View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 22:32



Reply to topic  [ 570 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5 ... 19  Next
Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA 
Author Message

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
Så det är intressant att Custom Shop kostar nästan 3 gånger så mycket! :shock: Just Custom Shop-modellerna ska väl vara byggda som originalen.
Ska man skylla allt på Jimmy Page och hans Number 1? Eller Peter Green och hans Greeny?
Som jag har förstått det så var det ingen skillnad på Les Paul Standard innan Custom Shop, 1993.
Då är ju Gibson USA budget-varianten nu.


Last edited by bummer on 12 Apr 2021, 23:01, edited 1 time in total.



11 Apr 2021, 08:17
Profile
User avatar

Joined: 05 Apr 2011, 15:42
Posts: 530
Location:
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
Dessutom flyttade ju Gibson sin produktion till en delstat som var ”företagsvänlig” ( läs inga fackföreningar) redan på 70-talet, borde ju gjort dem billigare idag än på 50-talet, löneutvecklingen i usa har ju för vanliga arbetare stått still o tom backat..
O så kunde man få japanska som byggdes lika som customshop bra mycket billigare, tom deras billiga modeller var konstruerade lika som Gibsons 50-talare (förutom att de hade plastlack), tror inte japanska arbetares löner är sämre o dessutom har de bättre skolor och sjukvård (även för arbetare)..

Men så är det ju, mycket vill ha mer och palatsen poppar upp som spön i backen..även här i Sverige


11 Apr 2021, 10:48
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
Väldigt märklig diskussion då Gibson (företaget) gjorde konkurs för ett par år sen.

Förutom Standard-sortimentet och Custom Shop producerade man from c:a år 2000 ett stort
antal lågprisgitarrer til 1/2 eller 1/3 av vad en LP Standard säljs för, så det går inte att räkna på det sättet
Snittintäkt per instrument var troligen lägre 2019 än 1959.

Dessutom att jämföra produkter och marknaden med 60 år mellan blir väldigt komplicerat och
jag förstår faktiskt inte riktigt vad syftet med inlägget är? Förrutom at som vanligt kasta skit på Gibson, men det brukar
vara mer riktat än så här.

Huvudanledningen att man flyttade produktionen från Michigan till Nashville 1975 var att den gamla fabriken var
utsliten, utbyggd flera ggr, omodern, och för liten.

Fackföreningar fanns såklart även där , men kanske inte lika kontrollerade av maffian 8)

_________________



11 Apr 2021, 12:13
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 05 Apr 2011, 15:42
Posts: 530
Location:
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
Som om inte arbetsgivarna kan agera likt maffian och/eller har samröre med dem..
Men flytten handlade inte om en ”maffia” utan om nashville ligger i delstatenTennessee ”right-to-work legislation has been on the books since the 1940s when these states decided to use low unionization as an incentive to attract business investment, according to Barry Hirsch, a labor economist and a professor at the Georgia State University”

Detta finns även beskrivet i historieböcker om Gibson

Gibson vanliga gitarrer har kostat lika mycket även under 2010-talet som nu (med tanke på inflation) om man inte räknar in alla deras kampanjer förstås.

Inget fel på gamla gibsongitarrer..helst 50-talare.. men ledningen har konstant sedan 70-talet gjort en mängd kassa beslut som gjort les Paul älskare frustrerade.
Varför inte göra dem som på 50-talet o skita i customshop? Japanerna visade redan på 80-talet att det alls inte blir dyrare.


11 Apr 2021, 15:08
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
bummer wrote:
Ska man skylla allt på Jimmy Page och hans Number 1? Eller Peter Green och hans Greeny?


Nej, men väl Clapton och "Beano plattan" John Mayall Blues Breakers with Eric Clapton! Första gången man hörde kombinationen av en Les Paul och Marshall uppvriden till max!
Troligtvis så var Marshallen mer orsak till hypen än gitarren!
Orsaken att Clapton valde en sunburst var att han inte kunde hitta någon gold top som han sett att hans idol Hubert Sumlin hade på ett skivomslag.
Så orsaken till hypen är i förlängningen Hubert Sumlins Les Paul Gold Top !

_________________
pudas


11 Apr 2021, 19:37
Profile
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2333
Location: Varberg
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
pudas wrote:
bummer wrote:
Ska man skylla allt på Jimmy Page och hans Number 1? Eller Peter Green och hans Greeny?


Nej, men väl Clapton och "Beano plattan" John Mayall Blues Breakers with Eric Clapton! Första gången man hörde kombinationen av en Les Paul och Marshall uppvriden till max!
Troligtvis så var Marshallen mer orsak till hypen än gitarren!
Orsaken att Clapton valde en sunburst var att han inte kunde hitta någon gold top som han sett att hans idol Hubert Sumlin hade på ett skivomslag.
Så orsaken till hypen är i förlängningen Hubert Sumlins Les Paul Gold Top !


Det var väl ändå Freddie King som var idolen med goldtopen (med P90 pickups)?

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


11 Apr 2021, 23:21
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
lampic wrote:
Dessutom flyttade ju Gibson sin produktion till en delstat som var ”företagsvänlig” ( läs inga fackföreningar) redan på 70-talet, borde ju gjort dem billigare idag än på 50-talet, löneutvecklingen i usa har ju för vanliga arbetare stått still o tom backat..
O så kunde man få japanska som byggdes lika som customshop bra mycket billigare, tom deras billiga modeller var konstruerade lika som Gibsons 50-talare (förutom att de hade plastlack), tror inte japanska arbetares löner är sämre o dessutom har de bättre skolor och sjukvård (även för arbetare)..

Men så är det ju, mycket vill ha mer och palatsen poppar upp som spön i backen..även här i Sverige


Vilka märken och modeller på de billiga ska man leta efter om man vill ha gibsondödare då?


11 Apr 2021, 23:54
Profile ICQ WWW

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
rifle wrote:
lampic wrote:
Dessutom flyttade ju Gibson sin produktion till en delstat som var ”företagsvänlig” ( läs inga fackföreningar) redan på 70-talet, borde ju gjort dem billigare idag än på 50-talet, löneutvecklingen i usa har ju för vanliga arbetare stått still o tom backat..
O så kunde man få japanska som byggdes lika som customshop bra mycket billigare, tom deras billiga modeller var konstruerade lika som Gibsons 50-talare (förutom att de hade plastlack), tror inte japanska arbetares löner är sämre o dessutom har de bättre skolor och sjukvård (även för arbetare)..

Men så är det ju, mycket vill ha mer och palatsen poppar upp som spön i backen..även här i Sverige


Vilka märken och modeller på de billiga ska man leta efter om man vill ha gibsondödare då?


Tokai eller FGN skulle jag titta på.
Och Vintage V100, ännu billigare, är ett alternativ som man inte behöver skämmas för (har en själv)
https://www.youtube.com/watch?v=-_oli0vRC64


12 Apr 2021, 07:19
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
bummer wrote:

Tokai eller FGN skulle jag titta på.
Och Vintage V100, ännu billigare, är ett alternativ som man inte behöver skämmas för (har en själv)
https://www.youtube.com/watch?v=-_oli0vRC64


Får gärna vara en gammal gitarr som har några årtionden på nacken.


12 Apr 2021, 08:38
Profile ICQ WWW

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
rifle wrote:
bummer wrote:

Tokai eller FGN skulle jag titta på.
Och Vintage V100, ännu billigare, är ett alternativ som man inte behöver skämmas för (har en själv)
https://www.youtube.com/watch?v=-_oli0vRC64


Får gärna vara en gammal gitarr som har några årtionden på nacken.


Då är det nog japanerna som gäller. Burny, Greco, Tokai, Orville, Aria Pro II osv.
Men det är en djungel. Gäller att läsa på, särskilt om man ska köpa online utan att kunna känna på gitarren.
Här har du lite att kolla på

http://www.japanguitars.co.uk/


12 Apr 2021, 08:59
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
bummer wrote:

Då är det nog japanerna som gäller. Burny, Greco, Tokai, Orville, Aria Pro II osv.
Men det är en djungel. Gäller att läsa på, särskilt om man ska köpa online utan att kunna känna på gitarren.
Här har du lite att kolla på

http://www.japanguitars.co.uk/


Skälet till frågan är att de sk billiga modeller jag sett/haft har inte varit likvärda eller likvärdigt byggda som de Gibsongitarrena jag har/haft.
Tänkte ifall det var nåt jag kanske hade missat och bara haft otur och det fanns en drös med coola (resonligt prissatta) gitarrer jag skulle gilla bara jag kände till vilka de var.


12 Apr 2021, 13:07
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
Kul med en Gibson tråd igen, gott & blandat som vanligt.

Här har vi fått in följande ämnen redan på första sidan.

- Arbetsvillkor för arbetare i USA på 70-talet
- Japanska billiga(ste) kopior är konstruerade som Gibsons på 50-talet (?)
Dock är det en djungel att hitta dom i.
- Arbetare i USA vars löneutveckling backat (?)
- Japan har bättre skolor och sjukvård.
- Gitarrer borde vara billigare idag än på 50-talet.
-Palatsen poppar upp som spön i backen (den förstod jag inte men vågar/vill inte fråga)

Och allt är troligen Clapton Page och Greens fel :roll:

_________________



12 Apr 2021, 13:29
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
Har sett en del såna här prisjämförelser i olika sammanhang, och det brukar vara så åtminstone med Gibson och Fender, säkert många andra också, att dagens listpriser motsvarar listpriser på 50- och 60-talet beaktat penningvärdet.
Ska man börja jämföra med custom shop så blir det fler faktorer att beakta.

Dels blir det troligen dyrare att i dag bygga en gitarr som puritanerna anser motsvarar en 50-tals gitarr, med början från att hitta bra och rätt virke. Ska de dessutom byggas mer eller mindre för hand så...fråga vilken custombyggare som helst vad en gitarr behöver kosta enbart för att ge en rimlig timlön.
En mer filosofisk fråga är vad man ska jämföra denna gitarrs pris med: 1959 års listpris på en burst, eller dagens vintagevärde på samma burst. Ur ena synvinkeln är den dyr, ur den andra är den väldigt billig.

Ett mer krasst svar är att priset motsvarar vad tillräckligt många är beredda att betala. Ska man beskylla någon är det konsumenterna.
Det är knappast heller någon annans fel om vi mindre bemedlade så gärna vill ha en gammaldags Gibson att vi närapå ser företagets prissättning som ett brott mot mänskligheten :wink:

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


12 Apr 2021, 15:22
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
Bortsett från att vissa material inte får användas längre, så borde väl rimligtvis en handbyggd gitarr vara dyrare idag än för 60 år sen, eftersom arbetskraften blivit mycket dyrare?

Jag tycker det märkligaste med hela retrogrejen är att båda de två gitarrbumlingarna har ”customshoppar”, som nästan uteslutande ägnar sig åt att göra kopior på sina egna gamla instrument. Vad är det för ”custom” med det?

_________________
Mats


12 Apr 2021, 15:56
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
Mike Leaf wrote:
- Gitarrer borde vara billigare idag än på 50-talet.


Gitarrer ÄR billigare idag än på 50-talet. Men då får man inte vara snobbig/dumdristig med firmamärket.

Ett tips föresten på en "Les Paul" som är svinbra och som inte kostar så mycket begagnat idag är det tyska märket VGS som dök upp för ca 10 år sen och försvann rätt snabbt.


12 Apr 2021, 16:21
Profile

Joined: 03 May 2014, 14:48
Posts: 696
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
Ja vad hände med VGS? Varför konkade dem?


12 Apr 2021, 17:25
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
Lynxtrap wrote:
Det är knappast heller någon annans fel om vi mindre bemedlade så gärna vill ha en gammaldags Gibson att vi närapå ser företagets prissättning som ett brott mot mänskligheten :wink:

Fast man kan ju ha 1 eller 2 dyra gitarrer och köpa begagnat istället för 10+ billiga nya om man nu vill prioritera det.

_________________



12 Apr 2021, 18:46
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
albert wrote:
Bortsett från att vissa material inte får användas längre, så borde väl rimligtvis en handbyggd gitarr vara dyrare idag än för 60 år sen, eftersom arbetskraften blivit mycket dyrare?

Jag tycker det märkligaste med hela retrogrejen är att båda de två gitarrbumlingarna har ”customshoppar”, som nästan uteslutande ägnar sig åt att göra kopior på sina egna gamla instrument. Vad är det för ”custom” med det?


Ja det har du rätt i båda påståendena, vad gäller 'Custom shop' så kan det förefall udda visst, men det kommer väl av att Gibson behöll Kalamazoo i 9 år
till 1984 och byggde en del modeller som ansågs 'udda' då, och vissa hade den gamla CS etiketten. Tex fanns ingen flame-top LP i standardsortimentet föränn 1992. Gibson Flying V reissuen som ALLA har haft nu kom först 1989 osv...

Borde kanske heta Premium Collection eller dylikt , men nu är det ett varumärke säg så man kommer inte ändra på det.

_________________



12 Apr 2021, 18:50
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
Vinyljunkie wrote:

Gitarrer ÄR billigare idag än på 50-talet. Men då får man inte vara snobbig/dumdristig med firmamärket.


Fine, men alla söker inte alltid det billigaste alternativet.
Detta med firmamärken vet de flesta redan vad du tycker om 8)

Gibson hade billiga gitarrer även på 50-talet, 'Student models' med 3/4 skala, men visst kostade dom också en del
jämfört med dagens lågprismodeller, dom var dock 'bättre' tillverkade.

När man köpte en , ingick ofta en gitarrkurs hos samma ÅF i källaren, rätt kul tycker jag.

_________________



12 Apr 2021, 18:55
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 18 Sep 2008, 18:07
Posts: 474
Location: Göteborg
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
Är det ingen som har tagit upp att en LP må vara fin att titta men omöjlig att spela på?!?

Då gör jag det nu...

/Niklas

_________________
"A song has to appeal sentimentally, intellectually, physically, visceraly, dig deep down into your soul and suck you into it. After that , of course, it'd be a matter of taste." - Kim Thayil

www.myspace.com/doldrumsrocks


12 Apr 2021, 20:22
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
Kanske ute och seglar... men frågan är om Gibson hade tjänat på att fortsätta göra Les Paul Standard, som dom gjorde tidigare, innan Custom Shop. Hade fler haft råd att köpa en bra "riktig" Les Paul, och hade Gibson gått med vinst, utan att gå i konkurs? Det skulle inte förvåna mig. Jag skulle i alla fall bli sugen på att lägga 22-25000:- om jag visste att det var bra grejer. Som det ser ut nu så är jag inte sugen på en Gibson USA, och jag har inte råd med en Custom Shop Les Paul.


12 Apr 2021, 23:11
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
bummer wrote:
Kanske ute och seglar... men frågan är om Gibson hade tjänat på att fortsätta göra Les Paul Standard, som dom gjorde tidigare, innan Custom Shop. Hade fler haft råd att köpa en bra "riktig" Les Paul, och hade Gibson gått med vinst, utan att gå i konkurs? Det skulle inte förvåna mig. Jag skulle i alla fall bli sugen på att lägga 22-25000:- om jag visste att det var bra grejer. Som det ser ut nu så är jag inte sugen på en Gibson USA, och jag har inte råd med en Custom Shop Les Paul.

Historic-serien var väl i princip det enda dom tjänade pengar på så jag tror inte det var negativt för lönsamheten att bryta ut den 'nya' Custom Shop 1993.
Jag tror snarare det var helt galna förtagsuppköp och projekt som Robot-Tuners, Firebird X mm som gjorde hål i kistan.

22-25000 bör i normalfall räcka till en beg R7, dock gäller det ju att man gillar FETA halsar, nästan allt i Historic-serien är så.

Nya LP ur standardserien är också bra gitarrer, köpte själv en svart LP Traditional på 4S för 11995:- på Rea för några år sen.
Men det verkar ju vara slut med kampanjer nu, och nej jag skulle nog inte betala 22.900 hos tysken för en heller.

_________________



13 Apr 2021, 06:42
Profile ICQ WWW

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
Jag har läst några recensioner om dom senaste Standard som kom, 50s och 60s. Det var inte översvallande betyg. Torra, ljusa greppbrädor t ex. Det förknippar jag med sämre grejer, som dom Epiphone och BaCH jag hade. Hade en Eagle Flash BB (svenskt märke, byggd i Korea). Haft 2 st Vintage (märket) LP's, billigare än Epiphone och BaCH, och dom hade inte torra, ljusa greppbrädor. En av dom har jag kvar, haft sen 2010.

Jag tycker Gibson skulle göra det enkelt både för konsumenterna och sig själva. Om man vill ha en Les Paul med humbuckers så borde det vara 2 modeller att välja mellan, Standard och Custom. Ibland är enkelt bäst.
Och bra byggen, som inte kostar 60000:-
Japanerna fixar ju det. Kineserna också, och då pratar vi gitarrer för 4000:-


Last edited by bummer on 16 Apr 2021, 08:55, edited 4 times in total.



13 Apr 2021, 07:47
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
vikko98 wrote:
Är det ingen som har tagit upp att en LP må vara fin att titta men omöjlig att spela på?!?

Då gör jag det nu...

/Niklas


Omöjlig att spela på? Håller icke med.
Det gjorde/gör inte Mark Knopfler, Joe Walsh, Billy Gibbons, Mike Campbell, Slash, Stone Gossard, John Fogerty, Joe Bonamassa, Warren Haynes, Paul Westerberg, Lenny Kravitz, Billy Gibbons, David Gilmour, Mick Jones, Franco Santunione, Eric Johnson, Francis Dunnery, Jeff Beck, Frank Zappa, Larry Carlton, Robben Ford, The Edge, Scott Gorham, Brian Robertson, Janne Schaffer, Steve Lukather, Vivian Campbell, Luis Maldonado, George Harrison, Hans Östlund, Joey Santiago, John Frusciante, David Hidalgo, Arthur Seay, John Sykes, Andy Martin, Jerry Cantrell, James Hetfield, Gregor Hilden, Marco Fanton, Buzz Osborne, Ulf Wakenius, Phil X, Chris Shiflett, Tim Pierce, Allen Hinds, Joe Perry, Peter Green, Jimmy Page, Danko Jones, Andy Summers heller :lol:


Last edited by bummer on 14 Apr 2021, 14:04, edited 6 times in total.



13 Apr 2021, 07:52
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
Mike Leaf wrote:
Vinyljunkie wrote:

Gitarrer ÄR billigare idag än på 50-talet. Men då får man inte vara snobbig/dumdristig med firmamärket.


Fine, men alla söker inte alltid det billigaste alternativet.
Detta med firmamärken vet de flesta redan vad du tycker om 8)

Gibson hade billiga gitarrer även på 50-talet, 'Student models' med 3/4 skala, men visst kostade dom också en del
jämfört med dagens lågprismodeller, dom var dock 'bättre' tillverkade.

När man köpte en , ingick ofta en gitarrkurs hos samma ÅF i källaren, rätt kul tycker jag.


Nä visst det finns alltid de som har gott om pengar och där den lilla detaljen inte behöver stå i vägen. Men för de flesta finns det ändå en budget och då blir det fånigt att gnälla över ett märkes prissättning när det finns andra som tillverkar lika bra instrument till ofta en tiondel av priset.
Snobbar som inte är rika får jobba, lite extra..

Håller inte med alls. Även de allra billigaste gitarrerna idag är fullgoda instrument.

Och idag finns Youtube så då behövs ingen gitarrkurs.


13 Apr 2021, 12:36
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
bummer wrote:
vikko98 wrote:
Är det ingen som har tagit upp att en LP må vara fin att titta men omöjlig att spela på?!?

Då gör jag det nu...

/Niklas


Omöjlig att spela på? Håller icke med.
Det gjorde/gör inte Mark Knopfler, Joe Walsh, Billy Gibbons, Slash, Stone Gossard, John Fogerty, Joe Bonamassa, Warren Haynes, Paul Westerberg, Lenny Kravitz, Billy Gibbons, David Gilmour, Jeff Beck, Frank Zappa, Larry Carlton, Robben Ford, The Edge, Scott Gorham, Brian Robertson, Janne Schaffer, Steve Lukather, Vivian Campbell, Luis Maldonado, George Harrison, Hans Östlund, Joey Santiago, John Frusciante, David Hidalgo, Arthur Seay, John Sykes, Ulf Wakenius, Phil X, Chris Shiflett, Tim Pierce, Allen Hinds, Joe Perry, Peter Green, Jimmy Page, Danko Jones, Andy Summers heller :lol:


Trögspelad dårå, är det en beskrivning du kan gå med på lättare?

Ett ergonomiskt missfoster (omöjlig att sitta ner och spela med), tung, "bumpen" vid ca 10:e band, den märkliga vinkeln som stallet skapar.... osv osv.... det går såklart att vänja sig.... kanske..


13 Apr 2021, 12:44
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
Vinyljunkie wrote:

Trögspelad dårå, är det en beskrivning du kan gå med på lättare?

Ett ergonomiskt missfoster (omöjlig att sitta ner och spela med), tung, "bumpen" vid ca 10:e band, den märkliga vinkeln som stallet skapar.... osv osv.... det går såklart att vänja sig.... kanske..


Nej, allt annat än trögspelad. Jag sitter oftast ner när jag spelar. Kanske vanesak. Är första gitarrmodellen jag började med som barn, så det är nog mycket därför. Den känns som hemma.


13 Apr 2021, 12:54
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
Tokerekloker wrote:
Ja vad hände med VGS? Varför konkade dem?


Hopplöst namn?

Tysk gitarr? Inte många går nog igång på landet som känns minst rock n roll av alla i Europa.

De gör fortfarande ackeguror tror jag.


13 Apr 2021, 13:33
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
bummer wrote:
Vinyljunkie wrote:

Trögspelad dårå, är det en beskrivning du kan gå med på lättare?

Ett ergonomiskt missfoster (omöjlig att sitta ner och spela med), tung, "bumpen" vid ca 10:e band, den märkliga vinkeln som stallet skapar.... osv osv.... det går såklart att vänja sig.... kanske..


Nej, allt annat än trögspelad. Jag sitter oftast ner när jag spelar. Kanske vanesak. Är första gitarrmodellen jag började med som barn, så det är nog mycket därför. Den känns som hemma.


Ja så är det nog. Det som känns hemma går inte att argumentera emot. Det kommer nog alltid kännas bra resten av livet. Men för en nybörjare måste ju ändå en LP kännas svårare att traktera än väldigt många andra modeller?


13 Apr 2021, 13:36
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
Vinyljunkie wrote:
bummer wrote:

Nej, allt annat än trögspelad. Jag sitter oftast ner när jag spelar. Kanske vanesak. Är första gitarrmodellen jag började med som barn, så det är nog mycket därför. Den känns som hemma.


Ja så är det nog. Det som känns hemma går inte att argumentera emot. Det kommer nog alltid kännas bra resten av livet. Men för en nybörjare måste ju ändå en LP kännas svårare att traktera än väldigt många andra modeller?

Tror inte man kan generalisera .Jag köpte min första LP rätt sent i livet. Hade tidigare haft bla tele och strata. Med LP:n hittade jag hem. Nu har jag haft den i nästan 20 år och har fler coola gitarrer, men min LP Std är oöverträffad. Och då är det ändå bara en simpel Gibson USA, inte ens från customshoppen.


13 Apr 2021, 16:16
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 570 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5 ... 19  Next

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 27 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.