View unanswered posts | View active topics It is currently 06 May 2026, 16:00

Reply to topic  [ 4 posts ] 
Charvel Model A stallbyte 
Author Message

Post Charvel Model A stallbyte
[url][/url]En stallsadel på min kära Charvel pajade under ett strängbyte. Nu är jag lockad att lösa det på dyrt vis genom att skaffa mig ett OFR eftersom jag i 15 års tid varit besviken på sustain och framförallt stabilitet isträngarna på denna gitarr.

Ska jag nu bara skaffa ett svart Floyd och vara nöjd eller skulle det vara tuffare med guld? Jag är sjukt lockad av guldtanken trots att jag egentligen avskyr guld, men på den här yxan tror jag det kunde bli fint! Och i så fall, hur mycket mer borde jag byta till guld för ögats skull? Räcker det med låset vid huvudet eller ska jag gå än längre?

Snälla bullen hjälp mig.

Image

Image

25 Apr 2021, 23:21
Profile

Post Re: Charvel Model A stallbyte
Ett OFR har inte samma form som det som sitter där nu så det kommer ju inte se lika bra ut. Om det är sustain du är ute efter kanske du ska skaffa en gitarr som inte har ett flytande svaj. Det du kan göra för att förbättra sustainen är att byta ut blocket mot ett i mässing (finns på GMF bla).

26 Apr 2021, 11:36
Profile

Vinyljunkie wrote:
Ett OFR har inte samma form som det som sitter där nu så det kommer ju inte se lika bra ut. Om det är sustain du är ute efter kanske du ska skaffa en gitarr som inte har ett flytande svaj. Det du kan göra för att förbättra sustainen är att byta ut blocket mot ett i mässing (finns på GMF bla).

Hej!
Ja, jag känner till att de har något andra mått. Jag är inte intresserad av en till gitarr utan vill åtgärda det jag är missnöjd med i den här gitarren som jag på många andra sätt gillar mycket. Den har dels orimligt dassigt häng i tonen, instabil i strängkänslan och jag upplever svajet som problemet. Jag kan jämföra den med 7 andra gitarrer med floydtyper av stall jag har och känner mig säker på att det är så. Svajet är även i allmänt dåligt/väl använt skick så då tänker jag att jag gärna passar på att byta ut det mot något nytt med högre kvalitet och hoppas att jag fått bukt med det jag är missnöjd med.
Det kanske finns andra varianter är OFR som passar bättre och kräver mindre modifiering, tips emottages gärna! 16” radius t.ex att ha i åtanke.

26 Apr 2021, 12:11
Profile

jonatanberg wrote:
Vinyljunkie wrote:

Hej!
Ja, jag känner till att de har något andra mått. Jag är inte intresserad av en till gitarr utan vill åtgärda det jag är missnöjd med i den här gitarren som jag på många andra sätt gillar mycket. Den har dels orimligt dassigt häng i tonen, instabil i strängkänslan och jag upplever svajet som problemet. Jag kan jämföra den med 7 andra gitarrer med floydtyper av stall jag har och känner mig säker på att det är så. Svajet är även i allmänt dåligt/väl använt skick så då tänker jag att jag gärna passar på att byta ut det mot något nytt med högre kvalitet och hoppas att jag fått bukt med det jag är missnöjd med.
Det kanske finns andra varianter är OFR som passar bättre och kräver mindre modifiering, tips emottages gärna! 16” radius t.ex att ha i åtanke.

Som sagt, ett mässingsblock brukar göra underverk.

Vad menar du med "strängkänsla"?

Vad får dig att tro att det är just svajjet som är dassigt?

26 Apr 2021, 12:50
Profile
Reply to topic   [ 4 posts ]