View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Apr 2024, 00:25



Reply to topic  [ 55 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Har coronan gjort gitarrer dyrare? 
Author Message

Joined: 31 Jul 2012, 14:27
Posts: 310
Post Re: Har coronan gjort gitarrer dyrare?
Som representant för kreti & pleti kan jag säga att det tog mig två månader att få en Epiphone Special Tv-Yellow från Thomann när jag beställde i augusti förra året. Och då var det dem som hade kortast leveranstid, dlx, anderton mfl hade ytterligare nån månad sådär.. när jag desperat började titta efter CV Teles så var situationen något bättre men inte alls så att det var självklart att de fanns inne som det brukar vara.

Så nog köps det mer gitarrer!


18 May 2021, 15:37
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Har coronan gjort gitarrer dyrare?
martink78 wrote:
Som representant för kreti & pleti kan jag säga att det tog mig två månader att få en Epiphone Special Tv-Yellow från Thomann när jag beställde i augusti förra året. Och då var det dem som hade kortast leveranstid, dlx, anderton mfl hade ytterligare nån månad sådär.. när jag desperat började titta efter CV Teles så var situationen något bättre men inte alls så att det var självklart att de fanns inne som det brukar vara.

Så nog köps det mer gitarrer!


Frågan är då om det också betyder att det är lättare att sälja begagnat? Jag tror inte det.


18 May 2021, 15:50
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14774
Location:
Post Re: Har coronan gjort gitarrer dyrare?
martink78 wrote:
Som representant för kreti & pleti kan jag säga att det tog mig två månader att få en Epiphone Special Tv-Yellow från Thomann när jag beställde i augusti förra året. Och då var det dem som hade kortast leveranstid, dlx, anderton mfl hade ytterligare nån månad sådär.. när jag desperat började titta efter CV Teles så var situationen något bättre men inte alls så att det var självklart att de fanns inne som det brukar vara.

Så nog köps det mer gitarrer!


Tror jag med, sen var det komponentbrist på i princip allt från Kina förra året.

_________________



18 May 2021, 16:00
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14774
Location:
Post Re: Har coronan gjort gitarrer dyrare?
Vinyljunkie wrote:
Frågan är då om det också betyder att det är lättare att sälja begagnat? Jag tror inte det.

Beror alldeles på från fall till fall, har nog inte blivit svårare i alla fall.
Sen beror det på hur det utvecklar sig med resemöjligheter, coronapass och annat i sommar.
'kreti och Pleti' kommer bränna varenda spänn på utlandsresor när det släpper så då blir efterfrågan mindre på prylar
likaså om hemma-jobben upphör långsamt.

_________________



18 May 2021, 16:02
Profile ICQ WWW

Joined: 19 Dec 2008, 23:22
Posts: 1888
Location: Göteborg
Post Re: Har coronan gjort gitarrer dyrare?
För mig personligen går det generellt jävligt trögt att kränga grejer sista tiden. Kanske är jag som har fel saker, men överlag får jag betydligt färre napp nu än förr i tiden.


18 May 2021, 16:15
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Har coronan gjort gitarrer dyrare?
LieMfB wrote:
Tänkte förut att nu blir en massa musiker arbetslösa och lägger ut sina instrument på Blocket, men jag tycker snarast att gitarrer blivit dyrare under coronaepidemin. Har ni märkt någon "coronaeffekt"? Man kommer ju så klart aldrig att veta exakt hur det hade sett ut på begagnatmarknaden om inte pandemin inträffat, men priserna tycks ha ökat ganska rejält och många annonser jag tittar på blir "sålda" inom kort.


Om priserna gått upp har jag inte följt med mycket nog för att veta.
Men 2020 var det år i historien som det såldes flest nya gitarrer i världen, det indikerar ju tveklöst att efterfrågan är större (och det brukar ju plocka upp priserna).
Beg priserna i landet har varit omotiverat låga länge så en ökning vore bra för alla parter.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


19 May 2021, 09:50
Profile WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Har coronan gjort gitarrer dyrare?
Magnus Olsson wrote:
LieMfB wrote:
Tänkte förut att nu blir en massa musiker arbetslösa och lägger ut sina instrument på Blocket, men jag tycker snarast att gitarrer blivit dyrare under coronaepidemin. Har ni märkt någon "coronaeffekt"? Man kommer ju så klart aldrig att veta exakt hur det hade sett ut på begagnatmarknaden om inte pandemin inträffat, men priserna tycks ha ökat ganska rejält och många annonser jag tittar på blir "sålda" inom kort.



Beg priserna i landet har varit omotiverat låga länge så en ökning vore bra för alla parter.



Vad baserar du detta påstående på?


19 May 2021, 12:32
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Har coronan gjort gitarrer dyrare?
Vinyljunkie wrote:

Vad baserar du detta påstående på?


Ett meddelande från Gud inristat på en sten i en vikingagrav på Gotland.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


19 May 2021, 13:10
Profile WWW

Joined: 19 Dec 2008, 23:22
Posts: 1888
Location: Göteborg
Post Re: Har coronan gjort gitarrer dyrare?
Gud (eller illuminati) släppte lös pandemin för att driva upp priserna på deras gamla MIM fendrar de ville sälja. It all makes sense now!


19 May 2021, 13:27
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Har coronan gjort gitarrer dyrare?
Robert wrote:
Gud (eller illuminati) släppte lös pandemin för att driva upp priserna på deras gamla MIM fendrar de ville sälja. It all makes sense now!


Ja, det också.
Med hjälp av Bill Gates att bygga om oss alla till 5G master.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


19 May 2021, 13:30
Profile WWW
User avatar

Joined: 11 Feb 2010, 21:12
Posts: 3109
Location: Stockholm
Post Re: Har coronan gjort gitarrer dyrare?
Magnus Olsson wrote:
Beg priserna i landet har varit omotiverat låga länge så en ökning vore bra för alla parter.


Det är min uppfattning också, att priserna i Sverige är galet låga jämfört med (jämförbara länder, dvs västvärlden) internationellt. Tycker också det är skönt, jag får mindre okynnesgas när priserna är högre.

Det känns som att priserna dippade rejält efter finanskraschen i Usa 2008 när dollarn vara nere på under 6 kr. Det påverkade väl nypriserna och sedan även begpriserna och sen hängde det kvar ett bra tag efter det. Många mindes länge t ex när 4-sound reade ut Gibson R7 för 19 900 kr och då blir det svårt att kräva 25 för dom beggat. Bara ett exempel, finns nog många andra liknande.

_________________
Rock and/or Roll:
http://open.spotify.com/artist/6G9vhEoxtetSTrcvLee14u
http://www.facebook.com/pages/Iron-Lamb/201720046525687
http://ironlamb.bandcamp.com/
https://www.youtube.com/channel/UC7vgsQ ... tIhcqXo9EQ


19 May 2021, 13:36
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Har coronan gjort gitarrer dyrare?
Walain wrote:
Magnus Olsson wrote:
Beg priserna i landet har varit omotiverat låga länge så en ökning vore bra för alla parter.


Det är min uppfattning också, att priserna i Sverige är galet låga jämfört med (jämförbara länder, dvs västvärlden) internationellt. Tycker också det är skönt, jag får mindre okynnesgas när priserna är högre.

Det känns som att priserna dippade rejält efter finanskraschen i Usa 2008 när dollarn vara nere på under 6 kr. Det påverkade väl nypriserna och sedan även begpriserna och sen hängde det kvar ett bra tag efter det. Många mindes länge t ex när 4-sound reade ut Gibson R7 för 19 900 kr och då blir det svårt att kräva 25 för dom beggat. Bara ett exempel, finns nog många andra liknande.



Är helt med dig. Lägsta pris som en vara någonsin legat ute för blir måttstocken för framtiden (förutom vintage).
Beg mickar, till exempel, har rasat 250:- på något år.

När Musikbörsen hade sina tokdeals för i tiden var det många fina gitarrer som blev prisdödade.
Värsta exemplet måste vara Peavys Van Halen gitarrer, från 25k till 8k på en vecka.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


19 May 2021, 13:54
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14774
Location:
Post Re: Har coronan gjort gitarrer dyrare?
Magnus Olsson wrote:
Är helt med dig. Lägsta pris som en vara någonsin legat ute för blir måttstocken för framtiden (förutom vintage).

/Magnus

Möjligen för personer som har det som hobby att köpa och sälja eller hänger mycket på gitarrforum.
För övriga 95%(?) är det normala att jämföra med andra comp (samtidiga saluförda objekt av samma typ) samt om möjligt vad produkten kostar ny.

Exempelvis om det ligger flera R7 ute för 20k samtidigt sätter det priset just nu, samma åt andra hållet om det ligger 3 st ute för 35 om
3 månader så är det måttstocken, sen med ett nypris på 50 tkr så får man väga in skick ålder etc på den begagnade mot det.

Sen är gitarrer så liten marknad i Sverige så kan vara svårt att relatera mot andra försäljningar

_________________



19 May 2021, 14:42
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Har coronan gjort gitarrer dyrare?
Mike Leaf wrote:
Magnus Olsson wrote:
Är helt med dig. Lägsta pris som en vara någonsin legat ute för blir måttstocken för framtiden (förutom vintage).

/Magnus

Möjligen för personer som har det som hobby att köpa och sälja eller hänger mycket på gitarrforum.
För övriga 95%(?) är det normala att jämföra med andra comp (samtidiga saluförda objekt av samma typ) samt om möjligt vad produkten kostar ny.

Exempelvis om det ligger flera R7 ute för 20k samtidigt sätter det priset just nu, samma åt andra hållet om det ligger 3 st ute för 35 om
3 månader så är det måttstocken, sen med ett nypris på 50 tkr så får man väga in skick ålder etc på den begagnade mot det.

Sen är gitarrer så liten marknad i Sverige så kan vara svårt att relatera mot andra försäljningar


Ja du Magnus, du får nog inta en bättre position när du ber nästa gång alternativt konvertera för det där gick ju inge vidare.


19 May 2021, 14:47
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Har coronan gjort gitarrer dyrare?
Vinyljunkie wrote:
Mike Leaf wrote:
Möjligen för personer som har det som hobby att köpa och sälja eller hänger mycket på gitarrforum.
För övriga 95%(?) är det normala att jämföra med andra comp (samtidiga saluförda objekt av samma typ) samt om möjligt vad produkten kostar ny.

Exempelvis om det ligger flera R7 ute för 20k samtidigt sätter det priset just nu, samma åt andra hållet om det ligger 3 st ute för 35 om
3 månader så är det måttstocken, sen med ett nypris på 50 tkr så får man väga in skick ålder etc på den begagnade mot det.

Sen är gitarrer så liten marknad i Sverige så kan vara svårt att relatera mot andra försäljningar


Ja du Magnus, du får nog inta en bättre position när du ber nästa gång alternativt konvertera för det där gick ju inge vidare.


Absolut, att ni tycker annorlunda får mig verkligen att ifrågasätta allt i livet. Jättejobbigt blev livet plötsligt.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


19 May 2021, 15:20
Profile WWW

Joined: 11 Jan 2008, 21:42
Posts: 2310
Location: stockholm
Post Re: Har coronan gjort gitarrer dyrare?
Tycker inte jag sett någon större skillnad på marknaden faktiskt till följd av pandemin. Inte baserat på någon siffra överhuvudtaget. Men det är min uppfattning från att hänga på forum, vend, blocket, säljsidor på facebook varje dag. Hade trott man skulle märkt av en större skillnad.
Tror det har gått både upp och ner. Dom som jobbar med musik har nog köpt mindre pga lite jobb. Medan folk som jobbar med annat kanske köpt mer av tristess och att det finns pengar över som annars skulle gått till resor och evenemang.


19 May 2021, 20:19
Profile
User avatar

Joined: 05 Apr 2011, 15:42
Posts: 530
Location:
Post Re: Har coronan gjort gitarrer dyrare?
Mike Leaf wrote:
Magnus Olsson wrote:
Är helt med dig. Lägsta pris som en vara någonsin legat ute för blir måttstocken för framtiden (förutom vintage).

/Magnus

Möjligen för personer som har det som hobby att köpa och sälja eller hänger mycket på gitarrforum.
För övriga 95%(?) är det normala att jämföra med andra comp (samtidiga saluförda objekt av samma typ) samt om möjligt vad produkten kostar ny.

Exempelvis om det ligger flera R7 ute för 20k samtidigt sätter det priset just nu, samma åt andra hållet om det ligger 3 st ute för 35 om
3 månader så är det måttstocken, sen med ett nypris på 50 tkr så får man väga in skick ålder etc på den begagnade mot det.

Sen är gitarrer så liten marknad i Sverige så kan vara svårt att relatera mot andra försäljningar


Den vettigaste analysen av begpriserna hittills, håller helt med dig..


19 May 2021, 20:20
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Har coronan gjort gitarrer dyrare?
southbeck wrote:
Tycker inte jag sett någon större skillnad på marknaden faktiskt till följd av pandemin. Inte baserat på någon siffra överhuvudtaget. Men det är min uppfattning från att hänga på forum, vend, blocket, säljsidor på facebook varje dag. Hade trott man skulle märkt av en större skillnad.
Tror det har gått både upp och ner. Dom som jobbar med musik har nog köpt mindre pga lite jobb. Medan folk som jobbar med annat kanske köpt mer av tristess och att det finns pengar över som annars skulle gått till resor och evenemang.


Precis så. Det hela jämnar ut sig.

Dock upplever jag att det är betydligt mer trumset och sånt ute till försäljning nu än innan pandemiutbrottet vilket torde förklaras av att fler bara spelar hemma nu.


20 May 2021, 12:10
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14774
Location:
Post Re: Har coronan gjort gitarrer dyrare?
Walain wrote:
Magnus Olsson wrote:
Beg priserna i landet har varit omotiverat låga länge så en ökning vore bra för alla parter.


Det är min uppfattning också, att priserna i Sverige är galet låga jämfört med (jämförbara länder, dvs västvärlden) internationellt. Tycker också det är skönt, jag får mindre okynnesgas när priserna är högre.
.


Jag håller med om att det finns en nytta i att beg-priserna inte går i botten utan är realistiska i förhållande till ntt, annars
hämmar det nyförsäljningen som i sin tur ger en fattigare begagnatmarknad.
God balans efterfrågas mellan tillgång och efterfrågan, men vid finanskriser, valutakriser, pandemier och annat otyg kan det uppstå obalans.

_________________



20 May 2021, 13:02
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Sep 2004, 13:36
Posts: 1786
Location: Uppsala
Post Re: Har coronan gjort gitarrer dyrare?
Ska bli lite kul att se hur det ser ut framåt hösten sen, när alla fått vaccin och är lite trötta på att sitta hemma och pula hela tiden. Då kanske det kommer ut en del grejer på Blocket.


25 May 2021, 20:03
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 14:07
Posts: 2639
Location:
Post Re: Har coronan gjort gitarrer dyrare?
LieMfB wrote:
Frisk wrote:
Tror inte det har något med pandemin att göra men gitarrer har blivit jävligt mycket dyrare de senaste åren. Tror att det har att göra med att Sydkorea numera inte gör budgetgitarrer längre. De var ett tag vad Japan var för längesedan, nu är Indonesien vad Sydkorea var för 10-15 år sedan. O.v.s. Sedan kommer kanske någon nytt land att bli vad Indonesien är nu och så fortsätter det.


Det där köper jag inte. Det var ju längesen som Korea gjorde lågprisgitarrer, typ 20-25 år sedan. Sedan dess har priserna både gått upp och ned. Typ kring 2010-15 var de väl lägre än runt 2007.


Nej, det har verkligen inte gått upp och ned. De har gått spikrakt uppåt de senaste 10 åren. Korea-gitarrer är inte längre budgetgitarrer. De är riktigt dyra, de är också bättre idag än vad de var förr.

Det fanns lågprisgitarrer därifrån för 10-15 år sedan. När Ibanez flyttade en del av tillverkningen till Indonesien så började det vända. Sedan dess så har även LTD, Schecter m.fl stigit stadigt i pris.

För att ta ett exempel. För 12-13 år sedan så kunde man få Ibanez Prestige gitarrer tillverkade i Japan för en viss peng. För samma peng idag så får man inte ens en likadan gitarr med samma specs som är tillverkad i Indonesien (billigare fabriken). Ska man ha en Japan idag så får man punga ut minst det dubbla!!!


06 Jun 2021, 23:47
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Sep 2004, 13:36
Posts: 1786
Location: Uppsala
Post Re: Har coronan gjort gitarrer dyrare?
Bumpar upp min egen tråd...

Hur ser marknaden ut för gitarrer nu då? Coranan är förbi, men istället har vi rejäl inflation, energikris och oroliga tider. Inflationen bör ju göra att gitarrpriserna stiger, men å andra sidan så borde väl folk vara mindre benägna att betala mycket för gitarrer när de knappt har råd att värma upp huset. Nån som har sett nåt eller har nån reflektion?


22 Sep 2022, 22:18
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2748
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Har coronan gjort gitarrer dyrare?
Den svaga kronan gör ju sitt, inte minst när säljare prissätter utifrån reverb.com, ebay m.m. Strax över 11 kronor för en dollar känns i plånkan…

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


22 Sep 2022, 22:52
Profile

Joined: 03 May 2014, 14:48
Posts: 696
Post Re: Har coronan gjort gitarrer dyrare?
Granis67 wrote:
Den svaga kronan gör ju sitt, inte minst när säljare prissätter utifrån reverb.com, ebay m.m. Strax över 11 kronor för en dollar känns i plånkan…

Priser på reverb är många gånger galet högt. Jag menar varför skulle man betala 1-3 lakan mer från en okänd musikbutik i t ex Holland för en gitarr när man kan köpa en från tysken? Sett beggade som kostat i stort sett som en ny gör.

Ska jag sälja något så ska jag passa på snarast. Innan vintern och allt för höga elräkningarna kommer. Förutspår att det kan bli svårt att sälja dyrare saker då. Men för köpare kommer det finnas en billigare marknad då många behöver sälja av för att betala sina elräkningar och kan vara beredda på att gå ner rejält i priset. Men får se om det blir så eller inte. Min kristallkula är lite immig just nu.


22 Sep 2022, 23:11
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Re: Har coronan gjort gitarrer dyrare?
Kan bli lite hur som helst. Om allt blir dyrare borde gitarrer nog också bli det i slutändan. Tror inte man ska sälja nu dock. Folk verkar oroliga och då håller de i plånkan. Mitt tips är att sitta lugnt i båten och inte sälja nu. Däremot köpa när folk blir darriga och säljer av.

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


24 Sep 2022, 20:46
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 55 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 15 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.