View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 15:52



Reply to topic  [ 20 posts ] 
Fender Jaguar tjut 
Author Message

Joined: 28 Dec 2007, 17:14
Posts: 1814
Location: Trollhättan
Post Fender Jaguar tjut
Jag har precis köpt mig en fender Jaguar igen , minns att min gamla hade samma irriterande fel , mickarna tjuter okontrollerat.
Såg Jonkens tråd & tänkte att varför inte fråga här :)
Min förra jagga vaxade jag mickarna på , det hjälpte till en viss del , men inte helt.
Jag misstänker att det är klo kåpan som gör att det rundar . & funderar på att det blir som på en telecaster med kåpan under stallmicken.
Dvs att om inte den är riktigt tight mot bobinen . Så tjuter det hejdlöst & okontrollerat , om man spelar högt & med compressor & dist .
Precis så är det med Jaguaren .

Ni som spelar på Jaguarer hur gör ni ?
Jag funderar på att vaxa fast klo kåpan under micken . Tror det skulle hjälpa.
Hur har ni gjort ?

Gitarren som jag har vill/ska jag behålla så mkt som möjligt orginal .
Enklast vore kanske att ta bort kåpan , men det vill jag inte i 1:a hand .

_________________
http://www.myspace.com/primaryman


20 Jan 2021, 10:41
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Fender Jaguar tjut
Du får bort allt det där; genom att byta till jordomsluten kabel i din Jagga. Den enda gången den tjuter efter det; beror på hur ovaxade mickar du kör på den. Jag kör fakriskt ovaxat på en av mina -och det funkar med bättre kabel. (Inga irriterande, extra knäpp-ljud heller; vilket är nice.)


/ Jonken


20 Jan 2021, 10:51
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 17:14
Posts: 1814
Location: Trollhättan
Post Re: Fender Jaguar tjut
Jonken wrote:
Du får bort allt det där; genom att byta till jordomsluten kabel i din Jagga. Den enda gången den tjuter efter det; beror på hur ovaxade mickar du kör på den. Jag kör fakriskt ovaxat på en av mina -och det funkar med bättre kabel. (Inga irriterande, extra knäpp-ljud heller; vilket är nice.)


/ Jonken


Hej Sam

Jag vill inte byta ut alla kablar på denna, iom att den är gammal & orginal .( gissar att mickarna är ovaxade )

Brukar du vaxa fast klo kåpan i bobinen? Elle hur gör du

/Hans

_________________
http://www.myspace.com/primaryman


20 Jan 2021, 11:05
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Fender Jaguar tjut
primary man wrote:
Jag vill inte byta ut alla kablar på denna, iom att den är gammal & orginal .( gissar att mickarna är ovaxade )

Brukar du vaxa fast klo kåpan i bobinen? Elle hur gör du

Oljuden i instrumentet än en kombination av flera faktorer: -Parallellt dragna potar med höga värden, -långa signalvägar med enkelledande kablage, ovaxade mickar. Dessa går tyvärr bara att avhjälpa att byta eller förbättra mickarna -eller övriga elektroniken i instrumentet.

Fjäderklona föredrar jag personligen att löd/brygga fast mot jordpolerna i mickarna.
För att ge dig en blid på vilken skillnad i oljud det blir att byta kablage:
Du kan med båda händerna släppa all kontakt i gitarren -utan att du hör någon skillnad i brum med ovaxade mickar. Så bra fungerar det. Med orginal potarna nertill kommer det dock att brumma när du rullar av på den nedre volympoten. Byter man dessa mot 2 x 500K log + kopplar detta ala Gibson LP; försvinner även detta problem.

Personligen anser jag att det är lite tråkigt att ha en gammal, orginal gitarr; som inte levererar tillräckligt -för att den skall vara trevlig att använda. Har själv oxo äldre, orginal plankor. Byter man ut hela elen mot bättre; kan man lyfta ur och spara på orginal elen ganska intakt -och byta tillbaka den när man vill. Problemet är dock att man måste förstora hålen i kroppen in till el kamrarna för att fetare kablage skall rymmas. På äldre, orginal kroppar har jag förståelse ifall man drar sig för att modifiera dessa.


/ Jonken


20 Jan 2021, 11:25
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 17:14
Posts: 1814
Location: Trollhättan
Post Re: Fender Jaguar tjut
Jonken wrote:
primary man wrote:
Jag vill inte byta ut alla kablar på denna, iom att den är gammal & orginal .( gissar att mickarna är ovaxade )

Brukar du vaxa fast klo kåpan i bobinen? Elle hur gör du

Oljuden i instrumentet än en kombination av flera faktorer: -Parallellt dragna potar med höga värden, -långa signalvägar med enkelledande kablage, ovaxade mickar. Dessa går tyvärr bara att avhjälpa att byta eller förbättra mickarna -eller övriga elektroniken i instrumentet.

Fjäderklona föredrar jag personligen att löd/brygga fast mot jordpolerna i mickarna.
För att ge dig en blid på vilken skillnad i oljud det blir att byta kablage:
Du kan med båda händerna släppa all kontakt i gitarren -utan att du hör någon skillnad i brum med ovaxade mickar. Så bra fungerar det. Med orginal potarna nertill kommer det dock att brumma när du rullar av på den nedre volympoten. Byter man dessa mot 2 x 500K log + kopplar detta ala Gibson LP; försvinner även detta problem.

Personligen anser jag att det är lite tråkigt att ha en gammal, orginal gitarr; som inte levererar tillräckligt -för att den skall vara trevlig att använda. Har själv oxo äldre, orginal plankor. Byter man ut hela elen mot bättre; kan man lyfta ur och spara på orginal elen ganska intakt -och byta tillbaka den när man vill. Problemet är dock att man måste förstora hålen i kroppen in till el kamrarna för att fetare kablage skall rymmas. På äldre, orginal kroppar har jag förståelse ifall man drar sig för att modifiera dessa.


/ Jonken



Ja det ju 2 olika skolor , hur man ser på orginal, ( gäller även gamla bilar osv psv ).

Jag börjar med vax , får se hur det slutar :D

_________________
http://www.myspace.com/primaryman


20 Jan 2021, 13:43
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2532
Location:
Post Re: Fender Jaguar tjut
primary man wrote:
Ja det ju 2 olika skolor , hur man ser på orginal, ( gäller även gamla bilar osv psv ).

Jag börjar med vax , får se hur det slutar :D

Jag kanske är fel på det, men i min bok är att vaxa en vintage mick ett no no....
Fendermickar är lite utanför min kunskap, men jag skulle t ex aldrig vaxa en gammal PAF-mik.
Tre skäl till det: 1) Det händer något negativt med ljudet vilket har med mikrofoni att göra, 2) priset på en rörd mick är normalt väsentligt lägre, och 3) det finns bra ersättningsalternativ. Mina 2 cent...


20 Jan 2021, 14:54
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 28 Dec 2007, 17:14
Posts: 1814
Location: Trollhättan
Post Re: Fender Jaguar tjut
zoork_1 wrote:
primary man wrote:
Ja det ju 2 olika skolor , hur man ser på orginal, ( gäller även gamla bilar osv psv ).

Jag börjar med vax , får se hur det slutar :D

Jag kanske är fel på det, men i min bok är att vaxa en vintage mick ett no no....
Fendermickar är lite utanför min kunskap, men jag skulle t ex aldrig vaxa en gammal PAF-mik.
Tre skäl till det: 1) Det händer något negativt med ljudet vilket har med mikrofoni att göra, 2) priset på en rörd mick är normalt väsentligt lägre, och 3) det finns bra ersättningsalternativ. Mina 2 cent...


Bra synpunkter , jag får fundera ett varv till & får sänka under tiden :)
Ljudet nu är jag mkt nöjd med som det är nu .

_________________
http://www.myspace.com/primaryman


20 Jan 2021, 15:11
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Fender Jaguar tjut
Jonken wrote:
Du får bort allt det där; genom att byta till jordomsluten kabel i din Jagga.
Hur kan det lösa det rent teoretisk? Rundgången är ju akustisk feedback från högtalaren tillbaks till gitarr/pickup. Något man drabbas av även med vaxade mickar fast man förskjuter det lite uppåt i användbar gain och volym.

_________________
Johan Hansson


20 Jan 2021, 20:02
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Fender Jaguar tjut
Tubis wrote:
Jonken wrote:
Du får bort allt det där; genom att byta till jordomsluten kabel i din Jagga.
Hur kan det lösa det rent teoretisk? Rundgången är ju akustisk feedback från högtalaren tillbaks till gitarr/pickup. Något man drabbas av även med vaxade mickar fast man förskjuter det lite uppåt i användbar gain och volym.

Tidgare tjöt mina Jaggor så fort jag riktade dem mot en rejält överstyrd stärkare. Nu sker endast samma tjut om man riktar mickarna mot samma stärk; -samtidigt som man trycker ner wah pedalen i botten. Annars är det knäpptyst. Knappt hörbar skillnad i brum ens när man släpper strängarna.


/ Jonken


20 Jan 2021, 21:01
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Fender Jaguar tjut
Jonken wrote:
Tidgare tjöt mina Jaggor så fort jag riktade dem mot en rejält överstyrd stärkare. Nu sker endast samma tjut om man riktar mickarna mot samma stärk; -samtidigt som man trycker ner wah pedalen i botten. Annars är det knäpptyst. Knappt hörbar skillnad i brum ens när man släpper strängarna.


/ Jonken
Brum är en annan sak/störningskälla. Jag förstår inte hur en liten snutt skärmad kabel skulle döda den akustiska feedbacken.

_________________
Johan Hansson


20 Jan 2021, 21:15
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Fender Jaguar tjut
Tubis wrote:
]Brum är en annan sak/störningskälla. Jag förstår inte hur en liten snutt skärmad kabel skulle döda den akustiska feedbacken.

Jag delar bara med mig av vad som verkligen händer. Det funkar; det räcker gott & väl för mig.


/ Jonken :)


20 Jan 2021, 22:29
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2532
Location:
Post Re: Fender Jaguar tjut
Jag har ingen direkt koll på elektronikens roll i sammanhanget, men däremot viss koll på det mekaniska...

Min erfarenhet är i princip allt som sitter löst i eller på en humbucker kan bidra till "tjutandet".
Vanligast är kanske att lindningen är slapp och/eller att vibrationer uppstår mellan kåpa och bobbiner.
Har funderat på om lösa polskruvar/magneter kan förvärra eländet. På t ex gamla minihumbuckers sitter skruvarna ibland så löst att de nästan ramlar ur.... :shock:


20 Jan 2021, 23:30
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 28 Dec 2007, 17:14
Posts: 1814
Location: Trollhättan
Post Re: Fender Jaguar tjut
zoork_1 wrote:
Jag har ingen direkt koll på elektronikens roll i sammanhanget, men däremot viss koll på det mekaniska...

Min erfarenhet är i princip allt som sitter löst i eller på en humbucker kan bidra till "tjutandet".
Vanligast är kanske att lindningen är slapp och/eller att vibrationer uppstår mellan kåpa och bobbiner.
Har funderat på om lösa polskruvar/magneter kan förvärra eländet. På t ex gamla minihumbuckers sitter skruvarna ibland så löst att de nästan ramlar ur.... :shock:


Håller helt med
Kommer ihåg en telecaster jag hade för ett tag sen , mickarna var vaxade, platta under stallmicken & kåpor var av , det räckte inte , det slutare först när jag vaxade fast stallplattan av vintage typ , på gitarren .
(Men då spelade jag högt)
Så allt som kan vibrera , kan leda till tjut .

_________________
http://www.myspace.com/primaryman


21 Jan 2021, 00:21
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Fender Jaguar tjut
Vad man kan tänka på med vintagemodeller är att de konstruerades för den typ av musik och förstärkare som gällde
vid 1:a tillverkningsåret för modellen, i detta fall 1962.

Tror inte det var så vanligt att man spelade superhögt med mycket dist och kompression, eller på hårt överstyrda stärkare med Wha-pedalen i botten.
Därav är kanske en Jaguar inte ett förstaval för tex Metal.

Ibland glöms detta lite och man (en del) pratar om 'dålig design' etc för att en 60 år gammal produkt inte lever upp till dagens förväntningar.

Vad man kan göra är att lämna den gamla gitarren orginal och sen skaffa en reissue som backup som man moddar på olika sätt och sen har som player.

_________________



21 Jan 2021, 08:16
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Fender Jaguar tjut
primary man wrote:
Så allt som kan vibrera , kan leda till tjut .

Sen vibrerar hela gitarren och sätter igång mickarna. Att hänga upp mickarna dämpade med silikonslang är väl en grej att testa. Hörde en på något forum som sa att han fick mindre feedback när han gick upp i vikt och konspirerade om att magen dämpade gitarren. Så börja ät.

_________________
Johan Hansson


21 Jan 2021, 19:49
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 17:14
Posts: 1814
Location: Trollhättan
Post Re: Fender Jaguar tjut
Tubis wrote:
primary man wrote:
Så allt som kan vibrera , kan leda till tjut .

Sen vibrerar hela gitarren och sätter igång mickarna. Att hänga upp mickarna dämpade med silikonslang är väl en grej att testa. Hörde en på något forum som sa att han fick mindre feedback när han gick upp i vikt och konspirerade om att magen dämpade gitarren. Så börja ät.


:shock:
Frågan om det är den kontrollerade eller den okontrollerade rundgången som dämpas är :)

_________________
http://www.myspace.com/primaryman


21 Jan 2021, 20:17
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Fender Jaguar tjut
Läste någonstans att dubbelhäftande tejp mellan mick och stålbiten skulle vara bra.
Sabbar inte heller vintage-värdet.


22 Jan 2021, 08:59
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 17:14
Posts: 1814
Location: Trollhättan
Post Re: Fender Jaguar tjut
Goran wrote:
Läste någonstans att dubbelhäftande tejp mellan mick och stålbiten skulle vara bra.
Sabbar inte heller vintage-värdet.



Tror att det är bättre att vaxa ihop dom isf . Lättare att ta isär , om man behöver
( tänk efter 10- 20 år , ta bort gammal tape )

En annan tanke ....
Om man vaxar , kan det vara ett korrosionsskydd , mot oxid & ärgande koppar i spolen ?
Som att rostskydda an gammal bil ungefär.
Tänker jag fel ?

_________________
http://www.myspace.com/primaryman


22 Jan 2021, 20:43
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Fender Jaguar tjut
primary man wrote:
En annan tanke ....
Om man vaxar , kan det vara ett korrosionsskydd , mot oxid & ärgande koppar i spolen ?
Som att rostskydda an gammal bil ungefär.
Tänker jag fel ?

Spolen består av koppartråd som är lackad. Annars hade det blivit kortslutning rakt genom spolen. Lacken skyddar mot korrosion.

_________________
Johan Hansson


22 Jan 2021, 20:48
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 17:14
Posts: 1814
Location: Trollhättan
Post Re: Fender Jaguar tjut
Tubis wrote:
primary man wrote:
En annan tanke ....
Om man vaxar , kan det vara ett korrosionsskydd , mot oxid & ärgande koppar i spolen ?
Som att rostskydda an gammal bil ungefär.
Tänker jag fel ?

Spolen består av koppartråd som är lackad. Annars hade det blivit kortslutning rakt genom spolen. Lacken skyddar mot korrosion.


Nördig fråga
Kan magnet stavar /poler orsaka genom korrigering / ärga & skada lack i spolen .
Man har ju hört att mickar har ”dött” av ålderdom. Kan vaxning förhindra det , tro ?

När började man vaxa mickar ?

_________________
http://www.myspace.com/primaryman


22 Jan 2021, 22:22
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 20 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 23 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.