View unanswered posts | View active topics It is currently 20 Apr 2024, 11:09



Reply to topic  [ 11 posts ] 
Stämskruvar -är väl stämskruvar...? 
Author Message
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4561
Location: Northbottom
Post Stämskruvar -är väl stämskruvar...?
Egentligen brukar jag sitta fast i gitarrverkstan söndagar som denna. Dock i dessa tider ligger väldigt många av jobben i princip och väntar på delar -för att kunna färdigställas. Pandemin medför att det är en frustrerande väntan på grejer; mickar, stämskruvar, hårdvara mm.

I kontrast till detta är det verkligen är en vacker sommardag idag. Kom just hem efter att varit ute och lekt med hunden i solen. Planen före hunden var att åka över till garaget och skruva lite bil. Istället satte jag mig ner med en god kaffe kopp över datorn; och surfade in på Ljudbojen. Brukar kika in här då och då. Dock lite oftare på sista tiden -då jag haft en del prylar här till salu här. Trots att jag inte skrivit några inlägg; har jag kommunicerat och hjälpt många Bojare via PM. Vill givetvis tillägna många här ett tack för Er vänlighet, uppmuntran, stöd -samt Era önskemål om att jag åter skall även börja skriva inlägg här. Vill tillägna detta inlägg speciellt till alla Er. (Ni vet själva vilka vilka Ni är.)

Så; 'here goes' (4 You):

En stämskruv -är väl en stämskruv? Den skall funka klanderfritt och hålla stämningen på ett instrument. -Är detta verkligen så enkelt..? Det finns ju hur många som helst olika alternativ att välja mellan där ute: -Tillverkare, -färg, -modell, -funktion, -dyr, -billig stämskruvmekanik. Vad är egentligen skillnaderna mellan dessa -och hur påverkar dessa skillnader det man i egentligen får i sin gitarr? Idag när man köper en ny gitarr; tenderar ofta det man betalar för ett instrument; gå hand-i-hand -vilken kvalisort det är på hårdvaran i instrumentet. Det finns många exempel på RIKTIGT DYRA instrument -där kvalitén på hårdvaran lämnar en hel del mer och önska. (Detta många gånger utan att den nöjda ägaren ens känner till detta.) Även många som bygger/sätter ihop sina egna instrument; blir ofta väldigt förvånade över vad mekaniken de själva beställt och monterat in i sitt instrument egentligen består av.

För Er som läst inlägg av mig tidigare; har läst mig säga saker; typ: "-Skifta hårdvaran mellan din Reissue -och din Standard Pålle; och lyssna på vad som händer." Den intressanta följdfrågan blir förståss då: -Vad är den egentliga orsaken till att blir det så? Och tittar vi på sluten/kapslad diecast mekanik: Att byta till bättre mekanik Ex i Floydade gitarrer: -Hur kan det bli en sådan skillnad i instrumentets klang och ton? (Man menar: -De e ju ändå den låsbara nöten som avgör?)

Ett litet test för alla Er som är nyfikna: -Vet Ni exakt vilket material mekaniken som förtillfället sitter i Era instrument är tillverkat av? -Axel, -kuggar och mekanik hus? Och för Er som kör med låsbara stämskruvar: Metall på den inre axeln som låser strängen? Testa gärna och surfa på tillverkarnas hemsidor -ifall Ni känner Er osäkra. (ALLA tillverkare som kör med riktigt material är väldigt noga med att nämna detta. Kan du inte hitta informationen hos tillverkaren = Fundera lite varför de inte nämner nåt?)

De flesta stämskruvar som erbjuds i butiker har standard höjd på stämskruvaxlarna. -Vill man automatiskt ha detta förbestämt åt sig själv -eller vill man välja sina alternativ själv? I så fall försvinner direkt 90% av de tillgängliga alternativen i butikerna; och man måste gå på custom beställd mekanik -eller mekanik med höjdjusterbar axelhöjd. Helt plötsligt märker man att mekaniken man söker efter både blir svårare att hitta med exakt rätt specs man vill ha -samt mer kostsamma. Vissa tillverkare erbjuder inte heller korrekt hålbild i sin mekanik -som passar rakt av i hålen i gitarren man skall byta in dessa i.

Mina personliga preferenser inom dagens stämskruv värld är dessa tre alternativ:

- GOTOH 510 H.A.P. (Japan)
Denna mekanik kalls även för 'rock solid' (en stämskruv axel som inte glappar). De har axlar i mässing -och inre stolpar/skruvar av stål. De har höjdjusterbara axlar -för att det skall vara möjligt att EXAKT sänka strängarna närmare ytan på huvet. (För utom tonförbättringarna som den bättre metallen i mekaniken ger; medför detta även mer tryck över översadel; som ger mer kontakt -och därigenom ger mer/bättre/stabilare klang. I Deluxe/Kluson varianterna ingår dessutom C.A.R.D.

- Schaller (Tyskland)
Top of the line mässing die cast och Deluxe mekanik 18:1 med olika alternativ på lägre, fasta axelhöjder. Bra med nyans/färg + hålbild alternativ. Inom EU (Tyskand). Extra respect på att nickel färg inte kostar mer än krom alternativet.

- Kluson Supreme (USA)
Låg, fast axelhöjd, 18:1 vridfunktion i vintage mekanik. Passar rakt av i orginal hålen att ersätta Gibson Deluxe mekanik. Och ger exakt samma look som orginal mekaniken i Gibbor. (Trevligt för de som är noga med sånt här.) Kan även kombineras med GOTOH C.A.R.D. Kluson tenderar dock att vara ett lite kostsammare alternativ med frakt, tull & moms.

Det finns förståss även andra tillverkare som gör bra grejer; men dessa är som sagt mina 'go-to' tillverkare jag vänder mig till. Detta har att göra mina astronomiskt höga kravbilder på mekanik: -Kvalité, -material, -options, -prisbild, -logistik osv.

Som Ni säkert noterar; när Ni kikar på dessa stämskruv alternativ; är att det direkt handlar om en helt annan prisbild -när man steppar upp kravbilden på samtliga nivåer samtidigt. Låt oss ta ett exempel: Vi skall byta och uppgradera stämskruvarna i en Gibson Les Paul Custom. Vi vill ha bättre mekanik som passar direkt i hålen för gitarren. Vi vill ha dessa i guld. Orginal Grover mekaniken (med standard höjd på axlarna) i guld har en prislapp på ca 1200 -1300 kr.

- All Deluxe mekanik faller bort direkt -då vi inte vill göra nya hål i instrumentet.
- Av alternativen ovan (finns som nämnt fler alternativ än dessa) -är det GOTOH 510 H.A.P -eller Schaller M6 90.
- Vill vi ha en justerbar axelhöjd; eller en fast axel höjd? (Justerbart (HAP); alt: 14,65, 19,7, 21,7 (standard), 23.7, 19,5, 21 mm solid/fast axel?)
- Vill vi ha låsbart -eller inte?
- Keystone vred?

Vad jag egentligen försöker att visa här: Är att rätt stämskruvar -är egentligen väldigt lik processen med att beställa en gitarrmick. Det är många faktorer som skall vägas in -för att detta skall bli precis rätt gällande -klang, -utseende och funktion. Det är materialet och axelhöjd som ger tonen. Stämfunktionen man får är ju top notch; men man kanske vill addera extra funktioner: Som exempelvis låsbart? (Låsbart kan nog uppfattas som lite överkurs på gitarrer med låsbara över nötter.)

Ur strikt ton mässig perspektiv är det väldigt svårt att förklara skillnaden mellan en solid stämskruv axel i mässing -eller en ihålig mässing axel -med en eller flera stålstänger inne i axeln (HAP, låsbart). Vissa hör/känner dessa skillnader -medans andra inte gör detta. Precis som typ; fallet med halsar med enkelverkande truss rods -och bubbelverkande med extra support rods. Allt är en smak -och gehör fråga. Man bör dock vara försiktig med att kalla detta för fantasi och skrock -bara för att man själv inte hör någon skillnad. Eftersom vilka stämskruvar man väljer att ha på sina egna instrument är ju helt valfritt. Och att ha åsikter om vad andra väljer att ha på sina instrument; berättar ju mer om... (ja; Ni fattar säkert.)

Förhoppningsvis medför detta inlägg att Bojare fått fylla på lite i sin informations bank om stämskruvar. Kanske hjälper denna info till i framtiden -när det skall beställas stämskruvar. Om så; vore det riktigt trevligt att få höra Era åsikter om stämskruvarna Ni valde -och varför Ni gjorde detta. På så sätt känns det inte som att tiden man la ner på att skriva detta inlägg -var en total slöseri med min tid.

Avslutar inlägget så som jag började den: Det känns olustigt att det mesta är slut på lagerhyllorna hos försäljarna -och man är tvungen att vänta extra länge på beställda delar... :lol:


/ Jonken


13 Jun 2021, 16:30
Profile
User avatar

Joined: 10 Jan 2004, 12:09
Posts: 1927
Location: Stockholm
Post Re: Stämskruvar -är väl stämskruvar...?
Jag har nog aldrig bytt stämskruvar för att förbättra tonen, utan det har alltid varit p.g.a att de som suttit på är dåliga eller slitna. Mina favoriter är dock generellt också GOTOH 510.

Däremot funderar jag lite på det här: "mer tryck över översadel; som ger mer kontakt -och därigenom ger mer/bättre/stabilare klang". Det är också min, högst ovetenskapliga, uppfattning men borde inte högre tryck också ge större friktion och därmed göra det svårare för strängen att röra sig över sadeln vilket påverkar hur stämningen hålls? Det är inget jag har testat men andra kanske har det.

_________________
The easiest thing is to be an artist because there is no diploma for it. Come and be a doctor, a philosopher, an atomic physicist, if you can. Artists! I don't like artists. - Ara Güler


14 Jun 2021, 20:19
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4561
Location: Northbottom
Post Re: Stämskruvar -är väl stämskruvar...?
Jyda wrote:
Jag har nog aldrig bytt stämskruvar för att förbättra tonen, utan det har alltid varit p.g.a att de som suttit på är dåliga eller slitna. Mina favoriter är dock generellt också GOTOH 510.

Däremot funderar jag lite på det här: "mer tryck över översadel; som ger mer kontakt -och därigenom ger mer/bättre/stabilare klang". Det är också min, högst ovetenskapliga, uppfattning men borde inte högre tryck också ge större friktion och därmed göra det svårare för strängen att röra sig över sadeln vilket påverkar hur stämningen hålls? Det är inget jag har testat men andra kanske har det.

Helt rätt: Större tryck ger mer friktion. Men man kan även säga så här: Större strängtryck ställer högre krav på översadeln.

Om vi förbiser ton/klang påverkan i materialet en nöt är smidd av; är det är tre saker som ger tonen/klangen över en översadel:

-Strängtryck ryck.
-Sträng anliggning.
-Sträng vinklar.

Friktion -eller en strängs förmåga att röra sig i en strängskåra; styrs av dess tryck, anliggning och strängvinklar. Av samtliga dessa är strängens anliggning den viktigaste biten. Kärvar det här; ger Ex ett större strängtryck endast mer problem på instrumentet. Konsten är alltså att först bli riktigt, riktigt vass med strängfilarna. (Detta som att lira; Det KRÄVER helt enkelt timmarna.) Och på Tech-nivå: Först med god stränganliggning -som ändå har god -eller en acceptabel friktion; kan man börja upptäcka de klangmässiga fördelarna av vad ett större strängtryck ger.

Ett större strängtryck är dock bara ett av alternativen. Man kan även gå 'Brian May' och ha väldigt lite strängtryck över -nollband/översadel. Men då måste man också ändra spelstil; och lära sig att stryka/smeka -istället för plocka/gnida/strumma -fram noterna ur strängarna på instrumentet.


/ Jonken


15 Jun 2021, 11:33
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post Re: Stämskruvar -är väl stämskruvar...?
Det är ett intressant ämne.

- Paul Reed Smith har starka uppfattningar och förordar låg massa.
- Andra gillar att byta ut lätta Kluson mot tunga Grover på Les Pauler. För mig känns det rätt med lätta Kluson på LP Standards och tunga Grovers på LP Customs, men jag har aldrig jämfört på en Les Paul.

Jag bytte från billiga koreanska stämskruvar på en PRS SE en gång till tyngre mer välgjorda låsbara Schaller och det gjorde att gitarren fick bättre respons och blev mer resonant.

Jag har köpt Kluson Supreme på rekommendation från Jonken till en Les Paul, eftersom en originalstämskruv var lite kass, men jag har inte monterat dem än. Jag kanske skulle prova dem på favorit-Les Paulen istället...? Hmm...


Last edited by CarlM on 19 Jun 2021, 16:21, edited 1 time in total.



17 Jun 2021, 22:35
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4561
Location: Northbottom
Post Re: Stämskruvar -är väl stämskruvar...?
CarlM wrote:
Det är ett intressant ämne.

- Paul Reed Smith har starka uppfattningar och förordar låg massa.
- Andra gillar att byta ut lätta Kluson mot tunga Grover på Les Pauler. För mig känns det rätt med lätta Kluson på LP Standards och tunga Grovers på LP Customs, men jag har aldrig jämfört på en Les Paul.

Jag bytte från billiga koreanska stämskruvar på en PRS SE en gång till tyngre mer välgjorda låsbara Schaller och det gjorde att gitarren fick bättre response och blev mer resonant.

Jag har köpt Kluson Supreme på rekommendation från Jonken till en Les Paul, eftersom en originalstämskruv var lite kass, men jag har inte monterat dem än. Jag kanske skulle prova dem på favorit Les Paulen istället...? Hmm...

Paul baserar ju sina instrument på bättre, stabilare trä. Precis samma som på typ; Ex Gibsons R-serie. Då är det lätt att snacka om mindre massa i Ex hardware.
Det flesta som byter ut stämskruvar; ägnar inte ens axelhöjden på stämskruvar en tanke: Utan går ofta på standardhöjden som oftast finns tillgängligt hos säljarna. Detta alternativt automatiskt väljer en bättre stämskruv med samma höjd som sitter orginal i instrumentet. Högre stämskruv axlar; frontar ju verkligen frågan: -Hur många varv sträng man egentligen lindar på? För ju fler varv det är; styr ju trycket över nöten. Och för de som kör låsbart: De vill ju gärna helst linda på så lite som möjligt. Detta prioriterar ju då valet av axelhöjd ännu mer. Med detta inte sagt att alla ens vill ha mer tryck över nöten.

Många kunder lämnar in instrument -där de ofta själva redan bytt stämskruvar på. Det vanligaste exemplet är ju att de bytt till låsbart -av samma typ som suttit orginal på instrumentet. Och runt axlarna på dessa låsbara stämskruvar; har man snurrat på så lite sträng som möjligt. Skillnaden mot de o låsbara orginal stämskruvarna; innebär med andra ord att man har minskat/tagit bort tryck över översadeln. De o låsbara orginal skruvarna kräver ju några varv runt axeln för att fungera optimalt. De strängvarv som man lindar 'extra' på dessa; ger korrekt tryck över -översadeln. Med detta inte sagt att man inte kan linda fler varv även runt låsbara stämskruvar -för att få samma funktion som på orginal skruvarna. Men då blir ju frågan: -Varför over huvud taget då låsbart? När samma 'upplysta' kunder nästa gång beställer stämskruvar med lägre axlar; förstår och känner de verkligen skillnaden. Och detta går och snäppa upp ytterligare ett par hack -om man beställer från Ex Schaller: Man kan beställa stämskruvarna 'en-och-en'. Dvs man kan fritt customisera varje stämskruv i ett set för sig; med axelhöjder, funktion osv, osv...


/ Jonken


19 Jun 2021, 12:13
Profile

Joined: 19 Dec 2008, 23:22
Posts: 1888
Location: Göteborg
Post Re: Stämskruvar -är väl stämskruvar...?
Nja, jag vet inte om jag tror på att stämmisarna påverkar klangen på ett märkbart sätt. Jag kör på funktion helt och hållet. Bästa jag provat är planet waves autotrim, eftersom det är oslagbart att slippa tänka när man byter strängar. Håller stämningen bättre än något annat jag provat.

Satte precis på mitt tredje set på en strata. Av någon anledning behövde dragstången justeras efteråt. Vet inte om stämmisarna bidrog till det, eller om det bara var en slump.


19 Jun 2021, 13:32
Profile WWW

Joined: 03 May 2014, 14:48
Posts: 696
Post Re: Stämskruvar -är väl stämskruvar...?
Robert wrote:
Nja, jag vet inte om jag tror på att stämmisarna påverkar klangen på ett märkbart sätt. Jag kör på funktion helt och hållet. Bästa jag provat är planet waves autotrim, eftersom det är oslagbart att slippa tänka när man byter strängar. Håller stämningen bättre än något annat jag provat.

Satte precis på mitt tredje set på en strata. Av någon anledning behövde dragstången justeras efteråt. Vet inte om stämmisarna bidrog till det, eller om det bara var en slump.

Har hört det flertal gånger att byta stämmisar inte påverkar någonting. Bytte till låsbara för bekvämlighetens skull på en av gurorna. Samma märke också, Grover. Men hoppsan Kerstin. Fick en bättre klang. Så de som påstår att det inte gör någon skillnad har fel. Åtminstone delvis. Beroende på vilka man redan har och byter mot.


19 Jun 2021, 13:55
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2620
Location: Sthlm
Post Re: Stämskruvar -är väl stämskruvar...?
Bytte ut de original Gibson Deluxe som satt på min SG mot en uppsättning begagnade Grover med tulip-vred som jag köpt här på bojen (egentligen tänkta för en annan gitarr). Snornöjd eftersom jag tycker mig ha lättare att stämma med rejäla Grovers jämfört med de klena originalstämmistarna.

Låter det annorlunda? Inte en susning, jävligt svårt att A-B testa ett stämskruvsbyte. Men gitarren låter fortfarande trevligt och precis så bra som jag förväntar mig.


19 Jun 2021, 15:05
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4561
Location: Northbottom
Post Re: Stämskruvar -är väl stämskruvar...?
Robert wrote:
Nja, jag vet inte om jag tror på att stämmisarna påverkar klangen på ett märkbart sätt. Jag kör på funktion helt och hållet. Bästa jag provat är planet waves autotrim, eftersom det är oslagbart att slippa tänka när man byter strängar. Håller stämningen bättre än något annat jag provat.

Den troliga orsaken att du inte upplever någon klang skillnad när du byter stämskruvar; beror på två saker:

- Du prioriterar funktion och enkel användning i stämskruvar.
- Det finns material i stämskruvmekanik med bättre klang egenskaper -samt axelmått -än Planet Waves Autotrim stämskruvarna.

Dina prioriteringar i stämskruvar passar just dig PERFEKT. Så länge du själv är nöjd -är ditt val PW Autotrim HELT RÄTT.


/ Jonken


26 Jun 2021, 11:40
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14774
Location:
Post Re: Stämskruvar -är väl stämskruvar...?
Tack för en lång tråd om stämskruvar.

Detta är ju det som är nörderi på riktigt, allt kan teoretiskt påevrka akustisk klang i instrumentet,
översadel, bandstavar, stall, skruvar, kanske tom axelbandsknoppar?

Sen om det är en subtil skillnad eller 'enorm' skillnad får man väl avgöra själv om man är lagd åt det hållet att testa.

För mig personligen så känner jag direkt om jag gillar tonen i en gitarr eller inte.
Oavsett vilket, så är det oftast så pass stor skillnad att längden på stämskruvarnas poster inte lär göra skillnad åt ena eller andra hållet

_________________



26 Jun 2021, 16:44
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4561
Location: Northbottom
Post Re: Stämskruvar -är väl stämskruvar...?
Mike Leaf wrote:
Tack för en lång tråd om stämskruvar.

Detta är ju det som är nörderi på riktigt, allt kan teoretiskt påevrka akustisk klang i instrumentet,
översadel, bandstavar, stall, skruvar, kanske tom axelbandsknoppar?

Sen om det är en subtil skillnad eller 'enorm' skillnad får man väl avgöra själv om man är lagd åt det hållet att testa.

För mig personligen så känner jag direkt om jag gillar tonen i en gitarr eller inte.
Oavsett vilket, så är det oftast så pass stor skillnad att längden på stämskruvarnas poster inte lär göra skillnad åt ena eller andra hållet

Vissa upplever skillnad -andra gör det inte. Så är det ju. Jag har dock inte ännu varit med om att en enda kund; där jag bytt stämskruvar till klangrikare -eller lägre axlar; som inte hört skillnaden före och efter. Och då syftar jag allt från professionella spelemän > till kompetenta hemma/band lirare. Senast i förrgår böt jag stämskruvar åt en förhållandevis känd Svensk speleman i en av hans Hagström gitarrer. Han hörde; [citat] "en markant skillnad." [slut citat]. Jag hjälpte honom att göra en beställning på stämskruvar till flera av hans instrument; -för han ville själv byta till samma knoppar även i dessa nere i Stockholm.

I kontrast till detta: Jag har även diskuterat om detta med professionella > till kompetenta hemma/band lirare; som rakt av har förkastat detta pga av de inte tror på den. Den stora skillnaden här är ju; att dessa personer inte har; -hört, -känt eller -testat detta. Jag har även varit med om folk som först förkastat; och senare testat. Samtliga dessa har upplevt en förbättring: Vissa hör en mer subtil förbättring -andra större än så. Men den 'röda tråden' här är den samma: Att samtliga som testat har upplevt en förbättring. (Jag brukar ofta skämta och fråga; ifall vi skall byta tillbaka till orginal knopparna on-the-house?)

Att byta stämskruvar är ingen raket-vetenskap. Detta om stämskruvarna passar rakt in i orginal hålen utan modifiering. Detta gör att man själv kan enkelt beställa och byta själv -och jämföra. Precis som när man beställer Ex en ny mick till sin gura. Nörderi? -Javisst! Oftast begränsar vi vi oss till att söka svaren i vår 'tonala-quest' Ex i mickar. När vi (iaf i mitt eget tycke) istället borde oftare söka efter svaren i klangen som mickarna får att jobba med. Och då pratar vi saker som får en strängklang att leva. Men detta menar jag mer än: "-Vad väger den?" -vid köptillfället. Att istället ställa sig frågor som: -Varför klingar den där bättre än den här?

Jag har sedan länge slutat med att döma ut ett ton-dött instrument -när den landar på mitt arbetsbord. För många gånger har det hänt att det verkligen finns en magnifik fenix -fågel in-gömd i dessa. Nörderi på hård-porr-nivå; är att konsten hitta den rätta metallen och nöten som väcker upp/tar fram klangen ur träet/konstruktionen i instrumentet. Åt en kund kan man ju inte säga att: -Låt oss beställa ett stall i aircraft grade aluminium, -ett mässing och ett i stål; och så kör vi på det av dessa som du tycker låter/funkar bäst. Däremot; att ha de olika varianterna hemma och kunna byta -för att verkligen höra det: Är ju tok populärt och otroligt tacksamt! Då är det enkelt för kunden att höra det med sina egna öron -och därmed hitta exakt rätt direkt. När det gäller stämskruvar; ger bättre kvalité på stämskruvar en stämgaffel effekt på hela huvet/halsen. Effekten liknar ungefär som att plocka bort pad/muff/klangdödande effekt ur gitarren. Alltid när jag monterar stämskruvar eller strängar -gör jag detta en och en. Dvs: monterar ur -monterar på och stämmer upp. På detta sätt kan man (om man kan/vill) höra klangskillnaden sträng för sträng. Det intressanta i detta är det här: Om jag Ex börjar med att byta stämskruven för låga E-strängen; ger detta en viss klang förbättring på denna sträng. Dock eftersom -som jag byter de andra stämskruvarna: Ökar succesivt klangförbättringen för alla strängarna. Detta såväl på de som är bytta + de som jag ej rört/bytt än. Detta har att göra med stämgaffeleffekten jag nämnde tidigare. För att visa att detta inte är någon skrock -använder jag mig av piano stämningsinstrument som jag själv konstruerat. Det är egentligen en mick som sitter fast i en nyp -som man kan klämma fast direkt i harpan i ett piano. Denna kan jag plugga in i en helt vanlig stämapparat. Genom att klacka en vanlig 440 stämgaffel och hålla den mot gitarrens trä ger utfall på stämapparaten. Hur länge stämapparaten fixar att läsa av tonen från stämgaffeln -kan mätas i tid. Och ofta är det så här: Helt utan stämskruvar = längst tid. Med stämskruvar av standardkvalitet = Mycket kortare tid. Med stämskruvar av mer 'tonande' metall = Längre tid än med standard skruvarna. Att notera: I detta läge har vi inga strängar monterade på instrumentet; utan vi pratar endast om instrumentets konstruktionens klangförmåga. Det är just denna skillnad som vissa kan höra/känner -medans andra inte kan göra detta; eller avfärdar detta som en skrock. Klang/tonal förmåga är alltid summan av hela av instrumentet. Dvs: -Stämskruvar påverkar sin lilla del, -stallet sin lilla del, -stränghållare sin lilla del, -nöten sin lilla del, strängtrycket över nöten sin lilla del osv, osv. När man adderar ihop alla dessa olika saker; blir skillnaden betydligt större. Otvivelaktigt hörbar för alla som är beredda att erkänna att den existerar. Varje del man skruvar eller sprayar på -på en träkonstruktion innebär egentligen en klang dämpande 'pad' effekt över träets naturliga klangegenskaper. Ett klangmässigt kanon instrument är ett sådant; där all nyans och delar som skruvas fast i den samma; är så lite klangdödande som möjligt. Alternativt att träbitarna och delarna på instrumentet är äldre/gamla -och väl torra -samt in-vibrerade av användning; och därmed ger ett klangrikare instrument. Men samma sak gäller även för äldre instrument: Bättre metall eller anliggningar = Bättre klang. Men här måste man givetvis ställa sig frågan: -Den rikare klang som ofta naturligt finns i äldre instrument; är kanske mer än tillräcklig? För det här handlar inte om hur mycket som är möjligt att få ur en konstruktion. Utan vad ägaren själv vill höra ur sitt instrument.

Ber om ursäkt för att jag plågar med detta långa inlägg. Men det tar ju en hel del ord att försöka förklara vad man försöker att säga/få fram i sånt här. Allt detta är mestadels baserade på min syn inom detta. Och jag har full respekt för de flesta som har en annan åsikt inom dessa saker.

-Var iaf mysigt att sitta ute i solen en midsommardag och skriva detta.


/ Jonken 8)


26 Jun 2021, 19:04
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 11 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot], Google [Bot], rifle and 20 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.