View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 22:32



Reply to topic  [ 26 posts ] 
Artisters personliga set ups 
Author Message
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Artisters personliga set ups
Tänkte att det skulle vara intressant -och syna lite hur kända artister föredrar att ha sina instrument justerade. Samt hur viktig samförståelsen och relationen mellan artisten och dennes Tech måste vara -för önskat resultat. Här är en intressant visning lite hur denna typ av koalition fungerar mellan Steve Vai och hans legendariska gitarr tech: Thomas Nordegg:

https://www.youtube.com/watch?v=aG_W3uqEFf0

Det viktigaste och första som bra Techs förstår; är följande: Jag är inte här för att köra det jag tycker; utan göra det artisten vill ha. Att jobba optimalt med en artist -handlar om att ha full koll på artistens exakta preferenser. Detta samt hur man uppnår att leverera dessa varje kväll i olika klimat -i olika delar av världen. Ofta när man jobbar som tech ute på turné; är en 'tid' en nyckelfaktor: Vilket även framgår i klippet om man läser mellan raderna. För att som Tech vara effektiv i tid; handlar om två saker: A.) Förenkla arbetet med en optimala/snitsiga verktyg. B.) Personlig Tech rutin/rutiner i uppgiften. Men i många fall handlar detta även om ekonomi -samt slitage/prestige. Den ekonomiska biten skiljer mellan artister. Vissa kan inte plocka in en ny gura/hals/stall stup i kvarten -för dessa slits ut så snabbt. (Detta kan dock Steve Vai göra.) Tittar vi på biten prestige/slitage; handlar detta oftast om att bevara/inte i onödan slita ner ett dyrt orginal instrument. Här är Joe Bonamassas och Mike Hickeys samarbete ett bra exempel på.

Informationen i videon bör ses (och användas- om vill) ENDAST för vad dessa är: Steve Vais personliga preferenser -levererade av Thomas Nordegg. Dvs: INTE som en 'how-to' - video om hur man gör en killer set up på en Ibanez -planka.

Eftersom detta är ett forum; är det intressant och diskutera det Ni ser i klippet. Vad tycker Ni är bra -och vad tycker Ni inte är så bra. Skulle Ni hellre föredragit att göra denna set upp annorlunda själva; eller jobbet/förfarandet i annorlunda? Skulle Ni själva fixa att förklara Era egna preferenser till en eventuell tekniker? Och då menar jag konkret: Inte bara sträcka över er favvo gura och säga: -Så här. Utan verkligen ta Er tiden och förklara exakt vilka detaljer som gör detta instrument så perfekt just för Er? Hur skulle Ni hantera en dialog av denna typ? Skulle detta endast vara en vägs dialog; där artisten säger hur det skall vara -eller skulle Ni vara lyhörda för alternativa förslag; som eventuellt i slutändan skulle kunna hjälpa uppnå ett stabilare resultat över längre tid?

Lite tech bitchin': Det värsta som finns för en Tech; är ju båga artister som inte fixar att förklara hur de vill ha grejerna -alt vill ha det olika varje gång beroende Ex på humör/alkohol/***** halt. Typ; har dom haft en kass kväll: Beror detta givetvis aldrig på dem -utan bara hur kasst prylarna funkade den kvällen. Dock när samarbetet fungerar; har de flesta artister och deras techs byggt upp en väldigt stor ömsesidig respekt för varandra. Bra techs VET i förväg -och kan upplysa artisten om exempelvis temperatur/väder skiftningar vid under ett gig. Hur dessa påverkar instrumenten som skall användas den kvällen. Mycket handlar om en solid planering -och informativ, löpande kommunikation: före, under -och efter ett gig. En bra summering av ett riktigt 'kämp gig'; måste man senare tillsammans ställa sig frågan: -Skulle/kunde vi gjort någonting annorlunda? Det är ganska kul och skratta åt saker & ting i efterhand: Typ; -Du gav mig nästan hjärtinfarkt när du gick på svajet redan där, osv osv...

Åter till ämnet:
Nu mera (säkert pga pandemin) verkar fler av dessa artist/tech set up -videos läggas ut på interwebbsen. Personligen tycker jag dessa är ljusår intressantare och mer givande än typ 'rig rundown' -grejerna. Detta för att de handlar om personliga preferenser artister har -istället för det som alla tror/antar -eller det som står i användarmanualen. Det blir ju en hel del WTF + Holy fuckin' shit!; när man ser på dessa. Vi alla har väl vår egna erfarenheter och syn på hur vi vill ha/göra saker. Men här gäller det verkligen att släppa sargen -och hänga med! (Det är tillåtet att se ut som en fågelholk -och sätta kaffet i vrångstrupen.) :wink:

-Just get the fuck out there -and kill it! :twisted:


/ Jonken :roll:


20 Jun 2021, 12:58
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Artisters personliga set ups
Är det inte lite att det är teknikerns jobb att kunna omsätta en artists svammel till konkreta "så här skall det vara och så här skall det göras"?
Att förutsätta att artisten har 100% koll på allt själv är väl att göra sig själv rätt onödig. Då kan man ju dressera en vän som följer med gratis för att det är skoj.
Jag tycker nog att "lämna över gitarren och säga att så här skall det vara" borde vara vad som är artistens uppgift och resten teknikerns.

Jag vet självklart själv om mina gitarrer själv men att tycka att alla skall göra det är i mina ögon att ha missuppfattat sin plats.
Att bli framgångsrik nog att ha råd med en tekniker är ju absolut inte sammankopplat med att kunna allt om instrument.
Inte att kunna spela gitarr som en gud heller, det är inte heller sammanlänkat med att kunna allt om sina instrument och hur man gör setup på dem.

//Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


21 Jun 2021, 09:29
Profile WWW

Joined: 28 Dec 2007, 12:07
Posts: 137
Location:
Post Re: Artisters personliga set ups
Magnus Olsson wrote:
Är det inte lite att det är teknikerns jobb att kunna omsätta en artists svammel till konkreta "så här skall det vara och så här skall det göras"?
Att förutsätta att artisten har 100% koll på allt själv är väl att göra sig själv rätt onödig. Då kan man ju dressera en vän som följer med gratis för att det är skoj.
Jag tycker nog att "lämna över gitarren och säga att så här skall det vara" borde vara vad som är artistens uppgift och resten teknikerns.

Jag vet självklart själv om mina gitarrer själv men att tycka att alla skall göra det är i mina ögon att ha missuppfattat sin plats.
Att bli framgångsrik nog att ha råd med en tekniker är ju absolut inte sammankopplat med att kunna allt om instrument.
Inte att kunna spela gitarr som en gud heller, det är inte heller sammanlänkat med att kunna allt om sina instrument och hur man gör setup på dem.

//Magnus


Undrar om du inte feltolkat Jonkens text lite grann?


21 Jun 2021, 12:15
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Artisters personliga set ups
Puttarn wrote:
Magnus Olsson wrote:
Är det inte lite att det är teknikerns jobb att kunna omsätta en artists svammel till konkreta "så här skall det vara och så här skall det göras"?
Att förutsätta att artisten har 100% koll på allt själv är väl att göra sig själv rätt onödig. Då kan man ju dressera en vän som följer med gratis för att det är skoj.
Jag tycker nog att "lämna över gitarren och säga att så här skall det vara" borde vara vad som är artistens uppgift och resten teknikerns.

Jag vet självklart själv om mina gitarrer själv men att tycka att alla skall göra det är i mina ögon att ha missuppfattat sin plats.
Att bli framgångsrik nog att ha råd med en tekniker är ju absolut inte sammankopplat med att kunna allt om instrument.
Inte att kunna spela gitarr som en gud heller, det är inte heller sammanlänkat med att kunna allt om sina instrument och hur man gör setup på dem.

//Magnus


Undrar om du inte feltolkat Jonkens text lite grann?


Kanske? Vad vet jag.

//MO

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


21 Jun 2021, 12:47
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Artisters personliga set ups
Tänker att det kanske handlar mer om att vara psykolog och hantera
olika artisters humör och nycker än ren 'teknisk expertis' ?

Sen är det ju ändå aldrig någon i publiken som hör tex en lite ostämd gitarr, men däremot om
artisten lackar ur och börjar slå sönder grejer så märks det ju, kan vara en del av showen också 8)

Om en artist har en riktigt dålig kväll kommer det inte hjälpa att man varit exakt med bandfilen, allt kommer gå ut över materialet.

_________________



21 Jun 2021, 18:05
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Artisters personliga set ups
Ingen som tycker någonting om klippet med Nordeggs jobb på Vais favvo planka...?


/ Jonken


22 Jun 2021, 18:13
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Artisters personliga set ups
Tycker det är nördigt kul men har ej hunnit se hela ännu.


22 Jun 2021, 18:23
Profile ICQ WWW

Joined: 03 May 2014, 14:48
Posts: 696
Post Re: Artisters personliga set ups
Jonken wrote:
Ingen som tycker någonting om klippet med Nordeggs jobb på Vais favvo planka...?


/ Jonken

Ja vad ska man tycka? Han har sitt sätt precis som alla andra har och får det att funka. Själv är jag min egen gitartekniker. Låter ingen annan längre röra mina. Jag är den enda som vet exakt hur jag vill ha mina och är den enda som vet hur jag spelar. Efter att tidigare lämnade in och fick vänta minst 3 veckor och fick tillbaka något som man inte var nöjd med. Bara för att någon har sina egna idéer om hur en setup ska vara så bestämde jag mig för att lära mig själv. Tog sin tid men det har det varit värt. Inga väntetider, ingen kostnad och inga besvikelser och skulle jag få det sista så beror det bara på mig själv.


22 Jun 2021, 19:10
Profile
User avatar

Joined: 07 Apr 2004, 22:14
Posts: 803
Location: Stockholm
Post Re: Artisters personliga set ups
Jonken wrote:
Ingen som tycker någonting om klippet med Nordeggs jobb på Vais favvo planka...?


/ Jonken


Jo två saker reagerade jag på:
Hans teknik att sträcka strängarna och att det är al i kroppen.
Angående sträckningen brukar jag bara dra i strängarna lagom brutalt så att de inte stämmer ner sig. Men så har jag ju inte tokbråttom när jag gör det heller.
Att det var al och inte basswood tycker jag förklarar varför det är hans favorit. Jag ogillar basswood.


22 Jun 2021, 20:12
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Artisters personliga set ups
Jonken wrote:
Ingen som tycker någonting om klippet med Nordeggs jobb på Vais favvo planka...?


/ Jonken


Jo, det är kul att se nörderi.
Och Nordegg är en skön och trevlig snubbe.

Min enda chock var att Vai använder de strängar han visa, de är ju brutalt hemska strängar.
Ernie Ball visste man ju men dom?

Får man vara lite djup så gillar jag inte hur såna här videos landar hos fans till artisten, så mycket som är subjektivt tyckande blir cementerade sanningar och fakta om hur saker skall vara.
Motsvarande med Petruccis tech har liksom blivit hur en Music Man skall vara bland hans fans, sanningen. Men det är en setup som passar kanske 3 gitarrister av 100, sinnessjukt låg som hur nätt man än spelar bara blir knäpp. knäpp. Johns egna gitarrer är helt ospelbara i min syn på hur en gitarr skall vara.

Enkelt uttryckt, för mycket information är inte bra om mottagaren inte kan sålla i den.

//Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


23 Jun 2021, 08:52
Profile WWW

Joined: 03 May 2014, 14:48
Posts: 696
Post Re: Artisters personliga set ups
Magnus Olsson wrote:
Jonken wrote:
Ingen som tycker någonting om klippet med Nordeggs jobb på Vais favvo planka...?


/ Jonken


Jo, det är kul att se nörderi.
Och Nordegg är en skön och trevlig snubbe.

Min enda chock var att Vai använder de strängar han visa, de är ju brutalt hemska strängar.
Ernie Ball visste man ju men dom?

Får man vara lite djup så gillar jag inte hur såna här videos landar hos fans till artisten, så mycket som är subjektivt tyckande blir cementerade sanningar och fakta om hur saker skall vara.
Motsvarande med Petruccis tech har liksom blivit hur en Music Man skall vara bland hans fans, sanningen. Men det är en setup som passar kanske 3 gitarrister av 100, sinnessjukt låg som hur nätt man än spelar bara blir knäpp. knäpp. Johns egna gitarrer är helt ospelbara i min syn på hur en gitarr skall vara.

Enkelt uttryckt, för mycket information är inte bra om mottagaren inte kan sålla i den.

//Magnus

Om folk inte kan skilja på vad som är passande setup för dem själva vs andras så får de skylla sig själva och kan sitta där med sina pissigt dåliga setup och plånka på och skylla på stärkaren eller allt annat för att de har rätt setup och funkar den för Vai så ska den funka för mig-attityd. Vem fan bryr sig? Gitarrister är mestadels jävligt korkade människor helt klart.


23 Jun 2021, 10:29
Profile

Joined: 03 May 2014, 14:48
Posts: 696
Post Re: Artisters personliga set ups
Urban wrote:
Jonken wrote:
Ingen som tycker någonting om klippet med Nordeggs jobb på Vais favvo planka...?


/ Jonken


Jo två saker reagerade jag på:
Hans teknik att sträcka strängarna och att det är al i kroppen.
Angående sträckningen brukar jag bara dra i strängarna lagom brutalt så att de inte stämmer ner sig. Men så har jag ju inte tokbråttom när jag gör det heller.
Att det var al och inte basswood tycker jag förklarar varför det är hans favorit. Jag ogillar basswood.

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: Om en video hade gjorts och påståtts att det var träslag a b och c som användes och använde alla klyschor och påståenden om olika träslag men i omkastad ordning för att inte berätta sanningen vad som är vad så hade du gått på det. Ingen jävel hör någon skillnad ändå.


23 Jun 2021, 10:31
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Artisters personliga set ups
Tokerekloker wrote:
Om folk inte kan skilja på vad som är passande setup för dem själva vs andras så får de skylla sig själva och kan sitta där med sina pissigt dåliga setup och plånka på och skylla på stärkaren eller allt annat för att de har rätt setup och funkar den för Vai så ska den funka för mig-attityd. Vem fan bryr sig? Gitarrister är mestadels jävligt korkade människor helt klart.


Jag bryr mig.
Alla kan inte kunna allt så "skylla sig själv" funkar inte i min värld.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


23 Jun 2021, 10:34
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Artisters personliga set ups
Jag kanske är korkad, men jag förstår inte varför jag skulle vilja veta hur Steve Svaj sätter på sina strängar (eller annan valfri person)
Huvudsaken är att man kan göra en grundsetup på sitt eget instrument

Med den utgångspunkten kan det ju tom vara kontraproduktivt som MO är inne på.

_________________



23 Jun 2021, 10:45
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Artisters personliga set ups
Mike Leaf wrote:
Jag kanske är korkad, men jag förstår inte varför jag skulle vilja veta hur Steve Svaj sätter på sina strängar (eller annan valfri person)
Huvudsaken är att man kan göra en grundsetup på sitt eget instrument

Med den utgångspunkten kan det ju tom vara kontraproduktivt som MO är inne på.

Fast ibland kan man ju få tips och idéer som man inte tänkt på förut. Just denna video var dock helt ointressant för mig då jag aldrig använder denna typ av gitarr.

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


23 Jun 2021, 12:51
Profile

Joined: 07 May 2012, 14:39
Posts: 695
Location: Helsingborg
Post Re: Artisters personliga set ups
Jag är mest förvånad över att han har så pass låg stränghöjd. Har alltid fått för mig att han har hyfsat hög, framförallt efter bilderna på Evo på hans gamla hemsida. Kan vara så att han konsekvent höjer dom från det Thomas ställer in?


23 Jun 2021, 13:04
Profile

Joined: 07 May 2012, 14:39
Posts: 695
Location: Helsingborg
Post Re: Artisters personliga set ups
Magnus Olsson wrote:
Jonken wrote:
Ingen som tycker någonting om klippet med Nordeggs jobb på Vais favvo planka...?


/ Jonken


Jo, det är kul att se nörderi.
Och Nordegg är en skön och trevlig snubbe.

Min enda chock var att Vai använder de strängar han visa, de är ju brutalt hemska strängar.
Ernie Ball visste man ju men dom?

Får man vara lite djup så gillar jag inte hur såna här videos landar hos fans till artisten, så mycket som är subjektivt tyckande blir cementerade sanningar och fakta om hur saker skall vara.
Motsvarande med Petruccis tech har liksom blivit hur en Music Man skall vara bland hans fans, sanningen. Men det är en setup som passar kanske 3 gitarrister av 100, sinnessjukt låg som hur nätt man än spelar bara blir knäpp. knäpp. Johns egna gitarrer är helt ospelbara i min syn på hur en gitarr skall vara.

Enkelt uttryckt, för mycket information är inte bra om mottagaren inte kan sålla i den.

//Magnus


Har inte provat dom själv (D'addario-kille), men vad är problemet med Paradigm?


23 Jun 2021, 13:12
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Artisters personliga set ups
guitarnerdswe wrote:

Har inte provat dom själv (D'addario-kille), men vad är problemet med Paradigm?


Känsligt ämne...
Hög output, bright och coated känsla. Cobalt ännu värre.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


23 Jun 2021, 13:24
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Artisters personliga set ups
guitarnerdswe wrote:
Jag är mest förvånad över att han har så pass låg stränghöjd. Har alltid fått för mig att han har hyfsat hög, framförallt efter bilderna på Evo på hans gamla hemsida. Kan vara så att han konsekvent höjer dom från det Thomas ställer in?

Vore inte det helskumt? Ha en gitarr tech som inte gör den set up man vill ha?

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


23 Jun 2021, 14:32
Profile

Joined: 07 May 2012, 14:39
Posts: 695
Location: Helsingborg
Post Re: Artisters personliga set ups
Polytone wrote:
guitarnerdswe wrote:
Jag är mest förvånad över att han har så pass låg stränghöjd. Har alltid fått för mig att han har hyfsat hög, framförallt efter bilderna på Evo på hans gamla hemsida. Kan vara så att han konsekvent höjer dom från det Thomas ställer in?

Vore inte det helskumt? Ha en gitarr tech som inte gör den set up man vill ha?


Han nämner ju iofs flera gånger att Vai pillar på gitarrerna efter att Thomas gjort setup. Dessutom missar Thomas att specarna för stränghöjd inte 1 mm höga e och 1.5 mm låga E "punkt", utan att det är minimumhöjden. Det står faktiskt 1-1.25 mm höge e och 1.5-1-75 mm låge E om man tittar noga. Syns bäst här:

Image

Detta är då på 12:e bandet med capo på 1:a, så lägg till 0.15-0.25 mm för öppna strängar.


23 Jun 2021, 18:48
Profile
User avatar

Joined: 07 Apr 2004, 22:14
Posts: 803
Location: Stockholm
Post Re: Artisters personliga set ups
Tokerekloker wrote:
Urban wrote:


Jo två saker reagerade jag på:
Hans teknik att sträcka strängarna och att det är al i kroppen.
Angående sträckningen brukar jag bara dra i strängarna lagom brutalt så att de inte stämmer ner sig. Men så har jag ju inte tokbråttom när jag gör det heller.
Att det var al och inte basswood tycker jag förklarar varför det är hans favorit. Jag ogillar basswood.

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: Om en video hade gjorts och påståtts att det var träslag a b och c som användes och använde alla klyschor och påståenden om olika träslag men i omkastad ordning för att inte berätta sanningen vad som är vad så hade du gått på det. Ingen jävel hör någon skillnad ändå.


Du får gärna tro att jag inte hör någon skillnad.
I och för sig menar jag inte hur det låter för andra utan om hur det låter och känns för mig när jag spelar på en gitarr med basswood i kroppen.
Ja jag har haft gitarrer i basswood och gillar det inte.
Svampigt i basen och avrullad diskant. Funkar hyfsat till solo med inte till komp.


23 Jun 2021, 22:40
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Artisters personliga set ups
Magnus Olsson wrote:

Jo, det är kul att se nörderi.
Och Nordegg är en skön och trevlig snubbe.

Min enda chock var att Vai använder de strängar han visa, de är ju brutalt hemska strängar.
Ernie Ball visste man ju men dom?

Får man vara lite djup så gillar jag inte hur såna här videos landar hos fans till artisten, så mycket som är subjektivt tyckande blir cementerade sanningar och fakta om hur saker skall vara.
Motsvarande med Petruccis tech har liksom blivit hur en Music Man skall vara bland hans fans, sanningen. Men det är en setup som passar kanske 3 gitarrister av 100, sinnessjukt låg som hur nätt man än spelar bara blir knäpp. knäpp. Johns egna gitarrer är helt ospelbara i min syn på hur en gitarr skall vara.

Enkelt uttryckt, för mycket information är inte bra om mottagaren inte kan sålla i den.

//Magnus

Två saker som jag reagerade på i klippet var:

-Bandpoleringen med stålull UTAN skydd för brädan.
-Stränghöjdsjusteringen i stolparna med fullt strängdrag på.

Precis som du är inne på: Det är väldigt lätt att sån här information blir 'bibel' för fans. För dessa fans är det ju proffsen av proffsen som jobbar på detta sätt -och detta kan ju absolut inte vara fel? Problemet som jag ser det; här är: Förmågan att kunna sålla bland denna typ av information kräver att man har lite kunskap/erfarenhet av bla set up/mek. Och det över jävliga här är ju att Kris Barosci på Thomann -står parallellt och 'apar' denna set up på en sprillans ny PIA. Effekten av sånt här för Ibanez; kan ju verkligen inte bli annat än totalt kontraproduktiv. Även fast informationen är helt baserat på Steve Vai's privata preferenser; reflekterar tyvärr detta även på Ibanez. Och; här kan jag tycka att hela grejen blir väldigt olycklig -samt missvisande.

En annan rolig anekdot är ju FLO-kopian #2 Steve gett till Thomas. Gitarren har ju blivit rena rama K.I.T.T. (Klassiska TV serien: Knight Rider). Inte mycket av orginal gitarren kvar där inte... :shock:

Klippets positiva Tech behållning var dock svajarmsbussningarna och tändaren. :wink:


/ Jonken


26 Jun 2021, 10:03
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Artisters personliga set ups
Jonken wrote:
Magnus Olsson wrote:

Jo, det är kul att se nörderi.
Och Nordegg är en skön och trevlig snubbe.

Min enda chock var att Vai använder de strängar han visa, de är ju brutalt hemska strängar.
Ernie Ball visste man ju men dom?

Får man vara lite djup så gillar jag inte hur såna här videos landar hos fans till artisten, så mycket som är subjektivt tyckande blir cementerade sanningar och fakta om hur saker skall vara.
Motsvarande med Petruccis tech har liksom blivit hur en Music Man skall vara bland hans fans, sanningen. Men det är en setup som passar kanske 3 gitarrister av 100, sinnessjukt låg som hur nätt man än spelar bara blir knäpp. knäpp. Johns egna gitarrer är helt ospelbara i min syn på hur en gitarr skall vara.

Enkelt uttryckt, för mycket information är inte bra om mottagaren inte kan sålla i den.

//Magnus

Två saker som jag reagerade på i klippet var:

-Bandpoleringen med stålull UTAN skydd för brädan.
-Stränghöjdsjusteringen i stolparna med fullt strängdrag på.

Precis som du är inne på: Det är väldigt lätt att sån här information blir 'bibel' för fans. För dessa fans är det ju proffsen av proffsen som jobbar på detta sätt -och detta kan ju absolut inte vara fel? Problemet som jag ser det; här är: Förmågan att kunna sålla bland denna typ av information kräver att man har lite kunskap/erfarenhet av bla set up/mek. Och det över jävliga här är ju att Kris Barosci på Thomann -står parallellt och 'apar' denna set up på en sprillans ny PIA. Effekten av sånt här för Ibanez; kan ju verkligen inte bli annat än totalt kontraproduktiv. Även fast informationen är helt baserat på Steve Vai's privata preferenser; reflekterar tyvärr detta även på Ibanez. Och; här kan jag tycka att hela grejen blir väldigt olycklig -samt missvisande.

En annan rolig anekdot är ju FLO-kopian #2 Steve gett till Thomas. Gitarren har ju blivit rena rama K.I.T.T. (Klassiska TV serien: Knight Rider). Inte mycket av orginal gitarren kvar där inte... :shock:

Klippets positiva Tech behållning var dock svajarmsbussningarna och tändaren. :wink:


/ Jonken


Håller med om de två grejerna, stålull utan skydd och stalljustering med strängtryck.
För Vai spelar det ju noll roll, han får ett nytt svaj när han vill ha det och en ny hals när han vill ha det.
Det får inte alla andra. Att göra så sliter ut stallet väldigt fort och ett nytt kostar 3000:-.
Greppbrädan blir snabb "inte snygg" av att polera så.

Detta är nog ingenting som Ibanez får ut något av.

//MO

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


28 Jun 2021, 12:30
Profile WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Artisters personliga set ups
Vad tycker vi om detta då? (En av mina favorit techs: Tom Weber.)

https://www.youtube.com/watch?v=8GBnOesSA-Y&t=1438s


/ Jonken


09 Aug 2021, 12:51
Profile
User avatar

Joined: 14 May 2008, 13:47
Posts: 599
Post Re: Artisters personliga set ups
Jonken wrote:
Vad tycker vi om detta då? (En av mina favorit techs: Tom Weber.)

https://www.youtube.com/watch?v=8GBnOesSA-Y&t=1438s


/ Jonken

Jag har lite svårt att förstå varför strängen ska stretchas längs hela längden på det där viset. Den borde rimligen bli stretchad lika mycket över hela genom att bara göra det på ett ställe, i mitten på strängen där man har mest kraft. Eller är det något som händer genom friktion som är väsentligt för processen?


09 Aug 2021, 16:39
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Artisters personliga set ups
iStofil wrote:
Jonken wrote:
Vad tycker vi om detta då? (En av mina favorit techs: Tom Weber.)

https://www.youtube.com/watch?v=8GBnOesSA-Y&t=1438s


/ Jonken

Jag har lite svårt att förstå varför strängen ska stretchas längs hela längden på det där viset. Den borde rimligen bli stretchad lika mycket över hela genom att bara göra det på ett ställe, i mitten på strängen där man har mest kraft. Eller är det något som händer genom friktion som är väsentligt för processen?

Vad Tom egentligen refererar till är en live -situation här. Därför denna kopiösa enorma sträng sträckning. Tanken här är att kunna sträcka över ett instrument till artisten på en livescen -som funkar direkt. Eller att jobba mot klockan; där man skall hinna med att stränga om en massa instrument i stressade situationer på kort tid.

Jag nöjer mig också att sträcka ut strängarna med handkraft -tills de slutar att ge efter. Sedan låter jag dessa stå -med stränglåsen öppna ett tag innan jag låser dem. Men detta måste man planera för i förväg. Är det akut/skarpt läge i en live situation: Är ju 'Toms way' ett säkrare sätt. (Om man byter strängarna en och en -så att man behåller sträng draget på halsen genom processen; så att man inte får en orolig hals som försöker hitta tillbaka till sträckläget.)

Detta är dock en av väldigt få klipp där en tech rullar på strängen korrekt runt stämskruvarnas axlar: Första halv varvet -över och resten under. Tom förklarar också varför man gör på detta sätt i klippet. Sedan om man vill vika in ut stickade kapningsdelen av strängen -är ju ett personligt val. (I Eddies fall; var det ju att han gillade att sticka ner tända cigaretter där mellan strängarna och brädan -utan att sticka sig.)

En annan viktig grej han demonstrerar i klippet; är ju: Hur mycket stämningen i ett instrument påverkas av att ha instrumentet liggandes på arbetsbänken -kontra i spelläge. Många har ju inte riktigt koll på detta. Dvs: Hur viktigt det är att göra den sista bitarna av jobbet i 'spelläge'.

Men resultatet går givetvis att få ännu bättre; med exempelvis 'double clamping' -där man nyper strängen dubbelt i stallklackarna i Floydet. På detta sätt behöver man inte använda lika mycket spännkraft i låsskruven när man nyper fast strängarna i stallet. Detta medför många fördelar: -Den klämda strängstumpen behöver inte deformeras av låsplinten för att sitta fast, -det ger mer stämning stabilitet, -sparar på grejerna (stall + sträng). Men proceduren adderar lite till tiden för jobbet. Det är tiden/effektiviteten som Tom tydligt prioriterar i detta klipp.


/ Jonken


10 Aug 2021, 11:55
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 26 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 24 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.