View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Apr 2024, 09:50



Reply to topic  [ 45 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Fender Dual Showman - ulv i fårakläder? 
Author Message

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2545
Location:
Post Fender Dual Showman - ulv i fårakläder?
En allmän uppfattning om Fender Dual Showman tycks vara att de bara spelar rent och fruktansvärt högt. Punkt, period, full stop...
Samtidigt pekar live-inspelningar från sent 60-/tidigt 70-tal åt ett annat, mer röjigt håll.

Efter att min stärkare (med mastervolym) moddats till AB763 kan jag bara konstatera att "röjigt" är en underdrift. Med V1 urplockat, 12AX7 som fasvändare och variabel negativ feedback är den riktigt nice. Förutom att det låter rock'n roll i mina öron, så svarar den väldigt bra på anslag och volymkontroll. Rent - crunch - dist, det är bara att variera anslag eller ratta lite som på typ en Trainwreck.

För tillfället kör jag på två slutrör (inte för att den blir så mycket tystare, men den låter bra så) och en 8 ohms JBL E130. Så småningom kommer en switch för att växla mellan 2 och 4 slutrör, en push-pull för att koppla ifrån tremolot och en 16 ohms 2x15 JBL-låda (om den pallar det återstår att se).

Planerar att lägga upp ett par ljudklipp så de som är intresserade kan höra hur det låter.


05 Jul 2021, 20:23
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2347
Location: Varberg
Post Re: Fender Dual Showman - ulv i fårakläder?
Det där är väl i princip en Twin Reverb i piggybackversion?

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


05 Jul 2021, 21:03
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Re: Fender Dual Showman - ulv i fårakläder?
Marshall wrote:
Det där är väl i princip en Twin Reverb i piggybackversion?

Precis, det borde det vara. Lite smidigare att bära bara. Fast med en 2 x 15" till så vette tusan... :) Kul att du är nöjd zoork_1!

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


05 Jul 2021, 21:51
Profile

Joined: 29 Mar 2016, 17:55
Posts: 258
Post Re: Fender Dual Showman - ulv i fårakläder?
Lägg upp klipp. Vore jättekul att höra.
Peter Green, Eric Clapton m.fl fick fantastiska crunch- och sololjud ur Dual Showman Reverb.


05 Jul 2021, 21:54
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2545
Location:
Post Re: Fender Dual Showman - ulv i fårakläder?
Marshall wrote:
Det där är väl i princip en Twin Reverb i piggybackversion?
Om jag minns rätt har en twin tre gainsteg och en showman/dual showman två. Min stärkare hade som sagt mastervolym, så gissningsvis var den identisk med eller snarlik en samtida twin.
Intressant nog var en Showman väsentligt dyrare än en Twin, skulle vara kul att veta varför.


06 Jul 2021, 07:44
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2545
Location:
Post Re: Fender Dual Showman - ulv i fårakläder?
Polytone wrote:
Lite smidigare att bära bara. Fast med en 2 x 15" till så vette tusan... :) Kul att du är nöjd zoork_1!
Ja, 2x15" lådan är det dessvärre kassaskåpsvarning på. Men topp och låda ser nice ut på scen.... :mrgreen:

Tack, jag är mycket nöjd med resultatet. Om intrycket står sig blir det kanske en hi gain lösning på normalkanalen.

Stärkaren stod i en studio i USA och köptes hem av en svensk gitarrist som använde den för inspelning. Uppenbarligen gillade han ljudet. Jag gillade också ljudet, men tyckte det behövdes fullt påställ för att låta riktigt bra. Det gjorde dock stärkaren lynnig och svårhanterlig. Nu är den mer som en Deluxe Reverb, dvs spricker upp rätt tidigt och går sen prydligt från crunch till dist.
Det är mindre volymskillnad än man kanske kan tro, men väsentlig skillnad i ljudtryck och "fysisk närvaro".


06 Jul 2021, 08:54
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2545
Location:
Post Re: Fender Dual Showman - ulv i fårakläder?
GreatShakes wrote:
Lägg upp klipp. Vore jättekul att höra.
Peter Green, Eric Clapton m.fl fick fantastiska crunch- och sololjud ur Dual Showman Reverb.
Tackar, klipp kommer, men kan dröja lite.
Det var Peter Greens spel och sound som ledde mig tillbaka till fenderstärkare. Hade tidigt en Bassman med 2x12 låda till låns, men sen blev det Mesa, Vox, Marshall m fl under många år. Sedan några år tillbaka är dock cirkeln sluten.... 8)


06 Jul 2021, 09:13
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 22 May 2006, 10:16
Posts: 1053
Post Re: Fender Dual Showman - ulv i fårakläder?
Lite OT.

Första gången jag hörde en Dual Showman var på en rock'n'roll revival show på Liseberg för många herrans år sedan. Det var med Rock-Ragge, Rock-Olga och Burken Björklund. Bandet spelade lite instrumentalt som introduktion och det var ett av de absolut snyggaste rena ljud jag någonsin hört.

/Mats N


06 Jul 2021, 09:27
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Re: Fender Dual Showman - ulv i fårakläder?
zoork_1 wrote:
Om jag minns rätt har en twin tre gainsteg och en showman/dual showman två. Min stärkare hade som sagt mastervolym, så gissningsvis var den identisk med eller snarlik en samtida twin.
Intressant nog var en Showman väsentligt dyrare än en Twin, skulle vara kul att veta varför.

Testa att koppla ihop kanalerna och se om det blir out of phase eller inte. Är det inte out of phase så skiljer den sig åt från Twinen. Fast du behöver ju sätta i V1 då förstås.. Moddar du normalkanalen så kan det ibland även påverka vibratokanalen. Gjorde det på min Vibrolux reverb för några år sedan men det påverkade basen för mycket i den andra kanalen så jag fick "re-modda".

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


06 Jul 2021, 10:17
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2545
Location:
Post Re: Fender Dual Showman - ulv i fårakläder?
Mats Nermark wrote:
Bandet spelade lite instrumentalt som introduktion och det var ett av de absolut snyggaste rena ljud jag någonsin hört./Mats N
Ja, det rena ljudet i Dual Showman är fantastiskt. I mina öron är det något av en norm eller utgångspunkt för flera boutiquestärkare.
Det jag vill åt i detta fallet är den bättre Marshall som bor i vissa äldre fenderstärkare.... :wink:


06 Jul 2021, 10:41
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2545
Location:
Post Re: Fender Dual Showman - ulv i fårakläder?
Polytone wrote:
Testa att koppla ihop kanalerna och se om det blir out of phase eller inte. Är det inte out of phase så skiljer den sig åt från Twinen. Fast du behöver ju sätta i V1 då förstås.. Moddar du normalkanalen så kan det ibland även påverka vibratokanalen. Gjorde det på min Vibrolux reverb för några år sedan men det påverkade basen för mycket i den andra kanalen så jag fick "re-modda".
Tack för tipsen, jag tar till mig detta.


06 Jul 2021, 10:47
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 29 Mar 2016, 17:55
Posts: 258
Post Re: Fender Dual Showman - ulv i fårakläder?
Kent Kroon fick Dist ur en Dual Showman Reverb med Friendship Time i mitten av 70-talet också.
Oförglömligt!


06 Jul 2021, 18:29
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2992
Post Re: Fender Dual Showman - ulv i fårakläder?
zoork_1 wrote:
Om jag minns rätt har en twin tre gainsteg och en showman/dual showman två. Min stärkare hade som sagt mastervolym, så gissningsvis var den identisk med eller snarlik en samtida twin.
Intressant nog var en Showman väsentligt dyrare än en Twin, skulle vara kul att veta varför.


En Silverface Dual Showman är som sagt i praktiken en Twin Reverb i en topp.
Vibrato-kanalen har tre gainsteg, alltså ett fler än Normal-kanalen, liksom övriga Blackface och Silverface med reverb.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


06 Jul 2021, 18:29
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2545
Location:
Post Re: Fender Dual Showman - ulv i fårakläder?
Rafsade ihop detta idag, ger en vink om vilket håll soundet lutar.

Gillas det kan det komma mer och bättre framöver... :wink:

https://soundcloud.com/user-98440321/fe ... erb-ab-763

Del två är utan negativ feeback loop. Högtalaren är en 8 ohm JBL E130 i en gammal amtechlåda med hornet borttaget


08 Jul 2021, 15:55
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 03 Nov 2008, 21:14
Posts: 1320
Location: Dorotea Lapplands Sydport
Post Re: Fender Dual Showman - ulv i fårakläder?
Låter väl gött!
I den där Fenderkretsen tycker jag feedback slingan fyller sin funktion, minns att jag provade olika varianter med en Twin reverb jag hade men avsaknaden av feedback gav ett fräsande ljud som jag tycker passar dåligt i den ljudbilden.
Första delen med feedback minus reverbet skulle jag kunna tänka mig använda till mycket.


08 Jul 2021, 16:38
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2545
Location:
Post Re: Fender Dual Showman - ulv i fårakläder?
JTM wrote:
Låter väl gött!
I den där Fenderkretsen tycker jag feedback slingan fyller sin funktion, minns att jag provade olika varianter med en Twin reverb jag hade men avsaknaden av feedback gav ett fräsande ljud som jag tycker passar dåligt i den ljudbilden.
Första delen med feedback minus reverbet skulle jag kunna tänka mig använda till mycket.
Tackar, och beklagar reverbet, glömde helt bort att dra ner det... :?


08 Jul 2021, 18:03
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 29 Mar 2016, 17:55
Posts: 258
Post Re: Fender Dual Showman - ulv i fårakläder?
zoork_1 wrote:
Rafsade ihop detta idag, ger en vink om vilket håll soundet lutar.

Gillas det kan det komma mer och bättre framöver... :wink:

https://soundcloud.com/user-98440321/fe ... erb-ab-763

Del två är utan negativ feeback loop. Högtalaren är en 8 ohm JBL E130 i en gammal amtechlåda med hornet borttaget


Jädrar i min låda vad det där låter gött! Frågorna är ett par st..
1. Vad använde du för gitarr?
2. Hur stod EQ och volymkontroller på stärkaren?
3. Rakt in, I guess?
:D


08 Jul 2021, 21:36
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 10:29
Posts: 1542
Location:
Post Re: Fender Dual Showman - ulv i fårakläder?
Gött!

_________________
"Ollie may not have been the best guitarist in the world, but he was certainly among the top two." John Halsey, 1997


08 Jul 2021, 22:14
Profile ICQ WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2545
Location:
Post Re: Fender Dual Showman - ulv i fårakläder?
GreatShakes wrote:
Kent Kroon fick Dist ur en Dual Showman Reverb med Friendship Time i mitten av 70-talet också.
Oförglömligt!
+1


09 Jul 2021, 11:48
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2545
Location:
Post Re: Fender Dual Showman - ulv i fårakläder?
GreatShakes wrote:
zoork_1 wrote:
Jädrar i min låda vad det där låter gött! Frågorna är ett par st..
1. Vad använde du för gitarr?
2. Hur stod EQ och volymkontroller på stärkaren?
3. Rakt in, I guess?
:D
Kul att du gillar soundet!

Jag använde en Les Paul med äldre mickar, potar, mm.
Inställningar: Bright switch: On; Vol: 10; Treble: 8; Middle: 5; Bass: 1
Rätt gissat, sladden rätt in i stärkaren, pang på... :mrgreen:


09 Jul 2021, 12:00
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2545
Location:
Post Re: Fender Dual Showman - ulv i fårakläder?
Harvester wrote:
Gött!
Tackar, min förhoppning är att komma riktigt nära en klassisk 60/70-tals live-rigg.
Gitarrsoundet tog det mig flera år att få ordning på, förhoppningsvis går det lite snabbare på förstärkarsidan... :?


09 Jul 2021, 12:09
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2347
Location: Varberg
Post Re: Fender Dual Showman - ulv i fårakläder?
Man får en känsla av det där klippet att ljudvolymen är obegripligt stark.
Jag har aldrig riktigt förstått i vilka sammanhang man här i landet kan fläska på så här med en Dual Showman eller en Twin Reverb, och komma undan med det.
Har ägt ett par och spelat genom fler Twin Reverb och problemet har alltid varit den okristliga volymen. En gång stötte jag dock på en jättetrevlig SFTR utan mastervolym (på en Countrykryssning på Cinderella 2005) som var väldigt följsam och anslagskänslig, och som sprack upp på ett alldeles fantastiskt sätt utan att spela för starkt. Sällsynt!

Brukade inte Dave Edmunds lira genom Dual Showman och en fyrtolva med Love Sculpture?

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


09 Jul 2021, 19:37
Profile

Joined: 29 Mar 2016, 17:55
Posts: 258
Post Re: Fender Dual Showman - ulv i fårakläder?
Marshall wrote:
Man får en känsla av det där klippet att ljudvolymen är obegripligt stark.
Jag har aldrig riktigt förstått i vilka sammanhang man här i landet kan fläska på så här med en Dual Showman eller en Twin Reverb, och komma undan med det.
Har ägt ett par och spelat genom fler Twin Reverb och problemet har alltid varit den okristliga volymen. En gång stötte jag dock på en jättetrevlig SFTR utan mastervolym (på en Countrykryssning på Cinderella 2005) som var väldigt följsam och anslagskänslig, och som sprack upp på ett alldeles fantastiskt sätt utan att spela för starkt. Sällsynt!

Brukade inte Dave Edmunds lira genom Dual Showman och en fyrtolva med Love Sculpture?


När jag studerade på Kulturama så fanns där en Master Volym Twin Reverb som lirade på samma sätt. Sprack upp otroligt trivsamt, t.o.m med Strata som jag minns det.

Edmunds ska ha haft nån form av Fendertopp och 4x12 låda med LS. Men jag minns inte om det var Showman, Bassman eller Tremolux...


09 Jul 2021, 20:54
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2545
Location:
Post Re: Fender Dual Showman - ulv i fårakläder?
Marshall wrote:
Man får en känsla av det där klippet att ljudvolymen är obegripligt stark.
Jag har aldrig riktigt förstått i vilka sammanhang man här i landet kan fläska på så här med en Dual Showman eller en Twin Reverb, och komma undan med det.
Ja, volymen var hyfsat stark, men inte så stark som man kanske kan tro. Ska se om jag kan hitta någon app att att mäta med för kul skull.
Här körde jag alltså på 2 slutrör, men tanken är som sagt att enkelt kunna välja mellan 2 och fyra 6L6.

Sen kan det ju även bli väldigt starkt med t ex en Deluxe Reverb med rätt ext. cab, så man får alltid försöka ratta publikvänligt.

Riggen ifråga, topp + 2x15, ska omickad kunna täcka ställen som tar 500 - 1500 pers. Dvs, klassiska lokaler som konserthusen i våra storstäder, Draken i Göteborg, osv.


10 Jul 2021, 09:36
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 29 Mar 2016, 17:55
Posts: 258
Post Re: Fender Dual Showman - ulv i fårakläder?
zoork_1 wrote:
Marshall wrote:
Man får en känsla av det där klippet att ljudvolymen är obegripligt stark.
Jag har aldrig riktigt förstått i vilka sammanhang man här i landet kan fläska på så här med en Dual Showman eller en Twin Reverb, och komma undan med det.
Ja, volymen var hyfsat stark, men inte så stark som man kanske kan tro. Ska se om jag kan hitta någon app att att mäta med för kul skull.
Här körde jag alltså på 2 slutrör, men tanken är som sagt att enkelt kunna välja mellan 2 och fyra 6L6.

Sen kan det ju även bli väldigt starkt med t ex en Deluxe Reverb med rätt ext. cab, så man får alltid försöka ratta publikvänligt.

Riggen ifråga, topp + 2x15, ska omickad kunna täcka ställen som tar 500 - 1500 pers. Dvs, klassiska lokaler som konserthusen i våra storstäder, Draken i Göteborg, osv.


Gissar att du har silverface Dual Showman Reverb modellen utan Mastervolym?

McCartney och Wings använde också dessa 1972. Fantastiskt crunch!


11 Jul 2021, 16:29
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2545
Location:
Post Re: Fender Dual Showman - ulv i fårakläder?
GreatShakes wrote:
Gissar att du har silverface Dual Showman Reverb modellen utan Mastervolym?

McCartney och Wings använde också dessa 1972. Fantastiskt crunch!
Det var ursprungligen mastervolym på förstärkaren, men den försvann i samband med ombyggnaden till AB763. Nu sitter en Presence kontroll a la Marshall i hålet som blev över.

Nättrafon blev f.ö. felbeställd (240V istf. 230V). Det ger lite lägre spänning till "rören"/internt, vilket färgar ljudet på ett trevligt sätt.


11 Jul 2021, 18:35
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2078
Location: Tjörn
Post Re: Fender Dual Showman - ulv i fårakläder?
Det var en hel del dist du klämde ur stärkaren i klippet, lät bra! Jag har en DS från -76 som jag köpte ny typ -78, inkl originallåda med två 15´´och har haft sedan dess. Det var rea, den hade som sagt stått på Waideles lager i två år, och den nya Ultralinjära DS 135 hade kommit, mycket fräckare... ironisk.

Nu har du ryckt ett par rör, och har andra högtalarelement, men hade du haft fyra rör plus originallådan med JBL D130 F och får en nästan standardstärkare att dista såpass borde det vara okristligt högt enligt min erfarenhet.

Det är ju problemet att det är sådan verkningsgrad på högtalarelementen kombinerat med en kraftfull stärkare som gör det lite svårt att använda.

Jag byggde om stärkaren redan 1983, med ett extra rör på Vibratokanalen. Det lät rätt ok tyckte jag då, men det var väl egentligen sådär, när jag tog tag i det hela typ 2007 och började ställa frågor på gamla Planket och sedermera här på Bojen.

NU finns det hur mycket som helst i den gamla stärkaren, ska inte ta upp allt här, men det är i grunden samma tonstack m.m. men mer kräm. Det finns en sak som ger det berömda Fenderfräset på Vibratokanalen, ett motstånd på 3,3 MOhm kombinerat med en liten konding på 10pF. Stryper och släpper igenom allra översta diskanten. detta för att sänka signalen till reverbmixerröret om jag inte minns fel.

Kan ersättas med ngt typ 330 kOhm i stället. för mindre fräs.

Men det är en fantastiskt förstärkare! :-)

_________________
/Lennart


11 Jul 2021, 22:09
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2545
Location:
Post Re: Fender Dual Showman - ulv i fårakläder?
Custom Sam wrote:
Det var en hel del dist du klämde ur stärkaren i klippet, lät bra!

Det finns en sak som ger det berömda Fenderfräset på Vibratokanalen, ett motstånd på 3,3 MOhm kombinerat med en liten konding på 10pF. Stryper och släpper igenom allra översta diskanten. detta för att sänka signalen till reverbmixerröret om jag inte minns fel.

Kan ersättas med ngt typ 330 kOhm i stället. för mindre fräs.

Men det är en fantastiskt förstärkare! :-)
Tackar för input! Det här med motståndet låter intressant. Har du mer info och ev. kretsbild så vore det toppen. :mrgreen:


13 Jul 2021, 08:03
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Fender Dual Showman - ulv i fårakläder?
zoork_1 wrote:
Custom Sam wrote:
Det var en hel del dist du klämde ur stärkaren i klippet, lät bra!

Det finns en sak som ger det berömda Fenderfräset på Vibratokanalen, ett motstånd på 3,3 MOhm kombinerat med en liten konding på 10pF. Stryper och släpper igenom allra översta diskanten. detta för att sänka signalen till reverbmixerröret om jag inte minns fel.

Kan ersättas med ngt typ 330 kOhm i stället. för mindre fräs.

Men det är en fantastiskt förstärkare! :-)
Tackar för input! Det här med motståndet låter intressant. Har du mer info och ev. kretsbild så vore det toppen. :mrgreen:


Det finns bara ETT motstånd som är 3,3M och har konding över sig i kretsen, så det är inte svårt att hitta.
Dock skulle jag inte börja med 330K utan börja med 2,2M utan konding, sen kan du även pröva 1M (traynor använder det ) , men 330K är nog lite väl häftigt och kommer påverka reverbet negativt.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


13 Jul 2021, 10:46
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2545
Location:
Post Re: Fender Dual Showman - ulv i fårakläder?
Amp Healer wrote:
Det finns bara ETT motstånd som är 3,3M och har konding över sig i kretsen, så det är inte svårt att hitta.
Dock skulle jag inte börja med 330K utan börja med 2,2M utan konding, sen kan du även pröva 1M (traynor använder det ) , men 330K är nog lite väl häftigt och kommer påverka reverbet negativt.
Tack för mer input i frågan! Ska se om jag kan leta upp rätt sak.
Vore lite trevligt att veta vad motståndet har för funktion och vad som händer när värdet minskas... :?:


13 Jul 2021, 21:51
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 45 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 44 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.