View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 08:41



Reply to topic  [ 34 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Gitarrdelshandlare inom EU, ge gärna tips! 
Author Message

Joined: 01 Dec 2005, 11:22
Posts: 138
Location:
Post Gitarrdelshandlare inom EU, ge gärna tips!
Jag missade att beställa ett plektrumskydd från England i tid, via eBay. Väldigt mycket av det jag hittar säljs från England, men det finns säkert många bra handlare inom EU. Har du någon favorit?

Just denna gång skulle jag köpa ett plektrumskydd till Tele Custom utan färdiga hål för mikar och kontroller. Ingen direkt vanlig produkt.

Jag har handlat stall från Banzai och Rockinger.

Var köper du det där udda nånstans??


29 Dec 2020, 21:17
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 17 May 2012, 14:22
Posts: 338
Location: Linghed, Sweden
Post Re: Gitarrdelshandlare inom EU, ge gärna tips!
Kolla om du hittar nåt här:
https://www.customworldguitarparts.com/default/


30 Dec 2020, 09:43
Profile
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2333
Location: Varberg
Post Re: Gitarrdelshandlare inom EU, ge gärna tips!
akhagen wrote:
Jag missade att beställa ett plektrumskydd från England i tid, via eBay. Väldigt mycket av det jag hittar säljs från England, men det finns säkert många bra handlare inom EU. Har du någon favorit?

Just denna gång skulle jag köpa ett plektrumskydd till Tele Custom utan färdiga hål för mikar och kontroller. Ingen direkt vanlig produkt.

Jag har handlat stall från Banzai och Rockinger.

Var köper du det där udda nånstans??


Fortfarande är det väl svensk moms och tullfritt som gäller från UK? Även under 2021?

Fick f.ö. just hem en 64 Custom Deluxe Reverb till EU:s sannolikt lägsta pris, från Gear4music till min dörr på 2 arbetsdagar. Kan rekommendera dem för icke udda inköp.

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


30 Dec 2020, 13:10
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post Re: Gitarrdelshandlare inom EU, ge gärna tips!
Hur blir det med det det frihandelsavtal som nu förhandlats fram och som (nu minns jag inte formuleringen exakt) ”inte skulle innehålla några hinder eller avgifter”?
Kommer det att kunna innebära fortsatt momsfri import för privatpersoner?
Jag handlar också en hel del från UK och har lite prylar jag borde beställt tidigare...


30 Dec 2020, 13:13
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post Re: Gitarrdelshandlare inom EU, ge gärna tips!
Var visst redan bestämt:

https://www.tullverket.se/sv/privat/bre ... 915c2.html


30 Dec 2020, 13:16
Profile ICQ WWW
Online
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Gitarrdelshandlare inom EU, ge gärna tips!
Marshall wrote:
Fortfarande är det väl svensk moms och tullfritt som gäller från UK? Även under 2021?

Fick f.ö. just hem en 64 Custom Deluxe Reverb till EU:s sannolikt lägsta pris, från Gear4music till min dörr på 2 arbetsdagar. Kan rekommendera dem för icke udda inköp.


Men hur är det , man betalar väl engelsk moms vid köp från UK, OM inte de specifikt riktar sig till svenska kunder.?
Gear4 Music är ju en typisk sån där svensk moms gäller.

Jag vet inte exakt hur Brexit-avtalet ser ut ännu, men om det inte är momsfritt så riskerar man att först betala engelsk moms
vid köp nu i December , och sen svensk ovanpå det om den tullas in i början av Januari.

Vet du hur Brexit-avtalet funkar?
Det blev väl påskrivet först idag.

_________________



30 Dec 2020, 13:16
Profile ICQ WWW
Online
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Gitarrdelshandlare inom EU, ge gärna tips!
polifemo wrote:



Ok.

Det blir moms på allt som skickas från UK efter 31/12 och tull på varor > 1600 SEK.

Du får betala importmoms om du beställer varor från Storbritannien i samband med övergångsperiodens slut och transporten påbörjas först efter den 31 december även om du beställt och betalat för varan före den 31 december.

_________________



30 Dec 2020, 13:18
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post Re: Gitarrdelshandlare inom EU, ge gärna tips!
Tyvärr ja...


30 Dec 2020, 14:42
Profile ICQ WWW
Online
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Gitarrdelshandlare inom EU, ge gärna tips!
polifemo wrote:
Tyvärr ja...


Jag tror personligen Gear4Music komemr flytta stora delar av sit UK-lager till det nya i Rosersberg.

_________________



30 Dec 2020, 15:38
Profile ICQ WWW

Joined: 03 May 2014, 14:48
Posts: 696
Post Re: Gitarrdelshandlare inom EU, ge gärna tips!
Sluthandlat från det landet då för min del. Men tråden heter ju Gitarrdelshandlare inom EU. Britterna har ju redan lämnat EU.


30 Dec 2020, 15:49
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post Re: Gitarrdelshandlare inom EU, ge gärna tips!
Ur ett handelsperspektiv så är England att betrakta som ett "EU-land" ända fram tom 1/1 2021, och alla varor som börjat transporteras innan dess importeras avgiftsfritt trots att de anländer till Sverige under 2021.

Synd med Brexit...
Har länge funderat på ett komplett "Plexi-kit" inkl kabinett, men det blir på tok för dyrt nu :-(


30 Dec 2020, 16:20
Profile ICQ WWW

Joined: 01 Dec 2005, 11:22
Posts: 138
Location:
Post Re: Gitarrdelshandlare inom EU, ge gärna tips!
Jag tänkte att det säkert finns en Gitarrdelar.se i både Spanien och Portugal. Eftersom jag googlar på engelska enbart missar jag säkert en del. Som jag hoppas hitta :-).


30 Dec 2020, 18:43
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 17 Dec 2003, 11:11
Posts: 792
Location: BBC
Post Re: Gitarrdelshandlare inom EU, ge gärna tips!
polifemo wrote:
Ur ett handelsperspektiv så är England att betrakta som ett "EU-land" ända fram tom 1/1 2021, och alla varor som börjat transporteras innan dess importeras avgiftsfritt trots att de anländer till Sverige under 2021.

Synd med Brexit...
Har länge funderat på ett komplett "Plexi-kit" inkl kabinett, men det blir på tok för dyrt nu :-(


PLEXIT, så att säga... :wink:

Men hur det går till med att handla från UK med nya reglerna finns beskrivit i en annan tråd här nyligen.
Som jag fattade det, om man handlar av en UK-firma, så drar UK-firman först av den brittiska momsen och det blir det man betalar till britten + frakt.
Sedan när prylen ska in i Sverige läggs den svenska momsen på + tullavgiften (som är en lägre summa, en administrationskostnad för tullhanteringen).
Det som jag inte fått kläm på än är om svensk moms även läggs på fraktkostnaden, som den gör när man handlar från t.ex. USA.
Och om brittisk moms först räknas bort på fraktkostnaden.

Har en pryl jag vann på ebay uk som ska skickas idag från UK. Får se hur den klarar sig igenom nya reglerna... 8)

Här är en tysk firma (med engelsk text om man vill) med divers gitarrprylar
https://www.rockinger.com/en

_________________
____________
Fast jag kanske menar nåt helt annat egentligen...


30 Dec 2020, 20:22
Profile

Joined: 01 Dec 2005, 11:22
Posts: 138
Location:
Post Re: Gitarrdelshandlare inom EU, ge gärna tips!
Roade mig med att söka på spanska:

https://www.guitarparts.es/18-partes-y- ... -de-cuerda


30 Dec 2020, 20:38
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post Re: Gitarrdelshandlare inom EU, ge gärna tips!
benny hill wrote:

PLEXIT, så att säga... :wink:

Men hur det går till med att handla från UK med nya reglerna finns beskrivit i en annan tråd här nyligen.
Som jag fattade det, om man handlar av en UK-firma, så drar UK-firman först av den brittiska momsen och det blir det man betalar till britten + frakt.
Sedan när prylen ska in i Sverige läggs den svenska momsen på + tullavgiften (som är en lägre summa, en administrationskostnad för tullhanteringen).
Det som jag inte fått kläm på än är om svensk moms även läggs på fraktkostnaden, som den gör när man handlar från t.ex. USA.
Och om brittisk moms först räknas bort på fraktkostnaden.



Har du länk till tråden?


30 Dec 2020, 20:48
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 17 Dec 2003, 11:11
Posts: 792
Location: BBC
Post Re: Gitarrdelshandlare inom EU, ge gärna tips!
polifemo wrote:
benny hill wrote:

PLEXIT, så att säga... :wink:

Men hur det går till med att handla från UK med nya reglerna finns beskrivit i en annan tråd här nyligen.


Har du länk till tråden?


Ja, hittade den http://ljudbojen.com/viewtopic.php?f=4&t=127158

_________________
____________
Fast jag kanske menar nåt helt annat egentligen...


30 Dec 2020, 22:20
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post Re: Gitarrdelshandlare inom EU, ge gärna tips!
Tack, då gäller det bara att den man handlar av är införstådd med det här att dra av momsen.

Med större aktörer lär det inte vara några problem, men med mindre och mer nischade 1-mansföretag kan det kanske gnissla lite (tänker direkt på en person som säljer "elektronik" som jag köper av ibland där det säkert blir "för mycket jobb" för att han ska orka bry sig...)


30 Dec 2020, 23:19
Profile ICQ WWW

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Gitarrdelshandlare inom EU, ge gärna tips!
Det blir ingen förändring för svenska kunder nu får ni börja hänga med :-)

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


31 Dec 2020, 12:43
Profile WWW
Online
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Gitarrdelshandlare inom EU, ge gärna tips!
lillefar wrote:
Det blir ingen förändring för svenska kunder nu får ni börja hänga med :-)

Jo det blir förändringar. Läs på lite.

Eller: Som trådens rubrik, inom EU ingen skillnad.
UK är efter 1/1 2021 utanför EU och där blir det skillnader.

_________________



31 Dec 2020, 12:49
Profile ICQ WWW

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Gitarrdelshandlare inom EU, ge gärna tips!
Mike Leaf wrote:
lillefar wrote:
Det blir ingen förändring för svenska kunder nu får ni börja hänga med :-)

Jo det blir förändringar. Läs på lite.

Eller: Som trådens rubrik, inom EU ingen skillnad.
UK är efter 1/1 2021 utanför EU och där blir det skillnader.


Nix ingen tullavgift eller momspåslag för privatpersoner utan bara handla vidare enligt Sveriges EU- minister efter att han delger avtalet se citat
" Vad var det som stod på spel?
– För all import skulle vi ha fått betala tull, det hade blivit mycket dyrare för konsumenterna i Sverige. Även osäkerheter om vad som händer härnäst på samarbetsområden kring forskning, säkerhet, energi och transporter och så. Nu har vi i alla fall klara riktlinjer att gå efter, säger Hans Dahlgren."

Så vilka skillnader påstår du det skall bli för privatpersoner för utesluter inte att Hand Dahlgren är slarvig i sitt uttalande och avtalet är på 2000 sidor.

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


31 Dec 2020, 15:42
Profile WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post Re: Gitarrdelshandlare inom EU, ge gärna tips!
Hoppas du har rätt, men på tullverkets webbplats kan man läsa följande:

"...Brexit – vad innebär det för dig som privatperson?

Den brittiska regeringen och EU-kommissionen kom den 24 december överens om ett handels- och samarbetsavtal. Avtalet börjar tillämpas den 1 januari 2021.

Avtalet innebär att Storbritannien kommer att behandlas som ett land utanför EU när det gäller tullfrågor. Det påverkar dig som privatperson om du till exempel reser till eller från Storbritannien eller om du beställer varor eller tar emot andra försändelser som skickats därifrån.


Om du handlar på nätet
All distanshandel med länder utanför EU beskattas med svensk moms oavsett värdet på varorna. Köper du en vara före årsskiftet och den skickas från Storbritannien senast den 31 december 2020 betalar du ingen importmoms även om varorna kommer hit efter årsskiftet. Däremot får du betala importmoms om en vara du beställer från Storbritannien skickas först efter den 31 december, även om du beställt och betalat för varan före årsskiftet.

Om du handlar varor som kostar mer än 1 600 kronor kan du, förutom momsen, behöva betala tullavgifter. Om du har en ursprungsförsäkran där säljaren intygar att varorna har ursprung i Storbritannien kan du slippa betala tull även om varan kostar mer än 1 600 kronor..."


31 Dec 2020, 16:26
Profile ICQ WWW

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Gitarrdelshandlare inom EU, ge gärna tips!
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/stef ... xitavtalet

Se klippet från SVT med EU ministern Hans D där han i slutet säger att det inte blir tullavgifter

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


31 Dec 2020, 16:46
Profile WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post Re: Gitarrdelshandlare inom EU, ge gärna tips!
Ok, han säger dock inget om moms.

Man får väl låta det gå lite tid så att allt hinner falla på plats.


31 Dec 2020, 16:55
Profile ICQ WWW

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Gitarrdelshandlare inom EU, ge gärna tips!
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/brex ... ill-london

Helt tull och kvotfritt kolla länken ovan.
Moms kommer man aldrig undan. Att tullverket har den info man lagt ut är troligen för att man beredde sig på en hård brexit och avtalet dröjt in i det sista.

Intressant är dock om Sverige på nått sätt vill straffa import med någon form av avgift. Exempelvis så straffar Sverige Kina import på exempelvis paket med struntsummor vilket inte alla änder i EU gör på samma sätt.

Så tull på varor blir det inte men avgifter är oskrivet

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


31 Dec 2020, 17:30
Profile WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post Re: Gitarrdelshandlare inom EU, ge gärna tips!
CarlM i "den andra tråden" verkar ju ha koll, och om bara den man handlar av i England drar bort momsen så blir det ju helt Ok:

Att beställa från England är odramatiskt. Om den man köper ifrån är momsregistrerad, så påminner man dem om att debitera utan moms, om man beställer efter 4 januari. När posten eller fraktbolaget sedan levererar så får man betala 75:- i förtullningsavgift plus svensk moms på 25%. Tull blir det ingen eftersom handelsavtalet med EU blev klart i går.

Så det blir som att beställa från USA, fast man slipper att betala tull.

Alla varor som tas in från länder utanför EU måste förtullas. I vissa måste man betala tull i andra fall inte. Det beror på vad handelsavtalet emellan avsändarlandet och EU säger, om det finns ett sånt.

Om man köper gitarrprylar från USA så får man betala några procent i tull, runt 4% har jag för mig. Vid import från Norge har vi 0% tull på t ex gitrarrprylar. Eftersom EU och UK kommit överens om ett handelstal så sent som på julafton, så kommer vi att slippa tull på t ex gitarrprylar som importeras från Storbritannien. Däremot måste varorna förtullas och för det betalar man en avgift för. Det är inte tull utan en förtullningsavgift, d v s en administrativ avgift för jobbet att göra administrationen runt förtullningen. Dessutom får vi betala den moms som varutypen är belagd med, vilket i de flesta fall är 25% om destinationen är Sverige.

Hoppas att det blev en tydligare förklaring. (Och ja, jag jobbar med import på dagarna...)

Just det. Det är en bra idé att vänta med att beställa tills efter den 4:e januari och då se till att butiken fakturerar utan moms/VAT.. Innan dess måste de debitera moms/VAT och eftersom paketet inte kommer att landa förrän efter den 4:e då de nya reglerna börjar gälla, så åker man på svensk moms förutom den brittiska och det är ju lite onödigt.


31 Dec 2020, 17:40
Profile ICQ WWW
Online
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Gitarrdelshandlare inom EU, ge gärna tips!
Som jag uppfattat det

* Moms: UK har påslag med 20% , Sverige har 25%
* Förtullningsavgift kommer tas, alltså ÄVEN om tullsatsen är 0
* Kommer troligen bli försenade försändelser med någon dag
* Blir 2 betalningstransaktioner istället för 1
* Om säljföretaget missar att skippa momspåslag får man betala moms 2ggr

Mitt plektrumskydd jag köpte från Allparts i november 2020 kommer garanterat kosta mer om jag köper det 2021.
Kanske testar det bara på kul.

Sen kan jag ha misstförstått allt såklart , även info från Tullverket men jag skulle aldrig lita 100% på vad en politiker påstår.

_________________



31 Dec 2020, 21:35
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Gitarrdelshandlare inom EU, ge gärna tips!
Mike Leaf wrote:
Som jag uppfattat det

* Moms: UK har påslag med 20% , Sverige har 25%
* Förtullningsavgift kommer tas, alltså ÄVEN om tullsatsen är 0
* Kommer troligen bli försenade försändelser med någon dag
* Blir 2 betalningstransaktioner istället för 1
* Om säljföretaget missar att skippa momspåslag får man betala moms 2ggr



Japp, det stämmer. Bra sammanfattning. Förseningarna kommer under den första tiden bli rejält försenade av flera anledningar, men därefter kommer försändelser bli försenade någon dag för för företag med tullkredit och kanske några dagar för de som inte har tullkredit, eftersom tullavgiften och momsen då normalt kommer att aviseras när godset ankommer Sverige, så mottagaren kan betala den innan han han få loss försändelsen. D v s precis som när man beställer någon gitarrpryl från t ex USA eller Japan.


01 Jan 2021, 13:47
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 17 Dec 2003, 11:11
Posts: 792
Location: BBC
Post Re: Gitarrdelshandlare inom EU, ge gärna tips!
CarlM wrote:
Mike Leaf wrote:
Som jag uppfattat det

* Moms: UK har påslag med 20% , Sverige har 25%
* Förtullningsavgift kommer tas, alltså ÄVEN om tullsatsen är 0
* Kommer troligen bli försenade försändelser med någon dag
* Blir 2 betalningstransaktioner istället för 1
* Om säljföretaget missar att skippa momspåslag får man betala moms 2ggr



Japp, det stämmer. Bra sammanfattning. Förseningarna kommer under den första tiden bli rejält försenade av flera anledningar, men därefter kommer försändelser bli försenade någon dag för för företag med tullkredit och kanske några dagar för de som inte har tullkredit, eftersom tullavgiften och momsen då normalt kommer att aviseras när godset ankommer Sverige, så mottagaren kan betala den innan han han få loss försändelsen. D v s precis som när man beställer någon gitarrpryl från t ex USA eller Japan.



Hur är/blir det med moms på fraktkostnaden?
När man handlar från USA brukar man väl betala moms på prylens pris + frakt?

Så om man (som privatperson utan tullkredit) handlar från en privatperson i UK, t.ex. ebay eller Reverb så kan denna inte dra någon UK-moms utan hen säljer inkl UK-moms och sedan läggs det på svensk moms vid svenska tullen?
Lär inte bli så många såna privatköp mer i så fall men fortfarande nåt från UK-firmor, kanske...

_________________
____________
Fast jag kanske menar nåt helt annat egentligen...


02 Jan 2021, 22:09
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Gitarrdelshandlare inom EU, ge gärna tips!
benny hill wrote:

Hur är/blir det med moms på fraktkostnaden?
När man handlar från USA brukar man väl betala moms på prylens pris + frakt?

Så om man (som privatperson utan tullkredit) handlar från en privatperson i UK, t.ex. ebay eller Reverb så kan denna inte dra någon UK-moms utan hen säljer inkl UK-moms och sedan läggs det på svensk moms vid svenska tullen?
Lär inte bli så många såna privatköp mer i så fall men fortfarande nåt från UK-firmor, kanske...


Privatpersoner i UK kan inte dra någon moms. De säljer varan till dig precis som till en landsman. Vad som däremot händer när försändelsen passerar EU-gränsen är att den förtullas och då får du som mottagare betala moms och förtullningsavgifter, något som du normalt betalar till fraktbolaget som normalt löser det åt dig om du inte åker över personligen och tar med dig varan som bagage, då förtullar du det själv hos Tullen vid ankomst.

Så privatköp i Storbritannien kommer inte vara särskilt intressant nu när de lämnat EU.

De brittiska momsreglerna för för små företag skiljer sig också en del från de svenska, så många mikroföretag kan verka utan att redovisa moms och då kan de heller inte dra moms. Därför måste du kolla så att säljaren är VAT-registrerad och kan dra moms om du handlar från någon lite handlare eller någon verkstad.


11 Jan 2021, 11:11
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 17 Dec 2003, 11:11
Posts: 792
Location: BBC
Post Re: Gitarrdelshandlare inom EU, ge gärna tips!
CarlM wrote:
Privatpersoner i UK kan inte dra någon moms. De säljer varan till dig precis som till en landsman. Vad som däremot händer när försändelsen passerar EU-gränsen är att den förtullas och då får du som mottagare betala moms och förtullningsavgifter, något som du normalt betalar till fraktbolaget som normalt löser det åt dig om du inte åker över personligen och tar med dig varan som bagage, då förtullar du det själv hos Tullen vid ankomst.

Så privatköp i Storbritannien kommer inte vara särskilt intressant nu när de lämnat EU.

De brittiska momsreglerna för för små företag skiljer sig också en del från de svenska, så många mikroföretag kan verka utan att redovisa moms och då kan de heller inte dra moms. Därför måste du kolla så att säljaren är VAT-registrerad och kan dra moms om du handlar från någon lite handlare eller någon verkstad.


Tack för bra förklaring. Synd att möjligheten med privatköp fördyras. Har hittat en del prylar via ebay och reverb från uk senaste 10 åren på ett ungefär - prylar som många gånger har varit svårt att hitta överhuvudtaget. Vi får väl se vad som händer med pundet framöver...

_________________
____________
Fast jag kanske menar nåt helt annat egentligen...


11 Jan 2021, 23:58
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 34 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot], Mike Leaf, pleximaster and 35 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.