View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Apr 2024, 20:15



Reply to topic  [ 8 posts ] 
Chapman guitars ML3 BEA 
Author Message

Joined: 13 Nov 2013, 19:07
Posts: 808
Post Chapman guitars ML3 BEA
Någon som har erfarenhet av Chapman guitars i allmänhet (käns lite som låg/mellanpris märke) eller till och med ML3 BEA modellerna i synnerhet?

Jag har av någon konstig anledning fått ett behov av att köpa den kommande Pro-modellen: https://www.chapmanguitars.co.uk/guitars/ml3p-bea/
En tele med svaj, jumboband i stål, bra skuren kropp komfortmässigt, samt schyssta mickar.
Verkar på pappret bra men man vet ju inte förrän man provat en vilket kan bli svårt? Saknar svaj på mina gitarrer nu för tiden då jag tröttnat på att stratan stämmer om sig så fort man drar i spaken och ibanezerna med sina lås funkar ju dåligt i klimatet just nu. Dvs alla gitarrer rör sig rätt mkt hemma hos mig så man måste stämma dom rätt ofta vilket är mkt lättare med tex Les Paul än Ibanez med Floyd. Tänkte att BEA-modellen har svaj med lockig tuners. Vilket kanske funkar bättre än en vanlig strata och man kan stämma den enklare än Ibanezerna med sina lås.

Priset är ju tyvärr 20.000:-


30 Dec 2020, 15:25
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Chapman guitars ML3 BEA
Kan säga att i årets klimat liksom alla andra är det mina Ibanez gitarrer som klarar sig bäst avseende påverkan och inga särskilda problem med svajen och särskilt zero är problemfria. Bland mina 38 elgitarrer är det mest Fender som orsakat problem.

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


31 Dec 2020, 12:50
Profile WWW

Joined: 13 Nov 2013, 19:07
Posts: 808
Post Re: Chapman guitars ML3 BEA
lillefar wrote:
Kan säga att i årets klimat liksom alla andra är det mina Ibanez gitarrer som klarar sig bäst avseende påverkan och inga särskilda problem med svajen och särskilt zero är problemfria. Bland mina 38 elgitarrer är det mest Fender som orsakat problem.


Uttryckte mig nog fel. Det är inte Ibanezerna i sig, bra gitarrer, utan att det är ett skit att stämma dom när man måste låsa/låsa upp och krångla.


31 Dec 2020, 14:32
Profile

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: Chapman guitars ML3 BEA
Du behöver bara låsa upp när du ska byta strängar :)

Stämma gör man ju på stallets fine-tuners :mrgreen:


31 Dec 2020, 15:03
Profile

Joined: 13 Nov 2013, 19:07
Posts: 808
Post Re: Chapman guitars ML3 BEA
Tvåtakt wrote:
Du behöver bara låsa upp när du ska byta strängar :)

Stämma gör man ju på stallets fine-tuners :mrgreen:


Nä, det är det som inte räcker. Måste ju skruva så mycket att fine tuning inte räcker till, utan man måste låsa upp och hålla på. Annars hade det ju inte varit några problem.


31 Dec 2020, 18:13
Profile

Joined: 03 May 2014, 14:48
Posts: 696
Post Re: Chapman guitars ML3 BEA
Donatello wrote:
lillefar wrote:
Kan säga att i årets klimat liksom alla andra är det mina Ibanez gitarrer som klarar sig bäst avseende påverkan och inga särskilda problem med svajen och särskilt zero är problemfria. Bland mina 38 elgitarrer är det mest Fender som orsakat problem.


Uttryckte mig nog fel. Det är inte Ibanezerna i sig, bra gitarrer, utan att det är ett skit att stämma dom när man måste låsa/låsa upp och krångla.

Bara att blocka stallet med en träkloss så är problemet löst. :wink:


01 Jan 2021, 19:31
Profile

Joined: 13 Nov 2013, 19:07
Posts: 808
Post Re: Chapman guitars ML3 BEA
Tokerekloker wrote:
Bara att blocka stallet med en träkloss så är problemet löst. :wink:


Öh... nej, det har jag redan gjort på min strata. Funkar mkt bättre med stämning och bends osv. Men man kan ju inte svaja typ divebombs längre, vilket ju var mitt behov.

INGEN, som har testat en Chapman gitarr??
Verkar som om dom säljer dom på Malmö musikaffär (om dom har någon inne) så man får kanske ta en trip den den gudsförgätna byn.


02 Jan 2021, 15:43
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Chapman guitars ML3 BEA
Donatello wrote:
Verkar som om dom säljer dom på Malmö musikaffär (om dom har någon inne) så man får kanske ta en trip den den gudsförgätna byn.

Tror de har alla instrument med leveranstid angiven till 2 - 3 vardagar hemma i butiken. Verkar som det gäller de flesta av Chapmanmodellerna.

_________________
Mats


02 Jan 2021, 19:25
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 8 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: 4trax, Bing [Bot] and 51 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.