View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 09:33



Reply to topic  [ 11 posts ] 
Waza Air & telefon, hur gör man? 
Author Message

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2740
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Waza Air & telefon, hur gör man?
Har införskaffat ett par Waza Air och är löjligt nöjd med det sånär som på en punkt. Jag vill kunna strömma musik från telefonen (iPhone 7) och spela med i låtar och bakgrundsspår men som den tekniska idiot jag är så lyckas jag givetvis inte få musiken från telefonen in i lurarna. Någon som sitter med ett par Waza Air och en lösning på mitt problem? Kan telefonen vara för gammal?

Vet ju med mig att jag är lika händig med teknik som ett fyllo är smidig i en porslinsbutik...

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


24 Apr 2021, 15:57
Profile

Joined: 07 May 2012, 14:39
Posts: 695
Location: Helsingborg
Post Re: Waza Air & telefon, hur gör man?
Granis67 wrote:
Har införskaffat ett par Waza Air och är löjligt nöjd med det sånär som på en punkt. Jag vill kunna strömma musik från telefonen (iPhone 7) och spela med i låtar och bakgrundsspår men som den tekniska idiot jag är så lyckas jag givetvis inte få musiken från telefonen in i lurarna. Någon som sitter med ett par Waza Air och en lösning på mitt problem? Kan telefonen vara för gammal?

Vet ju med mig att jag är lika händig med teknik som ett fyllo är smidig i en porslinsbutik...

Min första tanke var också att telefonen var för gammal, men jag vet ärligt talat inte.


24 Apr 2021, 21:21
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Waza Air & telefon, hur gör man?
Nja det är ju vanlig BT?

När du kopplar ihop telefonen , finns det olika val att göra?
När jag kopplar ihop min BOSS GT så finns det AUDIO och MIDI, man måste välja AUDIO på telefonen.

_________________



25 Apr 2021, 09:33
Profile ICQ WWW

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2740
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Waza Air & telefon, hur gör man?
Adresserade frågan direkt till Roland Scandinavia och fick snabbt svar.

”...Kör du iOS 14 i din iPhone bör det inte vara några problem med att koppla upp allt, men det skall göras i rätt ordning (se också manualen):

1. Se till att lur och sändare är laddade (ladda dem gärna separat, med en vanlig mobilladdare.

2. ”Para” enheterna genom att stoppa in sändaren i lurens uttag. Först blinkar det orange men efter ca. 10 sekunder lyser lampan på sändaren grönt. Stoppa då in den i gitarren.

3. Para nu luren via Bluetooth Audio med din telefon:
a. Tryck länge på BT-knappen på luren 3 sekunder eller längre). BT-indikatorn på luren blinkar nu snabbt.
b. Slå på Bluetooth i telefonens inställningar.
c. När ”Waza-Air Audio” dyker upp i telefonens display så trycker du på den för att ansluta.

4. Slutligen editorn ”Boss Tone Studio”. Den jobbar via BT-MIDI och ansluts i appen, inte i telefonens BT-meny (ladda hem manualen enl. nedanstående länk för närmare info).


Hoppas det löser sig. Annars kontaktar du din återförsäljare så hjälper de dig säkert!”

Fler tips här: https://youtu.be/izs9DYbty6o

Hoppas hinna med proceduren i morgon.

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


26 Apr 2021, 22:14
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2740
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Waza Air & telefon, hur gör man?
Riktigt roligt det här... har ”varit med i” många bra band senaste veckan! Hör talas om John, Paul, George, Ringo och Tomas?! :lol: :mrgreen:

Jag begriper att inte alla går igång på WAZA AIR men om ni har chansen att testa, gör det! 8)

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


03 May 2021, 07:46
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Waza Air & telefon, hur gör man?
Granis67 wrote:

Hoppas hinna med proceduren i morgon.


Det jag ledsnade lite på med Tone Studio är att man fick göra om denna process 2-4 typ varje gång
Boss är tydligen lite kass på att behålla koppling mellan App och lur/platta.

Därav har det mest blivit att spela utan backing tracks för mig, har ofta så korta pass ledigt så jag kopplar
in snabbt och lirar bara istället. Men det är klart att då har man ju förlorat lite av möjligheterna

_________________



03 May 2021, 13:12
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Waza Air & telefon, hur gör man?
Liten sugen på ett par såna här lurar, så jag kastar in en fråga till: Jag brukar göra mina egna loopar att öva till. Finns någon looper-funktion i lurarna, eller finns det någon annan enkel lösning, t ex nån app som funkar som en looper ihop med med dem?

_________________
Mats


30 Jun 2021, 15:18
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Waza Air & telefon, hur gör man?
Köpte ett par. Testat dem i en halvtimme. De låter precis lika dåligt som gitarr i hörlurar brukar, fast med en irriterande, kitschig rumsklang som är för mycket även inställd på lägsta nivå. Distljuden är en katastrof, rent ljud någorlunda. Nu är de redan på väg tillbaka igen.

_________________
Mats


09 Jul 2021, 11:24
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2740
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Waza Air & telefon, hur gör man?
albert wrote:
Köpte ett par. Testat dem i en halvtimme. De låter precis lika dåligt som gitarr i hörlurar brukar, fast med en irriterande, kitschig rumsklang som är för mycket även inställd på lägsta nivå. Distljuden är en katastrof, rent ljud någorlunda. Nu är de redan på väg tillbaka igen.



Återupptäckte tråden för sent, på frågan om looperfunktion så finns det inte men möjligheten efterfrågas av ett flertal.

Sorry, men en halvtimme? Det är ju rena rama ”speed dating”, om du frågar mig är det alldeles för lite tid i förhållande till alla parametrar du har att bolla med. Om det ”låter precis lika dåligt som gitarr i hörlurar brukar...” tja, det är ju gitarr i hörlurar och det gillar vi inte, det är dock tillräckligt ok ljud för mig med grannar och barn i närheten. Och i mitt fall är det bästa med Waza Air möjligheten att lira med i låtarna, liiiiiiite mer i mixen än vad som annars brukligt är med lurar.

Kanske den hyllade Strymon Iridium som ju också har hörlursuttag fungerar bättre för dig.

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


11 Jul 2021, 09:26
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Waza Air & telefon, hur gör man?
Jag blev bara så besviken efter alla klipp med fantastiskt ljud. Ville bara ha stålarna tillbaka snabbt.

_________________
Mats


12 Jul 2021, 00:23
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Waza Air & telefon, hur gör man?
Vad är åsikten om Wazan nu efter ett tag?
Hur pass beroende är man av telefonen på de här prylarna?
Kan man ställa in ett ljud i lurarna och slänga telefonen i skogen och kunna använda lurarna med samma ljud i 20 år sedan?


28 Dec 2021, 10:34
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 11 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 35 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.