Men ändå klart bra poänger! Tack igen för feedback!


23 Mar 2021, 13:43
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Konsten att få till gammeldags inspelningsljud
Robert wrote:
Nu vet ju inte jag var någonstans i mixningen ni befinner er i, men det blir lite svårt att göra sig en uppfattning eftersom kompgitarrerna ligger så högt. De dränker det mesta utom sången. Tycker också att de låter typ industrirock, men det kanske bara är en grund att jobba med? Ska bli spännande att höra hur slutresultatet blir.


Hahahahahahaha!!!

Det du hör är det färdiga resultatet. Det är möjligt att det kan bli en helt ny mix i framtiden men då får nån annan än en glad amatör göra det efter att vi spelat in fler låtar.

Industrirock??? Det där måste du ju bara utveckla och jämföra med det du tänker på!


23 Mar 2021, 13:46
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Konsten att få till gammeldags inspelningsljud
pudas wrote:
Ja det var ju en lustig liten sång!
Ja, vist kan man associera till en äldre inspelning!
Men om vi prata glitter-pop typ Chinn-Chapman, Tony Visconti så saknar jag dom hårt komprimerade akustiska gitarrerna och trummorna, sen hade en fade out varit som pricken över iet !


Jag vet precis vad du menar och jag hade en tanke på det men med 8 kanaler fanns det inte plats för fler pålägg.

Tänker du på en kompressor på trummorna vid inspelningstillfället då?


23 Mar 2021, 13:50
Profile

Joined: 19 Dec 2008, 23:22
Posts: 1888
Location: Göteborg
Post Re: Konsten att få till gammeldags inspelningsljud
Vinyljunkie wrote:

Hahahahahahaha!!!

Det du hör är det färdiga resultatet. Det är möjligt att det kan bli en helt ny mix i framtiden men då får nån annan än en glad amatör göra det efter att vi spelat in fler låtar.

Industrirock??? Det där måste du ju bara utveckla och jämföra med det du tänker på!


Oj, ber om ursäkt! Var inte meningen att låta som att jag sågade det.
Men om det är du som mixat förklarar det en del. Det är nämligen rätt typiskt för hur det kan låta när gitarristen i bandet mixat. Gitarren ligger dels högt upp, men tar även upp en stor del av frekvensutymmet. Det är väldigt mycket bas/lågt mellanregister i den. Det är sånt som låter jävligt fett när man lyssnar på gitarren själv, men när den ska samsas med ett helt band blir den antingen grötig och försvinner, eller tar över helt. Överlag tror jag att det nästan alltid är bättre att låta någon utomstående mixa, hur duktig man än är på det själv. Det är lätt att bli lite hemmablind för sina egna låtar.
Sen om det är realistiskt för ett hobbyband att låta någon annan göra jobbet är såklart en annan sak.

Nej, industri är kanske fel ord. Monster magnet kanske är en bättre jämförelse?


23 Mar 2021, 14:26
Profile WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Konsten att få till gammeldags inspelningsljud
Robert wrote:
Vinyljunkie wrote:

Hahahahahahaha!!!

Det du hör är det färdiga resultatet. Det är möjligt att det kan bli en helt ny mix i framtiden men då får nån annan än en glad amatör göra det efter att vi spelat in fler låtar.

Industrirock??? Det där måste du ju bara utveckla och jämföra med det du tänker på!


Oj, ber om ursäkt! Var inte meningen att låta som att jag sågade det.
Men om det är du som mixat förklarar det en del. Det är nämligen rätt typiskt för hur det kan låta när gitarristen i bandet mixat. Gitarren ligger dels högt upp, men tar även upp en stor del av frekvensutymmet. Det är väldigt mycket bas/lågt mellanregister i den. Det är sånt som låter jävligt fett när man lyssnar på gitarren själv, men när den ska samsas med ett helt band blir den antingen grötig och försvinner, eller tar över helt. Överlag tror jag att det nästan alltid är bättre att låta någon utomstående mixa, hur duktig man än är på det själv. Det är lätt att bli lite hemmablind för sina egna låtar.
Sen om det är realistiskt för ett hobbyband att låta någon annan göra jobbet är såklart en annan sak.

Nej, industri är kanske fel ord. Monster magnet kanske är en bättre jämförelse?


Det är så lugnt det kan bli, jag hade väntat mig att det skulle bli unisont totalsågat av de flesta, något som inte riktigt skett. Då är det snarare en smärre katastrof att du jämför med Monster Magnet eftersom ett 90/00-tals-sound är det sista vi vill ha. :( Eller menar du bara att du tycker trumsoundet låter lika? Nu var det jättelängesen jag hörde dem men har de inte tidstypiskt komprimerade trummor med "klick"-baskagge osv?

Jo visst hade det varit bättre om någon annan mixat, men hela den här tråden startades ju för att det inte gick att hitta någon som fattar hur vi vi ha det.
Sen är det iofs medvetet med lågt mixade trummor. Vi lyssnar på mycket obskyra brittiska glamsinglar och då är det ofta så.


23 Mar 2021, 14:56
Profile
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2333
Location: Varberg
Post Re: Konsten att få till gammeldags inspelningsljud
Vinyljunkie wrote:
Det där reverbet är lite akilleshälen. Jag vet inte hur många reverb vi testade och lånade utan att hitta riktigt rätt ändå. Kanske behöver vi helt sonika köpa ett vanligt fjäderreverb av något slag?


Har ni alltså spelat in på 8-spårs kassettporta och fört över till Cubase för att mixa där denna gången också?
Då blir det ju lättare att testa små förändringar och jämföra med den presenterade mixen.

Oavsett vilket, när det gäller sångreverbet skulle jag prova att skära både topp och botten på den signal som går från sångspåret till reverbet; kanske skära bort allt under 600 och allt över 3500-4000 Hz. Jag tror ofta man gjorde det under en massa år, t.ex 1965-75.
Jag tror även att plåtreverb är vad som gör sig bäst här, fjäderreverb känns typ 15 år äldre genremässigt.

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


23 Mar 2021, 20:37
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Konsten att få till gammeldags inspelningsljud
Marshall wrote:
Vinyljunkie wrote:
Det där reverbet är lite akilleshälen. Jag vet inte hur många reverb vi testade och lånade utan att hitta riktigt rätt ändå. Kanske behöver vi helt sonika köpa ett vanligt fjäderreverb av något slag?


Har ni alltså spelat in på 8-spårs kassettporta och fört över till Cubase för att mixa där denna gången också?
Då blir det ju lättare att testa små förändringar och jämföra med den presenterade mixen.

Oavsett vilket, när det gäller sångreverbet skulle jag prova att skära både topp och botten på den signal som går från sångspåret till reverbet; kanske skära bort allt under 600 och allt över 3500-4000 Hz. Jag tror ofta man gjorde det under en massa år, t.ex 1965-75.
Jag tror även att plåtreverb är vad som gör sig bäst här, fjäderreverb känns typ 15 år äldre genremässigt.


Nej denna låten är mixad helt analogt till ett helt löjligt bra kassettdeck som visade sig låta bättre än min gamla nyservade Revox-rullbandare.

Vi är egentligen inte främmande för att försöka i ett program igen men ingen vi känner som är bra på det har en aning om hur de ska få till ljudbilden vi är ute efter.

Plåtreverb säger du? Det har jag inte ens tänkt på att testa. Jag har närmast tagit det för givet att fjäderreverb var det enda som skulle duga men att de digitala burkar vi testat inte kunnat återskapa det trovärdigt. Tack för det tipset, det ska jag följa upp!


24 Mar 2021, 12:57
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 49 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot], Google [Bot] and 37 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.