View unanswered posts | View active topics It is currently 20 Apr 2024, 05:26



Reply to topic  [ 141 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5
Gitarrmärken och Snobberi 
Author Message
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14774
Location:
Post Re: Gitarrmärken och Snobberi
Walain wrote:
Vissa av de japanska var bättre än vissa av de amerikanska, iaf sett till priset jag gav för dom,

Den här formuleringen har jag svårt för, visst pris och 'prisvärdhet' är ju en faktor att ta med i köpbeslut,
men inte blir gitarrerna 'bättre' som gitarrer för att dom är billigare? Möjligen 'bättre köp'

Ska man diskutera kvalitet på något i förhållande till priset så blir det betydligt mer invecklat än det redan är :?
Speciellt om man ska ta hänsyn till andrahandsvärde, och ska man räkna det i procent eller kronor 8)

_________________



11 May 2021, 12:42
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 05 Apr 2011, 15:42
Posts: 530
Location:
Post Re: Gitarrmärken och Snobberi
för att återkoppla till trådfrågan.
Om jag begränsar mig till de märken som radats upp där:
Fender Custom Shop
Gibson Custom Shop
PRS
Ruokangas
Tyler
Tom Anderson
Suhr
Ibanez Prestige
Sadowsky

så kan jag inte uttala mig. Har inte spelat på en customshop.

Har en Gibson J-45, den vill alla köpa av mig hela tiden så jag antar att den är bra, bättre än min billiga 3000-kronors gitarr i stugan, men kanske inte 17000 kronor bättre.
Min 3000 kr akustiska gitarr var dock bättre än de flesta jag prövade i affären i ett prisspann på 1500-9000. lyckoträff kanske, eller helt enkelt jävligt prisvärd där de tänkt till lite och lyckats få till en bra gitarr som ändå var billig att tillverka. fokuserat på rätt grejer.
Jämfört med J-45:an (de är inte helt olika, mahognykropp/hals + solid grantopp) känns den dock ömtåligare, smalare hals (som är en smaksak) men påverkar ju tonen det med. Tunnare i tonen överlag, men bra resonans för övrigt, levande.
kvalitetskillnaden märks här i att J-45:an har solid mahogny i kroppen, hals i ett stycke, bättre stämskruvar och nitro-lack

En dyrare gitarr har generellt ett dyrare val av komponenter och ofta är arbetsinsatsen större vilket driver kostnaden mer än materialet för produkten.

så summasumarum. Generellt borde en dyrare gitarr vara bättre än de billigare av samma märke.
jag säger samma märke, eftersom prissättning beror på mer än löner och material och skiljer mellan olika märken och deras prisstrategier..och även vart de valt att lägga produktionen.


11 May 2021, 12:46
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4129
Location:
Post Re: Gitarrmärken och Snobberi
Det bästa köpet av gitarr man kan göra är det köp som gör att man spelar mera och surfar mindre, punkt, exakt, precis :mrgreen:


11 May 2021, 12:46
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 05 Apr 2011, 15:42
Posts: 530
Location:
Post Re: Gitarrmärken och Snobberi
Mike Leaf wrote:
Walain wrote:
Vissa av de japanska var bättre än vissa av de amerikanska, iaf sett till priset jag gav för dom,

Den här formuleringen har jag svårt för, visst pris och 'prisvärdhet' är ju en faktor att ta med i köpbeslut,
men inte blir gitarrerna 'bättre' som gitarrer för att dom är billigare? Möjligen 'bättre köp'

Ska man diskutera kvalitet på något i förhållande till priset så blir det betydligt mer invecklat än det redan är :?
Speciellt om man ska ta hänsyn till andrahandsvärde, och ska man räkna det i procent eller kronor 8)

haha det ska inte vara lätt :D


11 May 2021, 12:48
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2561
Post Re: Gitarrmärken och Snobberi
rifle wrote:
Det bästa köpet av gitarr man kan göra är det köp som gör att man spelar mera och surfar mindre, punkt, exakt, precis :mrgreen:


Väldigt sant. Jag väntar på inspiration (inte spelat på över 1 år) :(


11 May 2021, 13:09
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4129
Location:
Post Re: Gitarrmärken och Snobberi
bummer wrote:

Väldigt sant. Jag väntar på inspiration (inte spelat på över 1 år) :(



Du verkar åtminstone hunnit varva youtube och alla recensioner där :D


11 May 2021, 13:11
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 11 Feb 2010, 21:12
Posts: 3109
Location: Stockholm
Post Re: Gitarrmärken och Snobberi
Mike Leaf wrote:
Walain wrote:
Vissa av de japanska var bättre än vissa av de amerikanska, iaf sett till priset jag gav för dom,

Den här formuleringen har jag svårt för, visst pris och 'prisvärdhet' är ju en faktor att ta med i köpbeslut,
men inte blir gitarrerna 'bättre' som gitarrer för att dom är billigare? Möjligen 'bättre köp'

Ska man diskutera kvalitet på något i förhållande till priset så blir det betydligt mer invecklat än det redan är :?
Speciellt om man ska ta hänsyn till andrahandsvärde, och ska man räkna det i procent eller kronor 8)



Visst, jag fattar att man kan se saken så, men exakt hur ska man tänka då? Är en gitarr tillräckligt bra om den låter på något sätt (ton är ju subjektivt) och går att stämma/spela på? Att helt ta bort priset ur ekvationen är ju helt meningslöst, tror extremt få gitarrister skulle välja Burny eller Greco före Gibson Custom Shop i så fall.

_________________
Rock and/or Roll:
http://open.spotify.com/artist/6G9vhEoxtetSTrcvLee14u
http://www.facebook.com/pages/Iron-Lamb/201720046525687
http://ironlamb.bandcamp.com/
https://www.youtube.com/channel/UC7vgsQ ... tIhcqXo9EQ


11 May 2021, 13:24
Profile WWW

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2561
Post Re: Gitarrmärken och Snobberi
rifle wrote:
bummer wrote:

Väldigt sant. Jag väntar på inspiration (inte spelat på över 1 år) :(



Du verkar åtminstone hunnit varva youtube och alla recensioner där :D


Jag kan Skitmycket om Gibson och Les Paul, i teorin :mrgreen:
Borde sluta kolla gitarrdemos, jag vet exakt hur alla gitarrer låter innan jag börjat kolla.


11 May 2021, 13:32
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14774
Location:
Post Re: Gitarrmärken och Snobberi
bummer wrote:

Jag kan Skitmycket om Gibson och Les Paul, i teorin :mrgreen:
.


Då vet du också att bland CS Gibson Les Paul modeller så har i princip ALLA (utom R0) den brottarfeta halsen dom
av nån anledning kallar 50's, och gillar man inte dessa så är det redan där ett 'fett' hinder.

Sålde min R9 av den enda anledningen, visst kan man ta ner profilen på den och lacka men var typ 16 veckor leveranstid + svindyrt
hos en professionell gitarrbyggare, samt att andrahandsvärdet dyker, så jag spolade den idén.

_________________



11 May 2021, 13:47
Profile ICQ WWW

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2561
Post Re: Gitarrmärken och Snobberi
Mike Leaf wrote:
bummer wrote:

Jag kan Skitmycket om Gibson och Les Paul, i teorin :mrgreen:
.


Då vet du också att bland CS Gibson Les Paul modeller så har i princip ALLA (utom R0) den brottarfeta halsen dom
av nån anledning kallar 50's, och gillar man inte dessa så är det redan där ett 'fett' hinder.

Sålde min R9 av den enda anledningen, visst kan man ta ner profilen på den och lacka men var typ 16 veckor leveranstid + svindyrt
hos en professionell gitarrbyggare, samt att andrahandsvärdet dyker, så jag spolade den idén.


Jag vet att 58 är riktigt fet, 59 inte lika fet, 60 tunnare. Men för ett tag sen såg jag ett par videos, att 1960 Les Paul fanns i 3 olika versioner. V1 (samma specs som 59), sen blev halsarna tunnare på V2 och V3. Hade aldrig hört det förut.
Min Vintage V100 har tunn hals och jag gillar den mer än den fläskiga halsen på Kasugan, som jag började spela på.


Last edited by bummer on 11 May 2021, 18:06, edited 3 times in total.



11 May 2021, 14:06
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14774
Location:
Post Re: Gitarrmärken och Snobberi
Bummer använd denna modell för att utvärdera din favoritgitarr

Tyvärr behöver man ju nästan prova för att kunna utvärdera vissa kategorier

1 Ergonomi
Halsprofil, vikt, kroppsform, stränghöjd, balans etc
2 Spelbarhet
Bandstavar, stämskruvar,stall, svaj, intonering etc
3 Hantverk
Vassa bandkanter? filning avöversadel, lackfinish, frässkägg? etc
4 Ljud
Akustisk ton, sustain, Ton (voicing?) , Mikrofoner, Elektronik, Eq mellan Pu etc
5 Utseende
Flammig top, guld eller krom, färgkombination etc
6 Prisvärdhet
Högt/lågt pris i förhållande till förväntning
7 Personlighet
Limited edition, custombygge, ovanlig modell etc

_________________



11 May 2021, 14:46
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 05 Apr 2011, 15:42
Posts: 530
Location:
Post Re: Gitarrmärken och Snobberi
För mycket Gibson snack..
Har fått habegär på en Gibson Les Paul 60's Standard Unburst. :shock:
Får se om någon kring Malmö har dem inne.


14 May 2021, 01:47
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 13 Aug 2004, 10:46
Posts: 2000
Location: Göteborg
Post Re: Gitarrmärken och Snobberi
Youtube-gitarristen Paul Stafford Cook sa i någon video att det bästa man kan göra är att köpa en snygg gitarr. Att man bara genom att titta på den blir inspirerad av att plocka upp den och spela. Att den sen kanske inte låter rätt eller känns bra att spela på kan man för det mesta fixa. Håller nog med honom till viss stor del faktiskt.


14 May 2021, 15:30
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2561
Post Re: Gitarrmärken och Snobberi
glassfinger wrote:
Hur mycket få man egentligen betala för en bra gitarr innan man blir blåst eftersom alltid finns en japansk kopia, eller HPD, som faktiskt är bättre på riktigt?

Det är frågan.


Jag TROR (inte bestämt mig än) att drömgitarren är en svart Les Paul Custom. En ny kostar runt 45 000:-
Jag måste inte ha Gibson, kollar även på FGN och Tokai. Byggda i Japan. Dom ligger på ca 15 000:-
Undrar hur mycket bättre en Gibson är, som kostar 30 000:- mer. Kanske att jag mest betalar för loggan?


02 Sep 2021, 16:13
Profile
User avatar

Joined: 05 Apr 2011, 15:42
Posts: 530
Location:
Post Re: Gitarrmärken och Snobberi
toandfro wrote:
Youtube-gitarristen Paul Stafford Cook sa i någon video att det bästa man kan göra är att köpa en snygg gitarr. Att man bara genom att titta på den blir inspirerad av att plocka upp den och spela. Att den sen kanske inte låter rätt eller känns bra att spela på kan man för det mesta fixa. Håller nog med honom till viss stor del faktiskt.

Håller med


02 Sep 2021, 16:36
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 05 Apr 2011, 15:42
Posts: 530
Location:
Post Re: Gitarrmärken och Snobberi
bummer wrote:
glassfinger wrote:
Hur mycket få man egentligen betala för en bra gitarr innan man blir blåst eftersom alltid finns en japansk kopia, eller HPD, som faktiskt är bättre på riktigt?

Det är frågan.


Jag TROR (inte bestämt mig än) att drömgitarren är en svart Les Paul Custom. En ny kostar runt 45 000:-
Jag måste inte ha Gibson, kollar även på FGN och Tokai. Byggda i Japan. Dom ligger på ca 15 000:-
Undrar hur mycket bättre en Gibson är, som kostar 30 000:- mer. Kanske att jag mest betalar för loggan?


Tycker själv att Gibsons customs är onödigt dyra, men de ska ju vara lite snobbiga o ha dyrkänsla så priset blir ju en del av det också.
Jag har varit asnöjd med de japanska custom lp:s trots att de har rosewood istället för ebony, jag gillar dem just därför, jag VILL ha rosewood som greppbräda oavsett färg o bindings på en gitarr.

Den jag har kvar är en vit burny custom helt i maho, kommer aldrig göra mig av med den, varit bästa lp:n hela tiden o låter bara grymt vad den än jämförs med.
Men jag gillar även dom billigare Orville customs, de med klistermärket med serienummer. De har det feta breda diamantinlägget och är de snyggaste customs. elektroniken är sådär o mickarna inge vidare. Ingen fret edge binding o generellt inte lika bra som en greco eller Burny men tillräckligt bra o skitsnygga.
Är alltid sugen på en sån, jävla rockenroll/punk gura. :twisted:

skit i loggan nu. tycker min gibson CS för 30k bara är marginellt bättre än min Burny..o då är det att halsen har nitro istället för plastlack. Jag hade kunnat slipa ner lacken på min Burny o så hade den varit precis lika bra.
Sista grejen som gjorde dem nästan identiska i känsla o ljud var att ge Burnyn ett alu-stoptail.

men älskar såklart min Gibson goldtop, den är grym!!
Image


02 Sep 2021, 16:47
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 05 Apr 2011, 15:42
Posts: 530
Location:
Post Re: Gitarrmärken och Snobberi
orville K-serial ca 89

Image


02 Sep 2021, 17:05
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 19 Sep 2005, 15:53
Posts: 562
Location: Mariestad
Post Re: Gitarrmärken och Snobberi
[/quote] Jag TROR (inte bestämt mig än) att drömgitarren är en svart Les Paul Custom. En ny kostar runt 45 000:-
Jag måste inte ha Gibson, kollar även på FGN och Tokai. Byggda i Japan. Dom ligger på ca 15 000:-
Undrar hur mycket bättre en Gibson är, som kostar 30 000:- mer. Kanske att jag mest betalar för loggan?[/quote]

Nej, du betalar inte mer för loggan. Det är det bruna Lifton caset som kostar 30 lök mer…………….. :shock:

Allvarligt, jag har en svart LP Custom, CS, som kan bli till salu (just nu aktuell i en bytesaffär).
Den kan du få köpa för 30 k. Då tjänar du ju 15 k!
Dessutom med Ritchlitebräda. Inga problem med torrhet eller oljekladd. Kolsvart och underhållsfri. Lifton caset slänger jag med
helt gratis…….. :wink:


02 Sep 2021, 20:30
Profile
User avatar

Joined: 05 Apr 2011, 15:42
Posts: 530
Location:
Post Re: Gitarrmärken och Snobberi
Kom igen Bummer, här är en snygg Orville som du säkert hade blivit lycklig med.
Snyggaste modellen innan de bytte tillverkare med snyggaste diamantinlägget.
Du får en custom, men med rosewood (har aldrig stört mig, och om man är petig kan man olja in den med olje med pigment o få ännu mörkare)
Den är tillverkad med Gibsons överseende så se det som än coolare Epiphone med rätt huvud o allmänt coolare o snyggare.
Mickarna kan man leva med men det är ju lätt o slänga in andra.

har haft flera sånna o de har varit ascoola o sjyssta hela bunten.
Finns nog en anledning till att jag sällan ser dem till salu o de jag hade gick samma dag jag satte ut dem på blocket.
https://www.ebay.com/itm/185005725048?h ... SwfWBhHe-T
men det blir ändå en slant, nästan 10000 inkl frakt o tull o moms.
Du kan alltid försöka pruta lite..
blir lite sugen själv nu, coolt med en svart custom o har alltid gillat dessa.


03 Sep 2021, 16:13
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2561
Post Re: Gitarrmärken och Snobberi
Dave Simpson är inspirerande. Passion går före märkes-snobberiet.
Se så glad han är när han hittade "sin" Goldtop.
https://www.youtube.com/watch?v=Rwd7frmCHwM&t=2681s
Han gillar Squier Bullet Strat också. Gitarren som många dömer ut som sämsta skiten.
https://www.youtube.com/watch?v=TdV_9ZojhNs&t=1824s
Den jag behöll är enda stratan jag har nu, för den är så skön att spela på. Visste att den var bra. Jack Pearson och Mike Rutherford är två proffs som använt Bullet live.


Last edited by bummer on 07 Oct 2022, 10:34, edited 1 time in total.



06 Oct 2022, 13:09
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2561
Post Re: Gitarrmärken och Snobberi
lampic wrote:
Kom igen Bummer, här är en snygg Orville som du säkert hade blivit lycklig med.
Snyggaste modellen innan de bytte tillverkare med snyggaste diamantinlägget.
Du får en custom, men med rosewood (har aldrig stört mig, och om man är petig kan man olja in den med olje med pigment o få ännu mörkare)
Den är tillverkad med Gibsons överseende så se det som än coolare Epiphone med rätt huvud o allmänt coolare o snyggare.
Mickarna kan man leva med men det är ju lätt o slänga in andra.

har haft flera sånna o de har varit ascoola o sjyssta hela bunten.
Finns nog en anledning till att jag sällan ser dem till salu o de jag hade gick samma dag jag satte ut dem på blocket.
https://www.ebay.com/itm/185005725048?h ... SwfWBhHe-T
men det blir ändå en slant, nästan 10000 inkl frakt o tull o moms.
Du kan alltid försöka pruta lite..
blir lite sugen själv nu, coolt med en svart custom o har alltid gillat dessa.


Tänkte köpa den här, men nån fjant hann före :wink:
https://www.youtube.com/watch?v=ZuFIox6muOI


06 Oct 2022, 15:06
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 141 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 70 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.