View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 14:18



Reply to topic  [ 35 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Att köpa udda märken och moddade gitarrer 
Author Message

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Att köpa udda märken och moddade gitarrer
Hur tänker ni kring det?

Om man köper en gitarr i originalskick av ett känt märke så vet man att man får igen sina pengar mer eller mindre när man köper/säljer begagnat och privat, oftast kring 60% av nypriset (jag pratar inte gammalt/vintage och så här).

Man vet ju med sig att man kanske inte kommer att behålla ett instrument för evigt och ibland märker man att det inte var rätt köp ganska snabbt, och då vill man undvika göra brakförlust.

Men om man då hittat ett instrument som är av ett udda märke med en massa modifieringar som man lockas av - hur mycket brukar ni tänka att det känns bekvämt att ge i förhållande till nypriset, jämfört med en gitarr av välkänt märke i originalskick?
Jag pratar givetvis inte om "billiga" instrument nu utan åtminstone nåt som säljaren vill 10.000 eller mer för.

Ni fattar hur jag menar här va? Man tycker själv att det verkar vara världens coolaste gitarr men det kanske inte finns någon mer kund än en själv...


14 Jul 2021, 17:50
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Att köpa udda märken och moddade gitarrer
Jag brukar motiver mig att det är bättre att förlora pengar på musiksaker istället för öl och chips.
Plus att man kan använda de mycket än öl och chips :mrgreen:


14 Jul 2021, 18:04
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Att köpa udda märken och moddade gitarrer
Jag tycker att så länge en gura är någonting man själv gillar -som man känner att man verkligen vill ha: Spelar det egentligen väldigt liten roll vad/vilket märke/om någonting -står på huvet. Personligen gillar jag oftast gitarrer som är byggda av vissa träslag. Dvs: Att kroppen och halsen är av bra trä -och att instrumentet har vissa specs -som jag föredrar -eller letar efter. Rör det sig om ett billigare instrument; lägger jag inte så stor vikt på vilken kvalla det är på; stall, stämskruvar, mickar, el, hardware. Detta eftersom jag i regel alltid byter ut dessa delar mot vad jag själv vill ha på billigare instrument.

Man kan säga att jag formar ut en ekonomisk slutkalkyl på studsen på en gitarr. Ex: Beggad gura X antal lök + stall, stämskruvar, mickar, el, osv. ALLT som behövs för att göra gitarren komplett -som jag vill ha den. På detta sätt får jag alltid i slutändan exakt det jag själv vill ha -och 'var ute efter'.

Konkret exempel:
Köpte förra sommaren en väldigt udda gitarr: En Dean ML (Typ; Dimebag modell.) Jag hade givetvis testat en sådan före. Allt på gitarren var top top sett mot min kravbild; utom: -Stallet, -stämskruvarna och -elen. Så jag köpte gitarren, stall, stämskruvar + el på en gång. När allt dök upp; var det bara att skruva ihop: Och allt var klart. Visst: Jag kunde istället ha valt; att betala dubbelt så mycket för en USA-modell av samma gitarr. Detta är dock dumt -då min ML låter och funkar precis lika bra (om inte bättre) än den dyrare USA-modellen idag.

Skulle jag få igen mina pengar om jag sålde gitarren idag? Troligen inte. Men jag köpte ju inte heller gitarren som en investering -utan som någonting jag skall njuta av att använda. Hade jag varit ute efter att göra en trygg investering; och tjäna pengar på det: Hade jag inte investerat i en ny gitarr idag.

Men ibland vill man ju drömma ihop saker som inte finns några skyltfönster. Då blir det istället att bygga det. Och samma sak där: Orsaken till att man bygger något åt sig själv; är nog aldrig en investering som man skall tjäna pengar på. Det är för att man vill ha just ett sådant custom instrument. Då är det verkligen inte ett 'udda märke' eller 'en moddad gitarr' man får. Då får man ett unikt exemplar av någonting man verkligen vill ha. Sedan om man tycker att det är snyggt att dekal-trimma den med: Norrlands Guld, Carlsberg, Pripps eller Falcon -dekal -eller skita någon logga: -Who cares... Huvudsaken är inte vad andra tycker om den; utan att man själv älskar att lira skiten ur den!

Gällande moddade gitarrer:
Man givetvis debattera ifall det är mer värt och köpa en begagnad Reissue Gibson -eller köpa en Standard för halva priset; och sedan byta ut hardware, mickar, el till exakt det man vill ha -för mindre pengar. Är det någon som verkligen på riktigt köper; att en Standard med de bästa grejerna på -låter sämre än en Reissue i orginal utförande? -Kanske. Men inte jag. (Har gjort detta för många gånger -åt så, så många.) Och återigen: Att modda på detta sätt; och tro att det är en investering -som man tjäna slantar på: -knappast. Sånt här gör man endast om vill ha en riktig personlig player i ur & skur -resten av livet.

Uddamärken:
Man hittar en udda gitarr som man verkligen gillar stuket & spelkänslan på. Den håller visserligen inte stämningen för fem öre + att den låter som en prutt i en bättre förstärkare. Hänga den på väggen för att den är så vacker att titta på? Eller satsa på att modda den -så att den blir bra? Gillar man gitarren; är detta egentligen en no-brainer. Och igen: De extra pengarna man lägger in på guran ser väl ingen som en investering -med potentiell solid avkastning?

Mina slut råd ser ut så här ungefär: -Kör på vad du än gillar. -Kör inte för någon annan; utan för dig själv. -Så långe du själv gillar det: Är detta helt rätt!


/ Jonken


14 Jul 2021, 20:53
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Att köpa udda märken och moddade gitarrer
Jag tänker att du tänker rätt, man försöker gå in så 'rätt' som möjligt i den affären och är medveten att det
kan vara svårt att sälja, har dock ingen typ generell procentsats att delge.

Även udda grejer GÅR att sälja, om man ger det längre tid eller skippar den processen och tar ner priset rejält.
Samma gäller tvärtom när du köper, hur länge ha objektet varit till salu?

En knixighet är att dessa instrument kan ju också anses som extra mycket värda pga att de är så udda,
En udda grej som nästan ingen vill ha!

OM detta är den där groteskt prissatta HPD'n som varit på Tradera typ 5 gånger (eller annan HPD) , så skulle den säkert gå att sälja i delar också.

_________________



15 Jul 2021, 07:11
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Att köpa udda märken och moddade gitarrer
rifle wrote:
Jag brukar motiver mig att det är bättre att förlora pengar på musiksaker istället för öl och chips.
Plus att man kan använda de mycket än öl och chips :mrgreen:


Man får gaaanska mycket chips och öl för tio-femton tusen spänn hahaha.


15 Jul 2021, 12:13
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Att köpa udda märken och moddade gitarrer
Mike Leaf wrote:
Jag tänker att du tänker rätt, man försöker gå in så 'rätt' som möjligt i den affären och är medveten att det
kan vara svårt att sälja, har dock ingen typ generell procentsats att delge.

Även udda grejer GÅR att sälja, om man ger det längre tid eller skippar den processen och tar ner priset rejält.
Samma gäller tvärtom när du köper, hur länge ha objektet varit till salu?

En knixighet är att dessa instrument kan ju också anses som extra mycket värda pga att de är så udda,
En udda grej som nästan ingen vill ha!

OM detta är den där groteskt prissatta HPD'n som varit på Tradera typ 5 gånger (eller annan HPD) , så skulle den säkert gå att sälja i delar också.


Ibland behöver det inte ens vara så udda grejor utan bara ett mindre känt märke. Jag köpte för ca 10 år sen en Laboga Mr Hector, en otroligt välbyggt point to point-förstärkare i tron att det här var exakt vad jag ville ha. Bara några få månader senare insåg jag att det inte alls var det. Jag har haft åtskilliga annonser ute med olika prissättning, skrivit att jag är intresserad av byten och även till slut att jag byter mot nästan vad som helst. Inte ett enda svar, inte ens ett skambud. Min absolut sämsta musikprylaffär någonsin. Den kommer säkert ingå i mitt dödsbo fortfarande knappt använd.

Nä inte just den på Tradera även om jag även spanat på den och tänkt att det hade varit nåt för mig om jag hade kunnat köpa den och bara behålla halsen. Emellertid skulle det bli billigare att låta tillverka en sån hals än att försöka få tillbaka lite pengar på övriga delar. Så överprisad tror jag nämligen att den är.


15 Jul 2021, 12:32
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Att köpa udda märken och moddade gitarrer
Vinyljunkie wrote:
rifle wrote:
Jag brukar motiver mig att det är bättre att förlora pengar på musiksaker istället för öl och chips.
Plus att man kan använda de mycket än öl och chips :mrgreen:


Man får gaaanska mycket chips och öl för tio-femton tusen spänn hahaha.


Ja men äter du och dricker upp allt så har du inget kvar.
Lite värde finns alltid kvar i en konstig gitarr :wink:


15 Jul 2021, 12:32
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 08 Jan 2010, 17:14
Posts: 1595
Location: Kumla
Post Re: Att köpa udda märken och moddade gitarrer
När det gäller moddade gitarrer så skulle jag i utgångspunkt inte betala mer än vad en omoddad begagnad gitarr skulle kosta, om det inte var pga. av modden som gitarren blev intressant. Då kanske jag skulle kunna betala lite mer.

Gitarrer av udda märken kan vara coolt, men då får man nog räkna med att tappa mer i andrahandsvärde än om man tex. köper Gibson eller Fender.
Men om gitarren är bra och priset är rätt ser jag inga hinder.

Om man ser på gitarrerna som verktyg för att kunna utföra sin hobby eller sitt arbete, och inte investeringsobjekt så går det ju det hela lite enklare.
Man vill ju självklart inte bli lurad och betala överpris, men att tappa pengar på en gitarr är inget jag bekymrar mig för. Det är ju ändå en relativt billig hobby, där man får tillbaka större delen av de investerade pengarna om man skulle tröttna.

_________________
http://www.pigsinspace.se


15 Jul 2021, 13:56
Profile WWW
User avatar

Joined: 25 Sep 2004, 16:48
Posts: 3701
Location: Hising Island
Post Re: Att köpa udda märken och moddade gitarrer
Vinyljunkie wrote:
Hur tänker ni kring det?

Om man köper en gitarr i originalskick av ett känt märke så vet man att man får igen sina pengar mer eller mindre när man köper/säljer begagnat och privat, oftast kring 60% av nypriset (jag pratar inte gammalt/vintage och så här).

Man vet ju med sig att man kanske inte kommer att behålla ett instrument för evigt och ibland märker man att det inte var rätt köp ganska snabbt, och då vill man undvika göra brakförlust.

Men om man då hittat ett instrument som är av ett udda märke med en massa modifieringar som man lockas av - hur mycket brukar ni tänka att det känns bekvämt att ge i förhållande till nypriset, jämfört med en gitarr av välkänt märke i originalskick?
Jag pratar givetvis inte om "billiga" instrument nu utan åtminstone nåt som säljaren vill 10.000 eller mer för.

Ni fattar hur jag menar här va? Man tycker själv att det verkar vara världens coolaste gitarr men det kanske inte finns någon mer kund än en själv...


Du får gå på magkänslan och jag tror inte det går att göra en vettig kalkyl på den. Det är för många variabler.

Hur udda märke? Vilka moddar? Typ fräst och borrat för nytt stall eller bara nya mickar?

Har du udda smak så kanske du skall räkna med förlust.

_________________
http://www.facebook.com/mayshounds/
https://open.spotify.com/artist/0uyaofsOLmzcYezAAKtYkj?si=dplvo-jQQRuJTBU5FoX1GA


15 Jul 2021, 14:28
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Att köpa udda märken och moddade gitarrer
Många bra synpunkter och de flesta självklara, vilket beror lite på att det nog som ni skriver inte finns några bra kalkyler och svar.

Jag tror det handlar om man tidigare gått på pumpen eller inte. En gång kan man hantera men blir det en vana blir det jobbigt.
Måste skriva vad jag skrev på Mike Leafs inlägg igen, eftersom det är ett exempel på hur fel det kan bli när det vill sig illa:

Ibland behöver det inte ens vara så udda grejor utan bara ett mindre känt märke. Jag köpte för ca 10 år sen en Laboga Mr Hector, en otroligt välbyggt point to point-förstärkare i tron att det här var exakt vad jag ville ha. Bara några få månader senare insåg jag att det inte alls var det. Jag har haft åtskilliga annonser ute med olika prissättning, skrivit att jag är intresserad av byten och även till slut att jag byter mot nästan vad som helst. Inte ett enda svar, inte ens ett skambud. Min absolut sämsta musikprylaffär någonsin. Den kommer säkert ingå i mitt dödsbo fortfarande knappt använd.


16 Jul 2021, 12:08
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Att köpa udda märken och moddade gitarrer
Några fler anekdoter gällande andrahandsvärde:

Det hör definitivt till ovanligheterna att jag säljer mina -udda, -moddade, -eller byggda instrument. Orsaken är givetvis -att jag är väldigt nöjd med mina prylar. Det går nog inte en enda månad; då någon testar någon av mina byggen och frågar: -Vad ska du ha för den här? Men mitt svar är alltid den samma: Just det instrumentet är inte till salu; men om du absolut vill ha en -kan vi ju bygga en likadan åt dig. Men många gånger kommer det ändå rejäla lock -med swischen i högsta hugg. Här pratar vi om summor; som inte direkt skulle innebära att man skulle gå 'back' -ifall man skulle sälja. Deras kommentar är ofta: -Kom igen nu: Ta stålarna -och bygg en ny åt dig själv.

Det är precis som i en musik affär; när det stora 'ha begäret' sätter in. För det finns ju inget bättre än att verkligen testa en pryl -för att fullt ut förstå vad det är. Att drägla i en broschyr -eller få ribba till en bild på någon säljsite; är ju inte alls samma sak. För oftast är det så här att: Man vet inte vad man vill ha förrän man håller i det -efter att man testat det.

Dock oftast när det handlar om udda, moddat -eller byggt; är just att det handlar om ett unikt exemplar. Det finns lixom inga referenser att ens hänvisa till; som exempelvis med ett fabriksmärke. Hur kvalitativ än bygget är; gynnar detta aldrig säljaren. Men som sagt: Är det ett rättvist bygge; får man alltid ett kvitto på detta när någon haft möjlighet att testa instrumentet på riktigt. Detta flippar verkligen myntet direkt: Det finns bara ett exemplar: Och det är det exemplaret som den potentiella köparen sitter själv och håller i. Då är det bara att pynta upp -om man ens skall ha en chans att eventuellt få ta med sig instrumentet hem.

Nu mera brukar jag faktiskt säga: -Visst: -Varsågod: -Testa gärna; men inget av instrumenteten är till salu.


/ Jonken


16 Jul 2021, 20:14
Profile
User avatar

Joined: 18 Sep 2008, 18:07
Posts: 474
Location: Göteborg
Post Re: Att köpa udda märken och moddade gitarrer
Jag har stor kärlek till udda gitarrer och när jag plockar ihop något så blir det oftast efter eget huvud och de grejerna finns det inte någon vidare marknad för. Jag har bara lyckats gå med vinst på en udda gitarr under alla år.

Men jag är ju medveten om det också så det är ju självvalt.

/Niklas

_________________
"A song has to appeal sentimentally, intellectually, physically, visceraly, dig deep down into your soul and suck you into it. After that , of course, it'd be a matter of taste." - Kim Thayil

www.myspace.com/doldrumsrocks


17 Jul 2021, 11:40
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Att köpa udda märken och moddade gitarrer
Intressant diskussion.

För egen del är ekonomi inget jag funderar över vid ett gitarr köp i annat fall än att jag inte har ekonomin nog att köpa den.
Andrahandsvärde är aldrig en variabel som övervägs. Original, moddad, udda osv är inte heller variabler som övervägs, jag ser bara gitarren som den är (eller som den kan bli av egna modds). Ingen av de sakerna vare sig ökar eller minskar pris i mina ögon.
Vad jag är villig att betala styrs bara av 2 faktorer, hur mycket jag vill ha prylen och ifall jag har råd att köpa den.

Det är samma sak vid försäljning. Då vill jag inte ha prylen längre av en eller annan anledning och då har den inget värde för mig.
Jag är en ”köper dyrt och säljer billigt” kille. Ekonomi och ens musikprylar bör hållas isär.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


19 Jul 2021, 08:46
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Att köpa udda märken och moddade gitarrer
När jag köper musikgrejer så gör jag det efter vad jag behöver och vill ha, utan att kalkylera över kommande försäljning.
Då jag är smått allergisk mot mainstream och vägra gå dom stora massornas väg i materialval, i kombination med att jag är en urusel affärsman gör att hemmet nästan ser ut som ett museum!

_________________
pudas


19 Jul 2021, 09:36
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Att köpa udda märken och moddade gitarrer
Magnus Olsson wrote:
Intressant diskussion.

För egen del är ekonomi inget jag funderar över vid ett gitarr köp i annat fall än att jag inte har ekonomin nog att köpa den.
Andrahandsvärde är aldrig en variabel som övervägs. Original, moddad, udda osv är inte heller variabler som övervägs, jag ser bara gitarren som den är (eller som den kan bli av egna modds). Ingen av de sakerna vare sig ökar eller minskar pris i mina ögon.
Vad jag är villig att betala styrs bara av 2 faktorer, hur mycket jag vill ha prylen och ifall jag har råd att köpa den.

Det är samma sak vid försäljning. Då vill jag inte ha prylen längre av en eller annan anledning och då har den inget värde för mig.
Jag är en ”köper dyrt och säljer billigt” kille. Ekonomi och ens musikprylar bör hållas isär.

/Magnus

Så tänker jag också, inte alltid till 100% kanske, men principen.
Har en kompis som tänker tvärtom, han kan önska sig en viss gitarr, förstärkare etc men vägrar köpa förrän han hittar prylen billigt begagnad och då resonerar att han kan få mer än vad han gav, som främsta "motto".
På så vis missar han drömgitarren, kanske för alltid. Jag tycker att om man vill ha något får det kosta, så länge man har råd.
Samtidigt är det väldigt roligt att hitta en gitarr billigt (Squier tex) och som man kan gå lös på och modda tills den är perfekt för mig, men aldrig kan jag få igen vad t ex nya mickar kostat, om och när jag säljer.


19 Jul 2021, 10:20
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Att köpa udda märken och moddade gitarrer
Goran wrote:
Magnus Olsson wrote:
Intressant diskussion.

För egen del är ekonomi inget jag funderar över vid ett gitarr köp i annat fall än att jag inte har ekonomin nog att köpa den.
Andrahandsvärde är aldrig en variabel som övervägs. Original, moddad, udda osv är inte heller variabler som övervägs, jag ser bara gitarren som den är (eller som den kan bli av egna modds). Ingen av de sakerna vare sig ökar eller minskar pris i mina ögon.
Vad jag är villig att betala styrs bara av 2 faktorer, hur mycket jag vill ha prylen och ifall jag har råd att köpa den.

Det är samma sak vid försäljning. Då vill jag inte ha prylen längre av en eller annan anledning och då har den inget värde för mig.
Jag är en ”köper dyrt och säljer billigt” kille. Ekonomi och ens musikprylar bör hållas isär.

/Magnus

Så tänker jag också, inte alltid till 100% kanske, men principen.
Har en kompis som tänker tvärtom, han kan önska sig en viss gitarr, förstärkare etc men vägrar köpa förrän han hittar prylen billigt begagnad och då resonerar att han kan få mer än vad han gav, som främsta "motto".
På så vis missar han drömgitarren, kanske för alltid. Jag tycker att om man vill ha något får det kosta, så länge man har råd.
Samtidigt är det väldigt roligt att hitta en gitarr billigt (Squier tex) och som man kan gå lös på och modda tills den är perfekt för mig, men aldrig kan jag få igen vad t ex nya mickar kostat, om och när jag säljer.


Din kompis är verkligen tvärt emot mig där :D
Men jag känner också ett gäng såna där kicken av en bra affär är viktigare än att ha den (de berättar gärna mer om hur billigt de köpt och hur dyrt de sålt än om prylen också. Gärna att det är så man skall göra också. Detta utan att ens fundera över att om alla var som de skulle de aldrig kunna göra bra affärer i deras ögon för ingen skulle sälja billigt och ingen skulle köpa nytt).

Jag tänker "köper jag den direkt får jag ha den längre".
Pengar får man nya, tid får man aldrig tillbaka.
Instrument är individer också, så det är "det specifika exemplaret" man vill ha, inte en likadan.

Musikprylar är inte en investering för avkastning, det är verktyg man måste ha för att leva.

Jag har i princip helt slutat modda saker på grund av tidsbrist.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


19 Jul 2021, 10:43
Profile WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Att köpa udda märken och moddade gitarrer
Goran wrote:
Samtidigt är det väldigt roligt att hitta en gitarr billigt (Squier tex) och som man kan gå lös på och modda tills den är perfekt för mig, men aldrig kan jag få igen vad t ex nya mickar kostat, om och när jag säljer.

Precis den 'här' vinkeln är ju väldigt intressant. Det man ofta glömmer i en fundering av denna typ är tre viktiga saker:

A.) Att byta in nya delar -innebär samtidigt att man har orginal delarna (som man monterar av) kvar.
B.) Att spara på orginal delarna -innebär att man inte nöter på dessa.
C.) De bättre 'mod -delarna' går ju lätt att flytta över till en annan -eller nästa planka man har -eller skaffar sig.

Det är en sak med exempelvis en billigare gitarr; men det blir en helt annan grej med en betydligt dyrare värdefullare dito.
Låt oss opponera; att man vill verkligen spela på sin gamla vintage Pålle -som är helt orginal. Att byta till bättre stall, tailpiece och stämskruvar: Är ju inte raket vetenskap. Detta ger; förutom ett bättre/stabilare sound på instrumentet -även viktiga optimerings möjligheter: Som att med rent samvete optimera sträng klykorna EXAKT till den strängen man använder. (Till skillnad mot att slänga ner strängfilen i orginal stallsadlarna -på orginal stallet för: Ex fetare strängar.)
Eller ha en gammal orginal Strata -där brädan komprimerat ihop så pass -att det knappt finns bandstav kvar under E-strängarna på högsta bandet. Samt; att guran tjuter och brummar som själva djävulen vid live spelningar. Det kan också vara så att man känner att en -eller flera av orginal stämskruvarna funkar; men är definitivt på sista versen. Att slänga in nya, bättre; som passar i samma hål i halsen: Kan ju vara en smart idé.

Om man senare får för sig att sälja instrumentet; är det ju bara att kasta tillbaka in 'de mindre slitna' -orginal delarna. Detta innebär som sagt: Att man har kvar 'de bättre' uppgraderingsdelarna -att slänga in i ett annat instrument. Dvs: Investeringen man gjort i uppgraderingarna -fortsätter ju även framöver att 'ränta' i användning och funktion på ett annat instrument. Meao: Ser man på detta sätt: Blir oftast uppgraderingsdelarna en bättre investering -än vad man kanske ursprungligen tänkt sig.


/ Jonken


19 Jul 2021, 12:25
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Att köpa udda märken och moddade gitarrer
Magnus Olsson wrote:
Intressant diskussion.

För egen del är ekonomi inget jag funderar över vid ett gitarr köp i annat fall än att jag inte har ekonomin nog att köpa den.
Andrahandsvärde är aldrig en variabel som övervägs. Original, moddad, udda osv är inte heller variabler som övervägs, jag ser bara gitarren som den är (eller som den kan bli av egna modds). Ingen av de sakerna vare sig ökar eller minskar pris i mina ögon.
Vad jag är villig att betala styrs bara av 2 faktorer, hur mycket jag vill ha prylen och ifall jag har råd att köpa den.

Det är samma sak vid försäljning. Då vill jag inte ha prylen längre av en eller annan anledning och då har den inget värde för mig.
Jag är en ”köper dyrt och säljer billigt” kille. Ekonomi och ens musikprylar bör hållas isär.

/Magnus


Jag är i de flesta lägen som du. Jag köper det jag vill ha och tar en förlust och det vill sig så. Men det finns ju en gräns för hur mycket pengar åtminstone jag är villig att ha råd att förlora, såsom med mitt exempel ovan. Det var för mycket för mig..

Så ekonomi och musikprylar kan inte alltid hållas i sär, om det blir för mycket då. Alla har vi inte samma pengar att röra oss med. En Squier-strata är inga problem för de flesta. En Dumble eller nåt däremot...


19 Jul 2021, 12:52
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Att köpa udda märken och moddade gitarrer
Om man aldrig säljer vidare har man förlorat nåt då :mrgreen:


19 Jul 2021, 13:26
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 25 Sep 2004, 16:48
Posts: 3701
Location: Hising Island
Post Re: Att köpa udda märken och moddade gitarrer
Magnus Olsson wrote:
Musikprylar är inte en investering för avkastning, det är verktyg man måste ha för att leva.


Jag önskar verkligen att jag hade möjlighet att leva efter denna devis men jag tror att för många av oss som hänger här inne så finns det en gräns där man hamnar i rent konkreta ekonomiska spörsmål. Dock tror jag de flesta bojare har verktyg för sin överlevnad i ganska hög utsträckning och då hamnar i ett sammanhang där musikinstrument ses som en investering, åtminstone en möjlig sådan ifall det inte är ett perfekt eller nödvändigt verktyg från början utan ett komplement.

Sen finns ju alltid frågan om man skall ha en stor verktygslåda eller liten men perfekt. Det är olika.

_________________
http://www.facebook.com/mayshounds/
https://open.spotify.com/artist/0uyaofsOLmzcYezAAKtYkj?si=dplvo-jQQRuJTBU5FoX1GA


19 Jul 2021, 13:29
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2740
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Att köpa udda märken och moddade gitarrer
Udda? Det är roligt! Ibland får nyfikenheten råda vilket emellanåt kostar mer än jag initialt var beredd att lägga. Jag tänker så här, det finns alltid någon mer än du själv som gillar det du gillar i gitarrväg. Med det sagt så går allt att sälja men visst... ibland går man back. Men gräma sig över det... nä!

Moddat? Det intresserar mig inte så värst mycket. Bytte bort en gitarr (en raritet) mot en annan gitarr (även den en raritet). Vad som i sammanhanget missades var att gitarren jag bytte till mig inte hade originalmickar, vilket ägaren "glömde" bort att informera mig om. En av mina sämsta affärer och numera är jag förhoppningsvis erfarnare och klok nog att ställa rätt frågor. Men på det hela taget går moddat bort för mig.

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


Last edited by Granis67 on 19 Jul 2021, 14:19, edited 1 time in total.



19 Jul 2021, 14:04
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Att köpa udda märken och moddade gitarrer
rifle wrote:
Om man aldrig säljer vidare har man förlorat nåt då :mrgreen:

Gud hjälpe mig så många gitarrer man skulle ha då....


19 Jul 2021, 14:04
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Att köpa udda märken och moddade gitarrer
Vinyljunkie wrote:
Magnus Olsson wrote:
Intressant diskussion.

För egen del är ekonomi inget jag funderar över vid ett gitarr köp i annat fall än att jag inte har ekonomin nog att köpa den.
Andrahandsvärde är aldrig en variabel som övervägs. Original, moddad, udda osv är inte heller variabler som övervägs, jag ser bara gitarren som den är (eller som den kan bli av egna modds). Ingen av de sakerna vare sig ökar eller minskar pris i mina ögon.
Vad jag är villig att betala styrs bara av 2 faktorer, hur mycket jag vill ha prylen och ifall jag har råd att köpa den.

Det är samma sak vid försäljning. Då vill jag inte ha prylen längre av en eller annan anledning och då har den inget värde för mig.
Jag är en ”köper dyrt och säljer billigt” kille. Ekonomi och ens musikprylar bör hållas isär.

/Magnus


Jag är i de flesta lägen som du. Jag köper det jag vill ha och tar en förlust och det vill sig så. Men det finns ju en gräns för hur mycket pengar åtminstone jag är villig att ha råd att förlora, såsom med mitt exempel ovan. Det var för mycket för mig..

Så ekonomi och musikprylar kan inte alltid hållas i sär, om det blir för mycket då. Alla har vi inte samma pengar att röra oss med. En Squier-strata är inga problem för de flesta. En Dumble eller nåt däremot...


Absolut är det inom ramarna för vad ens ekonomi klarar av (och vad man själv tycker är vettigt, en Klon, till exempel, är helt enkelt inte värt pengarna).

/MO

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


19 Jul 2021, 15:24
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Att köpa udda märken och moddade gitarrer
glassfinger wrote:
Magnus Olsson wrote:
Musikprylar är inte en investering för avkastning, det är verktyg man måste ha för att leva.


Jag önskar verkligen att jag hade möjlighet att leva efter denna devis men jag tror att för många av oss som hänger här inne så finns det en gräns där man hamnar i rent konkreta ekonomiska spörsmål. Dock tror jag de flesta bojare har verktyg för sin överlevnad i ganska hög utsträckning och då hamnar i ett sammanhang där musikinstrument ses som en investering, åtminstone en möjlig sådan ifall det inte är ett perfekt eller nödvändigt verktyg från början utan ett komplement.

Sen finns ju alltid frågan om man skall ha en stor verktygslåda eller liten men perfekt. Det är olika.


Att se till vad ekonomin klara är en verklighet för nästan alla, andra saker i livet kostar också en massa pengar.

Men för mig är det bokstavligen verktyg och då är det ganska billiga grejer ändå.
Man kan ju som musiker (Gitarrist) klara sig med 2 gitarrer, en stärkare och lite runt om jox. Men kommer ganska lätt under 100K.
Vilket ju i det stora hela är extremt lite pengar för de verktyg man behöver.
Menar, starta ett tryckeri och det behövs en tryckpress för 6-7 miljoner osv.

Som intresse är det också väldigt lite pengar.
Resa, husbil, båt, motorcykel osv, allt kostar markant mer.
Dyrt, eller en ekonomiskt tung post, blir det först när man vill hålla på med allt.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


19 Jul 2021, 15:33
Profile WWW
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Att köpa udda märken och moddade gitarrer
Vinyljunkie wrote:
Jag köpte för ca 10 år sen en Laboga Mr Hector, en otroligt välbyggt point to point-förstärkare i tron att det här var exakt vad jag ville ha. Bara några få månader senare insåg jag att det inte alls var det. Jag har haft åtskilliga annonser ute med olika prissättning, skrivit att jag är intresserad av byten och även till slut att jag byter mot nästan vad som helst. Inte ett enda svar, inte ens ett skambud. Min absolut sämsta musikprylaffär någonsin. Den kommer säkert ingå i mitt dödsbo fortfarande knappt använd.


Där kan man filosofera kring ett annat dilemma i sammanhanget: Du kunde få den moddad eller t.o.m ombyggd för att låta mer som du vill.
Då har du lagt ännu mer pengar på den, men förhoppningsvis fått en förstärkare du kommer att använda.
Å andra sidan har du förstört all återstående möjlighet att få den såld som en Laboga.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


19 Jul 2021, 16:05
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Att köpa udda märken och moddade gitarrer
Magnus Olsson wrote:
Som intresse är det också väldigt lite pengar.
Resa, husbil, båt, motorcykel osv, allt kostar markant mer.


Mmm.... att gå i skogen och plocka svamp kostar bara skosula. Allt är relativt.


19 Jul 2021, 17:00
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Att köpa udda märken och moddade gitarrer
Lynxtrap wrote:
Vinyljunkie wrote:
Jag köpte för ca 10 år sen en Laboga Mr Hector, en otroligt välbyggt point to point-förstärkare i tron att det här var exakt vad jag ville ha. Bara några få månader senare insåg jag att det inte alls var det. Jag har haft åtskilliga annonser ute med olika prissättning, skrivit att jag är intresserad av byten och även till slut att jag byter mot nästan vad som helst. Inte ett enda svar, inte ens ett skambud. Min absolut sämsta musikprylaffär någonsin. Den kommer säkert ingå i mitt dödsbo fortfarande knappt använd.


Där kan man filosofera kring ett annat dilemma i sammanhanget: Du kunde få den moddad eller t.o.m ombyggd för att låta mer som du vill.
Då har du lagt ännu mer pengar på den, men förhoppningsvis fått en förstärkare du kommer att använda.
Å andra sidan har du förstört all återstående möjlighet att få den såld som en Laboga.


Med tanke på att den varit omöjlig att sälja som den är så..


19 Jul 2021, 17:02
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Att köpa udda märken och moddade gitarrer
Du får dra runt på diverse forum och ställen på näten och hypa Laboga och dess förträfflighet i nån vecka och sen låta det mogna en stund och sen slänga ut den till salu.


19 Jul 2021, 17:15
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Dec 2007, 12:45
Posts: 328
Location: Karlskoga, Värmland
Post Re: Att köpa udda märken och moddade gitarrer
Jag hade lätt köpt en Laboga pga all hype 8)


19 Jul 2021, 17:45
Profile
User avatar

Joined: 28 Sep 2004, 13:36
Posts: 1786
Location: Uppsala
Post Re: Att köpa udda märken och moddade gitarrer
Det är ju lite "curse and a blessing" med udda grejer. Skitkul om man hittar nåt som känns extra speciellt ifall man passar ihop med instrumentet. Och då kan det ofta vara bra ekonomiskt också, eftersom andra inte driver upp priset så mycket som det görs med Gibson och Martin. Men säljbiten kan ju kännas lite frustrerande, onekligen. Och de grejer man hittar till salu kan också vara lite spretigt prissatta eftersom det varierar mycket vad säljarna tycker att de är värda. Men hellre det att det alltid är dyrt, förstås.
Moddningar kan definitivt vara värda lite grann, tycker jag. Om nån säljer en Epiphone med grejerna utbytta till botik-mickar, Faberstall, switchcraft-jack, etc. så blir den lite mer attraktiv i mina ögon. Men det beror väl på hur nördig man är o.s.v.


19 Jul 2021, 22:09
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 35 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 24 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.