View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 15:39



Reply to topic  [ 7 posts ] 
Minsta rörMarshall 
Author Message
User avatar

Joined: 07 Jun 2009, 05:00
Posts: 141
Post Minsta rörMarshall
Hej!
Var lite trött på pluggar och gränssnitt och så pass uttråkad under pandemin att jag köpte en Mars­hall DSL1CR.
Haft ett otal hemmastärkare under åren. Vox, Blackstar, Fender, Katana etc. Samt den legendariska Marshall Lead 12.
Mycket nöjd med den nya lilla skönheten. Låter Marshall även på låg volym och funkar bra på 0,1 W för lägenhetslir.
Disten är typisk Marshall, lite lös, rå och grynig, ingen "tajt" (ofta opersonlig) dist som många uppskattar nuförtiden.
OK reverb.
Effektloop gör att man kan träna riverdance hemma med pedalbordet.
Emulerade utgången fungerar om man eq:ar om mellan rent och dist. Den senare behöver presenslyft jämfört med rent ljud.
Mindre bra:
Yttre högtalare kräver 16 ohm. Kul med 4x12 (grymt) men mindre lådor är ofta på 8 ohm.
Den emulerade utgången har minitelejack av ingen anledning. Opraktiskt.
Image

/z


14 Jan 2021, 12:24
Profile WWW
User avatar

Joined: 13 Aug 2004, 10:46
Posts: 2000
Location: Göteborg
Post Re: Minsta rörMarshall
Kul att du är nöjd. Jag köpte en exakt sådan när de släpptes och sålde den illa kvickt. Tyckte ljudet var oinspirerande, grynigt och burkigt, sen brusade den en hel del också vill jag minnas.


14 Jan 2021, 22:53
Profile
User avatar

Joined: 07 Jun 2009, 05:00
Posts: 141
Post Re: Minsta rörMarshall
Grynigt absolut, som jag skrev. Brusnivå låg på mitt ex. Burkigt? Bra för en 8" tycker jag och juste ljudbild på låg volym.
Givetvis bättre med större högtalare men inte på lägenhetsvolym, då krävs större pådrag.

/z


15 Jan 2021, 11:02
Profile WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Minsta rörMarshall
Jag är glad att du är nöjd men själv tyckte jag att den var helkass när jag testade den. I synnerhet så tog den pedaler riktigt jävla uselt. Stoppade man en overdrive framför den så sket ljudet närmast på sig.
Däremot så undrar jag om föregångarna till den där är något att ha? Serien som hette Anniversary.


15 Jan 2021, 12:35
Profile

Joined: 19 Dec 2008, 23:22
Posts: 1888
Location: Göteborg
Post Re: Minsta rörMarshall
Grattis! Själv kommer jag inte överens med Marshalls överlag, och de där små föll mig verkligen inte i smaken. Men jag skulle inte ha något emot JTM offset-topp +låda för att den är så sjukt snygg.


15 Jan 2021, 13:00
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Minsta rörMarshall
Jag har haft en JTM-version, som var nån slags jubileumsmodell - gissar det kan ha varit en av de som kallades Anniversary. Tyckte den lät coolt när man drog på. Burkigt såklart med den lilla högtalaren och lådan, men ändå överraskande bra. Däremot tyckte jag inte 0,1-wattsläget funkade. Ljudet blev för surrigt. Och en watt i lägenheten blev för högt.

_________________
Mats


15 Jan 2021, 13:33
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Minsta rörMarshall
albert wrote:
Jag har haft en JTM-version, som var nån slags jubileumsmodell - gissar det kan ha varit en av de som kallades Anniversary. Tyckte den lät coolt när man drog på. Burkigt såklart med den lilla högtalaren och lådan, men ändå överraskande bra. Däremot tyckte jag inte 0,1-wattsläget funkade. Ljudet blev för surrigt. Och en watt i lägenheten blev för högt.


Det är precis detta jag befarar. Därför tänker jag att det är JCM800-varianten man ska ha?


15 Jan 2021, 15:10
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 7 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 32 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.