View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Apr 2024, 15:48



Reply to topic  [ 14 posts ] 
Jag needs help. (vinyl spelare) 
Author Message

Joined: 23 Aug 2010, 18:49
Posts: 1197
Location:
Post Jag needs help. (vinyl spelare)
Kan någon som vet hjälpa mig? Jag är totalt EJ insatt.

Min vinyl spelare håller på att dö...

Vad skall jag beköpa nu? har inte massor med pengar iom att jag köpte en super dyyr Les Paul.


Vad kan man handla inom rimlig budget ? 200 till kanske 800 euro pengar.


Inget lullers behövs!


03 Jul 2021, 10:56
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 30 Aug 2017, 20:24
Posts: 165
Post Re: Jag needs help. (vinyl spelare)
salesman wrote:
Kan någon som vet hjälpa mig? Jag är totalt EJ insatt.

Min vinyl spelare håller på att dö...

Vad skall jag beköpa nu? har inte massor med pengar iom att jag köpte en super dyyr Les Paul.


Vad kan man handla inom rimlig budget ? 200 till kanske 800 euro pengar.


Inget lullers behövs!


Beror på vad du har för krav på spelaren. Ska den vara automatiskt, inbyggd förstärkare etc.
Så vad har du för krav på spelaren?
Och vad är det för spelare som du har nu och vad är det för fel på den?


03 Jul 2021, 12:26
Profile

Joined: 23 Aug 2010, 18:49
Posts: 1197
Location:
Post Re: Jag needs help. (vinyl spelare)
Jag har högtalare och förstärkare.


Jag vill ha något snyggt och enkelt.


03 Jul 2021, 12:50
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2620
Location: Sthlm
Post Re: Jag needs help. (vinyl spelare)
Om man inte är superkräsen måste det ju finnas massor i den prisklassen. När jag senast köpte vinylspelare för några år sen (efter att katterna vält ner min Technics i golvet så den gick i tusen bitar) så blev det en ganska billig halvautomatisk Thorens TD158. Den har jag för mig kostade ett par - tre tusen (kronor, inte euro). Den duger gott åt mig. Låter i mina öron bra, men den som är mer kräsen skulle sakna att man inte kan justera lika mycket som andra modeller samt att man inte kan byta ut pickupen. Jag tycker dock detta är rätt bekvämt, det är bara att spela skivor.

För mig var det också viktigt att den har lock som går att fälla ner. (Återigen för att skydda mot katter, men även mot damm.) Fattar inte varför inte alla har det.

Detta är en enkel modell, av ett såvitt jag förstår, etablerat märke, något som är viktigt för mig. Den som är riktig audiofilnörd skulle dock möjligen dissa denna billiga modell.


03 Jul 2021, 12:54
Profile

Joined: 23 Aug 2010, 18:49
Posts: 1197
Location:
Post Re: Jag needs help. (vinyl spelare)
lpstd wrote:
Om man inte är superkräsen måste det ju finnas massor i den prisklassen. När jag senast köpte vinylspelare för några år sen (efter att katterna vält ner min Technics i golvet så den gick i tusen bitar) så blev det en ganska billig halvautomatisk Thorens TD158. Den har jag för mig kostade ett par - tre tusen (kronor, inte euro). Den duger gott åt mig. Låter i mina öron bra, men den som är mer kräsen skulle sakna att man inte kan justera lika mycket som andra modeller samt att man inte kan byta ut pickupen. Jag tycker dock detta är rätt bekvämt, det är bara att spela skivor.

För mig var det också viktigt att den har lock som går att fälla ner. (Återigen för att skydda mot katter, men även mot damm.) Fattar inte varför inte alla har det.

Detta är en enkel modell, av ett såvitt jag förstår, etablerat märke, något som är viktigt för mig. Den som är riktig audiofilnörd skulle dock möjligen dissa denna billiga modell.

Men kanske jag beställer en sån då om ingen protesterar...? Thorens TD158


Jag menade såklart damm iom med katter ... såklaert har vi kramsjuka minitigrar här.


03 Jul 2021, 12:58
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 23 Aug 2010, 18:49
Posts: 1197
Location:
Post Re: Jag needs help. (vinyl spelare)
berra.b wrote:
salesman wrote:
Kan någon som vet hjälpa mig? Jag är totalt EJ insatt.

Min vinyl spelare håller på att dö...

Vad skall jag beköpa nu? har inte massor med pengar iom att jag köpte en super dyyr Les Paul.


Vad kan man handla inom rimlig budget ? 200 till kanske 800 euro pengar.


Inget lullers behövs!


Beror på vad du har för krav på spelaren. Ska den vara automatiskt, inbyggd förstärkare etc.
Så vad har du för krav på spelaren?
Och vad är det för spelare som du har nu och vad är det för fel på den?



Kravet är att skivorna inte förstörs.... Jag har nu en hand me down Akai AP-D2.


Last edited by salesman on 03 Jul 2021, 13:05, edited 1 time in total.



03 Jul 2021, 13:01
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 30 Aug 2017, 20:24
Posts: 165
Post Re: Jag needs help. (vinyl spelare)
salesman wrote:
Jag har högtalare och förstärkare.


Jag vill ha något snyggt och enkelt.



Jag själv kör på en argon tt-1, enklast möjliga spelare egentligen. Ville ha så lite som möjligt som skulle kunna krångla i framtiden.
Lite meckigt om jag vill byta hastighet fast det är inte så ofta som jag spelar 7" kan dock sakna autostopp ibland.

Precis lpstd skriver så hade den nog inte dugt åt en audiofil men den duger gott och väl åt mig :)


03 Jul 2021, 13:03
Profile

Joined: 23 Aug 2010, 18:49
Posts: 1197
Location:
Post Re: Jag needs help. (vinyl spelare)
Köpte just en Tom BArtlett Lp Replika.

Så fruns örhängen började glöda..... så budgeten är diskret....


Men folk är bjudna..... vinyl fantaster.... så då kan det inte slira och skojja.....


03 Jul 2021, 13:04
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 30 Aug 2017, 20:24
Posts: 165
Post Re: Jag needs help. (vinyl spelare)
salesman wrote:

Kravet är att skivorna inte förstörs.... Jag har nu en en hand me down Akai AP-D2.


Helt rimligt krav :)


03 Jul 2021, 13:05
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2620
Location: Sthlm
Post Re: Jag needs help. (vinyl spelare)
En sak till, en del modernare skivspelarmodeller har inbyggt RIAA-steg, något som traditionellt inte är inbyggt i skivspelaren utan i förstärkaren. Men eftersom många moderna förstärkare saknar en phono-ingång med RIAA-steg, så har man på senare år börjat bygga in detta i skivspelaren istället.

Så om din förstärkare inte har en separat phono-ingång så behöver du antingen köpa en skivspelare med RIAA-steg (och då går t.ex. nämnda Thorens-maskin bort) eller också får du skaffa ett externt RIAA-steg och koppla detta mellan skivspelare och förstärkare.

För att summera: Du behöver ett RIAA-steg. Men om detta sitter i skivspelaren, externt eller i förstärkaren är av underordnad betydelse.


03 Jul 2021, 16:32
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post Re: Jag needs help. (vinyl spelare)
Rega och Pro-Ject dominerar i prisläget under SEK 15000:- av en god anledning. Hoppa över de billigaste modellerna. Rega Planar 3 ligger i överkanten av din budget, men kan vara en bra idé att provlyssna.


03 Jul 2021, 18:16
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 22 Sep 2004, 23:57
Posts: 1893
Location: Västra Frölunda
Post Re: Jag needs help. (vinyl spelare)
Kolla om du kan hitta en begagnad Akai AP-006.

Kanonspelare, för de ca 150 euro de brukar kosta.

_________________
<--->

Salve securim manubrium !


04 Jul 2021, 19:20
Profile
User avatar

Joined: 09 Oct 2013, 09:59
Posts: 2109
Post Re: Jag needs help. (vinyl spelare)
Quote:
så då kan det inte slira och skojja.


Hmm, kanske kan reparera den gamla? En del skivspelare har ju drivband som slits.

_________________
##################


04 Jul 2021, 21:05
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Jag needs help. (vinyl spelare)
Laga den du har istället. Gamla skivspelare går alltid att laga eftersom det i princip alltid är mekaniska fel. Bor du i en större stad finns det verkstäder att gå till och om inte så är det lätt att efterlysa någon hemmapulare i ditt område på Facebook.


05 Jul 2021, 14:33
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 14 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 49 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.