View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 00:58



Reply to topic  [ 55 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Har coronan gjort gitarrer dyrare? 
Author Message
User avatar

Joined: 28 Sep 2004, 13:36
Posts: 1786
Location: Uppsala
Post Har coronan gjort gitarrer dyrare?
Tänkte förut att nu blir en massa musiker arbetslösa och lägger ut sina instrument på Blocket, men jag tycker snarast att gitarrer blivit dyrare under coronaepidemin. Har ni märkt någon "coronaeffekt"? Man kommer ju så klart aldrig att veta exakt hur det hade sett ut på begagnatmarknaden om inte pandemin inträffat, men priserna tycks ha ökat ganska rejält och många annonser jag tittar på blir "sålda" inom kort.


06 Apr 2021, 22:08
Profile
User avatar

Joined: 17 May 2012, 14:22
Posts: 338
Location: Linghed, Sweden
Post Re: Har coronan gjort gitarrer dyrare?
Marknaden går tydligen som tåget:
https://www.jazzguitar.be/forum/guitar- ... efore.html


07 Apr 2021, 07:25
Profile
User avatar

Joined: 05 Apr 2011, 15:42
Posts: 530
Location:
Post Re: Har coronan gjort gitarrer dyrare?
verkar snarare så att folk börjar spela och KÖPA gitarrer nu när de sitter hemma.
För de med jobb så blir det säkert pengar över som annars skulle lagts på resor mm.


07 Apr 2021, 09:46
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 19 Dec 2008, 23:22
Posts: 1888
Location: Göteborg
Post Re: Har coronan gjort gitarrer dyrare?
Det känns som att mycket som säljs nu säljs av folk som inte vet hur det "brukar" gå till. För mig är det självklart att om det inte handlar om något ovanligt och eftertraktat så kan man förvänta sig max 60% av nypris när man säljer begagnat, oavsett om man själv köpt den samma eftermiddag, eller för 15 år sen.
Allt oftare ser man numera folk som tycker att en nästan ny vara kan säljas till bara strax under nypris. Det är säkert vanligt när det handlar om teknikprylar eller kläder , men inte för instrument. Om det är ett övergående fenomen eller en bestående förändring återstår att se.


07 Apr 2021, 11:14
Profile WWW
User avatar

Joined: 05 Apr 2011, 15:42
Posts: 530
Location:
Post Re: Har coronan gjort gitarrer dyrare?
Håller med, men det brukar vara prutmån på de nästan nya grejerna också och så länge som garantin följer med är det ok med högre pris än 60% av nypris.
Däremot så är det även ofta som tex tillverkarens garanti enbart gäller första köparen så man får se upp.

Gibson har gått upp rejält på beg-marknaden, ganska naturligt nu när de inte har sina kampanjer längre.


07 Apr 2021, 12:04
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Har coronan gjort gitarrer dyrare?
Så här tror jag.

Undantaget hela Rese/event/nöje/artist branscherna så är det många branscher som fortfarande går bra eller BÄTTRE under pandemin.
Många sitter hemma och jobbar och har mer tid till att utöva sina hobbys.

Dessutom ska alla pengar som skulle spenderats på dyra utlandsresor och krogen nu istället brännas på hemmaplan.

Avsaknad av butikskampanjer på tex Gibson lyfter begmarknaden också.

Dock, vilket är väldigt viktigt att förstå är att en bra begagnat-marknad är beroende av en stabil nyförsäljning annars fungerar det inte i längden.

_________________



07 Apr 2021, 12:29
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Har coronan gjort gitarrer dyrare?
Tog en lov på Tradera och kollade sålda gitarrer. Jag tycker att priserna är som vanligt, åtminstone där. Det var t o m ett par gitarrer jag svor åt att inte kunnat bjuda på som gick för billigt!


07 Apr 2021, 15:09
Profile
User avatar

Joined: 05 Apr 2011, 15:42
Posts: 530
Location:
Post Re: Har coronan gjort gitarrer dyrare?
Gäller mycket men knappast Gibson antar jag, ser dem nästan aldrig på tradera, däremot fenders o de är ju billiga på blocket med.


07 Apr 2021, 15:19
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 29 Mar 2016, 17:55
Posts: 253
Post Re: Har coronan gjort gitarrer dyrare?
Har tänkt samma sak.
Såg nyligen en Les Paul Standard som någon lagt ut för "Custom Shop pengar"..


07 Apr 2021, 22:02
Profile
User avatar

Joined: 28 Sep 2004, 13:36
Posts: 1786
Location: Uppsala
Post Re: Har coronan gjort gitarrer dyrare?
Så här några månader efter trådstarten tycker jag det fortfarande är tydligt att gitarrer säljs med rasande fart i vissa fall, och som GreatShakes säger så ligger en del Gibsongitarrer riktigt högt (t.ex. LP Custom för 35 lax som för två år sedan gick för 25, och nästan inga 335:or under 25). Ser också att mitt gamla favoritmärke Hamer har gått upp; "vanliga" Hamer Specials från 90-talet är uppe i tio lax på många ställen. Och en del akustiska gitarrer jag tittat på åker på direkten.

Man är ju bortskämd, har fler gitarrer än man behöver, men blir ändå lite störd på att "kreti & pleti" ska komma och dra upp priserna för oss nördar. :)
Får väl se vad som händer när coronan lagt sig och folk börjar åka på sommarsemestrar. Men jag tycker ju i grunden att det är bättre att folk spelar gitarr än att de flyger from och tillbaka till Thailand stup i ett...


17 May 2021, 09:23
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: Har coronan gjort gitarrer dyrare?
LieMfB wrote:
Man är ju bortskämd, har fler gitarrer än man behöver, men blir ändå lite störd på att "kreti & pleti" ska komma och dra upp priserna för oss nördar. :)


Blir lite osäker på om jag är nörd eller kreti & pleti, så jag undrar lite hur man kan ta reda på vilken kategori man tillhör? :-)


17 May 2021, 10:19
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: Har coronan gjort gitarrer dyrare?
Vet inte.
I fallet med Gibson så har rockhistorien gjort gitarrerna dyrare.
På 50-talet fick man en ny Les Paul för samma pris som en Gibson USA.
Nu får man betala 100 000:- för en färdig-sliten Les Paul, från Custom Shop.


17 May 2021, 10:21
Profile
User avatar

Joined: 05 Apr 2011, 15:42
Posts: 530
Location:
Post Re: Har coronan gjort gitarrer dyrare?
beg priserna har ju gått upp på Gibson LP till löjliga priser som man lika gärna kan köpa en ny standard istället.. och nypriserna är ändå rätt rimliga tycker jag och jag tror nya standarden är bättre än på väldigt länge.
Egentligen skulle det inte behöva vara någon större skillnad på "standard" och "customshop".
Om standarden hade haft "long tenon" (vilket iför sig är diskutabelt hur mycket skillnad det gör) och den plattare curvingen på toppen så som de hade på 50-talet och även customshop har, hade det inte varit någon större skillnad på standarden och gamla 50-talare.
och det hade inte kostat dem en spänn att göra så, men det är meningen att de inte ska vara för lika 50-talarna då de hade konkurrerat med customshop. Verkar i allafall vara så som Gibson resonerar.
Synd att de inte kan göra som Fender istället och göra Gittarerna i princip likadana och sedan sätta priset på val av finare trä, val av lättare maho, annan sort, finare rosewood osv, sånt de redan gör..
retar mig tyvärr som fan på den runda formen på toppen av standard LP som gör att du inte kan ha vanliga raka micksargar, ser fult o billigt ut..hade annars köpt en ny unburst idag - skitsnygga ju!!


17 May 2021, 11:06
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: Har coronan gjort gitarrer dyrare?
lampic wrote:
beg priserna har ju gått upp på Gibson LP till löjliga priser som man lika gärna kan köpa en ny standard istället..


Riktigt löjligt blir det när folk gnäller på begagnade gitarrer som har lite skavanker.
Det är bättre att köpa mycket dyrare, nya gitarrer, som har skavanker. Då kallades det att dom är relikerade. Dom ser äkta ut då, som att nån har rockat på dom.

För de gitarrerna som nån HAR rockat på, det är inte samma sak...


17 May 2021, 11:42
Profile
User avatar

Joined: 05 Apr 2011, 15:42
Posts: 530
Location:
Post Re: Har coronan gjort gitarrer dyrare?
bummer wrote:
lampic wrote:
beg priserna har ju gått upp på Gibson LP till löjliga priser som man lika gärna kan köpa en ny standard istället..


Riktigt löjligt blir det när folk gnäller på begagnade gitarrer som har lite skavanker.
Det är bättre att köpa mycket dyrare, nya gitarrer, som har skavanker. Då kallades det att dom är relikerade. Dom ser äkta ut då, som att nån har rockat på dom.

För de gitarrerna som nån HAR rockat på, det är inte samma sak...

Haha så sant !!


17 May 2021, 11:52
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Har coronan gjort gitarrer dyrare?
bummer wrote:
Då kallades det att dom är relikerade. Dom ser äkta ut då, som att nån har rockat på dom.
För de gitarrerna som nån HAR rockat på, det är inte samma sak...

Det är intressant.
Om jag slår i gitarren i dörrposten av misstag så är det 'äkta slitage'
Gör jag exakt samma ding avsiktligt så är det 'fake slitage'

_________________



17 May 2021, 12:56
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 05 Apr 2011, 15:42
Posts: 530
Location:
Post Re: Har coronan gjort gitarrer dyrare?
Mike Leaf wrote:
bummer wrote:
Då kallades det att dom är relikerade. Dom ser äkta ut då, som att nån har rockat på dom.
För de gitarrerna som nån HAR rockat på, det är inte samma sak...

Det är intressant.
Om jag slår i gitarren i dörrposten av misstag så är det 'äkta slitage'
Gör jag exakt samma ding avsiktligt så är det 'fake slitage'

jepp, precis så är det :)


17 May 2021, 13:08
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 03 May 2014, 14:48
Posts: 696
Post Re: Har coronan gjort gitarrer dyrare?
Det är inte bara beggade Gibsons som gått upp i pris. Esp-gitarrer har gått upp rejält. För några år sen fick de nästan slumpas bort. 7-8 loppor var det vanligaste och säkerligen prutades ned för att ens få de sålda. Köpte själv 3 stycken på den tiden och endast en av de kvar idag och sålde vidare för runt samma summa. Idag är det istället deras undermärke LTD som oftast ligger dessa priser, 7-8 och ibland än mer och oftast är runt 10-16 år gamla. ESPs ligger runt 12-16 tusen. Och det är roligt med alla som påstår att deras gitarrer är mycket lite spelade på och legat i garderoben i åratal och är som nya. Eller andra musikrelaterade saker som säljs och det står bara öppnad och kollad. Ja man köper verkligen saker bara för att öppna och kolla och sen sälja det vidare billigare. :roll:


17 May 2021, 13:20
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Har coronan gjort gitarrer dyrare?
Väldigt många varor som stigit i värde senaste året, tex har villapriserna gått upp i snitt 20%.
Andra produkter går knappt få tag på, som nya cyklar.

Även elektronik, tex Iphone 12 har varit brist på ända sen lanseringen....

_________________



17 May 2021, 13:23
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Har coronan gjort gitarrer dyrare?
Mike Leaf wrote:
Andra produkter går knappt få tag på, som nya cyklar.



En kompis till mig jobbar i cykelaffär. De har vare sig svårt att sälja eller få in nya cyklar från centrallagret.


17 May 2021, 13:51
Profile
User avatar

Joined: 05 Apr 2011, 15:42
Posts: 530
Location:
Post Re: Har coronan gjort gitarrer dyrare?
jo men att lägga ut en 2000-tals Gibson Standard för 20-lapp är ju önsketänkande i min värld..
Annars, jepp mycket som blivit brist på med tanke på covid-19 och produktionsstörningar.
Alla vill bo större och många vill flytta ut på landet så tom gamla ruckel köps upp o ska renoveras, märks på att det även blivit virkesbrist.
min högsta önskan är att Gibson ändrar conturen på topparna för standarden, då är jag nöjd..även om plånboken inte skulle bli det..
Tycker de verkligen fått till det annars med de nya, ända ner till hårdvara o mickar. I allafall på papperet. Sen verkar ju de flesta som köpt dem hylla dem, även om man som vanligt ska ta internet med en nypa salt..

just ja, svar på subject frågan, Nej, bara de begagnade :)

Är jag dum i huvudet som fått upp ögonen för deras Heritage Cherry Sunburst?
Gillade aldrig sådana förr men vet inte.. assnyggt ju


17 May 2021, 13:53
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 14:07
Posts: 2639
Location:
Post Re: Har coronan gjort gitarrer dyrare?
Tror inte det har något med pandemin att göra men gitarrer har blivit jävligt mycket dyrare de senaste åren. Tror att det har att göra med att Sydkorea numera inte gör budgetgitarrer längre. De var ett tag vad Japan var för längesedan, nu är Indonesien vad Sydkorea var för 10-15 år sedan. O.v.s. Sedan kommer kanske någon nytt land att bli vad Indonesien är nu och så fortsätter det.

Vad gäller USA-tillverkade gitarrer så vet jag inte, har ingen jättebra koll. Men i den kategorin så har priserna varit olika i alla tider. Så det är svårare att jämföra hur de har ändrats.


17 May 2021, 14:48
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Har coronan gjort gitarrer dyrare?
Vinyljunkie wrote:

En kompis till mig jobbar i cykelaffär. De har vare sig svårt att sälja eller få in nya cyklar från centrallagret.

Googla 'Brist på cyklar'

_________________



17 May 2021, 15:26
Profile ICQ WWW

Joined: 12 Aug 2005, 20:11
Posts: 179
Post Re: Har coronan gjort gitarrer dyrare?
Googla "Burst på cyklar"...


17 May 2021, 22:31
Profile
User avatar

Joined: 28 Sep 2004, 13:36
Posts: 1786
Location: Uppsala
Post Re: Har coronan gjort gitarrer dyrare?
Frisk wrote:
Tror inte det har något med pandemin att göra men gitarrer har blivit jävligt mycket dyrare de senaste åren. Tror att det har att göra med att Sydkorea numera inte gör budgetgitarrer längre. De var ett tag vad Japan var för längesedan, nu är Indonesien vad Sydkorea var för 10-15 år sedan. O.v.s. Sedan kommer kanske någon nytt land att bli vad Indonesien är nu och så fortsätter det.


Det där köper jag inte. Det var ju längesen som Korea gjorde lågprisgitarrer, typ 20-25 år sedan. Sedan dess har priserna både gått upp och ned. Typ kring 2010-15 var de väl lägre än runt 2007.


18 May 2021, 07:42
Profile

Joined: 31 Dec 2007, 15:54
Posts: 1018
Location: Järbo,Dalsland
Post Re: Har coronan gjort gitarrer dyrare?
Överlag har mycket "semestrahemma"prylar gått upp i pris pga coronan.

Kolla bara gamla husbilar,båtar,motorcyklar...Vet flera mc-handlare som köper in beggade hojar för det går inte att få fram nya.


//Robban

_________________
GREEN KRYPTONITE
ROB`S ROCKIN`BLUES COMBO


18 May 2021, 08:08
Profile
User avatar

Joined: 05 Apr 2011, 15:42
Posts: 530
Location:
Post Re: Har coronan gjort gitarrer dyrare?
LieMfB wrote:
Frisk wrote:
Tror inte det har något med pandemin att göra men gitarrer har blivit jävligt mycket dyrare de senaste åren. Tror att det har att göra med att Sydkorea numera inte gör budgetgitarrer längre. De var ett tag vad Japan var för längesedan, nu är Indonesien vad Sydkorea var för 10-15 år sedan. O.v.s. Sedan kommer kanske någon nytt land att bli vad Indonesien är nu och så fortsätter det.


Det där köper jag inte. Det var ju längesen som Korea gjorde lågprisgitarrer, typ 20-25 år sedan. Sedan dess har priserna både gått upp och ned. Typ kring 2010-15 var de väl lägre än runt 2007.

priserna har gått upp o ner för vilka gitarrer?
Håller med om att korea inte spelar nån roll, är ju ännu billigare att tillverka i Kina idag.
Vad gäller Gibson..har för mig att deras Les Paul standard legat runt 20 lapp hur länge som helst, med avbrott för deras "kampanj" år då man kunde få en ny "snik modell" typ faded eller classic (inte snik dock) för under 15000..men är länge sedan nu..
ingen järnkoll precis, bara löst ur minnet...


18 May 2021, 08:14
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Har coronan gjort gitarrer dyrare?
lampic wrote:
Vad gäller Gibson..har för mig att deras Les Paul standard legat runt 20 lapp hur länge som helst, med avbrott för deras "kampanj" år då man kunde få en ny "snik modell" typ faded eller classic (inte snik dock) för under 15000..men är länge sedan nu..
ingen järnkoll precis, bara löst ur minnet...

Ja det stämmer, går upp och ned lite med dollarkursen, samt kampanjdrivet (vilket saknas nu) ,
köpte en LP Traditional NY på 4S för 11.995:- 2014.

Runt 2010 var det mycket direktimporterat i cirkulation, oftast Custom Shop.
Fanns tom en del individer som hade som hobby att plocka hem gitarrer 'tullfritt' och sälja här i Sverige.

_________________



18 May 2021, 08:29
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 05 Apr 2011, 15:42
Posts: 530
Location:
Post Re: Har coronan gjort gitarrer dyrare?
Mike Leaf wrote:
lampic wrote:
Vad gäller Gibson..har för mig att deras Les Paul standard legat runt 20 lapp hur länge som helst, med avbrott för deras "kampanj" år då man kunde få en ny "snik modell" typ faded eller classic (inte snik dock) för under 15000..men är länge sedan nu..
ingen järnkoll precis, bara löst ur minnet...

Ja det stämmer, går upp och ned lite med dollarkursen, samt kampanjdrivet (vilket saknas nu) ,
köpte en LP Traditional NY på 4S för 11.995:- 2014.

Runt 2010 var det mycket direktimporterat i cirkulation, oftast Custom Shop.
Fanns tom en del individer som hade som hobby att plocka hem gitarrer 'tullfritt' och sälja här i Sverige.

Shit ja..dollarkursen, bara det har ju påverkat 30-40 % prisskillnad här i Sverige.
Men då är jag inte så fel på det ändå..de har generellt haft rätt jämnt pris i producentledet..


Nån kommentar om de nya standard med Pauls ? Sen ägarbytet


18 May 2021, 09:13
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 28 Sep 2004, 13:36
Posts: 1786
Location: Uppsala
Post Re: Har coronan gjort gitarrer dyrare?
lampic wrote:
priserna har gått upp o ner för vilka gitarrer?
Håller med om att korea inte spelar nån roll, är ju ännu billigare att tillverka i Kina idag.
Vad gäller Gibson..har för mig att deras Les Paul standard legat runt 20 lapp hur länge som helst, med avbrott för deras "kampanj" år då man kunde få en ny "snik modell" typ faded eller classic (inte snik dock) för under 15000..men är länge sedan nu..
ingen järnkoll precis, bara löst ur minnet...


Jag var kanske otydlig, jag syftade på begagnat-/vintagemarknaden, typ vad som gäller på Blocket. Jag tror du har helt rätt angående nypriserna; de har kanske inte påverkats så mycket av coronan heller (än), det går inte lika snabbt där som på begmarknaden skulle jag tro.


18 May 2021, 13:50
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 55 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 24 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.