View unanswered posts | View active topics It is currently 02 May 2024, 17:09



Reply to topic  [ 570 posts ]  Go to page Previous  1 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 ... 19  Next
Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA 
Author Message

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2566
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
Nu kan man fynda en begagnad Standard 50s från England (Fenderfever) för 30 000:- med frakt. Sen med svensk moms så blir det ett riktigt klipp.


05 Jun 2021, 09:42
Profile
User avatar

Joined: 05 Apr 2011, 15:42
Posts: 530
Location:
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
Är det bara goldtops som gäller för dig?
Annars ser denna bra ut med mörk rosewood.
https://www.blocket.se/vi/96919391.htm


09 Jun 2021, 11:07
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2566
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
Helst, men den där är snygg. Kollade på den igår. Bättre pris än den Gregsguitars har.


09 Jun 2021, 12:00
Profile
User avatar

Joined: 05 Apr 2011, 15:42
Posts: 530
Location:
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
har han originalkvitto kvar och det fortfarande finns garanti så är väl priset inte helt omöjligt.. går säkert att pruta ner lite.
Men om det är en goldtop du vill ha är det bättre att vänta, de dyker upp ska du se o vem vet..kanske tom en r7:a .
kan va nån som behöver stålar till semestern, eller efter..


09 Jun 2021, 12:15
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2566
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
Gibson har nog verkligen nåt helt unikt.
Jag läste nu att livet blir komplett om man äger en Gibson Les Paul.

Gear4Music:

Lev Les Paul livet. När du har en Gibson Les Paul Standard '50s kommer ditt liv att vara komplett. Den erbjuder det eftertraktade ljudet av den klassiska Les Pauls från 1950-talet, vilket ger dig den perfekta vintage-tonen och en drömsk prestanda. En ikon för gitarrdesign, och en av de mest berömda modellerna genom tiderna. Les Paul Standard kommer att ge dig gåshud, eftersom din hand känner varje fin kontur. Från sådana som Slash till Bob Marley har gitarren gått igenom flera generationer och legendariska spelare för att nå den moderna eran, där den väntar på dig.




Ton för historieböckerna. Med två kraftfulla P90 pickuper laddade i denna 50-tals gitarr, har den ett ljust ljud som ger dina slickar otänkbar vintage-twang. Dina slickar kommer att sjunga till stjärnorna med en grittig röst av guld medan du plockar dig igenom riff. Den vackra halsen och greppbrädan är garanterade att sätta ett leende på läpparna med sin lyxiga känsla och erbjuder ren. Det finns inget annat som är lika bra.


10 Jun 2021, 08:41
Profile
User avatar

Joined: 11 Feb 2010, 21:12
Posts: 3109
Location: Stockholm
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
Ja det upp till dig om du vill leva ett komplett liv eller ett inkomplett FGN-liv. Eftersom jag har tre st Lp customshop (skryt) så är mitt liv helt jävla amazeballs.

_________________
Rock and/or Roll:
http://open.spotify.com/artist/6G9vhEoxtetSTrcvLee14u
http://www.facebook.com/pages/Iron-Lamb/201720046525687
http://ironlamb.bandcamp.com/
https://www.youtube.com/channel/UC7vgsQ ... tIhcqXo9EQ


10 Jun 2021, 08:47
Profile WWW
User avatar

Joined: 05 Apr 2011, 15:42
Posts: 530
Location:
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
Gear4Musics beskrivningar är alltid rätt, mitt liv är nu också komplätt :mrgreen:


10 Jun 2021, 09:08
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2566
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
Jag tror er nu.
Only a Gibson is good enough.

På en Gibson känner man alla konturer med sina händer.


10 Jun 2021, 09:13
Profile
User avatar

Joined: 10 Jan 2004, 12:09
Posts: 1927
Location: Stockholm
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
bummer wrote:
Kontaktade en annan säljare, om de har möjlighet att välja ut ett exemplar som inte har torr greppbräda.
Nope.

"Varje dag får vi dussintals e-postmeddelanden med förfrågan om att ta bilder eller att väga vissa instrument.
Eftersom det är massproducerade instrument som ligger i robotlager så kan vi inte ta bilder eller väga just det instrument som senare skulle skickas till dig.

Det finns ingen möjlighet för oss logistiskt att öronmärka ett unik instrument som först skall tas ur lager för att fotograferas/vägas och sedan skall injiceras in på nytt i systemet och användas för en specifik order/adress.

På grund av detta så kan vi tyvärr inte erbjuda dig en sådan tjänst inom detta prisintervall.

Tack för din förståelse."

Undrar inom vilket prisintervall de skulle erbjuda en sån tjänst?
Sweetwater och Wildwood Guitars i USA har en varsin våg, och där kan man se vad en Gibson USA väger.
Det kanske bara är möjligt att väga gitarrer och lägga upp på hemsidan, om man bor i USA.


Peach Guitars i UK anger vikt på alla instrument (vad jag sett). Jag har köpt ett par gitarrer från dem och det har alltid varit snabbt och smidigt.

_________________
The easiest thing is to be an artist because there is no diploma for it. Come and be a doctor, a philosopher, an atomic physicist, if you can. Artists! I don't like artists. - Ara Güler


10 Jun 2021, 09:55
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2566
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
Det var som fan.
Dom har köpt in en våg till England också.

England ja, brukade skicka efter mycket därifrån.
Och nyligen la jag en beställning på en Gibson. Skulle bli min första.
Trodde att jag gjort ett fynd.
Haha :lol:
På nåt sätt hade jag lyckats missa att dom gått ur EU.
"Fyndet" skulle gå på 29 000:- med moms och tull.


10 Jun 2021, 10:06
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
bummer wrote:
Det var som fan.
Dom har köpt in en våg till England också.

England ja, brukade skicka efter mycket därifrån.
Och nyligen la jag en beställning på en Gibson. Skulle bli min första.
Trodde att jag gjort ett fynd.
Haha :lol:
På nåt sätt hade jag lyckats missa att dom gått ur EU.
"Fyndet" skulle gå på 29 000:- med moms och tull.

Men snälla nån, vi har ju förklarat för dig att engelska VAT:n kan dras av av säljaren. Be dem göra det! Momsen som ska betalas är bara marginellt högre än VAT. Köp en Gibson nu, så vi kan stänga alla trådarna med din köpa-Gibsonterapi!

_________________
Mats


10 Jun 2021, 10:12
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2566
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
albert wrote:
bummer wrote:
Det var som fan.
Dom har köpt in en våg till England också.

England ja, brukade skicka efter mycket därifrån.
Och nyligen la jag en beställning på en Gibson. Skulle bli min första.
Trodde att jag gjort ett fynd.
Haha :lol:
På nåt sätt hade jag lyckats missa att dom gått ur EU.
"Fyndet" skulle gå på 29 000:- med moms och tull.

Men snälla nån, vi har ju förklarat för dig att engelska VAT:n kan dras av av säljaren. Be dem göra det! Momsen som ska betalas är bara marginellt högre än VAT. Köp en Gibson nu, så vi kan stänga alla trådarna med din köpa-Gibsonterapi!


Javisst.
Men säljaren lyssnade inte på det, utan envisades med att han skulle deklarera värdet på gitarren mycket lägre.
Det hade nog tullen uppmärksammat och det hade blivit mer trubbel än jag vill ha.
Varför köpa en Gibson från England när det blir dyrare?
Man gör ju inte fynd utomlands längre. Bästa priserna hittar man här i Sverige.


10 Jun 2021, 10:16
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4132
Location:
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
Ja det här känns mera och mer som långsamt trollande.

Samtidigt är det en av de bästa trådarna ever med råd och hjälp avseende vad man betalar för och vad forummedlemmar upplever i respektive kategori.


10 Jun 2021, 12:36
Profile ICQ WWW

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2566
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
rifle wrote:
Ja det här känns mera och mer som långsamt trollande.

Samtidigt är det en av de bästa trådarna ever med råd och hjälp avseende vad man betalar för och vad forummedlemmar upplever i respektive kategori.


Jag har inte menat att vara ett troll, jag är genuint nyfiken på hur det vore med en Gibson. För jag har verkligen noll koll.
Det jag kommit fram till är att jag törs nog inte köpa en Gibson USA online, en Custom Shop skulle jag våga köpa, men jag har inte råd.
Så det blir helt enkelt ingen Gibson för mig 8)

Tack och lov för billiga budgetgitarrer för såna som mig som inte har koll :oops:


10 Jun 2021, 12:45
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2622
Location: Sthlm
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
bummer wrote:
jag törs nog inte köpa en Gibson USA online
Vad kan hända?


10 Jun 2021, 14:17
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
bummer wrote:
rifle wrote:
Ja det här känns mera och mer som långsamt trollande.

Samtidigt är det en av de bästa trådarna ever med råd och hjälp avseende vad man betalar för och vad forummedlemmar upplever i respektive kategori.


Jag har inte menat att vara ett troll, jag är genuint nyfiken på hur det vore med en Gibson. För jag har verkligen noll koll.
Det jag kommit fram till är att jag törs nog inte köpa en Gibson USA online, en Custom Shop skulle jag våga köpa, men jag har inte råd.
Så det blir helt enkelt ingen Gibson för mig 8)

Tack och lov för billiga budgetgitarrer för såna som mig som inte har koll :oops:

Säg exakt hur mycket pengar du har för att köpa en gitarrjävel så blir det lättare att ge råd. :)

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


10 Jun 2021, 14:44
Profile

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 936
Location:
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
Köp en begagnad Gibson så kan väl knappast förlusten bli stor om du säljer vidare?


10 Jun 2021, 14:52
Profile ICQ WWW

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2566
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
lpstd wrote:
bummer wrote:
jag törs nog inte köpa en Gibson USA online
Vad kan hända?


Med stor sannolikhet så är jag inte nöjd, då måste jag packa ner den, gå till Posten och returnera.
Sen kanske jag får ett nytt exemplar, och samma visa igen.
Jag är inte så pigg på det.


10 Jun 2021, 15:25
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2566
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
Obi wrote:
Köp en begagnad Gibson så kan väl knappast förlusten bli stor om du säljer vidare?


Ja, man ska veta vad man köper också. Jag kan INGET om begagnade Gibson.


10 Jun 2021, 15:26
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2566
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
Polytone wrote:
[
Säg exakt hur mycket pengar du har för att köpa en gitarrjävel så blir det lättare att ge råd. :)


23 000:- la jag på Les Paulen som aldrig blev. 25-30 000:- kanske.


10 Jun 2021, 15:27
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2622
Location: Sthlm
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
bummer wrote:
Med stor sannolikhet så är jag inte nöjd, då måste jag packa ner den, gå till Posten och returnera.
Sen kanske jag får ett nytt exemplar, och samma visa igen.
Jag är inte så pigg på det.
Jag har köpt totalt fem Gibson mellan 2001 och 2018. Ingen av dessa har varit en CS. Priserna har varierat från ca 7 tkr till ca 20tkr. I två av fallen åkte jag hem till säljaren, de andra tre kom med posten. I samtliga fem fall har jag varit nöjd. Fast man kan ju vara kräsen på olika saker.


10 Jun 2021, 15:58
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2566
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
lpstd wrote:
bummer wrote:
Med stor sannolikhet så är jag inte nöjd, då måste jag packa ner den, gå till Posten och returnera.
Sen kanske jag får ett nytt exemplar, och samma visa igen.
Jag är inte så pigg på det.
Jag har köpt totalt fem Gibson mellan 2001 och 2018. Ingen av dessa har varit en CS. Priserna har varierat från ca 7 tkr till ca 20tkr. I två av fallen åkte jag hem till säljaren, de andra tre kom med posten. I samtliga fem fall har jag varit nöjd. Fast man kan ju vara kräsen på olika saker.



Ja. Jag klarar verkligen inte av torra greppbrädor. Och det är ett lotteri vilken Les Paul man får när man köper online. Och jag tröttnade på den karusellen jag höll på med ett tag. Köpte gitarrer, var inte nöjd, skickade tillbaks. Om och om igen.

Den Goldtopen jag tänkte köpa hade tydligen mörk och fin rosewood, och en 60s som jag mejlade Gregsguitars om. Lite överpris på dom bara.


10 Jun 2021, 16:06
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2622
Location: Sthlm
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
bummer wrote:
Ja. Jag klarar verkligen inte av torra greppbrädor. Och det är ett lotteri vilken Les Paul man får när man köper online.
Menar du att det lotteriet gäller även om du köper begagnat? Då är det väl inte så svårt att bedöma greppbrädan med hjälp av bilder?


10 Jun 2021, 16:14
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2566
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
lpstd wrote:
bummer wrote:
Ja. Jag klarar verkligen inte av torra greppbrädor. Och det är ett lotteri vilken Les Paul man får när man köper online.
Menar du att det lotteriet gäller även om du köper begagnat? Då är det väl inte så svårt att bedöma greppbrädan med hjälp av bilder?


Jag skulle nog inte kunna avgöra det om jag bara ser bilder, nej. En del bilder kan vara mörka, och därför missvisande. Och tvärtom.


10 Jun 2021, 16:18
Profile

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
Förstår inte riktigt denna hangup på greppbräda? Olja in å sen är det problemet borta!!?? Varför man inte skulle våga klicka hem en Gibson från valfri näthandel? Så svårt är det ju knappast att returnera grejer?


10 Jun 2021, 17:57
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2566
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
LabLord wrote:
Förstår inte riktigt denna hangup på greppbräda? Olja in å sen är det problemet borta!!?? Varför man inte skulle våga klicka hem en Gibson från valfri näthandel? Så svårt är det ju knappast att returnera grejer?


Jag läste om det problemet på BaCH LPs. Folk oljade in, det var bra ett tag, sen var de lika torra igen. Kanske skillnad på Gibson?
På de flesta LP jag haft så har greppbrädan alltid känts bra, aldrig behövt olja in. Kasuga, Eagle, Greco, Vintage.

Jag är lat och tycker det är besvärligt. Det är nog bättre köpa Vintage så man får bra grejer :wink:


Last edited by bummer on 10 Jun 2021, 21:23, edited 1 time in total.



10 Jun 2021, 18:07
Profile
User avatar

Joined: 18 Sep 2008, 18:07
Posts: 474
Location: Göteborg
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
På vilket sätt är en greppbräda torr?

/Niklas

_________________
"A song has to appeal sentimentally, intellectually, physically, visceraly, dig deep down into your soul and suck you into it. After that , of course, it'd be a matter of taste." - Kim Thayil

www.myspace.com/doldrumsrocks


10 Jun 2021, 18:19
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
bummer wrote:
Polytone wrote:
[
Säg exakt hur mycket pengar du har för att köpa en gitarrjävel så blir det lättare att ge råd. :)


23 000:- la jag på Les Paulen som aldrig blev. 25-30 000:- kanske.

Ok. Då är du inte så långt ifrån att kunna köpa en CS. Mitt råd; spara ihop 10 K till även om det tar lite tid, och köp sen en Gibson CS. Du har ju gitarrer att spela på under tiden. En CS kommer nog också hålla värdet väl över tid.

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


10 Jun 2021, 18:27
Profile

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
bummer wrote:
LabLord wrote:
Förstår inte riktigt denna hangup på greppbräda? Olja in å sen är det problemet borta!!?? Varför man inte skulle våga klicka hem en Gibson från valfri näthandel? Så svårt är det ju knappast att returnera grejer?


Jag läste om det problemet på BaCH LPs. Folk oljade in, det var bra ett tag, sen var de lika torra igen. Kanske skillnad på Gibson?
På de flesta LP jag haft så har greppbrädan alltid känts bra, aldrig behövt olja in. Kasuga, Eagle, Greco, Vintage.

Jag tycker det är besvärligt och väldigt tråkigt att behöva hålla på så igen.


Men hur i hela friden kan du tro att Bach?!!? och Gibson skulle använda sig av samma träslag i greppbrädorna? Tänk ett varv till.


10 Jun 2021, 19:28
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14776
Location:
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
LabLord wrote:
Förstår inte riktigt denna hangup på greppbräda? Olja in å sen är det problemet borta!!?? Varför man inte skulle våga klicka hem en Gibson från valfri näthandel? Så svårt är det ju knappast att returnera grejer?

Jag har samma fobi. Köper inte en Gibson med ljus och torr bräda, vilket ofta sammanfaller.
Är man van med Br*****ian Rw så blir ju allt sekundärt, men finns många därute med jättefina Indian och Madagascar brädor...
Varför betala en massa pengar för ett exemplar som inte uppfyller ens skallkrav?

Varför det avviker så är oklart, det måste vara så att det är olika batcher med brädor man får och man kan inte kontrollera detta.
Sen är det ju inget specifierat krav på produkten , står inte 'dark and smooth fret board' nånstans.

Observera att länder som Indien mfl inte exporterar 'blanks' utan det måste vara färdiga brädor med slots för banden och märkt på detta sätt.
Därav den stora raiden mot Gibson 2011 när ett stort parti rosewood var felmärkt.

_________________



10 Jun 2021, 19:31
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 570 posts ]  Go to page Previous  1 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 ... 19  Next

Who is online

Users browsing this forum: Donatello and 32 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.