View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Apr 2024, 01:17



Reply to topic  [ 4 posts ] 
Bets, lack, fläckar...blir galen 
Author Message
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2992
Post Bets, lack, fläckar...blir galen
Jo jag håller på att bli galen. Det gäller att ytbehandla ett telebygge, och virket är gammal björk.
Planen var att besta och sen lacka.

Men nu är det ju tydligen så med bl.a björk, att det blir väldigt fläckigt vid betsning eftersom träets densitet varierar. Blotching säger de på engelska. Lösningen ska kunna vara nåt slags wood conditioner, eller schellac, eller att använda gelebets (vad i h-vete det nu är).

Har provbetsat ett antal testbitar, men det blir inte bra. (Det hela blir inte lättare av att jag är osäker på vilken kulör jag ska ha också).

Frågorna är väl helt enkelt:
Ni som betsat/betsar, hur gör ni för att undvika fläckar?
Och ni som ytbehandlar på annat sätt - vilka metoder och produkter använder ni? Tänker kanske främst på oljor och liknande då.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


05 Jan 2021, 10:36
Profile

Joined: 02 Dec 2010, 21:13
Posts: 174
Location:
Post Re: Bets, lack, fläckar...blir galen
En klassiker i knivmakeri där skaftet ofta är av masurbjörk är en blandning av hälften kokt linolja och hälften balsamterpentin.
mätta ytan tills den inte tar emot mer, fiber-res tas sen ner med fint stålull indränkt i blandningen. Av detta blir det en bärnstensfärgad, sidenmatt och tålig yta som framhäver träets ådring. funkar bra på gevärsstockar av valnöt också.

borde vara möjligt att tillsätta färgpigment också, men det har jag ingen koll på.

Det finns kanske en risk att detta dödar eventuell akustisk ton i träet? behandlingen tränger ner en bit och hårdnar ordentligt.


05 Jan 2021, 11:26
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 25 Nov 2010, 14:42
Posts: 463
Location: Västernorrland
Post Re: Bets, lack, fläckar...blir galen
Ett tips är att lasera istället för att betsa. Lasyren lägger sig ovanpå trä medans bets suger in.
Med en ganska transparent lasyr kan man gå från ganska ljus till mörkare beroende på hur många
lager man använder. Avslutas med klarlack i önskat antal lager med eventuell mellan (vatten) slipning.
Jag har praktiserat detta ett antal gånger med gott resultat. Som alltid - testa på en provbit först!

Lycka till!
//BoB


05 Jan 2021, 21:04
Profile

Joined: 15 Aug 2008, 20:04
Posts: 352
Location:
Post Re: Bets, lack, fläckar...blir galen
Har du rest fibrerna och slipat ner? Vattenstryk trät, låt torka, slipa ner de fibrer som rest sig, gör om tills det inte reser sig mer.


06 Jan 2021, 14:47
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 4 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 38 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.