View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 16:06



Reply to topic  [ 45 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Fender Dual Showman - ulv i fårakläder? 
Author Message
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Fender Dual Showman - ulv i fårakläder?
zoork_1 wrote:
Tack för mer input i frågan! Ska se om jag kan leta upp rätt sak.
Vore lite trevligt att veta vad motståndet har för funktion och vad som händer när värdet minskas... :?:


Motståndets funktion är enkelt uttryckt att mixa, eller om man så vill, separera den ren torra signalen och reverbsignalen. Kondensatorn skickar den torra signalens högsta frekvenser förbi motståndet.

3.3M är rätt mycket resistans, och dämpar den torra signalen en del. Därför kan man få lite mer gain in i vibratokanalens tredje steg om man minskar motståndet.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


14 Jul 2021, 22:04
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2531
Location:
Post Re: Fender Dual Showman - ulv i fårakläder?
Lynxtrap wrote:
Motståndets funktion är enkelt uttryckt att mixa, eller om man så vill, separera den ren torra signalen och reverbsignalen. Kondensatorn skickar den torra signalens högsta frekvenser förbi motståndet.

3.3M är rätt mycket resistans, och dämpar den torra signalen en del. Därför kan man få lite mer gain in i vibratokanalens tredje steg om man minskar motståndet.
Tack för bra och begripligt svar!

Jag testar fortfarande lite olika saker och kommer nog även testa att minska värdet på detta motstånd.
Misstänker dock att det med tiden blir "roll back" på vissa av moddarna....

Variabel neg. feedback blir ev. kvar, men som "JTM" ogillar jag den överdrivna presence som följer utan neg. feedback. Här gäller det att ratta rätt helt enkelt.

Att rycka V1, ha 2 slutrör och koppla från tremolo gillar jag skarpt. Lutar åt att låta12AX7:t stanna i fasvändaren, men vi får se hur det går.

Nu testar jag ett 12AY7 till reverb:et, men kommer även prova ett 12AU7.


15 Jul 2021, 00:45
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Fender Dual Showman - ulv i fårakläder?
zoork_1 wrote:

Variabel neg. feedback blir ev. kvar, men som "JTM" ogillar jag den överdrivna presence som följer utan neg. feedback. Här gäller det att ratta rätt helt enkelt.

Att rycka V1, ha 2 slutrör och koppla från tremolo gillar jag skarpt. Lutar åt att låta12AX7:t stanna i fasvändaren, men vi får se hur det går.

Nu testar jag ett 12AY7 till reverb:et, men kommer även prova ett 12AU7.


Den överdrivna presence som du nämner är till stor del beroende av den lilla kondingen som jag nämnde förut över det stora 3,3 Mohm-motståndet.

Owe är guru på sådana här stärkare, och säger han att du ska testa andra värden än det jag föreslog så gör det.

Om du har samma pot som tidigare var mastervolym kan du ju testa att använda omkopplaren som finns om du drar ut potten (troligen är det en sådan) till att byta motstånd mellan original och ett mindre. Eller andra saker, jag har den potswitchen för närvarande till att byta storlek på katodkondingen på V2A till 10uf. Lite mindre bas då.

_________________
/Lennart


15 Jul 2021, 16:48
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2531
Location:
Post Re: Fender Dual Showman - ulv i fårakläder?
Custom Sam wrote:
Den överdrivna presence som du nämner är till stor del beroende av den lilla kondingen som jag nämnde förut över det stora 3,3 Mohm-motståndet.

Owe är guru på sådana här stärkare, och säger han att du ska testa andra värden än det jag föreslog så gör det.

Om du har samma pot som tidigare var mastervolym kan du ju testa att använda omkopplaren som finns om du drar ut potten (troligen är det en sådan) till att byta motstånd mellan original och ett mindre. Eller andra saker, jag har den potswitchen för närvarande till att byta storlek på katodkondingen på V2A till 10uf. Lite mindre bas då.
Tack för råd & tips, jag tar till mig detta.... 8)

Vad spelar du för musik på din rigg?


16 Jul 2021, 20:23
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2531
Location:
Post Re: Fender Dual Showman - ulv i fårakläder?
Dags för en liten uppsummering, så här blev det i slutänden:

AB763
switch för två eller fyra slutrör
on-off intensity pot (kopplar bort tremolot)
2,2M/22pF parallellt med reverbsignalen i stället för 3,3M/10pF
240V trafo (ger lite för låg anodspänning, 410V)
82 ohm skärmgallermotstånd
presence 82KOhm/10KOhm, variabel neg.feedback

Nu återstår en testperiod för att känna in hur stärkaren funkar ljud- och pålitlighetsmässigt.
Klart är att den låter bra i 50W-läget, distar betydligt snabbare och snyggare (på bekostnad av den typiska showman/twinkaraktären).
Med V1 draget och tremolot urkopplat är det rena rock-pulvret i grejorna, ljudklipp kommer nån gång framöver.


10 Aug 2021, 23:37
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Fender Dual Showman - ulv i fårakläder?
zoork_1 wrote:
Dags för en liten uppsummering, så här blev det i slutänden:

AB763
switch för två eller fyra slutrör
on-off intensity pot (kopplar bort tremolot)
2,2M/22pF parallellt med reverbsignalen i stället för 3,3M/10pF
240V trafo (ger lite för låg anodspänning, 410V)
82 ohm skärmgallermotstånd
presence 82KOhm/10KOhm, variabel neg.feedback

Nu återstår en testperiod för att känna in hur stärkaren funkar ljud- och pålitlighetsmässigt.
Klart är att den låter bra i 50W-läget, distar betydligt snabbare och snyggare (på bekostnad av den typiska showman/twinkaraktären).
Med V1 draget och tremolot urkopplat är det rena rock-pulvret i grejorna, ljudklipp kommer nån gång framöver.


Hoppas du gillar byta slutrör om du tänkter köra med 82 ohm SGM.
Det sitter ju 470 ohm orginal och personligen kör jag med 1K SGM i Twinnar.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


11 Aug 2021, 07:40
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2531
Location:
Post Re: Fender Dual Showman - ulv i fårakläder?
Amp Healer wrote:
Hoppas du gillar byta slutrör om du tänkter köra med 82 ohm SGM.
Det sitter ju 470 ohm orginal och personligen kör jag med 1K SGM i Twinnar.
Jag gillar inte att byta något i onödan, grejorna ska vara robusta/fältmässiga.
Vore toppen om du kan klargöra vad det är för problem du ser.


11 Aug 2021, 08:43
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Fender Dual Showman - ulv i fårakläder?
zoork_1 wrote:
Amp Healer wrote:
Hoppas du gillar byta slutrör om du tänkter köra med 82 ohm SGM.
Det sitter ju 470 ohm orginal och personligen kör jag med 1K SGM i Twinnar.
Jag gillar inte att byta något i onödan, grejorna ska vara robusta/fältmässiga.
Vore toppen om du kan klargöra vad det är för problem du ser.


Om du nu inte vill byta något i onödan varför har du då bytt orginal SGM som är 470 ohm till 82 ohm ? :shock: :shock:
Hela funktionen för SGM tänker jag inte ge, men SGM finns till för att skydda rören och ge dom längre livslängd.
Många kunniga personer rekomemderar att man ökar SGM värden även i Fendrar, med tanke på dagen rör.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


11 Aug 2021, 15:48
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2531
Location:
Post Re: Fender Dual Showman - ulv i fårakläder?
Amp Healer wrote:
Om du nu inte vill byta något i onödan varför har du då bytt orginal SGM som är 470 ohm till 82 ohm ? :shock: :shock: Hela funktionen för SGM tänker jag inte ge, men SGM finns till för att skydda rören och ge dom längre livslängd.
Många kunniga personer rekomemderar att man ökar SGM värden även i Fendrar, med tanke på dagen rör.
Nja, det är inte jag som bytt dem. Killen som hjälpt till att fixa stärkaren (han bygger boutiquestärkare) föreslog att testa 82 ohm för att se om det blev lite mer skjuts i grejorna. Vad som blir kvar av moddar i slutänden får vi se. Jag har förstått att det finns minst tre skäl till SGM och undrade mest om det var något specifikt du tänkte på.


11 Aug 2021, 20:41
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Fender Dual Showman - ulv i fårakläder?
zoork_1 wrote:
Nja, det är inte jag som bytt dem. Killen som hjälpt till att fixa stärkaren (han bygger boutiquestärkare) föreslog att testa 82 ohm för att se om det blev lite mer skjuts i grejorna. Vad som blir kvar av moddar i slutänden får vi se. Jag har förstått att det finns minst tre skäl till SGM och undrade mest om det var något specifikt du tänkte på.


"Skjuts" skulle i så fall närmast vara effekt/volym, men det lär inte handla om några stora skillnader. Tänker också att man kanske inte behöver jaga de sista 2-3 watten ur en Dual Showman?
Betraktar man SGM som skydd för rören kan du nog lägga till en nolla, dvs snarare 820R än 82R.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


12 Aug 2021, 11:36
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2531
Location:
Post Re: Fender Dual Showman - ulv i fårakläder?
Lynxtrap wrote:
"Skjuts" skulle i så fall närmast vara effekt/volym, men det lär inte handla om några stora skillnader. Tänker också att man kanske inte behöver jaga de sista 2-3 watten ur en Dual Showman?
Betraktar man SGM som skydd för rören kan du nog lägga till en nolla, dvs snarare 820R än 82R.
Tack för informativt svar.
Helt rätt att man inte behöver jaga watt ur en Dual Showman, men jag undrar tanken var att få stärkaren att dista snyggare. Alltså att ljudet förändras.

En fundering jag själv har är om 82R innebär att slutrören drabbas hårdare när man slår på stärkaren och om det lägre värdet kan ge ett svagt hummande ljud?


12 Aug 2021, 12:35
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Fender Dual Showman - ulv i fårakläder?
zoork_1 wrote:
Tack för informativt svar.
Helt rätt att man inte behöver jaga watt ur en Dual Showman, men jag undrar tanken var att få stärkaren att dista snyggare. Alltså att ljudet förändras.

En fundering jag själv har är om 82R innebär att slutrören drabbas hårdare när man slår på stärkaren och om det lägre värdet kan ge ett svagt hummande ljud?


Det där med hur ljudet förändras med värde på SGM är något av ett kaninhål...
Observerbart faktum torde vara att högt värde på motståndet ger mer kompression när man spelar på hög volym. Det beror kort sagt på att ett större motstånd ger ett högre spänningsfall när strömmen ökar.
Så här beter ju sig också anoden, och det som kan hända om SGM saknas/har väldigt lågt värde är att skärmgallrets potential blir avsevärt högre än anodens vid hög volym. Skärmgallret "motarbetar" eller kompenserar då anodens spänningsfall/duckning/kompression, eftersom elektronerna dras till elementet med högst potential (spänning). I värsta fall får skärmgallret jobba så hårt att det rent fysiskt drabbas av härdsmälta.

Detta är alltså min något förenklade uppfattning, någon får gärna komplettera.

Men som sagt, vid rimliga värden på SGM så blir de ljudmässiga skillnaderna märkbara närmast när man spelar på väldigt hög volym.

Angående brummet så ställer jag mig litet tvivlande, skulle kanske i så fall vara någon effekt som uppstår i relation till bias och/eller obalans mellan rören.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


12 Aug 2021, 13:47
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2531
Location:
Post Re: Fender Dual Showman - ulv i fårakläder?
Jag känner igen det du säger (efter mycket googlande.... :| )

Tycker mig även minnas att detta med att slå på stärkare (ev. pga initial temperaturskillnader) kan ta hårt på rören utan eller med låga värden på SGM. Vem vet, vem vet....
Stort tack i alla fall för dina kommentarer.

Åter till ämnet: Ok, det är fortfarande inte 100 % ordning på stärkaren, men en AB763 "Dual Showman/Twin" med 2-3 enkla moddar blir onekligen en ulv i fårakläder... 8)


12 Aug 2021, 15:20
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Fender Dual Showman - ulv i fårakläder?
zoork_1 wrote:
Tycker mig även minnas att detta med att slå på stärkare (ev. pga initial temperaturskillnader) kan ta hårt på rören utan eller med låga värden på SGM. Vem vet, vem vet....
Stort tack i alla fall för dina kommentarer.


Konsensus i dagsläget är enligt min uppfattning att rören inte tar stryk vid så pass låga spänningar som det ändå är i normala gitarrförstärkare. Det handlar om katodens temperatur vid påslag av B+, och jag kan inte se att SGM skulle spela en roll där.
Det här känner vi ju igen från debatten om standby-brytarens vara eller icke vara. Är man trots det orolig så kan man ju använda standby för att värma rören.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


12 Aug 2021, 15:51
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2531
Location:
Post Re: Fender Dual Showman - ulv i fårakläder?
En liten jämförelse mellan AB763 Dual Showman med AB763 Deluxe Reverb.

Showman: https://soundcloud.com/user-98440321/ab ... wman-song1

Deluxe: https://soundcloud.com/user-98440321/ab ... verb-song2


26 Aug 2021, 20:11
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 45 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 32 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.