View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 15:47



Reply to topic  [ 120 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4  Next
Ingen skillnad digitalt/rör 
Author Message

Joined: 11 Jan 2008, 21:42
Posts: 2306
Location: stockholm
Post Ingen skillnad digitalt/rör
Senaste på digitala fronten efter Kemper, Fractal osv är Neural Quad Cortex. Här gör Andertons ett blindtest och jämför genom slutsteg/låda och genom studiomonitorer. Och ja, vad ska man säga. Det är så extremt liten skillnad på digital och rör nu. Som Pete avslutar klippet med så är det bara en fråga om tycke och smak vad man föredrar. Ljudmässigt går det inte att höra någon skillnad. Tycker det är imponerande och så pass bra som det låter börjar rör verkligen kännas som en förlegad teknik.

https://www.youtube.com/watch?v=c2ua28FQhFY


02 Jun 2021, 10:25
Profile
User avatar

Joined: 28 Sep 2004, 13:36
Posts: 1786
Location: Uppsala
Post Re: Ingen skillnad digitalt/rör
Kan ju förstås bli så att rör till slut bara används för att användaren tycker det "känns rätt" (rent mentalt eller principiellt) och inte för att det låter annorlunda. Då är frågan om rör i framtiden kommer försvinna helt som populär teknik bland elgitarrister, i takt med att ynglingarna spelar gitarr på youtube, genom datorn o.s.v. Eller så är rörteknik är så starkt förknippat med elgitarrer (i alla fall inom rock, blues, jazz) att det kommer leva kvar lika länge som elgitarren själv (eller rock-/jazz-/blues-elgitarren).


02 Jun 2021, 11:45
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Ingen skillnad digitalt/rör
LieMfB wrote:
Kan ju förstås bli så att rör till slut bara används för att användaren tycker det "känns rätt" (rent mentalt eller principiellt) och inte för att det låter annorlunda. Då är frågan om rör i framtiden kommer försvinna helt som populär teknik bland elgitarrister, i takt med att ynglingarna spelar gitarr på youtube, genom datorn o.s.v. Eller så är rörteknik är så starkt förknippat med elgitarrer (i alla fall inom rock, blues, jazz) att det kommer leva kvar lika länge som elgitarren själv (eller rock-/jazz-/blues-elgitarren).


Rören kommer garanterat förbjudas inom EU precis som glödlampor.

I exemplet har dom ju fortfarande en riktig högtalarlåda så bara delvis digitalt?
Eller tänker jag fel...
Fortfarande släpa på en 4x12 till gigget, men lämna toppen hemma och köra förstärkning digitalt?

Undrar hur det låtit ut ur ett PA istället om dom kört den digitala mojängen utan högtalare.

_________________



02 Jun 2021, 11:50
Profile ICQ WWW

Joined: 11 Jan 2008, 21:42
Posts: 2306
Location: stockholm
Post Re: Ingen skillnad digitalt/rör
Mm jo precis, dom gör två tester. Det första är genom gitarrlåda som vanlig gitarrförstärkare men sen på slutet är det line genom studiomonitorer. Dom hör inte skillnaden på någon av dem.


02 Jun 2021, 12:00
Profile

Joined: 31 Jul 2012, 14:27
Posts: 310
Post Re: Ingen skillnad digitalt/rör
Jag har inte testat deras hårdvara men deras plugins (som finns som trial versioner för den som vill testa) låter verkligen bra, mycket bättre än några andra digatala alternativ, de har verkligen tagit ett stort steg för digitala förstärkare. Måste erkänna att jag föredrar dem framför att köra in min röris via loadbox in i datorn...

Rörisar har väl länge varit på väg bort och det lär väl bara accelerera, så måningom blir de kvar mest som kuriosa, som veteranbilar. Yngre har ju inte samma nostaliska skäl att hålla fast vid rör som äldre så jag har svårt att tänka mig att de kommer orka strula med dem.


02 Jun 2021, 12:11
Profile

Joined: 19 Dec 2008, 23:22
Posts: 1888
Location: Göteborg
Post Re: Ingen skillnad digitalt/rör
Let the flame war begin.

Det samma kan väl sägas om det mesta. Mickar pedaler strängtjocklek. Riktiga stråk/blåsinstrument vs virtuella. I slutändan märker ingen någon skillnad, utom möjligtvis den som spelar. Har det någon betydelse? För mig har det absolut det, jag är en sån som tycker att djupet finns i detaljer, sammanhang och historia. Ytan är bara en liten del av det som gör musik spännande. Såna som jag kommer alltid att finnas, även om vi aldrig kommer vara i majoritet, och därför kommer det alltid finnas d3 som fortsätter spela rör.

Vad gäller Andertons så ger jag inte ett skit för deras fåniga blindtest där de står och flabbar som idioter. Trams, även om även en blind höna såklart kan hitta korn ibland


02 Jun 2021, 12:26
Profile WWW

Joined: 11 Jan 2008, 21:42
Posts: 2306
Location: stockholm
Post Re: Ingen skillnad digitalt/rör
Robert wrote:
Let the flame war begin.

Det samma kan väl sägas om det mesta. Mickar pedaler strängtjocklek. Riktiga stråk/blåsinstrument vs virtuella. I slutändan märker ingen någon skillnad, utom möjligtvis den som spelar. Har det någon betydelse? För mig har det absolut det, jag är en sån som tycker att djupet finns i detaljer, sammanhang och historia. Ytan är bara en liten del av det som gör musik spännande. Såna som jag kommer alltid att finnas, även om vi aldrig kommer vara i majoritet, och därför kommer det alltid finnas d3 som fortsätter spela rör.

Vad gäller Andertons så ger jag inte ett skit för deras fåniga blindtest där de står och flabbar som idioter. Trams, även om även en blind höna såklart kan hitta korn ibland


Jo, alla väljer precis det dom vill. Är själva tekniken som är intressant för min del. Tycker det är först nu det verkligen är där ljudmässigt.

Vad tycker du är fånigt med testet?


02 Jun 2021, 12:29
Profile

Joined: 03 May 2014, 14:48
Posts: 696
Post Re: Ingen skillnad digitalt/rör
Debatten påminner om den om hårdvarusyntar vs mjukvarusyntar. Många trodde att tiden var helt ute för hårdvarusyntarna. Men det har visat sig vara fel. Precis som med rörhäckar, de kommer inte att försvinna men givetvis färre som kommer använda dem i framtiden. I vissa tider färre och sen återkommer trend att använda rörhäckar. Det är bara att det finns mer alternativ idag vilket enbart är positivt. De enda som är förlorarna och som knappt eller kommer finnas kvar snart är små övningsstärkare. Jag menar när man kan få ett bra mycket bättre ljud genom ljudkortet och gitarrplugg så är inte de små övningsstärkarna så lockande med sina kassa ljud. Med få undantag som kan köras med usb och in i datorn.


02 Jun 2021, 12:35
Profile

Joined: 11 Jan 2008, 21:42
Posts: 2306
Location: stockholm
Post Re: Ingen skillnad digitalt/rör
Vad som händer med rörstärkare kan ju bara tiden visa. Kommer definitivt alltid finnas användare, det tror jag iallafall. Det som är intressant är hur tekniken går framåt med det digitala och hur bra/lika det numera låter.


02 Jun 2021, 12:47
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Ingen skillnad digitalt/rör
För mig måste det komma nåt som är lika enkelt som en rörstärkare med en volymratt.
Jag vill inte hålla på och bläddra i menyer och ändra en massa skit bara för att jag kan.
Spelar hellre på nåt som låter skit från början än nåt som låter skit som man måste skruva på och som man istället skruvar bort sig på så det ändå låter skit :mrgreen:


02 Jun 2021, 12:54
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Ingen skillnad digitalt/rör
rifle wrote:
För mig måste det komma nåt som är lika enkelt som en rörstärkare med en volymratt.
Jag vill inte hålla på och bläddra i menyer och ändra en massa skit bara för att jag kan.
Spelar hellre på nåt som låter skit från början än nåt som låter skit som man måste skruva på och som man istället skruvar bort sig på så det ändå låter skit :mrgreen:

Håller med, får ju bli nån digital Marshall (lät inte bra ..) i så fall med 4 lägen, Plexi, Alu, JCM800, JCM900 och sen Volym + 3-stegs Eq
Hellre 1 bra ljud än 1 million olika som alla är halvbra 8)
Sen undrar jag varför dom alltid demar med dom där hissmusik-ackorden och dränkt i Reverb? :?

_________________



02 Jun 2021, 13:16
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Ingen skillnad digitalt/rör
Mike Leaf wrote:
rifle wrote:
För mig måste det komma nåt som är lika enkelt som en rörstärkare med en volymratt.
Jag vill inte hålla på och bläddra i menyer och ändra en massa skit bara för att jag kan.
Spelar hellre på nåt som låter skit från början än nåt som låter skit som man måste skruva på och som man istället skruvar bort sig på så det ändå låter skit :mrgreen:

Håller med, får ju bli nån digital Marshall (lät inte bra ..) i så fall med 4 lägen, Plexi, Alu, JCM800, JCM900 och sen Volym + 3-stegs Eq
Hellre 1 bra ljud än 1 million olika som alla är halvbra 8)
Sen undrar jag varför dom alltid demar med dom där hissmusik-ackorden och dränkt i Reverb? :?


Fender har ju sina nya Tonemaster, en Deluxe Reverb och en Twin Reverb som ser ut och gör lika lite/mycket som originalen förutom ställbar utvolym (som de kallar power scaling)
Min uppfattning om dem kan utelämnas i sammanhanget, men som koncept är det litet intressant.
Kanske är det såna förstärkare som gäller i framtiden för de som vill ha en klassisk förstärkarmodell men med lägre vikt och ljudvolym?

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


02 Jun 2021, 13:56
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Ingen skillnad digitalt/rör
Topparna får inte vara för lätta för då vibrerar de ner från lådan, åtminstone om man spelar bas.


02 Jun 2021, 14:21
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 18 May 2010, 19:48
Posts: 1633
Location: Halmstad
Post Re: Ingen skillnad digitalt/rör
Om jag spelat kommersiellt hade en digital förstärkare kanske varit ett sätt att slippa släpa på grejor. Hade åtminstone provat. Är moduleringsförstärkarna en säljidé? De verkar säljas med avsikten att man ska köpa uppgraderingar och tillägg.

Moderna digitala förstärkare låter nog lika från en förstärkare till nästa av samma modell. En 30 år gammal rörförstärkare låter kanske lika för mig som en annan av samma modell och omodifierad. Men jag är rätt säker på att de som spelar på förstärkarna hör skillnad om de provar den andra.

Digital teknik åldras inte. Nja, kanske inte lika snabbt som flitigt använda rör. Jag ser rätt ofta bluetothhögtalare som annonseras som defekta. Dåliga komponenter? Mina senare erfarenheter av åldrande elektronik är lågenergilampor. Oanvända 10-15 år gamla lågenergilampor verkar ha kort livslängd när de används. De håller kanske ett halvår om de används några timmar varje dag. Det är nog, gissar, elektroniken som fallerar.

Ändå använder jag bara transistorförstärkare. Rörförstärkarna är för högljudda i lägenhet. Och flera ligger i lådor och väntar på min pensionering. Då kanske jag byter komponenter och provar dem. Det finns ett par transistorförstärkare som också behöver underhåll. Jag kan sannolikt inte reparera en modern digital moduleringsförstärkare.


02 Jun 2021, 14:48
Profile

Joined: 11 Jan 2008, 21:42
Posts: 2306
Location: stockholm
Post Re: Ingen skillnad digitalt/rör
arinihsd wrote:

Moderna digitala förstärkare låter nog lika från en förstärkare till nästa av samma modell. En 30 år gammal rörförstärkare låter kanske lika för mig som en annan av samma modell och omodifierad. Men jag är rätt säker på att de som spelar på förstärkarna hör skillnad om de provar den andra.



Quad cortex fångar ju ljudet av en specifik förstärkare. Så har man en vintage stärkare som man inte vill dra med ut på lokala krogen på gig kan man ända få med just det soundet. Alltså samma som Kemper gör. Men i mina öron inte så sjukt lika som den här verkar göra.


02 Jun 2021, 15:07
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Ingen skillnad digitalt/rör
arinihsd wrote:
Om jag spelat kommersiellt hade en digital förstärkare kanske varit ett sätt att slippa släpa på grejor. Hade åtminstone provat. Är moduleringsförstärkarna en säljidé? De verkar säljas med avsikten att man ska köpa uppgraderingar och tillägg.

Hela hemelektronikbranchen drivs av upprepad försäljning, dvs nya 'features' , abonemang etc.
Du ska motiveras att handla/uppgradera hela tiden, finns ingen säljidé som nöjer sig med att du köper en Marshall 1980 och sen aldrig handlar igen fgör att den låter sjukt bra 8)

arinihsd wrote:
Digital teknik åldras inte. Nja, kanske inte lika snabbt som flitigt använda rör.


Här skulle jag vara försiktig att förutspå framtiden, mycket ny digital teknik är rent ut sagt kass vad gäller komponentkvalitet
och hur kretskort mm uthärdar tidens tand.
Det uppmanar liksom till att tillverka billigt, och få konsumenter vill betala för riktig kvalitet.

Det går iofs hand i hand med att elektronik blir omodernt på några år så det hinner knappt gå sönder 8)
Dessutom tvingar man kunder att uppgradera hårdvaran då senaste mjukvara kräver det (tänk Apple)

Finns ett EU-direktiv på gång som ska tvinga tillverkarna att ange förväntad livslängd på produkterna, antingen pga
att de slutar fungera komponentmässigt eller pga att ny mjukvara ej är kompatibel, jag tycker det är bra.

_________________



02 Jun 2021, 15:19
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Ingen skillnad digitalt/rör
rifle wrote:
Topparna får inte vara för lätta för då vibrerar de ner från lådan, åtminstone om man spelar bas.

Ska man konvertera till digitalt vill man vä inte ha en stor baslåda att släpa på ändå?
Måste ju vara direkt ut i PA om det ska vara någon vits med det ur en roddares synvinkel

_________________



02 Jun 2021, 15:21
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Ingen skillnad digitalt/rör
Som vanligt så pratas det bara om att det låter som en rörförstärkare och inte hur responsen vid spel är samt om den tar pedaler på samma sätt som en den kopierar.

Jag är egentligen inte någon rörtaliban men detta är förutsättningen till att jag skulle köpa något sånt här.

1. Den får kosta max hälften så mycket, helst ännu mindre, än vad motsvarande riktig kostar. Varför? Jo för att med en 50 år gammal rörhäck så vet man att den kommer att gå att laga om den går sönder. Men en ny digital plastig pryl med dubbelsidiga kretskort och skit (om ens det)... laga.... ja men tjenare...

2. Min utgångspunkt är från något jag redan har och gillar. Den måste inte se ut som en riktig (fast helst) men den måste vara lika lätt att ställa in ljudet på. Behövs det bruksanvisning och/eller rattande så är det tack men nej tack för mig.

3. Det ska vara samma ljud, respons och påverkan av pedaler som jag är van vid.


02 Jun 2021, 15:42
Profile

Joined: 11 Jan 2008, 21:42
Posts: 2306
Location: stockholm
Post Re: Ingen skillnad digitalt/rör
Vinyljunkie wrote:
Som vanligt så pratas det bara om att det låter som en rörförstärkare och inte hur responsen vid spel är samt om den tar pedaler på samma sätt som en den kopierar.

Jag är egentligen inte någon rörtaliban men detta är förutsättningen till att jag skulle köpa något sånt här.

1. Den får kosta max hälften så mycket, helst ännu mindre, än vad motsvarande riktig kostar. Varför? Jo för att med en 50 år gammal rörhäck så vet man att den kommer att gå att laga om den går sönder. Men en ny digital plastig pryl med dubbelsidiga kretskort och skit (om ens det)... laga.... ja men tjenare...

2. Min utgångspunkt är från något jag redan har och gillar. Den måste inte se ut som en riktig (fast helst) men den måste vara lika lätt att ställa in ljudet på. Behövs det bruksanvisning och/eller rattande så är det tack men nej tack för mig.

3. Det ska vara samma ljud, respons och påverkan av pedaler som jag är van vid.


Fast då har du nog inte sett klippet. Dom pratar mycket om känslan och hur den reagerar på volymkontrollen. Och dom testar även med pedal. Ingen skillnad.


02 Jun 2021, 15:45
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Ingen skillnad digitalt/rör
southbeck wrote:
Vinyljunkie wrote:
Som vanligt så pratas det bara om att det låter som en rörförstärkare och inte hur responsen vid spel är samt om den tar pedaler på samma sätt som en den kopierar.

Jag är egentligen inte någon rörtaliban men detta är förutsättningen till att jag skulle köpa något sånt här.

1. Den får kosta max hälften så mycket, helst ännu mindre, än vad motsvarande riktig kostar. Varför? Jo för att med en 50 år gammal rörhäck så vet man att den kommer att gå att laga om den går sönder. Men en ny digital plastig pryl med dubbelsidiga kretskort och skit (om ens det)... laga.... ja men tjenare...

2. Min utgångspunkt är från något jag redan har och gillar. Den måste inte se ut som en riktig (fast helst) men den måste vara lika lätt att ställa in ljudet på. Behövs det bruksanvisning och/eller rattande så är det tack men nej tack för mig.

3. Det ska vara samma ljud, respons och påverkan av pedaler som jag är van vid.


Fast då har du nog inte sett klippet. Dom pratar mycket om känslan och hur den reagerar på volymkontrollen. Och dom testar även med pedal. Ingen skillnad.


Nej jag har inte sett klippet. Men snacket har gått sen 70-talet..


02 Jun 2021, 16:10
Profile

Joined: 11 Jan 2008, 21:42
Posts: 2306
Location: stockholm
Post Re: Ingen skillnad digitalt/rör
Se klippet och ge det en chans. Det kan ju ha hänt något sen 70-talet.


02 Jun 2021, 16:15
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Ingen skillnad digitalt/rör
southbeck wrote:
Se klippet och ge det en chans. Det kan ju ha hänt något sen 70-talet.


Jag brukar se deras klipp ändå men för mig personligen och tråden frågeställning är det ändå två andra krav som den inte klarar.


02 Jun 2021, 16:53
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2531
Location:
Post Re: Ingen skillnad digitalt/rör
southbeck wrote:
Senaste på digitala fronten efter Kemper, Fractal osv är Neural Quad Cortex. Här gör Andertons ett blindtest och jämför genom slutsteg/låda och genom studiomonitorer. Och ja, vad ska man säga. Det är så extremt liten skillnad på digital och rör nu. Som Pete avslutar klippet med så är det bara en fråga om tycke och smak vad man föredrar. Ljudmässigt går det inte att höra någon skillnad. Tycker det är imponerande och så pass bra som det låter börjar rör verkligen kännas som en förlegad teknik.

https://www.youtube.com/watch?v=c2ua28FQhFY
Ja, ljudmässigt har utvecklingen verkligen gått framåt.
Sen, om jag fattar saken rätt så är det en rörstärkare som "kopierats" och i så fall är väl inte rörteknik förlegad?

Det jag spontant tänker (efter att ha sett digital teknik komma och gå) är att min lilla stärkare från -66 fortfarande går att koppla in i väggen och får folk att dreggla. Plus att det kommer gott om stålar tillbaka när den säljs...

Fast eftersom jag kommer spela mer digitalt framöver så blir ju sånt här högst intressant framöver, så tack för länken..


02 Jun 2021, 17:10
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Ingen skillnad digitalt/rör
Hur kan någon inte höra skillnad på ljud från : 7,02 när dom byter och inte hör skillnad ?
Och om det finns en twist ? så var det så långt jag kollade.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


02 Jun 2021, 17:22
Profile

Joined: 12 Feb 2008, 22:09
Posts: 2257
Location: Stockholm
Post Re: Ingen skillnad digitalt/rör
Tycker inte det behöver vara antingen eller. Min passion är rörstärkare, problemet för mig har varit att få det att funka i en hemmastudio. Det låter förbannat starkt. Höll på mycket med rör, gick över till Kemper som är lite same same som DSP. Är nu tillbaka med rör och loadbox/DI som enligt mig funkar allra bäst och är mest inspirerande. Äger många av DPS’s pluggar som låter riktigt bra. Hela kedjan är välgjord, från stärkare, effekter till IR. Idag kan jag mixa allt. Marshall /DI och använda tex DSP’s effekter och IR. Tycker just nu är best ever och väldigt kreativt. Men kommer aldrig satsa på DSP hårdvara, då mjukvarupluggarna låter lika bra. Jag tror på pluggar i datorn, kostnadseffektivt och datorerna blir bara starkare.


02 Jun 2021, 18:24
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Ingen skillnad digitalt/rör
https://www.youtube.com/watch?v=GP0I9Idp8YY
Bra beskrivning vad som blir skillnad'
Tillägg : tycker Pete Thorn gör ett bra jobb att beskiva vad som händer i en rörstärkare , trotts att han inte bygger stärkare eller håller på med elertonik.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


02 Jun 2021, 18:28
Profile

Joined: 11 Jan 2008, 21:42
Posts: 2306
Location: stockholm
Post Re: Ingen skillnad digitalt/rör
Amp Healer wrote:
https://www.youtube.com/watch?v=GP0I9Idp8YY
Bra beskrivning vad som blir skillnad'
Tillägg : tycker Pete Thorn gör ett bra jobb att beskiva vad som händer i en rörstärkare , trotts att han inte bygger stärkare eller håller på med elertonik.


Skillnad på vad? Han pratar ju om vintage stärkardist. Är väl smidigt om man kan fånga det digitalt. Slippa dra med sin superlead och variac.


02 Jun 2021, 18:46
Profile

Joined: 31 Jul 2012, 14:27
Posts: 310
Post Re: Ingen skillnad digitalt/rör
Vinyljunkie wrote:
Som vanligt så pratas det bara om att det låter som en rörförstärkare och inte hur responsen vid spel är samt om den tar pedaler på samma sätt som en den kopierar.

Jag är egentligen inte någon rörtaliban men detta är förutsättningen till att jag skulle köpa något sånt här.

1. Den får kosta max hälften så mycket, helst ännu mindre, än vad motsvarande riktig kostar. Varför? Jo för att med en 50 år gammal rörhäck så vet man att den kommer att gå att laga om den går sönder. Men en ny digital plastig pryl med dubbelsidiga kretskort och skit (om ens det)... laga.... ja men tjenare...

2. Min utgångspunkt är från något jag redan har och gillar. Den måste inte se ut som en riktig (fast helst) men den måste vara lika lätt att ställa in ljudet på. Behövs det bruksanvisning och/eller rattande så är det tack men nej tack för mig.

3. Det ska vara samma ljud, respons och påverkan av pedaler som jag är van vid.


Respons (om vi pratar saker som anslag och rulla av volympen på gitarren) och pedaler klarar de flesta lite nyare digitala också bra däremot håller jag med om att man ofta får ratta för att hitta bra ljud (och då är det ofta en sweetspot) men det tycker jag är den stora skillnaden med neuraldsp's plugins, de låter bra även på default och det är oftast bara gain man behöver justera efter smak (de riktar ju sig mot metal i huvudsak så det är kanske inte så konstigt). Det räckte liksom med ett powerchord för att konstatera att de lät bra och det har jag aldrig upplevt förut... (trots att jag är positiv till digitala prylar)

Folk får naturligtvis spela på vad de vill för mig, jag tycker det intressanta är att de lyckats få så markant mycket bättre ljud än alla andra, har sett länkar till avhandlingar om neurala närverk som det sägs bygga på men det skulle vara intressant att se en djupare jämförelse med andra simulatorer (och riktiga rörisar för all del) av själva ljudet, för att se vad som gör att det låter så bra.


02 Jun 2021, 19:12
Profile
User avatar

Joined: 10 Jan 2004, 12:09
Posts: 1927
Location: Stockholm
Post Re: Ingen skillnad digitalt/rör
Vinyljunkie wrote:
1. Den får kosta max hälften så mycket, helst ännu mindre, än vad motsvarande riktig kostar. Varför? Jo för att med en 50 år gammal rörhäck så vet man att den kommer att gå att laga om den går sönder. Men en ny digital plastig pryl med dubbelsidiga kretskort och skit (om ens det)... laga.... ja men tjenare...


"As of now Quad Cortex ships with 50+ amps, 70+ effects, and 1,000+ IRs."

Så den kostar ett par procent av vad 50 "riktiga" förstärkare kostar. En hög med effekter får du på köpet. Bara att slå till.

_________________
The easiest thing is to be an artist because there is no diploma for it. Come and be a doctor, a philosopher, an atomic physicist, if you can. Artists! I don't like artists. - Ara Güler


02 Jun 2021, 19:30
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Ingen skillnad digitalt/rör
Jag lyssnar mycket på gamla Tom Petty and The Heartbreakers nu förtiden, och blir förvånad över vilket gott gitarrljud Mike Campbell har i sina Vox SuperBeatle förstärkare! 100% "solid state"!!
OBS! Detta är från tiden då dom faktiskt använde dom live, på dom senare turnéerna var dom ju bara scenkulisser, på grund av bristande tillförlitlighet och för höga ljudvolymer dom gånger dom funkade!

För mig är det enkelt, allt kan låta bra eller skit, oavsett analogt/digitalt, rör eller transistorer!

_________________
pudas


02 Jun 2021, 20:24
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 120 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 33 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.