View unanswered posts | View active topics It is currently 18 Apr 2024, 11:48



Reply to topic  [ 35 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Celestion Alnico Ruby 
Author Message
User avatar

Joined: 03 Feb 2008, 02:08
Posts: 510
Location: Vittinge, Uppsala
Post Celestion Alnico Ruby
Jag gillar verkligen Celestions alnicohögtalare till mycket, skimret som de har är fantastiskt. Men jag spelar oftast Marshall på full volym och då är de inte "bäst", de har för mycket topp och jag tycker inte de är angenäma att lyssna på i 4x12 eller i Marshallcombos, jag har en 1974x samt en vit 97a Bluesbreaker.
Direkt jag hörde talas om Rubyn blev jag nyfiken om det kunde vara något. Efter att lyssnat på en massa YT-klipp så var jag övertygad. De lät inte bäst i ett enda av klippen MEN jag var säker på min teori..
Sagt och gjort så beställde jag ett par till att börja med. Satte i ett i min 1974x, jag gillar originallelementet och har haft ett silverbell i tidigare men originalet lät bättre, och blev golvad, det sjöng och resonerade på ett helt annat sätt samt att den ganska hårda diskanten på tremolokanalen var som bortblåst. Det blev alnicoshime som hanterade Marshallcrunch! Samma sak i BBn, otroligt stor skillnad!
Nåväl min tanke var att ladda en 4x12 med dem och dessutom göra den öppen. Jag gjorde nya bakstycken och satte i två Rubys nere och två T1511 med Pulsonickoner uppe, satte dem så för att Rubysarna spelar högre, 100dB vs 97dB. Med det öppna bakstycket blev det fantastiskt bra, Den levererar "snyggt" ljud på fisvolym men låter riktigt bra utan några utstickande frekvenser med 100w SL/SB såväl vintage som nyare. Jag har gett mig själv en klapp på axeln för att jag litade på min magkänsla som sa att de skulle passa för Marshall på riktig volym vilket inte de andra alnicoelementen riktigt gör.
En sista tanke jag har om Rubysarna är att de borde vara den ultimata högtalaren i en gammal Deluxe Reverb som kan vara lite vassa! Vad tror ni om det?
Over and out..

_________________
Ägare av Sveriges fetaste pedalbord!
Image


27 Mar 2021, 16:46
Profile WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2545
Location:
Post Re: Celestion Alnico Ruby
Jag har inte hittat riktigt rätt med element i min Deluxe Reverb, så har funderat på att testa ett Alnico Ruby.
Blir det av så återkommer jag med en rapport... 8)


27 Mar 2021, 19:20
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2345
Location: Varberg
Post Re: Celestion Alnico Ruby
Tja, läs min kommentar om element i DR i granntråden om ”den ultimata förstärkaren”.
Jag tycker Ruby är en fantastisk högtalare. Har den i en brun Vibrolux ’62, som är 2x6L6 med mycket headroom. I DR kommer den än mer till sin rätt. Inget kan låta illa genom en Celestion Ruby.
:D

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


27 Mar 2021, 21:16
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Re: Celestion Alnico Ruby
Nej nu får ni sluta pojkar, jag var ju nöjd med min GA -SC64 i Deluxen... :wink:

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


27 Mar 2021, 23:17
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2545
Location:
Post Re: Celestion Alnico Ruby
Polytone wrote:
Nej nu får ni sluta pojkar, jag var ju nöjd med min GA -SC64 i Deluxen... :wink:

Jag har sedan en tid tillbaka ett GA -SC64 i min 66:a, men det är inte riktigt min grej. Tycker det är något vasst i ljuden även där.

Trots rätt mycket letande har jag fortfarande inte hittat något element jag verkligen trivs med... :?
Har provat med originalelementet, Tone Tubby, Tayden Ace, Tayden Smooth, (vintage) Celestion Creamback, Celestion Gold, JBL D120 och JBL K120.
De som funkat bäst är hittills är Tone Tubby'n (ett tidigt rött alnico) och JBL K120.
Om förstärkaren inte låtit kanon med mina JBL D130 hade jag lämnat in den till nån duktig förstärkarmek. Men kanske ett Ruby kan vara nåt....


28 Mar 2021, 00:03
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Re: Celestion Alnico Ruby
I min `66 Deluxe reverb har jag testat: Original Oxford (omkonad av Lasse på LH musik, blev tyvärr inte bra, voicecoil rub), WGS G12C, G12 C/S, Jensen C12N reissue, Celestion G12-65( reissue), Celestion/Vox alnico G12 Silver, Celestion Gold, Celestion A-Type, GA -SC64 och Jensen P12R. De som funkat bäst är Celestion A-Type och GA -SC64. Skulle vara kul att testa en Celestion Ruby också! :) Du får meddela resultatet om du köper en Zoork_1!

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


28 Mar 2021, 12:25
Profile
User avatar

Joined: 23 Sep 2004, 08:06
Posts: 278
Location: Hannas
Post Re: Celestion Alnico Ruby
Jag har ett Celestion Ruby 12" 8 ohm över.
Spelat typ 50 timmar så lagom inspelat.

1600:- plus frakt om någon är hugad.
Maila sven@wct.se


28 Mar 2021, 13:03
Profile
User avatar

Joined: 04 Jun 2008, 15:06
Posts: 1920
Post Re: Celestion Alnico Ruby
Ge mig inte fler idéer nu. Jag har nyss bytt ut Cannabis Rex-struten (i och för sig ganska bra) mot en Celestion Alnico Cream i min Deluxe Reverb. Ännu så länge är jag väldigt nöjd, trots att den ännu inte är inspelad.
Original Oxford-elementet lät skit, verkligen skit.

_________________
Gud finns inte.


28 Mar 2021, 17:41
Profile
User avatar

Joined: 03 Feb 2008, 02:08
Posts: 510
Location: Vittinge, Uppsala
Post Re: Celestion Alnico Ruby
DrSlim wrote:
Ge mig inte fler idéer nu. Jag har nyss bytt ut Cannabis Rex-struten (i och för sig ganska bra) mot en Celestion Alnico Cream i min Deluxe Reverb. Ännu så länge är jag väldigt nöjd, trots att den ännu inte är inspelad.
Original Oxford-elementet lät skit, verkligen skit.



Cream är definitivt bättre än ett Gold här men jag tror att ett Ruby är bästa kombination med en DR!-)

_________________
Ägare av Sveriges fetaste pedalbord!
Image


28 Mar 2021, 18:15
Profile WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2545
Location:
Post Re: Celestion Alnico Ruby
Sven Wickström wrote:
Jag har ett Celestion Ruby 12" 8 ohm över.
Spelat typ 50 timmar så lagom inspelat.

1600:- plus frakt om någon är hugad.
Maila sven@wct.se
Du har mejl...


28 Mar 2021, 19:38
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2545
Location:
Post Re: Celestion Alnico Ruby
Polytone wrote:
Skulle vara kul att testa en Celestion Ruby också! :) Du får meddela resultatet om du köper en Zoork_1!
Återkommer definitivt med en rapport om det blir affär på ett Ruby. :)
Har f.ö. två JBL K120 så om nån är sugen har jag ett över.


28 Mar 2021, 19:44
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2345
Location: Varberg
Post Re: Celestion Alnico Ruby
Sven Wickström wrote:
Jag har ett Celestion Ruby 12" 8 ohm över.
Spelat typ 50 timmar så lagom inspelat.

1600:- plus frakt om någon är hugad.
Maila sven@wct.se


Jaså! Det var just detta element som gav mig Ruby-begär. 8)

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


28 Mar 2021, 22:03
Profile
User avatar

Joined: 23 Sep 2004, 08:06
Posts: 278
Location: Hannas
Post Re: Celestion Alnico Ruby
Quote:
Jaså! Det var just detta element som gav mig Ruby-begär. 8)


Celestion Ruby är bäst i klassen.
Men Swart Antares som jag satte den i blev redundant och såldes.
Och bra grejor förtjänar att användas.


29 Mar 2021, 08:05
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2545
Location:
Post Re: Celestion Alnico Ruby
Jaha, nu är jag efter smidig affär med en trevlig bojare (tack Sven) Ruby-innehavare... 8)
Har inte hunnit testa så mycket än, men första intrycket är gott.
Klart redan nu är att Eminence GA-SC64 låter mer eller högre än Ruby:n.
Jag hade förväntat mig tvärtom :?:


31 Mar 2021, 01:16
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Re: Celestion Alnico Ruby
zoork_1 wrote:
Jaha, nu är jag efter smidig affär med en trevlig bojare (tack Sven) Ruby-innehavare... 8)
Har inte hunnit testa så mycket än, men första intrycket är gott.
Klart redan nu är att Eminence GA-SC64 låter mer eller högre än Ruby:n.
Jag hade förväntat mig tvärtom :?:

Spännande! Du får berätta mer när den spelats mer. Hur låter den på lägre volym? Jag har fått intrycket av att den kan behöva jobba lite för att komma till sin rätt?

GA-SC64:an har 100.5 dB och Rubyn 100 dB så GA:n ska låta lite starkare.

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


31 Mar 2021, 09:45
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Re: Celestion Alnico Ruby
zoork_1 wrote:
Jaha, nu är jag efter smidig affär med en trevlig bojare (tack Sven) Ruby-innehavare... 8)
Har inte hunnit testa så mycket än, men första intrycket är gott.
Klart redan nu är att Eminence GA-SC64 låter mer eller högre än Ruby:n.
Jag hade förväntat mig tvärtom :?:

Vilka förändringar fick du göra på eq:n efter bytet? Höja diskanten lite?

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


31 Mar 2021, 10:08
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2545
Location:
Post Re: Celestion Alnico Ruby
Polytone wrote:
Spännande! Du får berätta mer när den spelats mer. Hur låter den på lägre volym? Jag har fått intrycket av att den kan behöva jobba lite för att komma till sin rätt?

GA-SC64:an har 100.5 dB och Rubyn 100 dB så GA:n ska låta lite starkare.

Tack för dB-siffrorna, jag förstår att GA-SC64 ska låta lite högre men på provinspelning jag gjorde var det avsevärd skillnad i ljudstyrka.
Jag funderade på om det kan ha med mellanregistret hos GA-SC64 att göra?
Ruby't låter väldigt speciellt, jag blev förtjust på direkten (får se om det står sig).

Ska göra ett par ljudklipp med rent, halvrent och distat ljud, så det kommer smakprov framöver.


31 Mar 2021, 10:10
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2545
Location:
Post Re: Celestion Alnico Ruby
Jag gjorde inga EQ-ändringar, kände inte att det behövdes konstigt nog...
Tittar man på reviews ska den var "dov" men den verkar gifta sig med min stärkare och gitarr på ett bra sätt.


31 Mar 2021, 10:13
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Re: Celestion Alnico Ruby
zoork_1 wrote:
Jag gjorde inga EQ-ändringar, kände inte att det behövdes konstigt nog...
Tittar man på reviews ska den var "dov" men den verkar gifta sig med min stärkare och gitarr på ett bra sätt.

Det låter som att den då kan passa en DR vilket både Buster och Marshall var inne på. :) Hm, nu blev jag ju sugen... Ska låta dig ha din "smekmånad" först bara innan jag slår till!

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


31 Mar 2021, 10:41
Profile
User avatar

Joined: 03 Feb 2008, 02:08
Posts: 510
Location: Vittinge, Uppsala
Post Re: Celestion Alnico Ruby
Måste jag leta upp en DR nu också, ska det bli tredje gången gillt, har inte kommit överens med de jag haft tidigare.... :shock:

_________________
Ägare av Sveriges fetaste pedalbord!
Image


31 Mar 2021, 11:12
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Re: Celestion Alnico Ruby
Buster wrote:
Måste jag leta upp en DR nu också, ska det bli tredje gången gillt, har inte kommit överens med de jag haft tidigare.... :shock:

Ja, du måste ha en DR. Så är det bara.

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


31 Mar 2021, 11:53
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2545
Location:
Post Re: Celestion Alnico Ruby
Polytone wrote:
Hm, nu blev jag ju sugen... Ska låta dig ha din "smekmånad" först bara innan jag slår till!
Ett smart drag... :D
Förhoppningsvis får jag till några representativa klipp som blir till nytta...


31 Mar 2021, 12:09
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2545
Location:
Post Re: Celestion Alnico Ruby
Buster wrote:
Måste jag leta upp en DR nu också, ska det bli tredje gången gillt, har inte kommit överens med de jag haft tidigare.... :shock:
Nyfiken fråga, har du haft gamla eller nyare DR's och vad är det du inte riktigt gillar ?


31 Mar 2021, 12:24
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 03 Feb 2008, 02:08
Posts: 510
Location: Vittinge, Uppsala
Post Re: Celestion Alnico Ruby
zoork_1 wrote:
Buster wrote:
Måste jag leta upp en DR nu också, ska det bli tredje gången gillt, har inte kommit överens med de jag haft tidigare.... :shock:
Nyfiken fråga, har du haft gamla eller nyare DR's och vad är det du inte riktigt gillar ?


Jag har haft två gamla BFar, samt spelat på några till (ordentligt). Det hela började med att jag testade en i en kompis replokal som jag tyckte lät fantastiskt, rakt in bara. Efter flera år köpte jag min första och jag fick aldrig till det jag ville med att bara dra på så skulle den överstyra snyggt. Den lät ganska tunn och överstyrde inte så snyggt. Jag servade den och testade en massa högtalare men fick inte till den. Efter några år köpte jag en till och trodde att jag nu skulle få till det, men samma visa igen. Jag har en BF VR och har haft ett par BF SR som låtit fantastiskt med sladd och bara dra på på ca 7an. DR upplever jag som hopplöst diskantiga jämförelsevis och funderar då på en Ruby!
Rent och med pedal låter de bra men det är inte det jag vill ha. Har även spelat nyare som låter helt ok till pedaler men inte att köra hårt i!

_________________
Ägare av Sveriges fetaste pedalbord!
Image


06 Apr 2021, 15:21
Profile WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2545
Location:
Post Re: Celestion Alnico Ruby
Buster wrote:
Jag har haft två gamla BFar, samt spelat på några till (ordentligt). Det hela började med att jag testade en i en kompis replokal som jag tyckte lät fantastiskt, rakt in bara. Efter flera år köpte jag min första och jag fick aldrig till det jag ville med att bara dra på så skulle den överstyra snyggt. Den lät ganska tunn och överstyrde inte så snyggt. Jag servade den och testade en massa högtalare men fick inte till den. Efter några år köpte jag en till och trodde att jag nu skulle få till det, men samma visa igen. Jag har en BF VR och har haft ett par BF SR som låtit fantastiskt med sladd och bara dra på på ca 7an. DR upplever jag som hopplöst diskantiga jämförelsevis och funderar då på en Ruby!
Rent och med pedal låter de bra men det är inte det jag vill ha. Har även spelat nyare som låter helt ok till pedaler men inte att köra hårt i!
Tack för svar, känner igen mig i detta med testande.

Har nu spelat in ett par snuttar med min. Blev inte världens bästa tekniskt sett, men det får duga... Soundcloud: https://soundcloud.com/user-98440321/sets/test-celestion-ruby


06 Apr 2021, 19:11
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 03 Feb 2008, 02:08
Posts: 510
Location: Vittinge, Uppsala
Post Re: Celestion Alnico Ruby
zoork_1 wrote:
Buster wrote:
Jag har haft två gamla BFar, samt spelat på några till (ordentligt). Det hela började med att jag testade en i en kompis replokal som jag tyckte lät fantastiskt, rakt in bara. Efter flera år köpte jag min första och jag fick aldrig till det jag ville med att bara dra på så skulle den överstyra snyggt. Den lät ganska tunn och överstyrde inte så snyggt. Jag servade den och testade en massa högtalare men fick inte till den. Efter några år köpte jag en till och trodde att jag nu skulle få till det, men samma visa igen. Jag har en BF VR och har haft ett par BF SR som låtit fantastiskt med sladd och bara dra på på ca 7an. DR upplever jag som hopplöst diskantiga jämförelsevis och funderar då på en Ruby!
Rent och med pedal låter de bra men det är inte det jag vill ha. Har även spelat nyare som låter helt ok till pedaler men inte att köra hårt i!
Tack för svar, känner igen mig i detta med testande.

Har nu spelat in ett par snuttar med min. Blev inte världens bästa tekniskt sett, men det får duga... Soundcloud: https://soundcloud.com/user-98440321/sets/test-celestion-ruby


Det där låter ju väldigt bra och ingen fuldiskant! Angående det första "chrunchklippet" så gillar jag den andra halvan bäst! Vet inte vilket av elementen det är. Jaha, vad säger du Polytone, dax att beställa?-)

_________________
Ägare av Sveriges fetaste pedalbord!
Image


07 Apr 2021, 11:16
Profile WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2545
Location:
Post Re: Celestion Alnico Ruby
Kul at du gillar det...
Andra halvan är Eminence Alessandro:n Det skiljer sig en del i mellanreg.

Tycker klipp 3 även ger en god ide om hur långt en DR kommer utan OD-pedal, etc.


07 Apr 2021, 15:42
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Re: Celestion Alnico Ruby
Buster wrote:

Det där låter ju väldigt bra och ingen fuldiskant! Angående det första "chrunchklippet" så gillar jag den andra halvan bäst! Vet inte vilket av elementen det är. Jaha, vad säger du Polytone, dax att beställa?-)

He he, jag gillade också andra halvan av crunch ljudet bäst och det är ju med GA -SC64 som sitter i min DR så...nja jag avvaktar nog! :) Tack för klipp Zoork_1!

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


07 Apr 2021, 16:08
Profile
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2345
Location: Varberg
Post Re: Celestion Alnico Ruby
Tycker det låter prima om alla klippen. Andra halvan av första klippet låter mer Marshall än DR tycker jag. Det låter jättebra till den typen av dist. Det går säkert att hitta ett snarlikt ljud med Ruby-elementet, t.ex. om man minskar treble på förstärkaren, och även basen så att den låter tajtare. Eller flyttar inspelningsmicken något.

Clean-klippet visar elementets (och stärkarens) bredd. Vore intressant att höra motsvarande med Eminence.

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


07 Apr 2021, 20:58
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2545
Location:
Post Re: Celestion Alnico Ruby
Marshall wrote:
Tycker det låter prima om alla klippen. Andra halvan av första klippet låter mer Marshall än DR tycker jag. Det låter jättebra till den typen av dist. Det går säkert att hitta ett snarlikt ljud med Ruby-elementet, t.ex. om man minskar treble på förstärkaren, och även basen så att den låter tajtare. Eller flyttar inspelningsmicken något.

Clean-klippet visar elementets (och stärkarens) bredd. Vore intressant att höra motsvarande med Eminence.

Kul att du gillar soundet, Ruby'n kommer få sitta kvar, inga fler byten för min del.... :mrgreen:
Ja, Eminence GA-SC64 låter onekligen rock'n roll på full volym, men inte riktigt lika bra när man drar ner volymen tycker jag.

Jag kör oftast på en extern låda, men ibland är det skönt att bara ta nåt "litet" med sig.
Och faktum är att Ruby'n låter hyfsat bra i hela registret i min DR.

Att en DR kan rocka fett även utan OD el dyl framgår förhoppningsvis av både klipp 3 och 2.... :wink:


07 Apr 2021, 23:17
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 35 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 43 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.