View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 01:35



Reply to topic  [ 35 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Att köpa udda märken och moddade gitarrer 
Author Message
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Att köpa udda märken och moddade gitarrer
Det låter ju väldigt flådigt och spännande att inte alls behöva bry sig om värdsliga saker som pengar eller andrahandsvärde och istället
fokusera på annat när man skall investera i utrustning.

Dock skulle jag vilja påstå att det faktiskt även är hedervärt att inse pengars betydelse och jämföra priser, planera sin
ekonomi och faktiskt istället bry sig om ekonomiska värden även om det låter väldigt sniket.
Det är vad jag lär mina tonårssöner som är på gång att just tjäna pengar och skapa en egen ekonomi.

Att slänga bort 10-tusentals kronor vid varje affär är kanske ok, men då bör man ju vara medveten om det.

Vad gäller frågan i denna tråd (om man ska återknyta till ämnet) är det ju hur man ska tänka OM MAN JUST bryr sig om andrahandsvärdet.
Gäller ju som VJ skriver dyrare prylar som kostar typ >10 k begagnat, en Squier som kostar som 2-3 matkassar är ju inget att bry sig om.

Självklart spelar detta ingen roll alls om man badar i pengar (även om de jag känner som är snuskigt rika faktiskt är de hårdaste förhandlarna av alla)
Likaså om man ALDRIG tänker sälja något så är det ju helt betydelselöst.

_________________



20 Jul 2021, 09:16
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Att köpa udda märken och moddade gitarrer
robis wrote:
Jag hade lätt köpt en Laboga pga all hype 8)


Jag vet en som är till salu! :wink:


20 Jul 2021, 11:53
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 10:29
Posts: 1542
Location:
Post Re: Att köpa udda märken och moddade gitarrer
Nu kanske jag inte så ofta köper så väldigt udda saker.
Men när jag köper något så tänker jag inte så mycket på mycket på vad man kan få för det om man skall sälja, jag köper i de flesta fall för att ha förutom när jag bara bara är nyfiken på något och vill testa, om man inte skulle vara nöjd så får man väl skylla sig själv att man gjort en dålig affär.

_________________
"Ollie may not have been the best guitarist in the world, but he was certainly among the top two." John Halsey, 1997


20 Jul 2021, 14:24
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Att köpa udda märken och moddade gitarrer
Mike Leaf wrote:
Det låter ju väldigt flådigt och spännande att inte alls behöva bry sig om värdsliga saker som pengar eller andrahandsvärde och istället
fokusera på annat när man skall investera i utrustning.

Dock skulle jag vilja påstå att det faktiskt även är hedervärt att inse pengars betydelse och jämföra priser, planera sin
ekonomi och faktiskt istället bry sig om ekonomiska värden även om det låter väldigt sniket.
Det är vad jag lär mina tonårssöner som är på gång att just tjäna pengar och skapa en egen ekonomi.

Att slänga bort 10-tusentals kronor vid varje affär är kanske ok, men då bör man ju vara medveten om det.

Vad gäller frågan i denna tråd (om man ska återknyta till ämnet) är det ju hur man ska tänka OM MAN JUST bryr sig om andrahandsvärdet.
Gäller ju som VJ skriver dyrare prylar som kostar typ >10 k begagnat, en Squier som kostar som 2-3 matkassar är ju inget att bry sig om.

Självklart spelar detta ingen roll alls om man badar i pengar (även om de jag känner som är snuskigt rika faktiskt är de hårdaste förhandlarna av alla)
Likaså om man ALDRIG tänker sälja något så är det ju helt betydelselöst.


Är det någon som skrivit ”inte behöver bry sig om...”?
Inte vill bry sig om är mer verkligheten.
Prioritera vad som är verkligt viktigt i livet, helt enkelt.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


21 Jul 2021, 13:20
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Att köpa udda märken och moddade gitarrer
Låter skönt att slippa bry sig om andrahandsvärdet. Då kan man ju modda hej vilt och testa att byta runt delar mellan gitarrerna för att optimera sin arsenal. Jag har till exempel en tung 3-håls Strata från 70-talet som skulle tjäna på att få en ny kropp som jag har liggandes men som har 4 hål. Än så länge har jag varit för snål för att borra 4 hål i Strata halsen och byta kropp. Har en 175:a från `58 där stallmicken (PAF) sällan används. Den skulle kunna flytta över till stallet på min R8...osv.

Att prylarna jag köper inte går med förlust känns dessutom bra att nämna för sambon och barnen som ibland undrar varför jag "köper en gitarr till!".

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


21 Jul 2021, 18:13
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 35 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 19 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.