View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Apr 2024, 14:39



Reply to topic  [ 18 posts ] 
Schecter??? 
Author Message
User avatar

Joined: 01 May 2011, 08:02
Posts: 362
Location: Stockholm
Post Schecter???
Har vi några bojare med erfarenheter utav dessa gitarrer, byggkvalite, spelbarhet, erfarenheter?


30 Jun 2014, 17:59
Profile

Joined: 06 Apr 2014, 10:42
Posts: 53
Post Re: Schecter???
Min lillebror har en lite billigare variant som jag tycker känns bra för pengarna. Det gör ju å andra sidan många gitarrer om dom är rätt justerade. Låter bra gör den också, speciellt till lite tyngre musik.


30 Jun 2014, 19:02
Profile
User avatar

Joined: 20 Sep 2009, 18:28
Posts: 658
Location: Uddevalla
Post Re: Schecter???
Jag hade en gång en Demon 7.
Byggkvaliteten vart helt okej, finnish vart juste, inga direkta fel på guran.
Dock så kanske mekaniken vart lite klen och hade det kämpigt på tjocka B. Intoneringen vart liiite skev på samma sträng, fick den inte 100.
Elektroniken vart någon aktiv budget Duncan Design. Inget fel på för priset, har stött på värre, men lät prutt i min mening. Tyckte de lät basigt och platt.
Nu är detta den enda guran jag ägt med aktiv elektronik, så det är svårt och säga om det vart just mickarnas kvalitet, eller om jag inte gillar den typen av mick.

Kort och gott, vettigt byggd, men utrustad med hårvara efter prislappen.
Jag skulle vilja provspela en påkostad modell från Schecter någon gång. Jag har fortfarande förtroende för Schecter, känns som de är OK.

_________________
Image


30 Jun 2014, 20:20
Profile
User avatar

Joined: 23 Jul 2006, 19:27
Posts: 376
Location:
Post Re: Schecter???
Jag köpte en SOLO-6 CUSTOM tidigare i våras begagnad/nyskick på Vend för 5000:- inkl etui. Och den är jag mycket nöjd med 4,5 kg och sustain i oändlighet och hantverksmässigt tip top.
Men jag vet inte ifall jag skulle vilja betala ca 9500:- vilket var nypriset hos Thomnann då hade det nog blivit en beggad Les Paul.

http://www.schecterguitars.com/internat ... g-tilt.png

//Mattias


30 Jun 2014, 20:28
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 14:07
Posts: 2639
Location:
Post Re: Schecter???
Vilka modeller syftar du på? Schecter gör både high end custom shop instrument tillverkade i USA till mass producerade instrument tillverkade i Korea. Så det skiljer nog enormt beroende på vad du syftar på.

Tyvärr har jag ingen erfarenhet av de dyra instrumenten utan bara ett fåtal modeller byggda i Korea. Kvalitén varierar (som oftast) med dessa, skulle säga att de håller bra kvalité rent generellt om man jämför med andra märken som tillverkas på samma ställe.


30 Jun 2014, 21:44
Profile ICQ WWW

Joined: 06 Feb 2009, 18:15
Posts: 467
Location:
Post Re: Schecter???
Jag har haft några stycken i den lägre prisklassen (5000-7000:-), och de har samtliga varit bra instrument. Setupen har inte alltid varit perfekt rakt ur lådan, men det förväntar man sig knappt i den prisklassen. Väldigt mycket gitarr för pengarna skulle jag säga.


30 Jun 2014, 21:58
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2566
Post Re: Schecter???
Schecter Solo II Custom ser intressant ut. USA-mickar också :lol:
http://www.wiredguitarist.com/2017/03/0 ... om-review/

Steve Lukather spelade tydligen Schecter ett tag för längesen. Såg det på nån av skivorna (Toto, minns ej vilken)
Han använde den på Human Nature (Michael Jackson). En Schecter Frankenstrat, "plugged direct with some Bruce Swedien reverb + compression".


03 Aug 2021, 08:56
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2566
Post Re: Schecter???
Jesperado wrote:
Jag har haft några stycken i den lägre prisklassen (5000-7000:-), och de har samtliga varit bra instrument. Setupen har inte alltid varit perfekt rakt ur lådan, men det förväntar man sig knappt i den prisklassen. Väldigt mycket gitarr för pengarna skulle jag säga.


Jag köpte en FGN Iliad (Tele), den kostade 7500:- då, och var bra justerad ur lådan.
Vet inte om återförsäljaren fixat till guran innan.
Hur är det med Gibson? Om jag köper en ny Standard för 23 000:- är den perfekt justerad rakt ur lådan?


03 Aug 2021, 10:36
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2749
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Schecter???
bummer wrote:
Jesperado wrote:
Jag har haft några stycken i den lägre prisklassen (5000-7000:-), och de har samtliga varit bra instrument. Setupen har inte alltid varit perfekt rakt ur lådan, men det förväntar man sig knappt i den prisklassen. Väldigt mycket gitarr för pengarna skulle jag säga.


Jag köpte en FGN Iliad (Tele), den kostade 7500:- då, och var bra justerad ur lådan.
Vet inte om återförsäljaren fixat till guran innan.
Hur är det med Gibson? Om jag köper en ny Standard för 23 000:- är den perfekt justerad rakt ur lådan?


Med all respekt bummer, tänk ett varv till och återkom med svaret på din egna fråga. :wink:

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


05 Aug 2021, 12:19
Profile

Joined: 30 Aug 2017, 20:24
Posts: 167
Post Re: Schecter???
bummer wrote:
Jesperado wrote:
Jag har haft några stycken i den lägre prisklassen (5000-7000:-), och de har samtliga varit bra instrument. Setupen har inte alltid varit perfekt rakt ur lådan, men det förväntar man sig knappt i den prisklassen. Väldigt mycket gitarr för pengarna skulle jag säga.


Jag köpte en FGN Iliad (Tele), den kostade 7500:- då, och var bra justerad ur lådan.
Vet inte om återförsäljaren fixat till guran innan.
Hur är det med Gibson? Om jag köper en ny Standard för 23 000:- är den perfekt justerad rakt ur lådan?


Slå till nu Bummer:
viewtopic.php?f=1&t=128206


05 Aug 2021, 21:38
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2566
Post Re: Schecter???
berra.b wrote:


Nä.
Dom där har vidare hals. Jag har små fruntimmershänder.


06 Aug 2021, 08:54
Profile

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 936
Location:
Post Re: Schecter???
Vill bara lägga till för trådens skull att på 70-talet var Schecter ett litet familjeföretag som började sälja exklusiva delar till gitarrer av Fendermodell.
Kanske den första customshopen innan Fender hade kommit på tanken.
Att bygga ihop en Schecterstrata i exklusiva träslag ( av deras delar) var drömmen för många. När kulorna började rulla in så kunde man se Knopfler skaffa en t ex.

Så här kunde det se ut i katalogen (fast då hade de redan växt och blivit ganska stora)
http://vintage.catalogs.free.fr/Schecter/00.htm

Fast det där minns väl alla gamla uvar på Ljudbojen :oops: :P


06 Aug 2021, 10:47
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2350
Location: Varberg
Post Re: Schecter???
Visst minns man hur det dreglades över Schecters annonser i Guitar Player under sista halvan av 70-talet. Dyra och utrotningshotade träslag och p-skydd i metall med tre små switchar istf den vanliga bladswitchen till stratorna. Pickups där magneterna hade större diameter. Wow!

Vill minnas att Ronander spelade på Schecter-tele och MusicMan 1x12-combo när det begav sig.

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


06 Aug 2021, 12:50
Profile

Joined: 22 May 2006, 10:16
Posts: 1054
Post Re: Schecter???
Marshall wrote:
Visst minns man hur det dreglades över Schecters annonser i Guitar Player under sista halvan av 70-talet. Dyra och utrotningshotade träslag och p-skydd i metall med tre små switchar istf den vanliga bladswitchen till stratorna. Pickups där magneterna hade större diameter. Wow!

Vill minnas att Ronander spelade på Schecter-tele och MusicMan 1x12-combo när det begav sig.


Yupp! Det var tider det!
Så fort jag spelade i Stockholmstrakten på den tiden åkte jag till Dieke Musik i Fruängen som brukade ha mycket Schecter.Mycket ögongodis.
på 80-talet köpte jag en strata gjord av Schecter-delar i rosewood. Kropp och hals.

Ett år senare träffade jag Seymour Duncan på Frankfurtmässan och frågade honom vilka mikrofoner han rekommenderade. Han sa att den gitarren skall nog ha speciallindade mikar. Jag svarade att det har jag nog inte råd med. Då sa han att han samlar på mynt så att om jag skickade två set nya svenska set mynt i utgåva av Riksbanken så skulle han skicka mikar.
Mikarna kom med ett brev där han berättade om mikarna och han han även skickat ett set till Eric Clapton.

Tyvärr har jag sålt gitarren men minnet av den finns kvar.

/Mats N


06 Aug 2021, 13:14
Profile WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7747
Location: Göteborg
Post Re: Schecter???
Denna tråd får mig att fundera på hur man gjorde om man behövde eller ville byta ut en del på sin gitarr förr i världen? jag började spela 1990 och då fanns redan allt att köpa och lite till. Men om en stämskruv tex gick sönder på 70-talet - kunde man köpa en ny i Sverige då?


06 Aug 2021, 15:09
Profile
User avatar

Joined: 07 Apr 2004, 22:14
Posts: 804
Location: Stockholm
Post Re: Schecter???
Vinyljunkie wrote:
Denna tråd får mig att fundera på hur man gjorde om man behövde eller ville byta ut en del på sin gitarr förr i världen? jag började spela 1990 och då fanns redan allt att köpa och lite till. Men om en stämskruv tex gick sönder på 70-talet - kunde man köpa en ny i Sverige då?


Ja i alla fall i Stockholm. Typ 1975 76. Då åkte man till Gamla Stan där det låg en affär som sålde reservdelar. Mestadels Höfner och Schaller men också japanska delar.
Sedan kom Dimarzio och Mighty Mite mot slutet av 70-talet.


06 Aug 2021, 20:14
Profile

Joined: 30 Aug 2017, 20:24
Posts: 167
Post Re: Schecter???
Vinyljunkie wrote:
Denna tråd får mig att fundera på hur man gjorde om man behövde eller ville byta ut en del på sin gitarr förr i världen? jag började spela 1990 och då fanns redan allt att köpa och lite till. Men om en stämskruv tex gick sönder på 70-talet - kunde man köpa en ny i Sverige då?


Nu verkar det som att jag är lika gammal som du har spelat men både Gitarren och Mug har väl funnits sen 70-talet? Tänker att det borde funnits reservdelar där men nu gissar jag ju bara.


06 Aug 2021, 21:25
Profile

Joined: 19 Feb 2009, 23:18
Posts: 801
Location: Go:teborg
Post Re: Schecter???
Minns att jag ful-loggade en HPD, byggd av ESP-delar med "SCHECTER", i början av åttiotalet. Loggan tillverkades med Letraset gnuggisar och tejp.

_________________
Why do we play music? Too lazy to work, too nervous to steal.


09 Aug 2021, 13:13
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 18 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 45 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.