View unanswered posts | View active topics It is currently 06 May 2026, 04:32

Reply to topic  [ 41 posts ]  Go to page 1, 2  Next
SG 
Author Message

Post SG
En SG borde jag ha, den fyller ju 60 i år. Jag har bara haft två. Epiphone SG Special, som är sämsta jag haft. Och en Vintage VS6, som var bra.
Men är det Gibson som gäller?
Guitarnet tycker att FGN är av högre kvalitet än Gibson.
https://www.guitarnet.se/sv-SE/gitarrer ... r-40718771

Måste man ändå ha Gibson, så är det väl som vanligt: Custom Shop som gäller för att få bra grejer.

Edwards?
Tokai?

18 May 2021, 13:10
Profile

Post Re: SG
Till det priset på gitarren du länkar till, plus frakt, kan du
få köpa min Gibson SG 61 reissue för.

Helt original förutom att nöten är bytt till ben.

/Tomas

18 May 2021, 13:42
Profile

Guitarnet?
Det är väl dom där i Småland
Som inte ens har ett bolag?
Importerar Harley Benton och säljer till
dubbla priset som Green guitars?

Är väl inget fel med det.
Känner inte dom
Men knappast
någon auktoritet att förlita sig på.
Inte för mig i alla fall...

18 May 2021, 13:57
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:
Guitarnet?
Det är väl dom där i Småland
Som inte ens har ett bolag?
Importerar Harley Benton och säljer till
dubbla priset som Green guitars?

Är väl inget fel med det.
Känner inte dom
Men knappast
någon auktoritet att förlita sig på.
Inte för mig i alla fall...

Dom verkar seriösa, jag köpte en FGN Iliad (Tele) och fick med ett axelband i läder som present :mrgreen:
Han jag pratade med var trevlig, och det var snabb leverans.

18 May 2021, 15:19
Profile

Korvabengt wrote:
Till det priset på gitarren du länkar till, plus frakt, kan du
få köpa min Gibson SG 61 reissue för.

Helt original förutom att nöten är bytt till ben.

/Tomas

Oj... *funderar* :lol:

18 May 2021, 15:19
Profile

Man kan absolut köpa en SG av fabrikat Gibson billigare än hypade japan märken! Jag köpte själv en SG 70-tribute, lätt begagnad för fyra tusen, i en fysisk musikaffär!
Som jag upplever det så är den inte alls av sämre kvalitet än dom dyrare modellerna, troligen Custom Shop undantaget då! Dock så skiljer den sig ju lite från dom vanliga SG modellerna, hals i lönn, greppbräda i svartfärgad lönn, mini humbuckers, så den låter kanske inte exakt som en vintage, låter faktiskt lite åt tele hållet!
Det som jag fastnade för var i första hand halsen och greppbrädan, som är rätt bred på denna modell. Att sen mickarna inte är dom mest karaktärsfulla gör inte mig något då det ju är en bagis att byta! Till exempel så är ju P-90 direkt passande i hålen!

https://www.youtube.com/watch?v=IQq-qLO4Jyk

18 May 2021, 18:46
Profile

En fråga till Bummer:
Har du svårt att ta dig till någon större stad och prova gitarrer i verkligheten?

18 May 2021, 20:04
Profile

Urban wrote:
En fråga till Bummer:
Har du svårt att ta dig till någon större stad och prova gitarrer i verkligheten?

Närmaste är Karlstad, och de har bara en musikaffär (tror jag) som startade upp rätt nyligen.
Förmodligen inte bästa sortimentet.
Gibson 61 kostar 19000:- och såna pengar tänker jag inte lägga på en SG.

Korvabengt säljer ju en, men jag törs inte köpa Gibson utan att testat först. :lol:

18 May 2021, 20:44
Profile

Börjar bli lite tradigt detta med trådar om Gibson som egentligen handlar om japanska kopior. Är 19000:- dyrt för en ny gitarr? Köp begagnat.

18 May 2021, 21:50
Profile

Nära Karlstad, missade du STD SG:n i Kristinehamn på Blocket?
Ligger nu en faded till salu i Kristinehamn.

Åk till musikhuset och testa lite nu, har själv inte varit in där mycket sedan nystarten men det är säkert en bra butik.

19 May 2021, 07:45
Profile ICQ WWW

Hade en Gibson SG special med humbucker som var gjord ca -98 och den hade fet hals och var riktigt jävla grym och den hade 490 mickar.
Det var en av de billiga modellerna innan faded varienterna dök upp.

19 May 2021, 08:03
Profile ICQ WWW

rifle wrote:
Hade en Gibson SG special med humbucker som var gjord ca -98 och den hade fet hals och var riktigt jävla grym och den hade 490 mickar.
Det var en av de billiga modellerna innan faded varienterna dök upp.

Japp, också haft.
Dessutom hade dom Ebenholtz-bräda, I alla fall min.

Kostade 5-6000 tusen begagnad 8)

19 May 2021, 08:23
Profile ICQ WWW

En vanlig SG Standard brukar gå för 6-8k i bra beggat skick, det är oftast alldeles utmärkta gitarrer (om man gillar SG, jag gör det inte).

Får dock lite troll-varning över Bummers alla olika trådar om Gibson och kopior osv, så känns lite som att det spelar ingen roll vad man skriver.

http://ironlamb.bandcamp.com/
https://www.youtube.com/channel/UC7vgsQ ... tIhcqXo9EQ

19 May 2021, 08:30
Profile WWW

Walain wrote:
En vanlig SG Standard brukar gå för 6-8k i bra beggat skick, det är oftast alldeles utmärkta gitarrer (om man gillar SG, jag gör det inte).

Får dock lite troll-varning över Bummers alla olika trådar om Gibson och kopior osv, så känns lite som att det spelar ingen roll vad man skriver.

Kanske är delägare i företaget som importerar och säljer de :mrgreen:

19 May 2021, 08:31
Profile ICQ WWW

bummer wrote:
En SG borde jag ha, den fyller ju 60 i år.

Ja.

bummer wrote:
Guitarnet tycker att FGN är av högre kvalitet än Gibson.

Guitarnet säljer FGN och det vanliga regelrätta klankadet på Gibson blir rätt tröttsamt. 11 papp för en andraklassens nyproduktion från Japan är rätt styvt.

bummer wrote:
Måste man ändå ha Gibson, så är det väl som vanligt: Custom Shop som gäller för att få bra grejer.

Nej. Det finns alldeles utmärkta SG:s ur Gibsons standard sortiment. Gitarrer är dock individer.

bummer wrote:
Edwards?
Tokai?

Edwards gör/gjorde helt fantastiska kopior men de är till hälften tillverkade i Kina och det är skillnad mellan de billigaste och de dyraste modellerna. Utöver nytt så brukar det ofta snurra en hel del japanska på begagnatmarknaden (Tokai, Burny, Orville, Grecoo.s.v.) som bergis är kanongitarrer.

En personlig reflektion är att det kan vara bra koll vilken halsprofil man gillar. Gitarrer med den fetare halsen tenderar, förutom spelkänslan, ha en fetare ton medan de tunnare (61´) är lite näsigare.

Jag har aldrig haft en dålig Gibson SG - men modellerna med bajslogga och robotstämmare skulle jag undvika.

19 May 2021, 09:56
Profile

Jag tycker att begagnade Gibson SG är tillräckligt billiga (från ca 7k) för att man ska våga köpa och testa hemma i lugn och ro. Själv vet jag aldrig om jag gillar en gitarr förrän jag har ägt den ett antal månader. Kanske år. Repat med den och kanske giggat med den. Kommer man fram till att man inte gillar den är det bara att sälja vidare.

Tänk på att vissa årgångar (2012?) har greppbräda av något annat än RW (bakad lönn?). Men om man till och med överväger andra märken än Gibson kanske man inte bryr sig om sånt.

19 May 2021, 10:45
Profile

Problemet för mig med modernare Standards har varit att halsvinkeln är för brant, det blir helt knas på en SG.
Mer knas än en LP.

61 Reissue är en mycket trevlig modell ur standarsortimentet, när den fanns.
Tjocka halsar gillar jag inte alls, samt att på en SG kan de bli framtunga och det är inte så kul.

19 May 2021, 12:46
Profile ICQ WWW

Walain wrote:

Jag medger att det blivit lite väl mycket trådar från mig.
Jag är mest nyfiken, då jag läst mycket om Gibson och deras brist på kvalitetskontroll, och att många rekommenderar t ex FGN och Tokai, då de är jämnare i kvaliteten.
Jag har själv en FGN Tele, som är helt felfri. Aldrig köpt en ny gitarr tidigare, som känts så välbyggd.
Och på alla forum jag har läst så säger folk samma.

Om det nu är så att japanerna är säkrare köp, så känns det dumt att betala mer, bara för att det ska vara Gibson.

Men det kanske är samma med SG, som med Les Paul. Det är nåt speciellt med Gibson.
Jag varken hör, eller ser skillnad, på t ex Tokai och Gibson, när jag ser videos på Youtube.
Det är nog mer känslan när man väl håller gitarren i sina egna händer, som man märker av det.

21 May 2021, 09:07
Profile

glassfinger wrote:
Guitarnet säljer FGN och det vanliga regelrätta klankadet på Gibson blir rätt tröttsamt. 11 papp för en andraklassens nyproduktion från Japan är rätt styvt.

Om gitarren håller högre kvalitet än Gibson så tycker jag att 11 000:- är ett bra pris.

Andraklassens nyproduktion? Fujigen har byggt åt både Fender och Gibson. Fender Japan, Orville. De byggde väl Epiphone Elitist. Ibanez Prestige.

21 May 2021, 09:20
Profile

bummer wrote:

Om gitarren håller högre kvalitet än Gibson så tycker jag att 11 000:- är ett bra pris.

Andraklassens nyproduktion? Fujigen har byggt åt både Fender och Gibson. Fender Japan, Orville. De byggde väl Epiphone Elitist. Ibanez Prestige.

Jaha nu hettar det till :mrgreen:

21 May 2021, 09:28
Profile ICQ WWW

På tal om att häckla märken om att de är gjorda av änglahänder och gosskörer i bakgrunden under tillverkningen så är väl FGN inte ett dugg bättre :shock: :D :mrgreen:

Urklippt från deras hemsida:

FGN:s Virtuoso Series är FGN:s gömda skatt - gitarrerna är inte tillgängliga på vanligt vis och ordinära priser. Här handlar det om världens mest lyxiösa gitarrer av yppersta kvalité. Gitarrerna byggs för hand av FGN:s skickligaste yrkesmän - en elit som inte finns att finna på många platser i världen. Gitarrerna byggs av sällsynt, utvalt och handplockat trä. Viruoso Series innehåller "Japanese Special Art Guitars" med special inlägg och lack med Gold Leaf Lacquer. Här möts den perfekta balansen mellan kulturen i öst och väst.

Du kan välja modeller som finns på den här sidan eller så sätter du samman en egen specifikation. Vi lämnar en offert som du sedan kan ta ställning till. Beroende på modell eller specifikation hamnar priset från 30 000 kr och uppåt .
Fujigen tillverkar bara en Virtoso per månad. Ett köp kommer att innebära att du ingår i en liten exlusive krets av gitarrister som äger en av världens mest lyxiösa gitarrer - FGN Virtuoso gitarr. Ofta är det lång leveranstid så du måste ha tålamod.

21 May 2021, 10:19
Profile ICQ WWW

rifle wrote:
På tal om att häckla märken om att de är gjorda av änglahänder och gosskörer i bakgrunden under tillverkningen så är väl FGN inte ett dugg bättre :shock: :D :mrgreen:

Urklippt från deras hemsida:

FGN:s Virtuoso Series är FGN:s gömda skatt - gitarrerna är inte tillgängliga på vanligt vis och ordinära priser. Här handlar det om världens mest lyxiösa gitarrer av yppersta kvalité. Gitarrerna byggs för hand av FGN:s skickligaste yrkesmän - en elit som inte finns att finna på många platser i världen. Gitarrerna byggs av sällsynt, utvalt och handplockat trä. Viruoso Series innehåller "Japanese Special Art Guitars" med special inlägg och lack med Gold Leaf Lacquer. Här möts den perfekta balansen mellan kulturen i öst och väst.

Du kan välja modeller som finns på den här sidan eller så sätter du samman en egen specifikation. Vi lämnar en offert som du sedan kan ta ställning till. Beroende på modell eller specifikation hamnar priset från 30 000 kr och uppåt .
Fujigen tillverkar bara en Virtoso per månad. Ett köp kommer att innebära att du ingår i en liten exlusive krets av gitarrister som äger en av världens mest lyxiösa gitarrer - FGN Virtuoso gitarr. Ofta är det lång leveranstid så du måste ha tålamod.

Jag citerade också det här i en annan tråd.
Sett lite videos på Youtube, och det verkar vara bra grejer.
Jeff Kollman spelar på en sån här.
https://www.youtube.com/watch?v=vLVkz2vsbj4

Men Gibson är i särklass. Dom bygger sina gitarrer av trä från Noas ark.
Man blir uppfylld av den Helige Ande när man spelar Gibson. Eller Horn-Pär, beror på vem du frågar.
Halleluja.

Last edited by bummer on 21 May 2021, 10:31, edited 1 time in total.

21 May 2021, 10:23
Profile

rifle wrote:

Jaha nu hettar det till :mrgreen:

Ja, nu jävlar :lol:

21 May 2021, 10:24
Profile

Du måste ju testa själv. Det enda som spelar någon roll är vad du själv tycker. Du läser på ett forum att det är FGN som gäller. Sen går du till ett annat forum och frågar om det är Gibson man ska ha. Köp den gitarr du gillar själv.

21 May 2021, 10:41
Profile

bummer wrote:
Men Gibson är i särklass. Dom bygger sina gitarrer av trä från Noas ark.
Man blir uppfylld av den Helige Ande när man spelar Gibson. Eller Horn-Pär, beror på vem du frågar.
Halleluja.

Ja då kan ingen av mina gitarrer vara en Gibson då :cry: måste vara falskloggade,

21 May 2021, 10:43
Profile ICQ WWW

southbeck wrote:
Du måste ju testa själv. Det enda som spelar någon roll är vad du själv tycker. Du läser på ett forum att det är FGN som gäller. Sen går du till ett annat forum och frågar om det är Gibson man ska ha. Köp den gitarr du gillar själv.

Jo, jag vet. Har bara känt på en Gibson, en Flying V. Jag tyckte inte att det kändes nåt speciellt, trots att den var made in USA.
Man kan såklart hitta helt suveräna Gibson, men då bör man kunna testa dom själv.
Att köpa Gibson online skulle jag inte våga. Då sitter man där sen, och allt negativt man läst om Gibson är det bara att checka av.
Visst, Custom Shop finns. Men det är mycket pengar. Lite för mycket för mig.

Vore kul bara om nån har erfarenhet av att de haft Gibson SG, jämfört med nån av japanerna.
Var Gibson värd dom extra slantarna, eller var japanen lika bra, bättre?

21 May 2021, 10:51
Profile

bummer wrote:
Vore kul bara om nån har erfarenhet av att de haft Gibson SG, jämfört med nån av japanerna.
Var Gibson värd dom extra slantarna, eller var japanen lika bra, bättre?
Jag vill nog påstå att det är inte ett dugg relevant för dig vad andra tycker är "bra" eller "bättre". Du har ju inte någon annans händer, någon annans öron, någon annans ögon eller någon annans "känsla".

Köp och prova vad du har råd med. Hur fel kan det bli? Det värsta som kan hända är att du säljer och köper något annat. Och skit i vad folk skriver på forum. De andra har inte dina händer, dina öron eller dina ögon. Så de där som skriver på forum har inte en susning om vilken gitarr som passar bäst för dig.

21 May 2021, 11:25
Profile

bummer wrote:
glassfinger wrote:

Utav de FGN jag provat så ligger de snäppet under de övriga japaner jag nämnde och bara för att de har och kan bygga kanoninstrument på Fujigen så har de inte petat in högsta växeln på tillverkningen av FGN.

Angående att "den håller högre kvalitet än Gibson" - om du tror på det så är det väl bara att köpa den men - om du aldrig ägd en Gibson förut - hur skall du bedöma om den är bättre eller sämre?

21 May 2021, 13:09
Profile

bummer wrote:

Om jag kollar på den så rent teoretiskt är det detta jag stör mig på lite 8)

- Det är inte en Gibson
- Färgen och ådring ser 'fel' ut om det ska förställa Cherry
- Plastlack
- Blandat Chrome och nickel
- Inget case
- Priset är typ 2-3 tusen för högt (Det är väl smålänningarnas marginal)

21 May 2021, 13:32
Profile ICQ WWW

glassfinger wrote:

Utav de FGN jag provat så ligger de snäppet under de övriga japaner jag nämnde och bara för att de har och kan bygga kanoninstrument på Fujigen så har de inte petat in högsta växeln på tillverkningen av FGN.

Angående att "den håller högre kvalitet än Gibson" - om du tror på det så är det väl bara att köpa den men - om du aldrig ägd en Gibson förut - hur skall du bedöma om den är bättre eller sämre?

Minns du vad det var för FGN du testade? Min Iliad (Tele) är från Standard-serien. För ett tag sen kom de ut med en budget-serie, Boundary. Sen så har dom Expert, som ska vara mer för proffs. Och värsting-serien, Virtuoso.

Ja, det är verkligen en djungel med alla japaner. Verkar inte som nåt av de mer kända märkena är bättre än de andra. "Alla" trodde att Tokai var bäst, men de är nog ganska likvärdiga. Några tycker att man får mest för pengarna med Burny.
Fujigen har byggt både Orville och Greco.

Du har en poäng. Jag skulle inte ha en aning om en Gibson vore bättre eller sämre. Om FGN skulle vara lika felfri i bygget som min Iliad, så skulle jag nog tro på att FGN är bättre :mrgreen:

21 May 2021, 13:38
Profile
Reply to topic   [ 41 posts ]  Go to page 1, 2  Next