View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 16:48



Reply to topic  [ 8 posts ] 
Inte ska man väl behöva emigrera pga GAS? 
Author Message

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2740
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Inte ska man väl behöva emigrera pga GAS?
Kanske skulle detta vara i off topic-sektionen men...

Ibland (ganska ofta faktiskt) hittar jag grejer som inte finns till salu i närområdet. Låt säga att jag vill köpa en gitarr som befinner sig i USA och säljaren vill pga tidigare dåliga erfarenheter inte skicka iväg gitarren över Atlanten, vad göra då? Det finns ett antal tjänster online som mot betalning registrerar en USA-adress och när sedan paketet anländer skickar det vidare över Atlanten, hem till mig. Det låter ju bra.

Ville mest förhöra mig om någon bojare nyttjat någon av dessa olika företag med USA-adress som affärsidé och i så fall hur tyckte ni att det fungerade?

Tips på företag som tillhandahåller USA-adress:

Shipito
MyUS
Planet Express
Borderlinx
Viabox
ShopUSA
Jetcarrier

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


Last edited by Granis67 on 25 Jun 2021, 01:03, edited 1 time in total.



24 Jun 2021, 15:04
Profile

Joined: 17 Jun 2009, 13:04
Posts: 674
Location: Göteborg
Post Re: Inte ska man väl behöva emigrera pga GAS
Jag har använt Shipito vid ett flertal tillfällen och det har alltid fungerat klockrent.
Nu är det dock flera år sen jag använde dem, men förhoppningsvis har de fortfarande samma bra service.


24 Jun 2021, 15:46
Profile
User avatar

Joined: 18 Sep 2008, 18:07
Posts: 474
Location: Göteborg
Post Re: Inte ska man väl behöva emigrera pga GAS
Jag har använt mig av Jetcarrier och det funkade bra. Men det var ett ganska krångligt gränssnitt då och man får läsa flera gånger för att fatta hur de räknar volym.

/Niklas

_________________
"A song has to appeal sentimentally, intellectually, physically, visceraly, dig deep down into your soul and suck you into it. After that , of course, it'd be a matter of taste." - Kim Thayil

www.myspace.com/doldrumsrocks


24 Jun 2021, 20:55
Profile

Joined: 29 Mar 2016, 17:55
Posts: 253
Post Re: Inte ska man väl behöva emigrera pga GAS
Nåt jag har tänkt på (på tal om att emigrera pga GAS) ett bra tag är att det är enormt tråkigt och torftigt på begagnatmarknaden när det kommer till roliga gitarrer. Känns som krigstider/ransoneringstider eller något år det hållet. Dyker ytterst sällan upp spännande gitarrer till salu numera.


24 Jun 2021, 21:38
Profile

Joined: 03 May 2014, 14:48
Posts: 696
Post Re: Inte ska man väl behöva emigrera pga GAS
Nä marknaden här är inte så värst rolig längre. Och hittar man något intressant för en gångs skull så är någon idiot i någon småhåla långt ute på landet eller i någon småstad och vägrar skicka. Jag menar, hur tror man att man ska kunna sälja när utbudet av av potentiella köpare är så få då? Tycker det är svårt också när det gäller pickuper. Förr fanns det ofta gott om de och man köpte och testade om de var något för en på olika gitarrer och om inte sålde man vidare för snart dök det upp något igen. Men idag är det väldigt sällan något intressant dyker upp.


24 Jun 2021, 22:49
Profile

Joined: 29 Mar 2016, 17:55
Posts: 253
Post Re: Inte ska man väl behöva emigrera pga GAS
Tokerekloker wrote:
Nä marknaden här är inte så värst rolig längre. Och hittar man något intressant för en gångs skull så är någon idiot i någon småhåla långt ute på landet eller i någon småstad och vägrar skicka. Jag menar, hur tror man att man ska kunna sälja när utbudet av av potentiella köpare är så få då? Tycker det är svårt också när det gäller pickuper. Förr fanns det ofta gott om de och man köpte och testade om de var något för en på olika gitarrer och om inte sålde man vidare för snart dök det upp något igen. Men idag är det väldigt sällan något intressant dyker upp.


Exakt så jag känner.
Vad har hänt? Är det pandemin som får folk att av någon anledning hålla på sina grejer?
Det kanske inte köps lika mycket heller..


25 Jun 2021, 10:38
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Inte ska man väl behöva emigrera pga GAS?
Har ni bevakning inlagd på Blocket, hur ofta kollar ni?
Kan ju vara så att de attraktiva grejerna säljer SNABBARE nu än normalt.

Har missat 2 gitarrer nu för att jag helt enkelt inte hunnit svara i tid, senast imorse strax efter kl 9 låg det en 2019 SG Std Maestro Vibrola ute
för 12.000. Jag kom tillbaka till datorn vid 11oh då var annonsen redan borta.

Jag kollar oftast tidigt på morgonen då jag uppfattat det som att de flesta intressanta grejer läggs in på kvällarna.
Annars finns liksom ingen bra förklaring, alla andra marknader är glödheta, man blir helt bombad när man annonserar något

_________________



25 Jun 2021, 14:26
Profile ICQ WWW

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2740
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Inte ska man väl behöva emigrera pga GAS?
Intressant men det glider ifrån ämnet. :)

Någon som köpt gitarr med hjälp av adress-tjänst?

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


25 Jun 2021, 16:16
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 8 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 33 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.