View unanswered posts | View active topics It is currently 20 Apr 2024, 06:29



Reply to topic  [ 28 posts ] 
Någon med seriös kunskap? 
Author Message

Joined: 23 Aug 2010, 18:49
Posts: 1197
Location:
Post Någon med seriös kunskap?
Jag undrar om någon?

Jag har en killer Gibson SG 2015.
Halsmicken är kanon men stall micken känns lite svag.
Är det träet? eller finns det något sätt att få upp volymen utan att den tappar sin ljuset.

Kan man köpa en PAf style mick som höjer volymen?

Jag kan justera mickar och denna låter bra som jag justerat den, men skulle vilja få upp volymen.
Klart man kunde ha en booster.

Jag tänkte sätta dit en potentiometer på 600-800k.
Alltså en som jag skrapar kolbanan på.

Någon som har erfarenhet av nån sorts Paf mick som ej blir mörk men höjer volymen ?


17 Jan 2021, 14:41
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 07 May 2012, 14:39
Posts: 695
Location: Helsingborg
Post Re: Någon med seriös kunskap?
Höja pickupen? Eller höja plus sänka halspickup? Eller är den på tok för svag ändå?


17 Jan 2021, 15:57
Profile

Joined: 23 Aug 2010, 18:49
Posts: 1197
Location:
Post Re: Någon med seriös kunskap?
guitarnerdswe wrote:
Höja pickupen? Eller höja plus sänka halspickup? Eller är den på tok för svag ändå?




Som jag skrev jag kan justera mickar.
Det är vanligt att stall micken har lite lägre volym.
Den är inte onormalt svag.

Skulle bara vilja ha lite mera puff, när man växlar mellan mickarna.

Min Es335 har just detta en perfekt hals mick oså en en stall mick som totalt skriker.


17 Jan 2021, 16:19
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 07 May 2012, 14:39
Posts: 695
Location: Helsingborg
Post Re: Någon med seriös kunskap?
salesman wrote:
guitarnerdswe wrote:
Höja pickupen? Eller höja plus sänka halspickup? Eller är den på tok för svag ändå?




Som jag skrev jag kan justera mickar.
Det är vanligt att stall micken har lite lägre volym.
Den är inte onormalt svag.

Skulle bara vilja ha lite mera puff, när man växlar mellan mickarna.

Min Es335 har just detta en perfekt hals mick oså en en stall mick som totalt skriker.


Du svarade inte på frågan. Om du kör stallpickupen nära strängarna och droppar halspickupen så reder det ut volymskillnaden. Att sätta en pot med högre värde kommer inte ge dig så mycket i detta fallet (om du nu redan har 500k). En volympot på 1M kommer ge dig ca 0,1 dB mer volym. I sammanhanget en försumbar skillnad.

Du får nog berätta mer om vad det sitter för pickuper på gitarren. Vilken typ, kåpa eller inte kåpa, kontrollernas värden, avstånd från strängarna till skruvpolerna om du trycker ner strängen på sista band (hög och låg e-sträng). Vi har helt enkelt för lite info att gå på.


17 Jan 2021, 16:30
Profile

Joined: 23 Aug 2010, 18:49
Posts: 1197
Location:
Post Re: Någon med seriös kunskap?
Jo jag vet.

Nu är halsmicke på den bästa platsen för soundet.
Stallmicken likaså bara det att jag önskar lite högre volym.

Justerar jag upp stall micken så blir den för mörk i ljudet Likaså med halsmicken.
Sänker jag halsmicken så blir det för tunt.

Mickarna är där dom skall vara.


17 Jan 2021, 16:38
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Re: Någon med seriös kunskap?
En starkare magnet kanske?

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


17 Jan 2021, 16:43
Profile

Joined: 07 May 2012, 14:39
Posts: 695
Location: Helsingborg
Post Re: Någon med seriös kunskap?
salesman wrote:
Jo jag vet.

Nu är halsmicke på den bästa platsen för soundet.
Stallmicken likaså bara det att jag önskar lite högre volym.

Justerar jag upp stall micken så blir den för mörk i ljudet Likaså med halsmicken.
Sänker jag halsmicken så blir det för tunt.

Mickarna är där dom skall vara.

Du får mer diskant (och lite mer bas) när du höjer pickupen. Så att den skulle bli mörkare stämmer inte. Det är i så fall om något annat i kedjan komprimerar frekvensresponsen. Hur som helst, frågorna kvarstår ännu. Vi har ingen om vad det sitter för pickuper i den.


17 Jan 2021, 16:44
Profile

Joined: 23 Aug 2010, 18:49
Posts: 1197
Location:
Post Re: Någon med seriös kunskap?
Det är originala Gibson pickups från 2015.

Så det är troligen 57Classik eller Burstbuckers.

Jag har justerat mickarna och vet lite vad jag pratar om.
Jag har inte mätt pottarna ... Stallmickens Ohm kunder vara väldigt låg.

Jag har justerat mickar i åratal säkert 20 år så jag vet hur en humbucker reagerar.

Sorry om jag är tjatig....


17 Jan 2021, 16:53
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 23 Aug 2010, 18:49
Posts: 1197
Location:
Post Re: Någon med seriös kunskap?
Polytone wrote:
En starkare magnet kanske?



Kan vara en ide. Eller någon anna Paf likande med mera output som inte är mörk i sounde.
Helt enkelt en louder bright pickup.

Eller så är det bara träet.


17 Jan 2021, 16:54
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 07 May 2012, 14:39
Posts: 695
Location: Helsingborg
Post Re: Någon med seriös kunskap?
salesman wrote:
Det är originala Gibson pickups från 2015.

Så det är troligen 57Classik eller Burstbuckers.

Jag har justerat mickarna och vet lite vad jag pratar om.
Jag har inte mätt pottarna ... Stallmickens Ohm kunder vara väldigt låg.

Jag har justerat mickar i åratal säkert 20 år så jag vet hur en humbucker reagerar.

Sorry om jag är tjatig....

Vilken model är det av SGn? En 57 Classic + ligger ju nära till hands om du vill ha samma grundkaraktär men bara lite mer skjuts.


17 Jan 2021, 16:55
Profile

Joined: 23 Aug 2010, 18:49
Posts: 1197
Location:
Post Re: Någon med seriös kunskap?
En vanlig Gibson SG Standard från 2015.


17 Jan 2021, 16:57
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 07 May 2012, 14:39
Posts: 695
Location: Helsingborg
Post Re: Någon med seriös kunskap?
salesman wrote:
En vanlig Gibson SG Standard från 2015.

Då är det 57orna. Som sagt, +modellen kan funka. Speciellt utan kåpa. Annars är Thornbucker + (Suhr) en fantastiskt PAF-pickup med lite mer hetta, utan att förlorar det där som folk brukar gilla med PAF. Strängseparation, dynamik etc. Klarhet och värme på samma gång. Telecaster på steroider som en del kallar en riktigt bra PAF.

Träet är det inte. För i så fall skulle även halspickupen lida.


17 Jan 2021, 17:04
Profile

Joined: 11 Jan 2008, 21:42
Posts: 2310
Location: stockholm
Post Re: Någon med seriös kunskap?
Ja om du säger att halsmicken låter som du vill och att du har koll på hur man justerar mickar och det inte hjälper att höja stallmicken är det väl bara att sikta på en annan mick. Någon hottare paf-variant borde väl göra jobbet.


17 Jan 2021, 18:46
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2547
Location:
Post Re: Någon med seriös kunskap?
Jag föreslår att du gör ett enkelt test: byt plats på mickarna och se hur det låter....


17 Jan 2021, 20:45
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 07 May 2012, 14:39
Posts: 695
Location: Helsingborg
Post Re: Någon med seriös kunskap?
zoork_1 wrote:
Jag föreslår att du gör ett enkelt test: byt plats på mickarna och se hur det låter....

Båda pickuperna ska vara samma på hans gitarrr (ingen hetare stallpickup), så det borde låta samma. Om inget är fel, förstås.


17 Jan 2021, 21:32
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2547
Location:
Post Re: Någon med seriös kunskap?
guitarnerdswe wrote:
Båda pickuperna ska vara samma på hans gitarrr (ingen hetare stallpickup), så det borde låta samma. Om inget är fel, förstås.

Stämmer nog fast jag hade ändå, av ren nyfikenhet, börjat med att mäta DCr på respektive mick och sen bytt plats på dem för att se om det blev någon skillnad.
Om de är hela och "identiskt" lika skulle jag inte lägga tid på att försöka justera till det, utan som redan nämnts testa med en annan magnet i stallmicken (t ex A8).
Och skulle det inte lösa problemet, så hade jag nog testat nåt i stil med det du föreslår (Thornbucker +) eller custombeställt från t ex Q-pickups.

Salesman - min erfarenhet är att det är rätt hopplöst att försöka balansera mickarna på en Gibson om de har ungefär samma output, dvs halsmicken blir alltid för dominant på bekostnad av stallmicken.
Om du gillar att mecka, så varför inte testa en A8... :)


17 Jan 2021, 23:35
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 23 Aug 2010, 18:49
Posts: 1197
Location:
Post Re: Någon med seriös kunskap?
Jag måste testa lite. Är permiterad så det finns tid.

Jag kan uppdatera senare så får ni höra om lösningen... förhoppningsvis.


18 Jan 2021, 00:44
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14774
Location:
Post Re: Någon med seriös kunskap?
Är ju ganska standard att halsmicken har mer volym, därav började man sätta de PAF som mäter högre i stallet.
Gibson har ju även en + variant av C57 just av den anledningen. Jag skulle dock börja med att mäta mickarna så man ser vad
man har för värden att jobba med. C57:or mäter lite olika ibland.

Jag använder själv halsmicken kanske 5-10 % av speltiden så för mig har det räckt med att sänka halsmicken.
Vill man av någon anledning inte gå den vägen så blir det att höja stallmicken och räcker inte det blir det en kraftigare mick.

_________________



Last edited by Mike Leaf on 18 Jan 2021, 09:59, edited 2 times in total.



18 Jan 2021, 08:23
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4129
Location:
Post Re: Någon med seriös kunskap?
Jag har typ lite samma fenomen på min SG också, stallmicken upplevs lite svag.

Det kanske är läge att även titta på den berömda vinkeln på micken vs strängarna, jag har gjort det på en SG jag haft tidigare och upplevde att det fixade problemet på den.


18 Jan 2021, 09:17
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4560
Location: Northbottom
Post Re: Någon med seriös kunskap?
Mina 'fem' till detta:

En Classic '57 är en låg/medium output PAF-mick. Vad många ofta glömmer; är att även se -och justera micken som en sådan. Den största vikten i att justera en PAF-style mick;(oavsett vilken) är en kombination av två viktiga saker: Korrekt mickvinkel mot strängbanan och polhöjdsjustering -i kombination med mickens allmänna höjdjustering. I mitt eget tycke: Utan korrekt tilt vinkel mot strängarna kan man lika gärna lägga ner; och satsa på en 'grynigare' Alnico V PAF-mick istället.

Typ samtliga mickar med den återhållsammare Alnico II -magneten; är mycket mer beroende av rätt 'tilt'. Utan detta låter inte dessa mickar som de är designade att göra. Att tilta micken rätt låter mer som en bagatell för många. Men i verkligheten är det egentligen den 'stora' grejen för det riktiga PAF-soundet. Att tilta en mick som sitter i en pleka är absolut inget lätt jobb. Även i monterad i en mick ram -innebär ett custom jobb med mick sargerna. Vill man ha soundet; ÄR detta priset man MÅSTE betala. Antingen göra jobbet själv -eller betala åt någon som kan gör det åt en.

En Classic '57 är en låg/medium output mick. Den är inte designad för driva en stärk utan hjälp på golvet. Den är designad för att låta jämnt och vackert -utan brum. Detta är någonting man alltid bör tänka på när man justerar micken. Typ: Distar det helt rena soundet i stärken -när man slår till strängarna normal bestämt: Är micken justerad för nära strängarna. (Bra att ha detta i åtanke; om man exempelvis använder peak starkare strängar; typ: NYXL.) När man justerar PAF -justerar man alltid stallmicken först; och anpassar halsmickens höjd för att matcha halsmickens styrka i output på kristall rent ljud i stärkaren. Hals mickens höjd hamnar i regel alltid lägre ner -sett till stallmickens dito. Ju tighthare, renare sound man kan justera till helt rent på stärken -ger även det bästa distade soundet ur micken.

Med detta sagt; innebär PÅ INGET SÄTT att en återhållsammare Alnico II PAF mick inte låter svinbra med hårdare överstyrning. För detta behöver den den bara lite hjälp mellan out jacket i gitarren och input jacket i den distade förstärkaren. Typ en; compressor, treble boost, fuzz -eller enlätt overdrive som tightar till signalen ger micken tightheten och rytet i stärkaren. Nu snackar jag inte om att pusha soundet in i stärkaren -utan endast att tigha till den -och eventuellt lägga på ett lätt gryn i tonbilden - innan den går till den distade kanalen i en rör stärkare. Den enda nackdelen som sker i detta; är att en bra pedal mellan gura stärk ger aningen mer brum i samband med distad kanal på stärkaren. Absolut inge farligt mycket; men ändå värt att nämna detta. Fördelarna är förståss betydligt fler: -Soundet; -tightheten, -övertonerna, -rytet, -den klassiska högtalar feedbacken, etc etc.

PAF:ar justerade rätt ÄGER soundmässigt så här! De är kapabla för i princip det totala musikregistret: Från helt ren Jazz -till råaste Metal. PAF:ar justerade rätt; ger ett lika GRYMT och TIGHT sound ur hals micken -som ur stall micken. Och då inkluderas i allra högsta grad även äckligt tighta -med rundare kompljud i metallsvängen. (Och då överdriver jag verkligen inte ett skit här!) Att tighta till en pick up i signal vägen mellan gura & stärk ger olika saker beronde på vilken typ av mick som sitter i gitarren. Ex: En Alnico V -mick som redan är skrikigare och grynigare -kan bli lite 'kaka-på-kaka'. En Alnico II mick; som redan i grunden är -återhållsam, -krämig, -jämn och -varm: Kompletteras betydligt vackrare och effektivare av denna addering av tighthet. Den naturliga värmen i mickens sound gör att soundet blir krämigt -trots att det är tight. Gitarrens volym och tonkontroller erbjuder fantastiska egenskaper till att forma ljudet väldigt mycket utan att byta från distkanalen i stärkaren -eller slå av pedalen på golvet. Precis på samma sätt som en Strata med SC mickar gör i samma situation. Soundet är klassiskt och högst formbart med fingrarna och instrumentets knoppar och reglage.

Slutligen:
Ju återhållsammare mick/mickar man har i sin elgitarr; ju mer beroende är mickarna av det övriga elsystemet i instrumentet. Ex: Har man en modernare orginal Pålle; med spinkig multi ledarkabel mellan kontroll kammare och switch kammare: Att byta till fetare, riktig jordomsluten elkabel; gör en stor skillnad i hur mickarna fungerar/levererar.

- Resten sitter i fingrarna...


/ Jonken :wink:


18 Jan 2021, 14:39
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14774
Location:
Post Re: Någon med seriös kunskap?
Angående tilt av mickarna så är det beroende på vilken halsvinkel gitarren har, se min Custom nedan, ingen vinkel alls knappt.
Vissa SG std från runt 2010 har brant vinkel som tusan och där spelar det större roll.

SG från 2015 har jag haft och har för mig den har en ganska snäll och inte så aggressiv halsvinkel

Image

_________________



18 Jan 2021, 15:16
Profile ICQ WWW

Joined: 11 Jan 2008, 21:42
Posts: 2310
Location: stockholm
Post Re: Någon med seriös kunskap?
Rätt tilt på mickarna kanske hjälper soundet. Men ser inte hur det skulle fixa volymskillnaden det handlar om. Om det inte ens hjälper att höja micken som han skriver.


18 Jan 2021, 15:22
Profile

Joined: 23 Aug 2010, 18:49
Posts: 1197
Location:
Post Re: Någon med seriös kunskap?
De 2015 SGs jag har och haft har en låg halsvinkel så pickupen är paralell.

Stall micken är även naturligt tystare helt enkelt pgr att det finns mindre svängrum för strängen pgr den nära förankringen vid stallet.

Men då tex min Gibson ES335a har helt korrekt justerade mickar även den.
Halsmicken har alla ljud man kan tänka sig den är ljus och väldigt justerbar vilket är som bekant ett problem på tex Les Paul Custom shops med för mjukt trä.
Lik än hur man justera ton potten på dessa (inte alla! men onödigt många) eller byter mickar så händer inget nästan.

Då klarar inte träet att producera dessa frekvenser.

Jo och stall micken på denna ES335 gör allt från Jimmy Page till skrikandes Tele och väldigt justerbar med kontrollerna.
Men den är otymplig för mig... Fast SGn låter sämre så är den bekvämare.

Jag är lite rädd för att sätta en mick med högre output ifall den blir mörkare i soundet trots högre volym.Här saknar jag erfarenhet.

Jag hade en R7a för några år sen hade samma fina sound killer hals pickup och en stall mick som röt så halva huset skakade. Med volym hopp uppåt vid byte till Stallmicken.
Här var det även samma hårda trä. Som helt enkelt kunde ge ut mera högre frekvenser.
Men den hade några död toner i övre registret som trots bandslipning av proffs inte gick att få till.... så den såldes i besvikelse vilket kanske var ett misstag.
Man kunde tänka sig att en Neck reset och fixa misstänkt dålig kontakt där kunde fixat problemet.. jag vet helt enkelt inte.


Kom ihåg nu att mickarna kan inte tillföra frekvenser som inte strängarna ser och därför vill folk ha vintage Gibson pgr hårt trä.

I början av 2000 talet så köpte jag en skitsnygg 1999 R9 och dyyr var den.
Min Polare köpte en 5000 kronors Tokai från 1985.
Och det var fullkomligt skamligt hur dålig,mörk och dov R9an var.
Tokain hade känsliga volym och tonkontroller.

Såklart inledddes köp av dyra pottar och Wolftone Legends, det testades provades och trollades med.

Blev tvungen att sälja eländet och Tokai finns hos ägaren ännu idag... med ett visst par Wolftone Legends.

Det är träet!!!!

Jag har för några år sen bestämt mig om mina inköp inte låter bra med vad som finns i originalt så lär jag enbart få marginell skillnad med dyra uppgrades.

Men angående SG inga döda toner och sjunger i det övre registret som en bra SG... inte med lika bra sustain som en bra Les Paul ... men iallafall.
Man byter ju lite teknik med en SG just pgr detta.


Jag tänker kanske inte lika linjärt som vanligt folk så ursäkta om det är svårläst.





Jo ännu angående den nämnda R7an 2013.
Ja kollade vad mickar den hade. Hals va original och Stall bytt till en nån ganska vanlig Seymour Duncan .... minns inte vilken nu (kollade SH-1b)
Nå , såklart köpte jag samma mickar till min R8. Och inget hände lät möjligen sämre.

Men den R8an fick jag betydligt bättre sound i med Rostfria pinnbultar till Stallet.
Det rekommenderas. Satte även i dessa i R7... där hände inget alls.


18 Jan 2021, 15:59
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post Re: Någon med seriös kunskap?
guitarnerdswe wrote:
salesman wrote:
En vanlig Gibson SG Standard från 2015.

Då är det 57orna. Som sagt, +modellen kan funka. Speciellt utan kåpa. Annars är Thornbucker + (Suhr) en fantastiskt PAF-pickup med lite mer hetta, utan att förlorar det där som folk brukar gilla med PAF. Strängseparation, dynamik etc. Klarhet och värme på samma gång. Telecaster på steroider som en del kallar en riktigt bra PAF.

Träet är det inte. För i så fall skulle även halspickupen lida.


Om den har C57:or och du oroar dig för att tappa höga frekvenser om du justerar mickarna så finns det i alla fall några vägar att gå. Burstbucker 1 är en C57 fast med asymmetriska, så att mindre mängd höga frekvenser släcks ut av humbucking-processen. Det skulle ge dig ytterligare justermöjligheter.

Samma sak med pot-moddningen som du var inne på. Men högre last så dumpas mindre mängd signal till jord vilket i fallet med en gitarrmick också gör att du får mindre dämpning av de höga frekvenserna. Med det extra tillskottet att säga frekvenser så kan får du nya möjligheter att justera mickhöjden.

Att göra om tonpoten till no-load är ju ett annat trick om man vill slösa bort mindre höga frekvenser.

Med mindre dämpning av höga frekvenser i mickar och pottar, så kan du ju också använda volympotten för få bättre balans emellan mickarna, om du inte når hela vägen fram med justeringarna. Att leta upp ett svagare C57-ex eller få lite tråd avlindad på halsmicken är ju andra tänkbara vägar.


18 Jan 2021, 16:37
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 11 Feb 2010, 21:12
Posts: 3109
Location: Stockholm
Post Re: Någon med seriös kunskap?
Jag har egentligen bara två saker att tillägga om detta.

1. Det du är inne på, att det är trä och lite allmän mystik/magi som gör mycket av tonen håller jag med om (dock låter vissa gitarrer sviiiiinbra inkopplade även om de inte ringer asbra akustiskt).

2. SGs är notoriskt svåra att få till bra sound ur med låg outputmickar. Jag har fått bäst resultat med lite hetare mickar, t ex 498T, eller motsvarande duncans (typ jb eller liknande). Samma med Flying V, vet inte varför det blir så. Kontentan är att jag varken har V eller SG kvar, utan bara pållar, där jag kan köra PAF-style mickar med gott resultat.

Dvs, tyvärr inga matnyttiga tips, bara mer eller mindre onödiga konstateranden.

_________________
Rock and/or Roll:
http://open.spotify.com/artist/6G9vhEoxtetSTrcvLee14u
http://www.facebook.com/pages/Iron-Lamb/201720046525687
http://ironlamb.bandcamp.com/
https://www.youtube.com/channel/UC7vgsQ ... tIhcqXo9EQ


18 Jan 2021, 16:45
Profile WWW

Joined: 23 Aug 2010, 18:49
Posts: 1197
Location:
Post Re: Någon med seriös kunskap?
Det är ingen mystik eller magi. Jag är en hardcore atheist.
Yes håller med, det finns många dåliga SG.
Beror helt på den lite tunna och ostadiga konstruktionen.

När jag säger att det skall vara hårt trä. Det är såklart en förenkling.
Det skall vara hårt eller stabilt det är en förutsättning

Men då finns det säkert hårt och stabilt trä som även ger konstiga frekvenser.
Detta är en hel vetenskap hur träet släpper fram frekvenser som örat tycker om.


18 Jan 2021, 18:54
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 11 Jan 2008, 21:42
Posts: 2310
Location: stockholm
Post Re: Någon med seriös kunskap?
Kan rekommendera Suhr Thornbucker + om du vill ha lite hetare men ändå klarhet. Sjukt bra mick åt paf hållet men med lite mer output och otroligt klara i soundet.


18 Jan 2021, 19:08
Profile

Joined: 23 Aug 2010, 18:49
Posts: 1197
Location:
Post Re: Någon med seriös kunskap?
southbeck wrote:
Kan rekommendera Suhr Thornbucker + om du vill ha lite hetare men ändå klarhet. Sjukt bra mick åt paf hållet men med lite mer output och otroligt klara i soundet.


Skall ta det i beaktande!!


18 Jan 2021, 20:24
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 28 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 81 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.