View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 15:54



Reply to topic  [ 14 posts ] 
SRV 
Author Message
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post SRV
Har lite återupptäckt Stevie Ray Vaughan ! Vilken gitarrist, lysande sångare och estradör!
Snacka om frenesi och passion i spelet, med en ton att bara dö för! Riktigt bra låtmaterial också, (dock kunde han skippat Hendrix coversarna)!
Sen får man inte glömma bandet Double Trouble, snortajt spelar dom i det svåraste grupp formatet som trio.
Klippet från Rokkpalast är riktigt bra!
https://www.youtube.com/watch?v=p4Ht_vMHLpY

_________________
pudas


03 Jun 2021, 19:39
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 10:24
Posts: 1478
Post Re: SRV
Tyskarna står som fågelholkar..dom har ingen aning vad dom just varit med om och om hur stor SRV skulle bli efter insatsen med Bowie


03 Jun 2021, 21:05
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: SRV
Synd med hans Hendrix komplex bara. Inte bara låtarna utan tycker det lyser igenom lite överallt från kläder, sättning och spelsätt. Han var ju annars en överdjävlig gitarrist och nuförtiden finns ju tusentals gitarrister med SRV komplex. Gud så trista att lyssna på..

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


03 Jun 2021, 22:21
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: SRV
Polytone wrote:
Synd med hans Hendrix komplex bara. Inte bara låtarna utan tycker det lyser igenom lite överallt från kläder, sättning och spelsätt.


Där håller jag inte alls med, om det är någon som han tog mycket av sitt spel från så var det snarare Albert King, men även Lonnie Mack. På senare plattor hör man ju att han även lyssnat mycket på Orgel jazz typ Jimmy Smith med gitarristen Kenny Burell.

Även klädseln skiljer då Hendrix smyckade sig i tidens Hippie mode och krimskrams, medan SRV klädkod var strikt Texas/Mexico folkdräkt!

_________________
pudas


04 Jun 2021, 17:57
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: SRV
pudas wrote:

Där håller jag inte alls med, om det är någon som han tog mycket av sitt spel från så var det snarare Albert King, men även Lonnie Mack. På senare plattor hör man ju att han även lyssnat mycket på Orgel jazz typ Jimmy Smith med gitarristen Kenny Burell.

Även klädseln skiljer då Hendrix smyckade sig i tidens Hippie mode och krimskrams, medan SRV klädkod var strikt Texas/Mexico folkdräkt!


Strata, poncho, wah-wah, power trio, svart hatt med breda brätten, E7#9 (eller Eb7#9 då)i parti och minut, spel bakom ryggen...jag associerar till Hendrix jag. :)

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


04 Jun 2021, 21:06
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: SRV
SRV är influerad av Hendrix tveklöst men vad gör det?
Väldigt få har lyckats få med hela ”paketet” från Hendrix, Trower också men inte många fler.


05 Jun 2021, 14:01
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: SRV
Goran wrote:
SRV är influerad av Hendrix tveklöst men vad gör det?
Väldigt få har lyckats få med hela ”paketet” från Hendrix, Trower också men inte många fler.

Philip Sayce kan nämnas här också. Det kan bli bra drag när de lirar absolut, det ger jag dem, men kan bli lite känslan av ett coverband, framförallt när man som i SRVs fall kör Hendrix låtar också. Men jag vill passa på att tillägga att det här är vad jag känner och jag respekterar om andra upplever det annorlunda.

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


05 Jun 2021, 16:35
Profile
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2333
Location: Varberg
Post Re: SRV
Såg honom på Pub Sparta i Lund ett halvår tidigare. Han körde nästan samma setlist, förutom Cold Shot. Stod väl 3 m framför honom och jag kan säga att volymen var mycket stark. Mycket stark.
De körde väl 3 st. Hendrix-covers. Minns att vår egen Clas Yngström kändes väl så kompetent och jag imponerades måttligt. Musiken kändes ganska daterad.
Efter spelningen drog bandet ner till Smålands nation där de jammade med Los Lobos.


Attachments:
EEDADF6D-E305-40D8-AAE7-16309FF7A681.jpeg
EEDADF6D-E305-40D8-AAE7-16309FF7A681.jpeg [ 162.72 KiB | Viewed 3052 times ]

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"
06 Jun 2021, 10:47
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: SRV
Marshall wrote:
Såg honom på Pub Sparta i Lund ett halvår tidigare. Han körde nästan samma setlist, förutom Cold Shot. Stod väl 3 m framför honom och jag kan säga att volymen var mycket stark. Mycket stark.
De körde väl 3 st. Hendrix-covers. Minns att vår egen Clas Yngström kändes väl så kompetent och jag imponerades måttligt. Musiken kändes ganska daterad.
Efter spelningen drog bandet ner till Smålands nation där de jammade med Los Lobos.

Jag var både på Sparta och Smålands, tyckte båda konserterna var bra.


06 Jun 2021, 11:40
Profile
User avatar

Joined: 29 Dec 2007, 18:23
Posts: 1820
Location: Hill Valley
Post Re: SRV
Goran wrote:
Marshall wrote:
Såg honom på Pub Sparta i Lund ett halvår tidigare. Han körde nästan samma setlist, förutom Cold Shot. Stod väl 3 m framför honom och jag kan säga att volymen var mycket stark. Mycket stark.
De körde väl 3 st. Hendrix-covers. Minns att vår egen Clas Yngström kändes väl så kompetent och jag imponerades måttligt. Musiken kändes ganska daterad.
Efter spelningen drog bandet ner till Smålands nation där de jammade med Los Lobos.

Jag var både på Sparta och Smålands, tyckte båda konserterna var bra.


Jag med. Fast i fel ordning typ. Jag mixade ljudet till Los Lobos. Jag å Micke hade lottat
vem som skulle ta vilket gig, Micke fick SRV och jag Lobos på Smålands. Sen var jag uppe
på Sparta typ klockan 3 på natten och flyttade prylar. Puben var stängd och det var krossat
glas överallt. Micke var rätt chockad av SRVs giget - in a good way. SRV stod bredvid mig
vid mixern ett tag innan han gick upp på scen och spelade.

_________________
Försvinn ur min åsikt


06 Jun 2021, 12:42
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: SRV
Och snubben jag köpte mitt Fender Vibratone från påstod att SRV använt det vid sina scandinavium spelningar!

_________________
pudas


20 Jun 2021, 14:10
Profile
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2333
Location: Varberg
Post Re: SRV
Uncle Fred wrote:
Jag med. Fast i fel ordning typ. Jag mixade ljudet till Los Lobos. Jag å Micke hade lottat
vem som skulle ta vilket gig, Micke fick SRV och jag Lobos på Smålands. Sen var jag uppe
på Sparta typ klockan 3 på natten och flyttade prylar. Puben var stängd och det var krossat
glas överallt. Micke var rätt chockad av SRVs giget - in a good way. SRV stod bredvid mig
vid mixern ett tag innan han gick upp på scen och spelade.


Gustavsson?

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


20 Jun 2021, 21:03
Profile
User avatar

Joined: 29 Dec 2007, 18:23
Posts: 1820
Location: Hill Valley
Post Re: SRV
Marshall wrote:
Uncle Fred wrote:
Jag med. Fast i fel ordning typ. Jag mixade ljudet till Los Lobos. Jag å Micke hade lottat
vem som skulle ta vilket gig, Micke fick SRV och jag Lobos på Smålands. Sen var jag uppe
på Sparta typ klockan 3 på natten och flyttade prylar. Puben var stängd och det var krossat
glas överallt. Micke var rätt chockad av SRVs giget - in a good way. SRV stod bredvid mig
vid mixern ett tag innan han gick upp på scen och spelade.


Gustavsson?


Haha! "Micke Gustavsson" vem var nu det?! Känner igen namnet mycket väl
men kommer inte på vem det är. För att svara på din fråga-, Micke Eng****
även Karl**** i efternamn. Kompis med Josef K Band och Musikgruppen Guran.
Jag var med honom i Stockholm när han köpte en Guild S-100. På Musikbörsen tror
jag det var. Way way way back på nittonhundratalet.

_________________
Försvinn ur min åsikt


09 Jul 2021, 21:17
Profile
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2333
Location: Varberg
Post Re: SRV
Ja, Guran minns man ju, och resterna JKB med bl.a. Lave, som är en bekanting även i modern tid.

Gustavsson ställde ljudet på KB i Malmö och även i Klippans ”Studio Bombadill”.

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


10 Jul 2021, 11:29
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 14 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 26 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.