View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Apr 2024, 06:57



Reply to topic  [ 4 posts ] 
Celestion Alnico Cream 
Author Message
User avatar

Joined: 03 Feb 2008, 02:08
Posts: 510
Location: Vittinge, Uppsala
Post Celestion Alnico Cream
Har nu spelat på mina olika Celestionalnicos i några månader och jag gillar Rubyn skarpt till brightare förstärkare och de blå funkar till mycket och de "låter" ju Vox. Har en Alnico cream som jag testat med och som till slut hamnade i en portad Edgar 1x12låda. Det låter klart och fint, väldigt likt ett Blue när man håller sig på lägre volym och spelar helt rent, men när jag drar på så att Blue, eller Rubyn, börjar spricka så låter Creamen rent ut sagt skit. De är ju tokhyllade överallt men jag anser dem verkligen inte låta bra just för att de inte spricker upp alls. Har spelat på Insulanderförstärkaren som jag tycker låter fantastiskt och Uffe och Fredrik (UGG) lovordar den och har den i flera olika uppsättningar. Har dock inte spelat högt på Insulandern. När jag kör den med en 50w plexi så låter den hårt och kallt och spricker fult medans de två Blå låter fantastiskt men lite diskantrika.
Kan det vara så att den ska vara tänkt och fungera som ren högtalare, då antingen som just ren eller som ren pedalplattform?

_________________
Ägare av Sveriges fetaste pedalbord!
Image


30 Jun 2021, 11:13
Profile WWW

Joined: 06 May 2008, 15:37
Posts: 313
Location: Uppsala
Post Re: Celestion Alnico Cream
Hmm vill minnas att det blev rätt högt när vi testsde Insulander stärkaren på Fryshuset med Fredrik.
En bra bit över halv volym åtminstone, du spelade, jag rattade :D

Eller kommer vi ihåg olika?

Tycker at Insulanderförstärkaren låter lysande bra, på min vill ha lista.


30 Jun 2021, 17:42
Profile
User avatar

Joined: 03 Feb 2008, 02:08
Posts: 510
Location: Vittinge, Uppsala
Post Re: Celestion Alnico Cream
Jodå, det var RENT och ganska högt, sen kom det väl in en del pedaler från Fredriks pedalbord, men ingen slutstegsdist inte!-)
Och bra låter den verkligen, den enda kombo jag varit sugen på på väldigt länge!

_________________
Ägare av Sveriges fetaste pedalbord!
Image


01 Jul 2021, 10:24
Profile WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2545
Location:
Post Re: Celestion Alnico Cream
Buster wrote:
Har nu spelat på mina olika Celestionalnicos i några månader och jag gillar Rubyn skarpt till brightare förstärkare och de blå funkar till mycket och de "låter" ju Vox. Har en Alnico cream som jag testat med och som till slut hamnade i en portad Edgar 1x12låda. Det låter klart och fint, väldigt likt ett Blue när man håller sig på lägre volym och spelar helt rent, men när jag drar på så att Blue, eller Rubyn, börjar spricka så låter Creamen rent ut sagt skit. De är ju tokhyllade överallt men jag anser dem verkligen inte låta bra just för att de inte spricker upp alls.
Intressant erfarenhet, jag tittade på Alnico Cream som ett alternativ men det hade nog inte blivit bra med ett sånt i min fenderstärkare.


02 Jul 2021, 13:06
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 4 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot], Majestic-12 [Bot] and 45 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.