View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 13:46



Reply to topic  [ 570 posts ]  Go to page Previous  1 ... 14, 15, 16, 17, 18, 19  Next
Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA 
Author Message

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
Ny 50s LP Standard under 23K. Bara beställa, 30 dagars Öppet köp. Bara å skicka tillbaks om du inte gillar den. Ta hem en och testa så kan du släppa detta sen. https://www.emusic.se/product/54975/gib ... s-gold-top


15 Jul 2021, 00:30
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
LabLord wrote:
Ny 50s LP Standard under 23K. Bara beställa, 30 dagars Öppet köp. Bara å skicka tillbaks om du inte gillar den. Ta hem en och testa så kan du släppa detta sen. https://www.emusic.se/product/54975/gib ... s-gold-top

Hur vet man att man inte får ett ex med ljus torr greppbräda?
Visst, man kan returnera men skulle ju vara bättre för Ts att handla från ett ställe som kan ge bilder och info om just den gitarren man får levererad.
Jag TROR inte det funkar på Emusic?
Dom har ju 40.000 artiklar lagerförda enligt sidan och en liten butik i Täby?

_________________



15 Jul 2021, 07:35
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
bummer wrote:
Det är mer att det vore kul om nån kunde sätta fingret på varför just Gibson är så unika, både i känslan och ljudet. Nåt måste det bero på.

Om det nu skulle vara så som du påstår, så är enda konkreta genomgående skillnaden (förvisso med något undertag) att Gibson är lackade med nitro.
Det mesta sitter nog i huvudet, man får en bättre känsla med G-Loggan på huvudet, även om den knappast påverkar ljudet (eller?)

EDIT: Jag glömde, en viktig faktor att plocka ut Gibson-gitarrer i blindtest har visat sig vara ....... lukten.
Dom doftar annorlunda.

_________________



15 Jul 2021, 08:03
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 08 Jan 2010, 17:14
Posts: 1595
Location: Kumla
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
Quote:
Det är mer att det vore kul om nån kunde sätta fingret på varför just Gibson är så unika, både i känslan och ljudet. Nåt måste det bero på.


Det sitter nog mest i huvudet på folk. Gibson är originalet som man jämför mot. Det är det soundet, utseendet och spelkänslan som man vill ha när man köper en Les Paul.
Oavsett hur bra alla andra tillverkare gör sina gitarrer så är de endast kopior.

Jag har själv en Les Paul R8 som jag efter att ha provspelat, köpt och sålt en massa Les Paul tillslut fastnade för. Jag är väldigt nöjd med den, och säljer den inte i första taget.
Men visst har jag testat gitarrer av "samma" typ som är minst lika bra, kanske tom. bättre. Men det var ju en Gibson jag ville ha.

Om det är en Gibson du vill ha så ska du köpa en Gibson, du kommer aldrig att bli nöjd annars. Det är bara slöseri med tid och pengar att kolla på annat.

MEN lägg en del av budgeten på att åka runt till affärer och provspela, allt från Standard, Classic, Studio osv. till reissues. Så att du verkligen vet vad du gillar och vill ha.
Alla gitarrer är lite olika och det finns bra gitarrer av alla varianter, men min erfarenhet är att reissues håller en hög och jämn kvalitet. Har tex. en kompis som också har en i mitt tycke väldigt bra R8, men den låter och känns annorlunda jämfört med min.

_________________
http://www.pigsinspace.se


15 Jul 2021, 13:40
Profile WWW

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
Lugnar mig ett tag nu, tror inte jag behöver en Gibson.
Som han skriver här:

Let me get personal for a second… I used to be a Gibson player. I thought they made the best guitars. I thought that all that money was justified because I was buying a part of a legacy. But guess what?

No one in the audience cared, when I was playing on stage. The studio certainly didn’t care about my Gibson les Paul either. The only person I was trying to prove anything to… was myself. I eventually found other guitars, one or two that are here on the best Gibson Les Paul alternatives list.

Nothing changed. My playing didn’t get worse because I wasn’t playing Gibson.

I was doing just fine playing a guitar that I liked.

The name on the headstock means nada. What matters, is if you enjoy the guitar you are playing. That, is “playing authentic”.

https://electrikjam.com/the-best-gibson ... ther-side/


15 Jul 2021, 15:26
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
Lite kul med dom som köper en Slash Les Paul.
"Shit, va coolt. Nu har jag samma som han lirade på Appetite"
Nope. :lol:

Och Buzz Osborne i Melvins, som länge lirade på en Custom:
People go, “I really liked the way your guitar sounded better when you used Les Pauls, like on the Stoner Witch record.” And I’ll go, “Well, what song?” And they’ll go, “Like on ‘Revolve’.” And I’ll say, “Well, I didn’t use a Les Paul on ‘Revolve.’ That was a Jackson and a Mustang, sorry!”


15 Jul 2021, 15:30
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
Åk till Eskilstuna!

https://www.blocket.se/vi/97472636.htm

_________________
Mats


16 Jul 2021, 15:06
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
bummer wrote:
Vinyljunkie wrote:
https://www.youtube.com/watch?v=33nmgcOzkUs

För att föra tillbaka tråden till LP :)



Svaj på en Les Paul :oops:
Såg Joe Perry med hans senaste signatur, Gold Rush, bara en humbucker och svaj...
Synd när gamla hjältar tappar så. Jaja, de var coola en gång i tiden.


https://www.gibson.com/Guitar/CUSTE4147 ... tique-Gold

"a single hot 498T humbucker, a push/pull coil-splitter and a two-point spring tremolo system for an endless array of sounds"

Ett alternativ till strata alltså. Ville man ha den signerad, så kostade den bara 17 000:- mer.


21 Jul 2021, 07:49
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
Vad kan man förvänta sig om man köper en LP med nitro?
Ömtåliga tydligen, men HUR ömtåliga? Börjar lacken ramla av när man spelat på gitarren i 1 månad?
"In order to protect the LS-160’s delicate nitro finish, this model is placed inside the case in its own velours bag."
https://kitarablogi.com/2016/01/27/revi ... 0f-ls-160/

En LS-160 kostar strax under 20 000:- (Seymour Duncan-mickar, nitro, case), och dom spöar nog dom flesta Gibson Standard, som kostar mer.


17 Aug 2021, 12:56
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2740
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
Du kan förvänta dig en gitarr med nitro samt med stor sannolikhet sämre andrahandsvärde än Gibson Standard.
Nej, lacken kommer inte att börja trilla av efter en månad, sannolikt varken mer eller mindre ömtålig än andra gitarrer med nitro. MEN kanske kan man ta lite mer betalt för ”veloursäcken”, du vet det finns folk till allt! :wink:

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


17 Aug 2021, 14:19
Profile

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
bummer wrote:
Vad kan man förvänta sig om man köper en LP med nitro?
Ömtåliga tydligen, men HUR ömtåliga? Börjar lacken ramla av när man spelat på gitarren i 1 månad?
"In order to protect the LS-160’s delicate nitro finish, this model is placed inside the case in its own velours bag."
https://kitarablogi.com/2016/01/27/revi ... 0f-ls-160/

En LS-160 kostar strax under 20 000:- (Seymour Duncan-mickar, nitro, case), och dom spöar nog dom flesta Gibson Standard, som kostar mer.


Säkert svinbra med ett värdelöst andrahandssvärde. Står du ut med att ha en LP som det står Tokai på samt att du inte kommer sälja den så är det ju bara att handla.


17 Aug 2021, 14:58
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
Läste om en på LPF som alltid bytte om till sidenpyjamas innan han lirade hemma på sin LP, han fick frågan om hur kan skulle göra vid ett gig, svarade att han aldrig skulle våga ta ut sen sån dyr gitarr utanför dörren, det var en R9
Ha ha...

_________________



17 Aug 2021, 16:40
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
Men vad är det man tror? Att en gitarr som kostar femsiffriga belopp upplöses i en hög sågspån på scenen om man tar ut den? Vore den så ömtålig skulle de ju inte kunna ta betalt för den.

Kanske är det att man förväntar sig att den ska vara nyskicksglänsande i all evighet? Men en gitarr som inte ser ut att ha spelats på borde ju också förlora i värde jämfört med en normalsliten. Om det syns att den har spelats så syns det ju att någon har gillat att spela på den. Men om en flera år gammal gitarr ser ut som ny så kan man ju fråga sig varför den ser så ny ut.

Jag vill inte att mina grejer ska se sönderspelade ut, men jag gillar inte att de ser ut som om de kommer direkt från fabriken. Det ser bara fånigt ut. Tycker jag...


17 Aug 2021, 16:52
Profile

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
Mike Leaf wrote:
Läste om en på LPF som alltid bytte om till sidenpyjamas innan han lirade hemma på sin LP, han fick frågan om hur kan skulle göra vid ett gig, svarade att han aldrig skulle våga ta ut sen sån dyr gitarr utanför dörren, det var en R9
Ha ha...

Helt obegripligt. Min r8 används flitigt hela tiden och överallt. Det är ju en gitarr liksom.


18 Aug 2021, 13:59
Profile

Joined: 17 Jun 2009, 13:04
Posts: 674
Location: Göteborg
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
Kul att den här tråden kom upp igen. Har tänkt dela med mig en det blev aldrig av, men nu så.

Image

Samtliga tre är köpta på distans utan att ha provspelats.
Vänster - Gibson R8, köpt begagnad på pantauktion
Mitten - Navigator LP Custom, köpt begagnad på auktion i Japan
Höger - Tokai LP Custom, köpt ny från musikaffär i Finland

R8:an är utan tvekan ett av mina mest nervösa gitarrköp någonsin. Betalade lite mer än jag tänkt mig och jag hade redan en LP Standard jag var otroligt nöjd med.
Men R8:an visade sig vara några snäpp vassare och fick stanna.

Navigator LP:n väntade jag länge på innan jag köpte. Var länge sugen på att prova, men priset avskräckte, så jag väntade tills en extremt bra deal dök upp och köpte denna i princip direkt den kom ut till salu.
Ångrar det inte en sekund och efter denna köpte jag fler Navigators som hade mer marknadsmässig prisbild eftersom jag visste vad jag kunde förvänta mig efter att ha provat denna LP.

Tokai:en sticker ut eftersom jag köpte den ny (vilket jag gjort kanske 5 gånger), men jag kände mig trygg med köpet då just denna modell gjorts i extremt få antal och en medlem på MLP hade köpt en ett par veckor innan mig och var väldigt nöjd och beskrev både halsprofil och övriga delar på ett bra sätt som stämde överens med exakt det jag var ute efter. När jag väl fick den var jag inte besviken.

Utöver dessa tre så har mängder av LP:s passerat revy, både Gibsons och japanska kopior (Greco, Tokai, Aria Pro, etc), i princip alla köpta på distans och utan att ha provspelat.
Har jag haft tur med mina inköp då i princip alla varit bra gitarrer? Kanske. Men genom att köpa begagnade gitarrer har jag oftast kunna sälja vidare utan förlust efter att ha provat och sett om det var en gitarr för mig eller tills jag råkade komma över något ännu bättre (som fallet med R8:an).

Finns väl inga rätt eller fel svar för din "utmaning" bummer, men kanske att detta svar kan ge dig lite perspektiv. :)


18 Aug 2021, 20:06
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
Ja, får se om det nån gång blir en Gibson för mig. Ångrar lite att jag inte köpte den Standard 60s (Unburst) Gregsguitars sålde. Den var så snygg.
Jag är egentligen nöjd med min Vintage V100.
Läste om en på ett forum som uppgraderat sin, men han funderade ändå på om det skulle bli bättre med en "bättre" gitarr. Också "bedroom player" så egentligen är det väl overkill att köpa gitarr för 20-25 000:-
Men han tänker lite som mig, det är nog nåt speciellt när det står Gibson på huvudet.

Han fick lite samma råd, som flera andra har skrivit här:

"IMHO you have a good instrument already - good enough for Midge Ure to gig with ! So don't have any inferiority feelings about it

Getting a "real" Les Paul is a process rather than a simple £1500 transaction - there are many variances, neck/weight/pickups etc, so you may need to buy/sell a few before THE one reveals itself to you (given that going to shops is harder right now) - if you know of people with them nearby pester them for a try to get it clearer in your head what you want.

For the proper GAS experience you need too drag this process out for as long as possible !"

https://www.thefretboard.co.uk/discussi ... -guitar-be


18 Aug 2021, 22:16
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
bummer wrote:
J
"IMHO you have a good instrument already - good enough for Midge Ure to gig with ! So don't have any inferiority feelings about it

Sånt här blaj är helt ovidkommande, man köper det man vill ha och det behöver inte finnas någon praktisk logik
Quote:
Getting a "real" Les Paul is a process rather than a simple £1500 transaction - there are many variances, neck/weight/pickups etc, so you may need to buy/sell a few before THE one reveals itself to you

Vikt halsprofil och andra egenskaper som färg, kvalitet på RW etc bör du ha koll på innan och då hamnar du ganska rätt
kompromissar man med dessa blir det aldrig bra. Pickuper är dock oväsentligt då dessa är utbytbara
Quote:
For the proper GAS experience you need too drag this process out for as long as possible !"

Fel, ju mer man bygger upp detta ju mer antiklimax blir det den dagen du slår till.
Bästa sättet att bli av med en frestelse är att falla för den (Oscar Wilde)

_________________



19 Aug 2021, 09:19
Profile ICQ WWW

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
Mike Leaf wrote:
Fel, ju mer man bygger upp detta ju mer antiklimax blir det den dagen du slår till.
Bästa sättet att bli av med en frestelse är att falla för den (Oscar Wilde)


Ja, roligare om man får rätt grej ganska snabbt. Säkraste är nog att lägga en halv förmögenhet på en Les Paul som Murphy Lab har gnuggat på :lol:


19 Aug 2021, 09:50
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
bummer wrote:
Ja, roligare om man får rätt grej ganska snabbt. Säkraste är nog att lägga en halv förmögenhet på en Les Paul som Murphy Lab har gnuggat på :lol:

Den här businessen med att i all oändlighet göra en ännu mer perfekt kopia av en Les Paul från 50-talet är fullkomligt helsjuk! Snart måste kopiorna vara mer ”period correct” än originalen…

_________________
Mats


19 Aug 2021, 21:58
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
albert wrote:
Den här businessen med att i all oändlighet göra en ännu mer perfekt kopia av en Les Paul från 50-talet är fullkomligt helsjuk! Snart måste kopiorna vara mer ”period correct” än originalen…

Nej dit kommer dom ju aldrig av uppenbara orsaker, men det närmar sig vad gäller detaljer.
Business är det definitivt, men sjukt? Inte mer än andra grejer i branschen.
Sjukast enligt mig är de hundra eller tusentals firmor som marknadsför PAF-kopior och effektpedaler,
finns ju fler olika pedaler än det finns gitarrister, helt styrt av trender och omodernt nästa månad

_________________



20 Aug 2021, 07:45
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
Mike Leaf wrote:
Business är det definitivt, men sjukt? Inte mer än andra grejer i branschen.
Sjukast enligt mig är de hundra eller tusentals firmor som marknadsför PAF-kopior och effektpedaler,
finns ju fler olika pedaler än det finns gitarrister, helt styrt av trender och omodernt nästa månad

Alla PAF-kopiorna och den aldrig sinande flodvågen med allt dyrare OD-pedaler är lika utflippade, men vi pratar ändå om småpengar då, jämfört med Les Pauler för uppemot 100 000 kr, hopklistrade med lim kokt på kadaver och konstgjort slitna enligt alltmer sofistikerade formler. Nu heter det ju tydligen t o m ”lab” istället för verkstad.

_________________
Mats


20 Aug 2021, 07:54
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
albert wrote:
bummer wrote:
Ja, roligare om man får rätt grej ganska snabbt. Säkraste är nog att lägga en halv förmögenhet på en Les Paul som Murphy Lab har gnuggat på :lol:

Den här businessen med att i all oändlighet göra en ännu mer perfekt kopia av en Les Paul från 50-talet är fullkomligt helsjuk! Snart måste kopiorna vara mer ”period correct” än originalen…


Som EytschPi42 sa i en video: kanske att originalen från 50-talet inte är dom bästa gitarrerna i världen? Han är övertygad om att man kan kan bygga bättre gitarrer nu. Varför kopiera en gitarr som kom för över 60 år sen?

Svaret är nog att många vill ha/vara en del av rockhistorien, det är så mycket magiskt skimmer över idén att ha The Real Deal.
Fast enda sättet är nog att köpa en riktig 50-talare. Nya gitarrer har inte samma trä, eller ens samma typ av nitro (läste jag nånstans)


20 Aug 2021, 08:10
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
bummer wrote:
kanske att originalen från 50-talet inte är dom bästa gitarrerna i världen? Han är övertygad om att man kan kan bygga bättre gitarrer nu. Varför kopiera en gitarr som kom för över 60 år sen?
Fast enda sättet är nog att köpa en riktig 50-talare. Nya gitarrer har inte samma trä, eller ens samma typ av nitro (läste jag nånstans)

Hur ska du ha det?

_________________



20 Aug 2021, 09:29
Profile ICQ WWW

Joined: 19 Feb 2009, 23:18
Posts: 800
Location: Go:teborg
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
Finns det något EytschPi42 inte har sagt? Prata är ju hans paradgren. :mrgreen:

_________________
Why do we play music? Too lazy to work, too nervous to steal.


20 Aug 2021, 09:39
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
Mike Leaf wrote:
bummer wrote:
kanske att originalen från 50-talet inte är dom bästa gitarrerna i världen? Han är övertygad om att man kan kan bygga bättre gitarrer nu. Varför kopiera en gitarr som kom för över 60 år sen?
Fast enda sättet är nog att köpa en riktig 50-talare. Nya gitarrer har inte samma trä, eller ens samma typ av nitro (läste jag nånstans)

Hur ska du ha det?


Såhär ska jag ha det:
ska man vara säker på att få riktigt bra Les Paul, som spöar vanliga Custom Shop, då är det från Murphys Labb som gäller. Magic Time :mrgreen:
Och vill man vara en del av rockhistorien, och äga en del av den, så är det endast en gammal original Les Paul från mitten av 50-talet, början på 60-talet som gäller.
Har man en sån, så uppgraderas man genast till en Gudalik Varelse.
Som den här. Väger under 4 kg. Goddamn!
https://www.gregsguitars.de/en/product/ ... 388kg.html


Last edited by bummer on 20 Aug 2021, 11:23, edited 1 time in total.



20 Aug 2021, 09:49
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
Martin wrote:
Finns det något EytschPi42 inte har sagt? Prata är ju hans paradgren. :mrgreen:


Jag vet inte. Har inte sett alla hans videos. Men tycker han verkar vettig.


20 Aug 2021, 09:49
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
Är det nån här som känt på en Gibson Les Paul Standard, tillverkad 2020 eller helst 2021?
Hur feta är halsarna på 50s?
Hur kändes greppbrädan? De som tillverkades 2019 verkar ha haft många ex som var väldigt torra.
Jag var på väg att köpa 2 olika, en från Rollys Guitars (faktiskt en 2019), och en från Gregsguitars (2021). Båda sa att gitarrerna hade mörka greppbrädor, ej torra.


25 Aug 2021, 09:27
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
bummer wrote:
Är det nån här som känt på en Gibson Les Paul Standard, tillverkad 2020 eller helst 2021?
Hur feta är halsarna på 50s?
Hur kändes greppbrädan? De som tillverkades 2019 verkar ha haft många ex som var väldigt torra.
.

Kontakta Luthman Nordic? Dom har ju lager i norra Sthlm och går igenom varje Gibson gitarr innan
den skickas till ÅF i Sverige.

Svarar dom 'kontakta återförsäljare' så säg bara att de tyvärr inte kan hjälpa till med denna info.
Dom kan säkert kolla på ett par ex om du är potentiell köpare.
Inte så det är tänkt att fungera, men med ett ÅF-nät som inte håller lager så finns ju inte den möjligheten att testa i butik ens.

_________________



25 Aug 2021, 09:47
Profile ICQ WWW

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
bummer wrote:
Är det nån här som känt på en Gibson Les Paul Standard, tillverkad 2020 eller helst 2021?
Hur feta är halsarna på 50s?
Hur kändes greppbrädan? De som tillverkades 2019 verkar ha haft många ex som var väldigt torra.
Jag var på väg att köpa 2 olika, en från Rollys Guitars (faktiskt en 2019), och en från Gregsguitars (2021). Båda sa att gitarrerna hade mörka greppbrädor, ej torra.


Två omdömen från My Les Paul:

Is it just me or does the neck profile on the new standard 50's feel thinner than other thicker necks like on the traditional etc?

Sounds like they did what Gibson did on the Original series.
The 50s Original is thick, but not the baseball bat that the 50s necks are known for.
Likewise, the 60s Original is not the skinny "shredder" neck of the SG and later years LPs.


27 Aug 2021, 07:53
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
Vilken affär i Sverige har störst utbud på Gibson Les Paul, om man vill testa? Var köper ni era?
På nätet så är det nästan ingen som har den i lager som jag vill ha, Gibson Les Paul Standard 50s Goldtop (humbuckers).
I Karlstad, som är närmast, har de en Goldtop, den med P90. Kostar 26 000:-, 4 000:- mer än på många andra ställen.


27 Aug 2021, 08:00
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 570 posts ]  Go to page Previous  1 ... 14, 15, 16, 17, 18, 19  Next

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 37 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.