View unanswered posts | View active topics It is currently 25 Apr 2024, 01:46



Reply to topic  [ 19 posts ] 
Koppla topp till combo 
Author Message

Joined: 27 Dec 2007, 10:29
Posts: 1542
Location:
Post Koppla topp till combo
Jag har Följande:
Tubemeister Deluxe 20(topp)
Vox Tony Bruno TB18C1(combo)

Jag har för tillfället ingen högtalarlåda till min topp och undrar därför om jag kan koppla toppen till min combo.
Har för mig att jag läst att man kan gå från send i loopen på toppen in i return på en combo.

Kan man göra så och finns det några risker med detta i så fall?

_________________
"Ollie may not have been the best guitarist in the world, but he was certainly among the top two." John Halsey, 1997


28 Jun 2021, 13:30
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Koppla topp till combo
Ja det funkar i flesta fall utmärkt.
Så länge du inte kopplar output till send return så finns det inga risker.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


28 Jun 2021, 13:57
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 10:29
Posts: 1542
Location:
Post Re: Koppla topp till combo
Amp Healer wrote:
Ja det funkar i flesta fall utmärkt.
Så länge du inte kopplar output till send return så finns det inga risker.

Nädå, det finns effektloop på båda.
Tack för svaret.

_________________
"Ollie may not have been the best guitarist in the world, but he was certainly among the top two." John Halsey, 1997


28 Jun 2021, 14:22
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Koppla topp till combo
Varför inte koppla toppen direkt till högtalaren i combon?

_________________
Mats


28 Jun 2021, 14:35
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 10:29
Posts: 1542
Location:
Post Re: Koppla topp till combo
albert wrote:
Varför inte koppla toppen direkt till högtalaren i combon?

Tankte bara att det är enklare.
Har du någon länk till något där detta i detalj beskrivs/visas hur man går tillväga på korrekt sätt?

_________________
"Ollie may not have been the best guitarist in the world, but he was certainly among the top two." John Halsey, 1997


28 Jun 2021, 14:40
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 10:29
Posts: 1542
Location:
Post Re: Koppla topp till combo
Harvester wrote:
albert wrote:
Varför inte koppla toppen direkt till högtalaren i combon?

Tankte bara att det är enklare.
Har du någon länk till något där detta i detalj beskrivs/visas hur man går tillväga på korrekt sätt?

Är det inte då viktigt med en kraftigare kabel förresten???

_________________
"Ollie may not have been the best guitarist in the world, but he was certainly among the top two." John Halsey, 1997


28 Jun 2021, 14:41
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Koppla topp till combo
Du kan väl bara ta högtalarkabeln ur förstärkaren i combon och sätta den i toppen istället? Är kabeln för kort, får du köpa en skarvkabel. Och ja, det ska vara högtalarkabel, inte instrument-d:o.

_________________
Mats


28 Jun 2021, 21:10
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 10:29
Posts: 1542
Location:
Post Re: Koppla topp till combo
Jaha, då sabbade jag den stärkaren.
Testade i Måndags och allt gick fint.
För skoj skull kopplade jag i går in toppen i en annan combo jag har, kopplade sedan tillbaka till Voxen, då började det brumma och ryka när jag satte på den, det kan vara så att jag endast satte toppen i standby och det därför gick det snett när jag stack in kabeln.
Nu blir det till att köpa en låda till toppen eller lämna in Voxen på reparation.

_________________
"Ollie may not have been the best guitarist in the world, but he was certainly among the top two." John Halsey, 1997


01 Jul 2021, 07:27
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 13 Aug 2004, 10:46
Posts: 2000
Location: Göteborg
Post Re: Koppla topp till combo
Rätta mig om jag har fel men man behöver väl ha en loadbox för att köra toppen utan låda? Såvida den inte har det inbyggt dvs?


01 Jul 2021, 10:47
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Koppla topp till combo
toandfro wrote:
Rätta mig om jag har fel men man behöver väl ha en loadbox för att köra toppen utan låda? Såvida den inte har det inbyggt dvs?


Ja det allmänna rådet är så.
Detta pga att historiskt så var kundskapen om detta inte så stor.

Stärkan som har bidragit till detta är Marshall då deras output jacks inte jordade när sladden är ur.

Fender stärkare har alltid varit jordade och så länge man inte har någon signal genom stärkan går det bra att typ justera bias utan högtalare inkopplad ( med volymen på 0)

I detta fall handlar det om var send-return sitter och om det finns en master som är efter S-R och att output jacket är jordat eller har säkerhets motstånd.

I detta fall då det är motagaren ( voxen) som är trasig så har ovan inte med detta att göra.
Utan min gissning är att TS av misstag använde output jacket istället för S-R.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


01 Jul 2021, 14:15
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 10:29
Posts: 1542
Location:
Post Re: Koppla topp till combo
Amp Healer wrote:
toandfro wrote:
Rätta mig om jag har fel men man behöver väl ha en loadbox för att köra toppen utan låda? Såvida den inte har det inbyggt dvs?


Ja det allmänna rådet är så.
Detta pga att historiskt så var kundskapen om detta inte så stor.

Stärkan som har bidragit till detta är Marshall då deras output jacks inte jordade när sladden är ur.

Fender stärkare har alltid varit jordade och så länge man inte har någon signal genom stärkan går det bra att typ justera bias utan högtalare inkopplad ( med volymen på 0)

I detta fall handlar det om var send-return sitter och om det finns en master som är efter S-R och att output jacket är jordat eller har säkerhets motstånd.

I detta fall då det är motagaren ( voxen) som är trasig så har ovan inte med detta att göra.
Utan min gissning är att TS av misstag använde output jacket istället för S-R.

Fel gissning!

_________________
"Ollie may not have been the best guitarist in the world, but he was certainly among the top two." John Halsey, 1997


01 Jul 2021, 14:40
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Koppla topp till combo
Harvester wrote:
Fel gissning!


Okey :)
Men den gissningen hade varit mer logisk, då att standbyen skulle vara av eller på.
Ändrade instäningar på givar stärkan när du bytte mellan dom ?

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


01 Jul 2021, 14:54
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 10:29
Posts: 1542
Location:
Post Re: Koppla topp till combo
Amp Healer wrote:
Harvester wrote:
Fel gissning!


Okey :)
Men den gissningen hade varit mer logisk, då att standbyen skulle vara av eller på.
Ändrade instäningar på givar stärkan när du bytte mellan dom ?

Kan ha varit så, bytt kanal eller något.

_________________
"Ollie may not have been the best guitarist in the world, but he was certainly among the top two." John Halsey, 1997


01 Jul 2021, 15:39
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2993
Post Re: Koppla topp till combo
Verkar lite märkligt.
Lite sent för några råd nu, men för egen del skulle jag nog vilja veta lite mer om effektlooparna på involverade förstärkare innan jag testade detta. Skulle nästan våga tippa att Voxen har solid state-driven loop av nåt slag. Den andra vet jag inget om.

Vad gäller toppen så ska du ju inte spela med den utan högtalare oavsett om du har något kopplat till effektloopen eller inte!

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


01 Jul 2021, 16:25
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Koppla topp till combo
Lynxtrap wrote:
Verkar lite märkligt.
Lite sent för några råd nu, men för egen del skulle jag nog vilja veta lite mer om effektlooparna på involverade förstärkare innan jag testade detta.1 Skulle nästan våga tippa att Voxen har solid state-driven loop av nåt slag. Den andra vet jag inget om.

2. Vad gäller toppen så ska du ju inte spela med den utan högtalare oavsett om du har något kopplat till effektloopen eller inte!


1. Jag har försökt hitta info om det, men ingen säger om den är passiv ellere aktiv, men på bilder från insindan ser det ut som loopen kan vara kopplad till kortet som det digetala reverbet sitter.

2. NEJ du har fel . Som jag skrev tidigare , det har med hur givare stärkan har för konstruktion.
Har stärkan följand :
1.Loop före mastern.
2. Mastern ställd på noll.
3. output jack är jordat när sladd inte är i eller det finns säkerhets motstånd . Då detta är en Tysk stärkare så ser jag det som fullt möjligt.

Uppfyller man 1-3 så är det inga problem med att köra utan load, eftersom inget belastar slutsteget.

Jag kom på att om nu givar stärkan inte har någon master men har loop, så är det ju bara att ta ut favändarröret och vill man spara på stömmen så tar man ut slutrören ;)

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


01 Jul 2021, 16:55
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2993
Post Re: Koppla topp till combo
Amp Healer wrote:
2. NEJ du har fel . Som jag skrev tidigare , det har med hur givare stärkan har för konstruktion.
Har stärkan följand :
1.Loop före mastern.
2. Mastern ställd på noll.
3. output jack är jordat när sladd inte är i eller det finns säkerhets motstånd . Då detta är en Tysk stärkare så ser jag det som fullt möjligt.

Uppfyller man 1-3 så är det inga problem med att köra utan load, eftersom inget belastar slutsteget.


Ok, om vi vet det så... Själv skulle jag inte rekommendera det på basis av vad jag "ser som fullt möjligt". I vart fall inte som TS undrar hur man kopplar en topp till en kombos högtalare.

EDIT: Googlade på H&K Tubemeister 20, och den verkar ha en inbyggd power soak med ett läge där den kan köras utan högtalare. Så då är det ju relativt enkelt att säkra den biten.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


02 Jul 2021, 14:51
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 10:29
Posts: 1542
Location:
Post Re: Koppla topp till combo
Ja, toppen har en Power-soak vilken är ställd på 0W.
Men det vore väl mest logiskt att det vore skadligt för toppen och inte combon att den körs utan last, men vad vet jag.

_________________
"Ollie may not have been the best guitarist in the world, but he was certainly among the top two." John Halsey, 1997


02 Jul 2021, 15:19
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7407
Location: Uddevalla
Post Re: Koppla topp till combo
Om toppens send har bränt combons return är toppen trasig aka skickar ut någon farlig spänning ur send som inte ska vara där. Alternativet är slumpen. Det vad dags för combon att gå upp i rök i vilket fall.

_________________
Johan Hansson


02 Jul 2021, 18:25
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 10:29
Posts: 1542
Location:
Post Re: Koppla topp till combo
Det fick bli en låda till toppen till att börja med, allt verkar funka som det skall.
Voxen kommer jag lämna på reparation i höst, kommer troligtvis att sakna den inom kort.

_________________
"Ollie may not have been the best guitarist in the world, but he was certainly among the top two." John Halsey, 1997


12 Jul 2021, 09:44
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 19 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 69 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.