View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 08:47



Reply to topic  [ 22 posts ] 
Wish klon clone 
Author Message

Joined: 12 Apr 2008, 17:05
Posts: 283
Location: Järvsö
Post Wish klon clone
Nån som testat? Är det nåt att ha, att köpa en från Kina för typ 600 istället för ett original för säg 25000... Tror panelen att den hörbart skillnaden är försumbar eller?
Mvh
Gitarrpelle

_________________
Mvh
//GP


06 Jan 2021, 19:28
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Wish klon clone
Problemet är väl att det inte finns någon specifik "Wish clone", kan ju vara precis vad som helst, sen får fantasin ta över!
Mitt tips är att om det är ljud och funktion du är intresserad av, och tycker att priset på originalet känns lite svårt att motivera är att köpa någon av alla boxar som lovar göra jobbet! Nästan alla kända märken har en clone-liknande produkt.

_________________
pudas


06 Jan 2021, 20:31
Profile

Joined: 03 May 2014, 14:48
Posts: 696
Post Re: Wish klon clone
Sett några original gå för 50 lakan. Vansinniga pengar och en helt klart överskattad pedal av det jag har hört. Finns bra och billiga klonclonepedaler att köpa inom EU och videoklipp på tuben. Varför chansa på något okänt från Kina? Skulle aldrig ta den onödiga risken när man inte ens vet vad man får. Kan vara värsta skiten som sen inte går ens att sälja.


06 Jan 2021, 20:50
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Wish klon clone
Har du sett denna : https://www.youtube.com/watch?v=bCA38xD9S70
Börjar vid 31,50

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


07 Jan 2021, 14:03
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 10:29
Posts: 1542
Location:
Post Re: Wish klon clone
Om du ställer den hörbara skillnaden i förhållande till priset så motsvarar det troligtvis inte 24400:-

Kan vara kul att köpa Kina-kloner på kända lite dyrare drivepedaler för att testa om just karaktären passar just mig.
Jag själv har köpt flera pedaler på Aliexpress av bl.a märket Caline som varit bra tycker jag, OK på en pedal så la switchen av rätt omgående men jag fick en ny pedal utan krångel.
Efter mitt test har jag kunnat sälja pedalerna utan allt för stor förlust!

_________________
"Ollie may not have been the best guitarist in the world, but he was certainly among the top two." John Halsey, 1997


07 Jan 2021, 15:28
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Wish klon clone
Harvester wrote:
Om du ställer den hörbara skillnaden i förhållande till priset så motsvarar det troligtvis inte 24400:-

Kan vara kul att köpa Kina-kloner på kända lite dyrare drivepedaler för att testa om just karaktären passar just mig.
Jag själv har köpt flera pedaler på Aliexpress av bl.a märket Caline som varit bra tycker jag, OK på en pedal så la switchen av rätt omgående men jag fick en ny pedal utan krångel.
Efter mitt test har jag kunnat sälja pedalerna utan allt för stor förlust!


Att det låter likadant är ointressant. Det är hur responsen blir när man spelar som är det viktiga och där magin sitter när det gäller denna pedal. Själv har jag en Ryra The Clone. Kanonpedal, men då har jag aldrig testat en original så vad vet jag. Men att man ska få samma upplevelse med nåt billigt jox är att hoppas på mirakel, det är ingen Tubescreamer vi snackar om där det inte spelar nån roll vilken man köper. Läs på om soft/hard-clipping samt om Clon innan du chansköper.


07 Jan 2021, 15:35
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 10:29
Posts: 1542
Location:
Post Re: Wish klon clone
Vinyljunkie wrote:
Harvester wrote:
Om du ställer den hörbara skillnaden i förhållande till priset så motsvarar det troligtvis inte 24400:-

Kan vara kul att köpa Kina-kloner på kända lite dyrare drivepedaler för att testa om just karaktären passar just mig.
Jag själv har köpt flera pedaler på Aliexpress av bl.a märket Caline som varit bra tycker jag, OK på en pedal så la switchen av rätt omgående men jag fick en ny pedal utan krångel.
Efter mitt test har jag kunnat sälja pedalerna utan allt för stor förlust!


Att det låter likadant är ointressant. Det är hur responsen blir när man spelar som är det viktiga och där magin sitter när det gäller denna pedal. Själv har jag en Ryra The Clone. Kanonpedal, men då har jag aldrig testat en original så vad vet jag. Men att man ska få samma upplevelse med nåt billigt jox är att hoppas på mirakel, det är ingen Tubescreamer vi snackar om där det inte spelar nån roll vilken man köper. Läs på om soft/hard-clipping samt om Clon innan du chansköper.

OK

Men eftersom pellegitarr frågar om det är en hörbar skillnad, vilket jag i och för sig inte svarade på så är det kanske viktigt att de låter likadant!
Förresten, jag har köpt mycket saker utan att läst på, men det är ju mina pengar!

_________________
"Ollie may not have been the best guitarist in the world, but he was certainly among the top two." John Halsey, 1997


07 Jan 2021, 16:01
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Wish klon clone
Harvester: det finns ett sammanhang för alla pedaler där de funkar kalas, jag säger bara att det inte är det lättaste att bygga en bra klon clone...


07 Jan 2021, 18:47
Profile

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 915
Location:
Post Re: Wish klon clone
,


Last edited by Obi on 07 Jan 2021, 21:18, edited 1 time in total.



07 Jan 2021, 19:21
Profile ICQ WWW

Joined: 03 May 2014, 14:48
Posts: 696
Post Re: Wish klon clone
Vinyljunkie wrote:
Harvester wrote:
Om du ställer den hörbara skillnaden i förhållande till priset så motsvarar det troligtvis inte 24400:-

Kan vara kul att köpa Kina-kloner på kända lite dyrare drivepedaler för att testa om just karaktären passar just mig.
Jag själv har köpt flera pedaler på Aliexpress av bl.a märket Caline som varit bra tycker jag, OK på en pedal så la switchen av rätt omgående men jag fick en ny pedal utan krångel.
Efter mitt test har jag kunnat sälja pedalerna utan allt för stor förlust!


Att det låter likadant är ointressant. Det är hur responsen blir när man spelar som är det viktiga och där magin sitter när det gäller denna pedal. Själv har jag en Ryra The Clone. Kanonpedal, men då har jag aldrig testat en original så vad vet jag. Men att man ska få samma upplevelse med nåt billigt jox är att hoppas på mirakel, det är ingen Tubescreamer vi snackar om där det inte spelar nån roll vilken man köper. Läs på om soft/hard-clipping samt om Clon innan du chansköper.

Sicket skitsnack. Det är stor skillnad på alla möjliga tubescreamers och det spelar stor roll där med vilken man köper och är nöjd med. Har gått igenom flertal innan jag hittade den rätta för mig.


07 Jan 2021, 21:12
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Wish klon clone
Vinyljunkie wrote:
Harvester: det finns ett sammanhang för alla pedaler där de funkar kalas, jag säger bara att det inte är det lättaste att bygga en bra klon clone...

Varför skulle inte det vara lätt? Hade ursprungsmakarna någon speciell snake oil som inte finns tillgänglig på marknaden för andra att använda?

_________________
Johan Hansson


07 Jan 2021, 21:25
Profile

Joined: 19 Dec 2008, 23:22
Posts: 1888
Location: Göteborg
Post Re: Wish klon clone
Köpte hem en kinesisk klone från ebay för under 500 inkl frakt. Låter och "känns" svinbra. Närmsta jag kommit originalet är en ktr som jag provade under rätt kort tif, men jag upplever inte att det skulle vara någon milsvid skillnad. Det är en avancerad krets, men att kopiera den är inte särskilt svårt, och oavsett om det är original eller kopia så sitter det samma typ av billiga komponenter inuti.
Gör som jag. Köp hem kopian, du gör ingen större förlust om du inte gillar den. Om du typ gillar den men tror att det kan bli bättre, köp en dyrare. Och i bästa fall så blir det som för mig, du blir kanonnöjd och har inget behov av att lägga mer pengar på mumbo jumbo.


08 Jan 2021, 00:12
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 10:29
Posts: 1542
Location:
Post Re: Wish klon clone
Vinyljunkie wrote:
Harvester: det finns ett sammanhang för alla pedaler där de funkar kalas, jag säger bara att det inte är det lättaste att bygga en bra klon clone...

Självklart finns det ett sammanhang för alla pedaler.
Men en klon, även om den är tillverkad i Kina borde få till karaktären som originalet har hyffsat tillfredsställande och med den inställningen har jag köpt ett flertal pedaler, dock inte en Clone ännu.

Blev riktigt sugen nu, får nog beställa ett gäng på Aliexpress igen.

_________________
"Ollie may not have been the best guitarist in the world, but he was certainly among the top two." John Halsey, 1997


08 Jan 2021, 08:27
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 05 Apr 2011, 15:42
Posts: 530
Location:
Post Re: Wish klon clone
Blir också sugen att testa en, köpte en sån kina klon för många år sedan men de hade vänt fel på gain och output, Eftersom pottarna satte direkt på kretskortet blev det för mycket meck att ändra på det så den fick gå vidare billigt...och gjorde inte heller att jag riktigt testade den..ni vet, vad mer är skit med denna?

Men det borde ju vara fixat nu antar jag, Att bygga en klon är inte speciellt svårare än en tubescreamer. har kollat kretsen på tex fuzzdog-pedals, visst är det en del lödande men inte värre än något annat. Det svåra och unika var väl att utveckla kretsen en gång i tiden, kopiera är aldrig svårt.
fuzzdogs klon-klon verkar hyllas och man får en klon i vanligt format, om man nu kan bygga själv, går inte på så mycket mer än en kina-kopia och du sitter efter några timmar med en riktigt bra och förhoppningsvis välbyggd pedal ;D

snakeskin-oil? - jodå, själva dioderna var speciellt utvalda och kom från ett restparti som klon-grundaren köpte in billigt, svåra att få tag på idag, men tror inte de sitter i nya ktr heller (som är billigt byggd i kina antar jag)
och vad jag förstått så ärt de inte så jätteviktiga egentligen..

De från wish ska låta sjysst, men man undrar hur länge de håller, tänker mest på switchen o pottarna..


08 Jan 2021, 09:07
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Wish klon clone
Jag hade missat denna pedals legendstatus och nu blev man intresserad :mrgreen:


08 Jan 2021, 10:21
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 14 Nov 2004, 15:07
Posts: 646
Location: Linköping
Post Re: Wish klon clone
Scott Henderson är ju ljudnörd av stora mått. Kanske Partspipes klon är något..
http://online-discussion.com/ScottHenderson/viewtopic.php?p=9660&sid=b7626c3153b6149a1d95aa231bdc14de

_________________
- - - - - - - - - -
"Do not perform, do participate!"


08 Jan 2021, 10:34
Profile

Joined: 13 Nov 2009, 20:20
Posts: 194
Location:
Post Re: Wish klon clone
Har byggt en klon med kretskort från Aion. https://aionfx.com/project/refractor-pr ... overdrive/

Testade med lite olika dioder men hörde ingen skillnad, därmed inte sagt att det inte skulle kunna ha betydelse. Tycker den låter bra men har naturligtvis inget original att jämföra med.


08 Jan 2021, 12:54
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Wish klon clone
Tokerekloker wrote:
Sicket skitsnack. Det är stor skillnad på alla möjliga tubescreamers och det spelar stor roll där med vilken man köper och är nöjd med. Har gått igenom flertal innan jag hittade den rätta för mig.


Om Tubescreamer är din grej så hör du givetvis en massa subtila skillnader. Vidhåller ändå att skillnaden mellan olika Tubescreamer-pedaler är betydligt mindre än mellan olika Klon-kloner. Dessutom verkar de märken som gör Klon-kloner verkligen seriöst försöka göra något som är så nära originalet det går att komma medans Tubescreamer-varianterna ute på marknaden betydligt oftare är moddade varianter.

Så vilken blev din favorit då?


08 Jan 2021, 13:57
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Wish klon clone
fredj wrote:
Testade med lite olika dioder men hörde ingen skillnad,

Nu blir jag väl slaktad men skulle nog påstå att det enda som gör hörbar skillnad är framspänningsfallet på dioden när man byter i samma krets aka den klipper på olika hög signal.

_________________
Johan Hansson


08 Jan 2021, 20:17
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Wish klon clone
Tubis wrote:
fredj wrote:
Testade med lite olika dioder men hörde ingen skillnad,

Nu blir jag väl slaktad men skulle nog påstå att det enda som gör hörbar skillnad är framspänningsfallet på dioden när man byter i samma krets aka den klipper på olika hög signal.


Det är ju detta med ljudet, som för vissa är det viktiga. Jag tror att det är enormt mycket lättare att återskapa det än responsen när man spelar och även hur en pedal fungerar tillsammans med andra pedaler. Jag köpte för några år sen en Wampler Plexi Deluxe, och visst lät den "gammel-Marshall" men det fanns ingenting med den som gav det minsta lilla känsla av att spela genom en Marshall. För helvete - en Proco Rat ger mer Marshall-gensvar än Wamplers skämtpedal..


09 Jan 2021, 12:52
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Wish klon clone
Vinyljunkie wrote:
Det är ju detta med ljudet, som för vissa är det viktiga. Jag tror att det är enormt mycket lättare att återskapa det än responsen när man spelar och även hur en pedal fungerar tillsammans med andra pedaler. Jag köpte för några år sen en Wampler Plexi Deluxe, och visst lät den "gammel-Marshall" men det fanns ingenting med den som gav det minsta lilla känsla av att spela genom en Marshall. För helvete - en Proco Rat ger mer Marshall-gensvar än Wamplers skämtpedal..

Det är skillnad på att försöka återskapa med totalt annan teknik och att återskapa genom att kopiera en krets med exakt samma teknik. Att försöka få till en rörförstärkares feeling pga dess komprimerande egenskaper genom att slänga några dioder till jord eller i motkoppling i en pedal kommer inte att ske.

_________________
Johan Hansson


09 Jan 2021, 17:06
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Wish klon clone
Tubis wrote:
Vinyljunkie wrote:
Det är ju detta med ljudet, som för vissa är det viktiga. Jag tror att det är enormt mycket lättare att återskapa det än responsen när man spelar och även hur en pedal fungerar tillsammans med andra pedaler. Jag köpte för några år sen en Wampler Plexi Deluxe, och visst lät den "gammel-Marshall" men det fanns ingenting med den som gav det minsta lilla känsla av att spela genom en Marshall. För helvete - en Proco Rat ger mer Marshall-gensvar än Wamplers skämtpedal..

Det är skillnad på att försöka återskapa med totalt annan teknik och att återskapa genom att kopiera en krets med exakt samma teknik. Att försöka få till en rörförstärkares feeling pga dess komprimerande egenskaper genom att slänga några dioder till jord eller i motkoppling i en pedal kommer inte att ske.


Och ändå har det kanske varit den starkaste lysande (och därmed även dalande) på pedaltillverkarhimlen under alltför många år. Och folk går på det (undertecknad inräknad).


11 Jan 2021, 13:06
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 22 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 36 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.