View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 15:05



Reply to topic  [ 8 posts ] 
Mooer Radar 
Author Message

Joined: 31 Dec 2007, 15:54
Posts: 1018
Location: Järbo,Dalsland
Post Mooer Radar
Mitt band ska vara med i en produktion där det tydligen föredrogs en tyst scen med allt ljud line direkt till mixerbordet,kameror och allt vad det var.
Har inte några lämpliga digitala prylar för ändamålet,så efter lite googlande så slog jag till på en Mooer Radar,som var både billig och verkade lättrattad.

Har en One Control BJF s-66 som jag kör direkt ifrån preampen in i radarn.
Det gäller ju ett ljud i fendercrunchskolan,inget higain. Min Gretsch in i BJF:en med ett delay i loopen,väldigt enkelt :)
Har nån av er redan nu nåt bra tips för att få ett bra ljud enkelt med denna (nej inga tips om Boss tube expander eller Universal audio OX eller nåt annat dyrt) jag får göra det bästa det går med denna lilla prylen nu.

//Robban

_________________
GREEN KRYPTONITE
ROB`S ROCKIN`BLUES COMBO


21 Jan 2021, 12:54
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Mooer Radar
Om du redan har en Mooer Radar och en bra förstärkare så är det väl bara att köpa en bra och tillräckligt effekttålig last att stoppa emellan förstärkarens utgång och Radarn, t ex Two Notes Captor alternativt något billigt kinesiskt från t ex HB eller Bugera?


21 Jan 2021, 16:39
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 31 Dec 2007, 15:54
Posts: 1018
Location: Järbo,Dalsland
Post Re: Mooer Radar
CarlM wrote:
Om du redan har en Mooer Radar och en bra förstärkare så är det väl bara att köpa en bra och tillräckligt effekttålig last att stoppa emellan förstärkarens utgång och Radarn, t ex Two Notes Captor alternativt något billigt kinesiskt från t ex HB eller Bugera?



Har faktiskt en lämplig preamp out på stärkaren,så jag använder den och pluggar ur högtalaren helt enkelt,så jag behöver inte nån dummy load.
Jäkligt smidigt!


//Robban

_________________
GREEN KRYPTONITE
ROB`S ROCKIN`BLUES COMBO


21 Jan 2021, 16:48
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Mooer Radar
gretschen wrote:
CarlM wrote:
Om du redan har en Mooer Radar och en bra förstärkare så är det väl bara att köpa en bra och tillräckligt effekttålig last att stoppa emellan förstärkarens utgång och Radarn, t ex Two Notes Captor alternativt något billigt kinesiskt från t ex HB eller Bugera?



Har faktiskt en lämplig preamp out på stärkaren,så jag använder den och pluggar ur högtalaren helt enkelt,så jag behöver inte nån dummy load.
Jäkligt smidigt!


//Robban


Smidigt om du inte saknar det förstärkarens slutsteg tillför. Kul att du hittade en tyst lösning som funkar. Jag jagar vidare efter en tyst lösning för studio, eftersom jag inte heller är beredd att betala UA OX-pengar.


21 Jan 2021, 16:59
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 13 Oct 2008, 21:03
Posts: 510
Location:
Post Re: Mooer Radar
Jag har tittat runt efter nåt liknande eftersom vi numera repar med lurar.
Vore en bonus om man kunde köra den även live.
Jag tror jag har landat på en Torpedo Captor X, men är inte helt 100...

_________________
...Into the Valley of Death Rode the Sixhundred...


22 Jan 2021, 08:30
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Mooer Radar
1337storm wrote:
Jag har tittat runt efter nåt liknande eftersom vi numera repar med lurar.
Vore en bonus om man kunde köra den även live.
Jag tror jag har landat på en Torpedo Captor X, men är inte helt 100...


Jag vet att jag borde ha en UA OX, men jag är inte beredd att betala de pengarna, så min snikvariant som jag ska prova är Captor med olika cabsims i datorn och i min UAD-värld plus kanske någon enklare dosa som t ex nämnda Mooer. Men min min Captor glappade när jag fick den så den får gå i retur för rep eller utbyte.

Captor X är nog vass. Suhr Reactive Load kanske är ännu bättre och UA OX verkar vara i särklass. Boss-varianten är jag däremot lite tveksam till även om den har mycket funktioner.


22 Jan 2021, 10:30
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Mooer Radar
gretschen wrote:

Har faktiskt en lämplig preamp out på stärkaren,så jag använder den och pluggar ur högtalaren helt enkelt,så jag behöver inte nån dummy load.
Jäkligt smidigt!


//Robban
Är det en rörstärkare är det riskabelt att dra ur högtalaren även om du dragit ner volymen. Slutsteget kan börja oscillera ohejdat. Har du inte dragit ner volymen är det absolut inte bra. Kör du utan volym till slutsteget kommer dock preampen reagera annorlunda.

_________________
Johan Hansson


22 Jan 2021, 10:51
Profile

Joined: 31 Dec 2007, 15:54
Posts: 1018
Location: Järbo,Dalsland
Post Re: Mooer Radar
Tubis wrote:
gretschen wrote:

Har faktiskt en lämplig preamp out på stärkaren,så jag använder den och pluggar ur högtalaren helt enkelt,så jag behöver inte nån dummy load.
Jäkligt smidigt!


//Robban
Är det en rörstärkare är det riskabelt att dra ur högtalaren även om du dragit ner volymen. Slutsteget kan börja oscillera ohejdat. Har du inte dragit ner volymen är det absolut inte bra. Kör du utan volym till slutsteget kommer dock preampen reagera annorlunda.



Nejdå,som jag skrev så är det en One Control BJF S-66,en transistorstärkare som har denna avsedda funktion,att man kan slopa högtalarutgången om man bara går ut ifrån preampen.

//Robban

_________________
GREEN KRYPTONITE
ROB`S ROCKIN`BLUES COMBO


22 Jan 2021, 11:49
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 8 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 28 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.