View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 18:36



Reply to topic  [ 7 posts ] 
Ny custom wiring till Jaguar/Jazzmaster 
Author Message
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Ny custom wiring till Jaguar/Jazzmaster
Har ett tag klurat på en alternativt kopplingsschema till en Fender Jaguar. Ett schema som både funkar och passar mig bättre. Grundidén var gentligen att jag ville även byta mick switchningen från de separata glid switcharna till en tre läges toggle switch. Så jag beställde en ny kontroll platta av Curt Cobain -typ + en kort switchcraft 3-läges mickväljare; och skred till verket. Efter allt jobb blev gitarren ändå förhållandevis 'orginal' utseendemässigt:

Image

Dock på undersidan, i elsystemet är det knappt någonting som är orginal. Jag började med att riva ut all singelledande kabel + all folietejp ur varje innerkammare. Även mickarnas kablar revs ut. All kablage ersättes med med jord försluten braided wire (old school Gibson style kabel). Detta resulterade att Gitarren blev väldigt mycket tystare. Detta trots att det finns mer betydligt mer kabel i gitarren nu.

Alla funktionerna för reglagen blev enligt följande:

- 3-läges switchens lägen ger standard stall/stall+hals/hals.
- Den nedre glid switchen switchar oberonde mellan övre volym + ton rattarna -eller de nedre dito.
- Den övre glid switchen vänder hals micken ur fas.

Samtliga potar har orginal värden. Linjärt på ovansidan och audio tapers nertill. Kondingar och resistorer lika så: Orginal/standard Jaguar värden.

Efter att ha pinat gitarren i princip hela dagen idag; måste jag erkänna att detta blev till och med över förväntan. Riktigt, riktigt bra -och riktigt användarvänligt. Att switcha mellan de övre -respektive de nedre potarna; gör att man kan förställa volym och ton på två olika ställen på gitarren. Väldigt användbart om man exempelvis skall snabbt anpassa gitarrens sound mellan ett ex en återhållsam ton; och en fullt ut dito. En petning på den nedre glid switchen bredvid mickväljaren; och man är 'där' direkt. Eftersom båda lägena är 'rattningsbara' -är man inte heller beroende att ha just 'den' stärkaren heller. Det funkar precis lika bra att ratta in för vilken förstärkare som helst: Fender, VOX, Marshall, Mesa Boogie.

Använder själv denna gitarr till annat än rena räkor. Faktum att detta faktiskt är min 'go to' gitarr när det gäller AC/DC -soundet. Smått fantastiskt att gitarren numera är mer än normaltyst; trots att man kör genom en överstyrd stärkare på REJÄLT FLÅS. Väldigt tacksamt.

Detta är definitivt någonting som kommer att göras på samtliga mina Jaguars och Jazzmasters. (Även om jobbet är väldigt jobbigt att göra).


/ Jonken 8)


10 Jan 2021, 23:10
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Ny custom wiring till Jaguar/Jazzmaster
Klar ergonomisk förbättring!

Och "strangle-switchen" bortkopplad, den är ändå värdelös, fas-switch där uppe är klart trevligare.
Men jag skulle nog använda övre switchen till att seriekoppla mickarna, det blir hyfsat ok humbucker-ljud. Fast nog mer praktiskt ha den nedre mini-swichen till detta, blir lite kortare kablage från mickarna.

Potarnas värde på övre hornet tycker jag är för lågt, 50K om jag inte minns fel, blir för mörkt. Så öka till 250K skulle jag nog gjort, i och med att jag inte har någon som helst nytta av det murriga ljudet.


15 Jan 2021, 18:06
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Ny custom wiring till Jaguar/Jazzmaster
Goran wrote:
Klar ergonomisk förbättring!

Och "strangle-switchen" bortkopplad, den är ändå värdelös, fas-switch där uppe är klart trevligare.
Men jag skulle nog använda övre switchen till att seriekoppla mickarna, det blir hyfsat ok humbucker-ljud. Fast nog mer praktiskt ha den nedre mini-swichen till detta, blir lite kortare kablage från mickarna.

Potarnas värde på övre hornet tycker jag är för lågt, 50K om jag inte minns fel, blir för mörkt. Så öka till 250K skulle jag nog gjort, i och med att jag inte har någon som helst nytta av det murriga ljudet.

Detta blev riktigt nice faktiskt. Själv älskar jag laddade SC-sound på full patte.
Jag testade faktiskt serie också; men gillade inte detta alls. Fasvändningsalternativet blev mycket trevligare: Den ger Brian May -knorr. (För att kunna Ex fasvända hals micken med jordad kabel i micken; måste man dra båda tåtarna seprat från micken -och ta bort jordbryggan mellan jord tåten och jordskyddet på micken; typ som på Tele vissa Telemickar.)
Den linjära volym poten upp till är 1M. Det är bara ton poten som är 50K (oxo linjär). Nere är båda potentiometrarna logaritmiska på 1M.

Det är inte bara elen och funktionerna som ändrades positivt i gitarren. Att slita bort enorma mängder klisterfolie (brum skydd) -gör verkligen underverk för instrumentets akustiska klang signatur. Tyvärr förstår många inte riktigt vilken enorm pad/muff -effekt folie egentligen ger klangen i en gitarrkropp. Med bättre jordad signal kabel; behöver man inge jord folie.

Nackdelen är dock att byta till jordad kabel i en Jaguar/Jazzmaster; är ett sjukt stort jobb. (Rekommenderar inte att göra detta själva till personer som inte är riktiga 'fenor' med lödkolven.) Riktig kabel är tjockare -jämfört med standard en-ledare. Och det är en jäkla massa kabel som skall in i gitarren. Man är tvungen att borra upp kabelhålen till el kamrarna för kablarna + byta ut skumgummi dämpningen under iaf under halsmicken mot riktiga fjädrar; så att alla kablarna får plats under dessa. Detta eliminerar samtidigt ytterligare pad/muff ur den naturliga klangbilden i instrumentet. Folien under plekan + samt extra jordpunkter i kammarfolien blir helt överflödiga.

Summa sum: Att byta till jordad kabel ger inte bara bättre, mer funktionella el funktioner. Det ger även mer ton/klang i instrumentet. Ren 'win-win' på samtliga områden.

Passade samtidigt på att sänka ner båda kvarvarande glid switchar -så att de inte sticker upp lika mycket i kontrollplattorna. (Snabbare switchningar blev mycket bekvämare & effektivare.)


/ Jonken


15 Jan 2021, 23:58
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Ny custom wiring till Jaguar/Jazzmaster
Gjorde en till Jagga idag. Fixade till följande schema till den:

Image


/ Jonken


19 Jan 2021, 19:35
Profile

Joined: 29 Mar 2016, 17:55
Posts: 253
Post Re: Ny custom wiring till Jaguar/Jazzmaster
Kul!
Fender Jaguar är en gitarrmodell jag aldrig har ägt. Hade en Jazzmaster ett tag, men tyckte att spelkänslan var lite konstig.


19 Jan 2021, 22:29
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Ny custom wiring till Jaguar/Jazzmaster
GreatShakes wrote:
Kul!
Fender Jaguar är en gitarrmodell jag aldrig har ägt. Hade en Jazzmaster ett tag, men tyckte att spelkänslan var lite konstig.

Själv gillar jag både soundet soundet och spelkänslan i Jaguar -med dess kortare 24 tums skala. Men dessa instrument är ganska krävande att äga och underhålla. Utan stenkoll -tenderar många att slutligen lessna ihop på dessa. Personligen upplever jag just nu den bästa tiden att äga och lira på mina Jaggor. Det har i allra högsta grad att göra med jag äntligen lyckats få dem tjutfria -och användarvänliga.

I senaste schemat upp till kombinerar jag old vintage style -med distinktare modern style i elväg. Skitcoolt och högst användbart; att enkelt kunna switcha mellan 50's och modern wiring -oavsett mickläge på mickväljaren. Att fasvända hals micken är en ren bonus -som växer och imponerar på mina öron.


/ Jonken


Last edited by Jonken on 20 Jan 2021, 14:55, edited 1 time in total.



19 Jan 2021, 22:49
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Ny custom wiring till Jaguar/Jazzmaster
Rekommenderar även en treble bleed för den nedre volym poten till Jaguar. Cap + resistor värden; givetvis i paritet med värdet på volym poten.


/ Jonken


20 Jan 2021, 11:44
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 7 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 39 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.