View unanswered posts | View active topics It is currently 20 Apr 2024, 02:38



Reply to topic  [ 35 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Celestion Alnico Ruby 
Author Message
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Re: Celestion Alnico Ruby
zoork_1 wrote:
Marshall wrote:
Tycker det låter prima om alla klippen. Andra halvan av första klippet låter mer Marshall än DR tycker jag. Det låter jättebra till den typen av dist. Det går säkert att hitta ett snarlikt ljud med Ruby-elementet, t.ex. om man minskar treble på förstärkaren, och även basen så att den låter tajtare. Eller flyttar inspelningsmicken något.

Clean-klippet visar elementets (och stärkarens) bredd. Vore intressant att höra motsvarande med Eminence.

Kul att du gillar soundet, Ruby'n kommer få sitta kvar, inga fler byten för min del.... :mrgreen:
Ja, Eminence GA-SC64 låter onekligen rock'n roll på full volym, men inte riktigt lika bra när man drar ner volymen tycker jag.

Jag kör oftast på en extern låda, men ibland är det skönt att bara ta nåt "litet" med sig.
Och faktum är att Ruby'n låter hyfsat bra i hela registret i min DR.

Att en DR kan rocka fett även utan OD el dyl framgår förhoppningsvis av både klipp 3 och 2.... :wink:

Hur känns Rubyn så här ett par månader senare? Fortfarande lika nöjd?

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


18 Jun 2021, 10:49
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 13:27
Posts: 706
Location: Karlstad
Post Re: Celestion Alnico Ruby
Har en DRRI (och har haft 68 CDR och Super-Sonic 22) och faller alltid tillbaka på C12K.

Har inte testat Ruby, men gillar hur det låter på klippet här i tråden - men det blir mer åt marshallhållet.

Jag har testat alla dessa element i min DRRI:
Celestion G12M-20 Heritage
Celestion G12 Blue (engelsktillverkade)
Celestion Vintage 30
Scumback H55 (som en Celestion G12H-30, 55 Hz)
Eminince Cannabis Rex
Jensen P12Q
Jensen P10R
Jensen C12K
Weber 12F150 (som ett C12N)
JBL D120F
EVM12L
Hiwatt/Fane Purpleback

Det blir direkt mer Marshall över det med Celestion tycker jag - framför allt med Greenback, Scumback och Vintage 30, men själv vill jag inte den ska låta Marshall.
Jag vill den ska låta Fender - och till mitt ljudideal passar C12K bäst av alla jag testat.
(Satte även i det i 68 CDR och SS 22 och det var en förbättring även där i mina öron.)


20 Jun 2021, 10:46
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2547
Location:
Post Re: Celestion Alnico Ruby
Polytone wrote:
Hur känns Rubyn så här ett par månader senare? Fortfarande lika nöjd?
Tackar som frågar. Om man säger så här, jag känner inget behov av att byta ut den än i alla fall. 8)

Kör som sagt mest på externa lådor, men i kväll blev det faktiskt en trudelutt på Rubyn och det kändes bra.

Det som får mest tid just nu är få en Dual Showman att både rocka fett och spela rent utan att ge en publik hörselskador.... :?


20 Jun 2021, 23:10
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Re: Celestion Alnico Ruby
zoork_1 wrote:
Tackar som frågar. Om man säger så här, jag känner inget behov av att byta ut den än i alla fall. 8)

Kör som sagt mest på externa lådor, men i kväll blev det faktiskt en trudelutt på Rubyn och det kändes bra.

Det som får mest tid just nu är få en Dual Showman att både rocka fett och spela rent utan att ge en publik hörselskador.... :?

Ok, så då har elementet iaf inte fått dig att övergå till att slopa de externa lådorna. 8)

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


23 Jun 2021, 17:40
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2547
Location:
Post Re: Celestion Alnico Ruby
Polytone wrote:
zoork_1 wrote:
Tackar som frågar. Om man säger så här, jag känner inget behov av att byta ut den än i alla fall. 8)

Kör som sagt mest på externa lådor, men i kväll blev det faktiskt en trudelutt på Rubyn och det kändes bra.

Det som får mest tid just nu är få en Dual Showman att både rocka fett och spela rent utan att ge en publik hörselskador.... :?

Ok, så då har elementet iaf inte fått dig att övergå till att slopa de externa lådorna. 8)
Nej tyvärr inte, kanske är stärkaren och/eller öronen som felar.... :wink:


26 Jun 2021, 14:29
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 35 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 72 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.