Stämskruvar -är väl stämskruvar...?
Egentligen brukar jag sitta fast i gitarrverkstan söndagar som denna. Dock i dessa tider ligger väldigt många av jobben i princip och väntar på delar -för att kunna färdigställas. Pandemin medför att det är en frustrerande väntan på grejer; mickar, stämskruvar, hårdvara mm.
I kontrast till detta är det verkligen är en vacker sommardag idag. Kom just hem efter att varit ute och lekt med hunden i solen. Planen före hunden var att åka över till garaget och skruva lite bil. Istället satte jag mig ner med en god kaffe kopp över datorn; och surfade in på Ljudbojen. Brukar kika in här då och då. Dock lite oftare på sista tiden -då jag haft en del prylar här till salu här. Trots att jag inte skrivit några inlägg; har jag kommunicerat och hjälpt många Bojare via PM. Vill givetvis tillägna många här ett tack för Er vänlighet, uppmuntran, stöd -samt Era önskemål om att jag åter skall även börja skriva inlägg här. Vill tillägna detta inlägg speciellt till alla Er. (Ni vet själva vilka vilka Ni är.)
Så; 'here goes' (4 You):
En stämskruv -är väl en stämskruv? Den skall funka klanderfritt och hålla stämningen på ett instrument. -Är detta verkligen så enkelt..? Det finns ju hur många som helst olika alternativ att välja mellan där ute: -Tillverkare, -färg, -modell, -funktion, -dyr, -billig stämskruvmekanik. Vad är egentligen skillnaderna mellan dessa -och hur påverkar dessa skillnader det man i egentligen får i sin gitarr? Idag när man köper en ny gitarr; tenderar ofta det man betalar för ett instrument; gå hand-i-hand -vilken kvalisort det är på hårdvaran i instrumentet. Det finns många exempel på RIKTIGT DYRA instrument -där kvalitén på hårdvaran lämnar en hel del mer och önska. (Detta många gånger utan att den nöjda ägaren ens känner till detta.) Även många som bygger/sätter ihop sina egna instrument; blir ofta väldigt förvånade över vad mekaniken de själva beställt och monterat in i sitt instrument egentligen består av.
För Er som läst inlägg av mig tidigare; har läst mig säga saker; typ: "-Skifta hårdvaran mellan din Reissue -och din Standard Pålle; och lyssna på vad som händer." Den intressanta följdfrågan blir förståss då: -Vad är den egentliga orsaken till att blir det så? Och tittar vi på sluten/kapslad diecast mekanik: Att byta till bättre mekanik Ex i Floydade gitarrer: -Hur kan det bli en sådan skillnad i instrumentets klang och ton? (Man menar: -De e ju ändå den låsbara nöten som avgör?)
Ett litet test för alla Er som är nyfikna: -Vet Ni exakt vilket material mekaniken som förtillfället sitter i Era instrument är tillverkat av? -Axel, -kuggar och mekanik hus? Och för Er som kör med låsbara stämskruvar: Metall på den inre axeln som låser strängen? Testa gärna och surfa på tillverkarnas hemsidor -ifall Ni känner Er osäkra. (ALLA tillverkare som kör med riktigt material är väldigt noga med att nämna detta. Kan du inte hitta informationen hos tillverkaren = Fundera lite varför de inte nämner nåt?)
De flesta stämskruvar som erbjuds i butiker har standard höjd på stämskruvaxlarna. -Vill man automatiskt ha detta förbestämt åt sig själv -eller vill man välja sina alternativ själv? I så fall försvinner direkt 90% av de tillgängliga alternativen i butikerna; och man måste gå på custom beställd mekanik -eller mekanik med höjdjusterbar axelhöjd. Helt plötsligt märker man att mekaniken man söker efter både blir svårare att hitta med exakt rätt specs man vill ha -samt mer kostsamma. Vissa tillverkare erbjuder inte heller korrekt hålbild i sin mekanik -som passar rakt av i hålen i gitarren man skall byta in dessa i.
Mina personliga preferenser inom dagens stämskruv värld är dessa tre alternativ:
- GOTOH 510 H.A.P. (Japan)
Denna mekanik kalls även för 'rock solid' (en stämskruv axel som inte glappar). De har axlar i mässing -och inre stolpar/skruvar av stål. De har höjdjusterbara axlar -för att det skall vara möjligt att EXAKT sänka strängarna närmare ytan på huvet. (För utom tonförbättringarna som den bättre metallen i mekaniken ger; medför detta även mer tryck över översadel; som ger mer kontakt -och därigenom ger mer/bättre/stabilare klang. I Deluxe/Kluson varianterna ingår dessutom C.A.R.D.
- Schaller (Tyskland)
Top of the line mässing die cast och Deluxe mekanik 18:1 med olika alternativ på lägre, fasta axelhöjder. Bra med nyans/färg + hålbild alternativ. Inom EU (Tyskand). Extra respect på att nickel färg inte kostar mer än krom alternativet.
- Kluson Supreme (USA)
Låg, fast axelhöjd, 18:1 vridfunktion i vintage mekanik. Passar rakt av i orginal hålen att ersätta Gibson Deluxe mekanik. Och ger exakt samma look som orginal mekaniken i Gibbor. (Trevligt för de som är noga med sånt här.) Kan även kombineras med GOTOH C.A.R.D. Kluson tenderar dock att vara ett lite kostsammare alternativ med frakt, tull & moms.
Det finns förståss även andra tillverkare som gör bra grejer; men dessa är som sagt mina 'go-to' tillverkare jag vänder mig till. Detta har att göra mina astronomiskt höga kravbilder på mekanik: -Kvalité, -material, -options, -prisbild, -logistik osv.
Som Ni säkert noterar; när Ni kikar på dessa stämskruv alternativ; är att det direkt handlar om en helt annan prisbild -när man steppar upp kravbilden på samtliga nivåer samtidigt. Låt oss ta ett exempel: Vi skall byta och uppgradera stämskruvarna i en Gibson Les Paul Custom. Vi vill ha bättre mekanik som passar direkt i hålen för gitarren. Vi vill ha dessa i guld. Orginal Grover mekaniken (med standard höjd på axlarna) i guld har en prislapp på ca 1200 -1300 kr.
- All Deluxe mekanik faller bort direkt -då vi inte vill göra nya hål i instrumentet.
- Av alternativen ovan (finns som nämnt fler alternativ än dessa) -är det GOTOH 510 H.A.P -eller Schaller M6 90.
- Vill vi ha en justerbar axelhöjd; eller en fast axel höjd? (Justerbart (HAP); alt: 14,65, 19,7, 21,7 (standard), 23.7, 19,5, 21 mm solid/fast axel?)
- Vill vi ha låsbart -eller inte?
- Keystone vred?
Vad jag egentligen försöker att visa här: Är att rätt stämskruvar -är egentligen väldigt lik processen med att beställa en gitarrmick. Det är många faktorer som skall vägas in -för att detta skall bli precis rätt gällande -klang, -utseende och funktion. Det är materialet och axelhöjd som ger tonen. Stämfunktionen man får är ju top notch; men man kanske vill addera extra funktioner: Som exempelvis låsbart? (Låsbart kan nog uppfattas som lite överkurs på gitarrer med låsbara över nötter.)
Ur strikt ton mässig perspektiv är det väldigt svårt att förklara skillnaden mellan en solid stämskruv axel i mässing -eller en ihålig mässing axel -med en eller flera stålstänger inne i axeln (HAP, låsbart). Vissa hör/känner dessa skillnader -medans andra inte gör detta. Precis som typ; fallet med halsar med enkelverkande truss rods -och bubbelverkande med extra support rods. Allt är en smak -och gehör fråga. Man bör dock vara försiktig med att kalla detta för fantasi och skrock -bara för att man själv inte hör någon skillnad. Eftersom vilka stämskruvar man väljer att ha på sina egna instrument är ju helt valfritt. Och att ha åsikter om vad andra väljer att ha på sina instrument; berättar ju mer om... (ja; Ni fattar säkert.)
Förhoppningsvis medför detta inlägg att Bojare fått fylla på lite i sin informations bank om stämskruvar. Kanske hjälper denna info till i framtiden -när det skall beställas stämskruvar. Om så; vore det riktigt trevligt att få höra Era åsikter om stämskruvarna Ni valde -och varför Ni gjorde detta. På så sätt känns det inte som att tiden man la ner på att skriva detta inlägg -var en total slöseri med min tid.
Avslutar inlägget så som jag började den: Det känns olustigt att det mesta är slut på lagerhyllorna hos försäljarna -och man är tvungen att vänta extra länge på beställda delar...
/ Jonken