View unanswered posts | View active topics It is currently 06 May 2024, 08:27



Reply to topic  [ 570 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 19  Next
Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA 
Author Message
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4132
Location:
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
bummer wrote:
rifle wrote:
En enkel fråga, vad är din önskemålen på din gitarr du söker?


Drömmen vore en Gibson Les Paul som är snygg, låter bra, skön att spela på, och max 4 kg.


Perfekt då är det ju bara börja leta, jakten är bättre än fångsten.
Annars gör du som vinlyjunkien säger.


17 Apr 2021, 13:29
Profile ICQ WWW

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2566
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
Ja, jag funderade ett tag på Les Paul Standard, 2008-versionen.
Dom har ofta bra vikt. Gillar många videos jag sett på Youtube. Men enligt många så är det inte en riktig Les Paul, då den är chambered. Har lite av 335:ans ljudegenskaper, som många älskar annars. Men inte på en Les Paul. (Egentligen borde man skita i det. Billy Gibbons Pinstripe Les Paul är chambered. Och är väl ännu lättare än 2008 Standard.)
Burstbucker Pro, verkar vara bland de minst omtyckta av Gibsons mickar.
Dom ligger på runt 19000-24000:- begagnat, och det kanske är för mycket att betala, för vad man får.

De flesta rekommenderar Custom Shop och jag har inte såna pengar.


17 Apr 2021, 13:37
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2554
Location:
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
bummer wrote:
rifle wrote:
En enkel fråga, vad är din önskemålen på din gitarr du söker?

Drömmen vore en Gibson Les Paul som är snygg, låter bra, skön att spela på, och max 4 kg.
Det här med snyggheten är enklast att lösa eftersom det är en smaksak....

För att hitta en "solid" Les Paul som väger under 4 kg får man nog gå till custom shop, men om lite "borrhål" är ok ska det nog gå att hitta (även om det kan ta tid).

Alla Les Paul:er har förutsättningar att vara sköna att spela på. Undvik bara "kladdig" lack, se till att välja rätt halsprofil, kolla att det finns gott om liv kvar i banden och gör en professionell setup.

Det här med "låta bra" är lite komplicerat. Det är helt klart en smaksak, men flera saker kan ställa till det. En är t ex att toner dör (för) snabbt på vissa ställen på halsen eller att det är grymt svårt att få halsmicken att låta bra. Kan därför krävas TID för att hitta rätt gitarr.


17 Apr 2021, 15:09
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2566
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
bummer wrote:
Ja, jag funderade ett tag på Les Paul Standard, 2008-versionen.
Dom har ofta bra vikt. Gillar många videos jag sett på Youtube. Men enligt många så är det inte en riktig Les Paul, då den är chambered. Har lite av 335:ans ljudegenskaper, som många älskar annars. Men inte på en Les Paul.


7:20 min in i videon. https://www.youtube.com/watch?v=qIJ-Vxz ... lysguitars


https://www.youtube.com/watch?v=JwlQ1Rh ... StuffMusic

https://www.youtube.com/watch?v=Gu4IkkV ... Bernardino

https://www.youtube.com/watch?v=8COYZsu ... egsGuitars


17 Apr 2021, 16:57
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
bummer wrote:
Ja, jag funderade ett tag på Les Paul Standard, 2008-versionen.
Dom har ofta bra vikt. Gillar många videos jag sett på Youtube. Men enligt många så är det inte en riktig Les Paul, då den är chambered. Har lite av 335:ans ljudegenskaper, som många älskar annars. Men inte på en Les Paul. (Egentligen borde man skita i det. Billy Gibbons Pinstripe Les Paul är chambered. Och är väl ännu lättare än 2008 Standard.)
Burstbucker Pro, verkar vara bland de minst omtyckta av Gibsons mickar.
Dom ligger på runt 19000-24000:- begagnat, och det kanske är för mycket att betala, för vad man får.

De flesta rekommenderar Custom Shop och jag har inte såna pengar.

Om det inte är bråttom kanske det är läge att spara ihop till en Custom Shop? De håller värdet bra så pengarna är inte bortkastade. Tror egentligen inte det finns något direkt rätt eller fel som är allmängiltigt när det kommer till att skaffa en gura. Man får gå till sig själv och lära sig förstå vad man går igång på och blir inspirerad av. Min tes är att köpa sådant som håller värdet bra och är lätt att sälja utan nämnvärd förlust om man inte blir nöjd med gitarren.

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


17 Apr 2021, 23:28
Profile
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
Åk och prova. Så. Gör det bara.

Jag har aldrig spelat en riktigt dålig Gibson.
Finns det bättre LP-gitarrer? Visst, säkert.

Men man ska ha klart för sig att Gibson är massproducerade så attention to detail kan bli lidande.

Jag har t.ex. en LP Standard som har en vriden hals, men i övrigt svinbra. Otur med trät mest troligt.

Hade en Custom Shop LP ’57 Jr som hade lite apelsinskalslack och inte helt 100% i övergången hals/greppbräda. Den var också ganska tung. Men en riktigt bra gitarr med en riktigt tjock hals som inte riktigt passade mig. Så den fick gå.

Om varje exemplar måste vara bra bör man titta åt ett märke som Nik Huber. Men då är vi uppe i toppsegmentet boutiquegitarrer - med priser därefter.
Jag provade en Nik Huber på TGT11 en gång för att därefter spana in en Gibson LP Custom ’68 RI bara en halvtimme senare. Samma pengar men Hubern var överlägsen. Hubern har inte nitrocellulosalack.

_________________
/Tom-Andrew

Låter det bra så är det antagligen bra...


18 Apr 2021, 09:58
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14776
Location:
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
Tom-Andrew wrote:

Om varje exemplar måste vara bra bör man titta åt ett märke som Nik Huber. Men då är vi uppe i toppsegmentet boutiquegitarrer - med priser därefter.
.


Hans LP-kopior verkar kosta mellan 75-100 tkr ungefär, och då får man ändå ingen Les Paul utan en 'orca'
Känns inte relevant om man tycker 20-25 k är dyrt.

_________________



18 Apr 2021, 12:00
Profile ICQ WWW

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2566
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
Såg en annons nu, en Gibson Les Paul Standard 50's. Goldtop, 2019. Han säger att greppbrädan är mörk och skön att spela på. Så det finns tydligen exemplar, som inte har väldigt ljusa och torra greppbrädor. Halleluja!


18 Apr 2021, 12:26
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
bummer wrote:
Såg en annons nu, en Gibson Les Paul Standard 50's. Goldtop, 2019. Han säger att greppbrädan är mörk och skön att spela på. Så det finns tydligen exemplar, som inte har väldigt ljusa och torra greppbrädor. Halleluja!

Köp den!!!

_________________
Mats


18 Apr 2021, 15:18
Profile
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
Mike Leaf wrote:
Tom-Andrew wrote:

Om varje exemplar måste vara bra bör man titta åt ett märke som Nik Huber. Men då är vi uppe i toppsegmentet boutiquegitarrer - med priser därefter.
.


Hans LP-kopior verkar kosta mellan 75-100 tkr ungefär, och då får man ändå ingen Les Paul utan en 'orca'
Känns inte relevant om man tycker 20-25 k är dyrt.

Exakt. Det är det som är min poäng.
Och fortfarande står det inte Gibson på huvudet. :mrgreen:

Men en Krautster II står högt upp på min vill-ha-lista.

_________________
/Tom-Andrew

Låter det bra så är det antagligen bra...


18 Apr 2021, 15:46
Profile

Joined: 24 Dec 2010, 19:33
Posts: 335
Location:
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
Tips för den som inte gillar torra och ljusa greppbrädor: https://gitarrdelar.se/fret-doctor-olja-p-893.html Jag vill påstå att fred doctor gör detta med torra brädor till ett icke-problem..

Om jag, som LesPaul fanboy, ska säga något om tråden i övrigt så vore det ju intressant att veta vilket ljud trådskaparen är ute efter.. Skiljer ju en del mellan Duane Allman, Clapton, Randy Rhoades, John Sykes, Jimmy Page, Jan Ackerman, Gary Moore osv.. Själv menar jag att en R9 sällan är fel, Om man är villig att skiljas från de pengarna då..


18 Apr 2021, 16:39
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2566
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
[quote="gbdw"]
Jag gillar tidiga Toto, Thin Lizzy, Joe Walsh, Billy Gibbons och Larry Carlton (han har en riktig 57a)

https://www.youtube.com/watch?v=RD1cBarN6EU


Last edited by bummer on 20 Apr 2021, 09:45, edited 4 times in total.



18 Apr 2021, 17:08
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2566
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
albert wrote:
bummer wrote:
Såg en annons nu, en Gibson Les Paul Standard 50's. Goldtop, 2019. Han säger att greppbrädan är mörk och skön att spela på. Så det finns tydligen exemplar, som inte har väldigt ljusa och torra greppbrädor. Halleluja!

Köp den!!!


Man är ju lite frestad... :lol:


18 Apr 2021, 17:09
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
.

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


Last edited by Polytone on 18 Apr 2021, 19:04, edited 1 time in total.



18 Apr 2021, 19:02
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
gbdw wrote:
Tips för den som inte gillar torra och ljusa greppbrädor: https://gitarrdelar.se/fret-doctor-olja-p-893.html Jag vill påstå att fred doctor gör detta med torra brädor till ett icke-problem..

Om jag, som LesPaul fanboy, ska säga något om tråden i övrigt så vore det ju intressant att veta vilket ljud trådskaparen är ute efter.. Skiljer ju en del mellan Duane Allman, Clapton, Randy Rhoades, John Sykes, Jimmy Page, Jan Ackerman, Gary Moore osv.. Själv menar jag att en R9 sällan är fel, Om man är villig att skiljas från de pengarna då..

Deras Fret doctor olja har varit slutsåld varje gång jag tänkt beställa..så även nu. Finns den någon annanstans?

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


18 Apr 2021, 19:03
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
gbdw wrote:
Tips för den som inte gillar torra och ljusa greppbrädor: https://gitarrdelar.se/fret-doctor-olja-p-893.html Jag vill påstå att fred doctor gör detta med torra brädor till ett icke-problem..

Den där har jag använt flera år, och den är bra, även om varken den eller andra oljor gör brädan särskilt mörk. Men jag tvekar lite att köpa ny. 6700 kr per liter är faktiskt helt sjukt!

_________________
Mats


19 Apr 2021, 07:40
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7748
Location: Göteborg
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
Tom-Andrew wrote:

Jag har aldrig spelat en riktigt dålig Gibson.


Jag har t o m spelat på en från 50-talet som varit helt död i tonen.

Anekdotisk bevisföring säger precis ingenting om ett märke..


19 Apr 2021, 11:57
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
Vinyljunkie wrote:
Tom-Andrew wrote:

Jag har aldrig spelat en riktigt dålig Gibson.


Jag har t o m spelat på en från 50-talet som varit helt död i tonen.

Anekdotisk bevisföring säger precis ingenting om ett märke..

Tom-Andrew och jag har spelat flera, varav ingen var dålig. Du har spelat en som var dålig, och den var så osannolikt dålig, så den måste nog ha gått sönder. Det sistnämnda låter som anedoktiskt, inte våra exempel.

_________________
Mats


19 Apr 2021, 13:34
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14776
Location:
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
Vinyljunkie wrote:
Jag har t o m spelat på en från 50-talet som varit helt död i tonen.

albert wrote:
Tom-Andrew och jag har spelat flera, varav ingen var dålig. Du har spelat en som var dålig, och den var så osannolikt dålig, så den måste nog ha gått sönder. Det sistnämnda låter som anedoktiskt, inte våra exempel.

Troligen var det bara gamla strängar

_________________



19 Apr 2021, 14:00
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7748
Location: Göteborg
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
albert wrote:
Tom-Andrew och jag har spelat flera, varav ingen var dålig. Du har spelat en som var dålig, och den var så osannolikt dålig, så den måste nog ha gått sönder. Det sistnämnda låter som anedoktiskt, inte våra exempel.


Definitionen av ett anekdotiskt exempel är just att man hänvisar till det egenupplevda. Min delpoäng var dessutom att t o m hos de unisont hyllade 50-talarna finns det dåliga exemplar. Sen var även det viktigaste argumentet att som nån annan skrev att alltid testa en gitarr innan köp. Det finns inga garantier i några märken, i synnerhet inte ett märke som gått igenom så många eror som just Gibson.


19 Apr 2021, 14:00
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7748
Location: Göteborg
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
Mike Leaf wrote:
Vinyljunkie wrote:
Jag har t o m spelat på en från 50-talet som varit helt död i tonen.

albert wrote:
Tom-Andrew och jag har spelat flera, varav ingen var dålig. Du har spelat en som var dålig, och den var så osannolikt dålig, så den måste nog ha gått sönder. Det sistnämnda låter som anedoktiskt, inte våra exempel.

Troligen var det bara gamla strängar


Nej. Helt nya av bättre kvalitet.


19 Apr 2021, 14:01
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
Vinyljunkie wrote:
Definitionen av ett anekdotiskt exempel är just att man hänvisar till det egenupplevda. Min delpoäng var dessutom att t o m hos de unisont hyllade 50-talarna finns det dåliga exemplar. Sen var även det viktigaste argumentet att som nån annan skrev att alltid testa en gitarr innan köp. Det finns inga garantier i några märken, i synnerhet inte ett märke som gått igenom så många eror som just Gibson.

Enstaka fall och ofta egenupplevt är definitionen.

_________________
Mats


19 Apr 2021, 14:14
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7748
Location: Göteborg
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
albert wrote:
Vinyljunkie wrote:
Definitionen av ett anekdotiskt exempel är just att man hänvisar till det egenupplevda. Min delpoäng var dessutom att t o m hos de unisont hyllade 50-talarna finns det dåliga exemplar. Sen var även det viktigaste argumentet att som nån annan skrev att alltid testa en gitarr innan köp. Det finns inga garantier i några märken, i synnerhet inte ett märke som gått igenom så många eror som just Gibson.

Enstaka fall och ofta egenupplevt är definitionen.


Missade du "t o m"? Jag har spelat på flera andra som inte heller varit nå vidare. De senaste åren har jag dessutom stött på anmärkningsvärt många Gibson med katastrofalt filade översadlar. Man kan ju tycka att det inte borde kunna bli så med en såpass enkel sak med tanke på prissättningen av märket.

Dessutom, om man ska lyfta fram ett märke som håller jämngod kvalitet idag så tänker jag snarare på tex Ibanez.


19 Apr 2021, 14:21
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
Vinyljunkie wrote:
Missade du "t o m"? Jag har spelat på flera andra som inte heller varit nå vidare. De senaste åren har jag dessutom stött på anmärkningsvärt många Gibson med katastrofalt filade översadlar. Man kan ju tycka att det inte borde kunna bli så med en såpass enkel sak med tanke på prissättningen av märket.

Dessutom, om man ska lyfta fram ett märke som håller jämngod kvalitet idag så tänker jag snarare på tex Ibanez.

Missade du att jag syftade på din definition av ”anekdotisk”?

_________________
Mats


19 Apr 2021, 14:42
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14776
Location:
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
Vinyljunkie wrote:
De senaste åren har jag dessutom stött på anmärkningsvärt många Gibson med katastrofalt filade översadlar. Man kan ju tycka att det inte borde kunna bli så med en såpass enkel sak med tanke på prissättningen av märket.

De skärs till med PLEK på alla instrument så det blir i alla konsekvent katastrofalt :D

http://es.gibson.com/News-Lifestyle/Gea ... -PLEK.aspx

_________________



19 Apr 2021, 14:54
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2624
Location: Sthlm
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
"Om jag skriver tillräckligt många inlägg om varför <välj valfritt gitarrmärke> är bra/dåligt så fattar dom nog..." Det är ungefär lika smart som att argumentera om ifall chokladpudding är gott eller äckligt. Eller huruvida Iron Maiden är bättre än Oasis.


19 Apr 2021, 15:00
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7748
Location: Göteborg
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
albert wrote:
Vinyljunkie wrote:
Missade du "t o m"? Jag har spelat på flera andra som inte heller varit nå vidare. De senaste åren har jag dessutom stött på anmärkningsvärt många Gibson med katastrofalt filade översadlar. Man kan ju tycka att det inte borde kunna bli så med en såpass enkel sak med tanke på prissättningen av märket.

Dessutom, om man ska lyfta fram ett märke som håller jämngod kvalitet idag så tänker jag snarare på tex Ibanez.

Missade du att jag syftade på din definition av ”anekdotisk”?


Nej. Missade du min?


19 Apr 2021, 15:07
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7748
Location: Göteborg
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
Mike Leaf wrote:
Vinyljunkie wrote:
De senaste åren har jag dessutom stött på anmärkningsvärt många Gibson med katastrofalt filade översadlar. Man kan ju tycka att det inte borde kunna bli så med en såpass enkel sak med tanke på prissättningen av märket.

De skärs till med PLEK på alla instrument så det blir i alla konsekvent katastrofalt :D

http://es.gibson.com/News-Lifestyle/Gea ... -PLEK.aspx


Hur länge har detta gjorts?


19 Apr 2021, 15:08
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7748
Location: Göteborg
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
lpstd wrote:
"Om jag skriver tillräckligt många inlägg om varför <välj valfritt gitarrmärke> är bra/dåligt så fattar dom nog..." Det är ungefär lika smart som att argumentera om ifall chokladpudding är gott eller äckligt. Eller huruvida Iron Maiden är bättre än Oasis.


Vissa märken av som tillverkar chokladpuddig är billiga och andra är dyra. Inte alla de dyra behöver vara goda, om man så vill. Argumentet för att Gibson är lite bättre än andra märken brukar inte allt för sällan stranda i att priset gör kvaliteten. Det tycker jag å min sida inte är så smart.


19 Apr 2021, 15:12
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2624
Location: Sthlm
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
Vinyljunkie wrote:
lpstd wrote:
"Om jag skriver tillräckligt många inlägg om varför <välj valfritt gitarrmärke> är bra/dåligt så fattar dom nog..." Det är ungefär lika smart som att argumentera om ifall chokladpudding är gott eller äckligt. Eller huruvida Iron Maiden är bättre än Oasis.


Vissa märken av som tillverkar chokladpuddig är billiga och andra är dyra. Inte alla de dyra behöver vara goda, om man så vill. Argumentet för att Gibson är lite bättre än andra märken brukar inte allt för sällan stranda i att priset gör kvaliteten. Det tycker jag å min sida inte är så smart.


Väljer du att missförstå med flit? Jag försöker säga att mitt val är inte ditt val. Och ditt val är inte mitt val. Vi måste inte göra samma val. Du är fri att göra ditt val.

Mitt argument har inte med kvalitet att göra. Mitt argument är att så länge mina Gibsongitarrer är tillräckligt bra för mig så räcker det för mig. De måste inte vara "bäst". Tillräckligt bra duger. Åt mig. Någon annan väljer jag inte åt. Vad andra väljer skiter jag i.


19 Apr 2021, 15:30
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 570 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 19  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 15 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.