View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 11:15



Reply to topic  [ 38 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Enbits kroppar är bättre? 
Author Message

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Enbits kroppar är bättre?
Det känns lite finare med en kropp i samma stycke. Men låter det bättre? Jag tänker att så länge ådrorna i kroppen går åt samma håll som halsens och halsplattan är skruvad/limmad i samma bit av kroppen så är det försumbart att "hornen" är limmade? Att det inte påverkar ljudet nämnvärt.

Obs jag pratar inte om "pannkakskroppar "alá Gibson 70-tal nu utan på andra ledden så att säga. Fast diskutera gärna det också såklart, men isåfall tänker jag mig att vi behöver hålla isär det?


20 Jul 2021, 13:26
Profile

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 915
Location:
Post Re: Enbits kroppar är bättre?
Hoppas någon kan svara på frågan :) .
Själv undrar jag hur många av samma gitarrmodell man måste ha jämfört med de olika konstruktionerna för att kunna svara objektivt?

Om man bara har testat en kanongitarr med 3 bitar och en dålig enbitare så ligger det väl nära till hands att säga att det inte är viktigt eller vice versa.
Känslomässigt så känns ju en bit som något positivt :D
Många av Fenders gamla vintagegodingar med prisad ton är ju dock tom 3 bitar.

Les pauler t ex har ju ofta en hel platta med lim som fogar lönntoppen till "baksidan". Om lim är skadligt för tonen
så borde det vara en idiotkonstruktion.

Pratar vi gitarrer med skruvad hals så har jag upplevt att halsen nästan känns viktigare än kroppen. Om man flyttar en hals från en gitarr som man gillar till en annan kropp så följer mycket av de positiva egenskaperna direkt över till det nya instumentet. Ofta är det väl ganska feta halsar som tenderat att ha låtit extra bra.

En sak är säker, stora sammanhängande trästycken är dyrare än småbitar och ser ofta mycket snyggare ut.


20 Jul 2021, 14:49
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Enbits kroppar är bättre?
Obi wrote:

Pratar vi gitarrer med skruvad hals så har jag upplevt att halsen nästan känns viktigare än kroppen. Om man flyttar en hals från en gitarr som man gillar till en annan kropp så följer mycket av de positiva egenskaperna direkt över till det nya instumentet.


Sådär har jag resonerat i många år och ett av mina främsta argument har varit att jag har en gammal Danelectro från 1957 som det är ett jädra sjung i trots att kroppen inte ens är gjord av trä........ tills jag kom över en Squier JV-kropp i ultralätt ask bara enbits - jag satte på en en hals jag redan visste var bra på den och fick världens bästa gitarr! Men..... visst det kan ju bara varit så enkelt även där att de två träbitarna "gifte sig" bra med varandra.


20 Jul 2021, 15:05
Profile

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 915
Location:
Post Re: Enbits kroppar är bättre?
Vinyljunkie wrote:
Obi wrote:

Pratar vi gitarrer med skruvad hals så har jag upplevt att halsen nästan känns viktigare än kroppen. Om man flyttar en hals från en gitarr som man gillar till en annan kropp så följer mycket av de positiva egenskaperna direkt över till det nya instumentet.


Sådär har jag resonerat i många år och ett av mina främsta argument har varit att jag har en gammal Danelectro från 1957 som det är ett jädra sjung i trots att kroppen inte ens är gjord av trä........ tills jag kom över en Squier JV-kropp i ultralätt ask bara enbits - jag satte på en en hals jag redan visste var bra på den och fick världens bästa gitarr! Men..... visst det kan ju bara varit så enkelt även där att de två träbitarna "gifte sig" bra med varandra.


Att jag tycker att halsen har väldigt stor eller ev tom större betydelse innebär dock inte att jag helt avfärdar kroppens inverkan.

Men hittar man som du beskriver en bra kombo så blir man såklart glad och där har du väl iaf om inte annat ett anekdotiskt bevis för att enbitare kan vara
extra bra.


20 Jul 2021, 17:07
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Enbits kroppar är bättre?
Vinyljunkie; du startar bra trådar, tack för det!

Jag tror personligen inte att antal bitar i kroppen är det som avgör välljud, halsen, som nämnts, har mycket mer betydelse.
Stall, sadel, mickarnas kvalitet, allmän setup och inte minst hur nya strängarna är påverkar mycket mer.
Som rent konsthantverk är ju en bit snyggare.
Hade en strata för länge sen som var extremt välljudande, kroppen var av spånplatta (mycket lim). Den borde ju låta riktigt illa men så var inte fallet. Just för den gitarren var det något annat som skapade välljud, och bemärk att allt var ”fel”. Ingen aning om vad ”det” var....


20 Jul 2021, 20:35
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: Enbits kroppar är bättre?
Obi wrote:
Hoppas någon kan svara på frågan :) .


Les pauler t ex har ju ofta en hel platta med lim som fogar lönntoppen till "baksidan". Om lim är skadligt för tonen
så borde det vara en idiotkonstruktion.



Läste för längesen att sättet som Les Paul är konstruerad på, limma ihop två träslag, är en dödssynd. Det var nåt att det inte blir ett homogent material. Det var en av dom som startade svenska gitarrmärket Eagle som sagt detta.
Just Gibson använder nog amerikanskt lim av hög kvalitet som ger bra ton.


21 Jul 2021, 07:12
Profile

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 915
Location:
Post Re: Enbits kroppar är bättre?
bummer wrote:
Det var en av dom som startade svenska gitarrmärket Eagle som sagt detta.

Är inte Eagle bara ett gitarrmärke där Jerker Antoni (JAM) och "junk-Örjan" i bästa fall designat en logga som sedan sätts på instument de pekat på
i den asiatiske legotillverkarens katalog? Kanske inte den mest vederhäftiga källan att utgå ifrån isf...


21 Jul 2021, 08:10
Profile ICQ WWW

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: Enbits kroppar är bättre?
Obi wrote:
bummer wrote:
Det var en av dom som startade svenska gitarrmärket Eagle som sagt detta.

Är inte Eagle bara ett gitarrmärke där Jerker Antoni (JAM) och "junk-Örjan" i bästa fall designat en logga som sedan sätts på instument de pekat på
i den asiatiske legotillverkarens katalog? Kanske inte den mest vederhäftiga källan att utgå ifrån isf...


Jag hade en Flash BB (mahognykropp utan lönntopp) och den var väldigt lik en av modellerna i Un Sung's utbud. Mickarna var Eagle's egna (tror jag), All Chrome humbuckers. Deras egna P90 skulle vara en av de bästa de hört också. Clas Yngström spelade en av deras Tele-varianter och nån halvakustisk. Ed Mundell (Monster Magnet) gillade en halvakustisk så mycket så han köpte den. Så helt kassa gitarrer var de nog inte. Jag gillade den jag hade.
Tror det var Antoni som sa det där om Les Paul. Jag vet inte om det han sa stämmer, jag bara minns att jag hade läst det.
http://www.vintage-guitars.se/A4060575.php


Last edited by bummer on 24 Jul 2021, 08:43, edited 5 times in total.



21 Jul 2021, 08:31
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Enbits kroppar är bättre?
Jag tror att det enda man kan vara säker på är att elgitarren är svår att sätta upp konstruktionsregler för hur dom kommer att låta när ljudet kommer ut ur högtalarlådan.
Variablerna är för många, det som på pappret ska vara en konstruktion som garanterar välljud kan låta skit, och vice versa!
Blev förvånad över den behagliga klangen Peter Haycock från Climax Bluesband hade i sin Veleno aluminium gitarr!

_________________
pudas


21 Jul 2021, 08:35
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: Enbits kroppar är bättre?
pudas wrote:
Jag tror att det enda man kan vara säker på är att elgitarren är svår att sätta upp konstruktionsregler för hur dom kommer att låta när ljudet kommer ut ur högtalarlådan.
Variablerna är för många, det som på pappret ska vara en konstruktion som garanterar välljud kan låta skit, och vice versa!
Blev förvånad över den behagliga klangen Peter Haycock från Climax Bluesband hade i sin Veleno aluminium gitarr!


Ja, läst på många forum om gitarrer som på papperet borde låta skit. Allt var fel, specs m.m, ändå så var gitarrerna bra.

Jag har haft några strator och den billigaste, Squier Bullet, är den jag behållit.
Lind, och säkert den billigaste varianten de kunde hitta, och billiga keramiska mickar. Ändå är den resonant, skitskön hals, och låter bra.
När jag såg Jack Pearson säga samma om de två han har, så kändes det gött :mrgreen:


21 Jul 2021, 08:40
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Enbits kroppar är bättre?
Goran wrote:
Vinyljunkie; du startar bra trådar, tack för det!

Jag tror personligen inte att antal bitar i kroppen är det som avgör välljud, halsen, som nämnts, har mycket mer betydelse.
Stall, sadel, mickarnas kvalitet, allmän setup och inte minst hur nya strängarna är påverkar mycket mer.
Som rent konsthantverk är ju en bit snyggare.
Hade en strata för länge sen som var extremt välljudande, kroppen var av spånplatta (mycket lim). Den borde ju låta riktigt illa men så var inte fallet. Just för den gitarren var det något annat som skapade välljud, och bemärk att allt var ”fel”. Ingen aning om vad ”det” var....


:)

En helhet helt enkelt, summan av delarna.


21 Jul 2021, 12:04
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Enbits kroppar är bättre?
Vill bekräfta att Eagles P-90 var otroligt bra! Gitarrerna är värda att slakta för dem! (om de fortfarande är så billiga som de var för inte så länge sen vill säga)


21 Jul 2021, 12:12
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Enbits kroppar är bättre?
Vinyljunkie wrote:
Vill bekräfta att Eagles P-90 var otroligt bra!


Kan man inte misstänka att dom är tillverkade av Maxon ?
Tycker personligen att en del Maxon man stött på är magiskt bra mickar! (dock aldrig testat deras P-90)

_________________
pudas


21 Jul 2021, 20:35
Profile
Online
User avatar

Joined: 18 May 2010, 19:48
Posts: 1633
Location: Halmstad
Post Re: Enbits kroppar är bättre?
Eagle P90, det kanske är dags att prova då. Jag har ett set liggande i en låda.

Jag har Wilkinson P90 i en gitarr och en nyare Hag Viking P90. Båda har stallmickar som har för låg output jfr halsmickarna. Har inte mekat utan bara tröttnat, omedelbart. Har en stackad Wilkinson P90 också. Den har blivit liggande isf att prova som stallmick. Jag hade lådan med den stackade micken framme i förrgår när jag kollade en annan mick som behöver omlindning.

Lite uppgivet, men jag har flera ggr sagt att man kanske ska prova Gibson P90 för att lyssna hur en sådan mick kan låta. Eller också fattar jag ingenting.

Jag har en Eagle hollowbody med två ok humbucker. UnSung kanske hade bra leverantörer. Ev Sky som tillverkade de Armstrong Design mickar som var standard i tidiga Eastman jazzgitarrer.

Edit och långt från enbitskroppar: Climax Blues Band - FM Live en favorit som fortfarande spelas hemma.


21 Jul 2021, 21:57
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: Enbits kroppar är bättre?
arinihsd wrote:

Jag har Wilkinson P90 i en gitarr och en nyare Hag Viking P90. Båda har stallmickar som har för låg output jfr halsmickarna. Har inte mekat utan bara tröttnat, omedelbart. Har en stackad Wilkinson P90 också. Den har blivit liggande isf att prova som stallmick. Jag hade lådan med den stackade micken framme i förrgår när jag kollade en annan mick som behöver omlindning.

Lite uppgivet, men jag har flera ggr sagt att man kanske ska prova Gibson P90 för att lyssna hur en sådan mick kan låta. Eller också fattar jag ingenting.

Jag har en Eagle hollowbody med två ok humbucker. UnSung kanske hade bra leverantörer. Ev Sky som tillverkade de Armstrong Design mickar som var standard i tidiga Eastman jazzgitarrer.

Edit och långt från enbitskroppar: Climax Blues Band - FM Live en favorit som fortfarande spelas hemma.


Jag hade en Vintage VR100 med just dom stackade "P90". Märkte direkt att stallmicken hade låg output. Ovant, men efter ett tag så gillade jag hur mickarna lät. Ska nog vara "period-korrekt".
Som det står här om en Tokai Goldtop:
As on many Gibson originals from the early to mid-Fifties, the Tokai LS-98S’ neck P-90 sounds a fair deal louder than its bridge pickup. This is due to the way the identical units are suspended inside the body – which means the neck pickup can’t be screwed quite far enough into the body – as well as the neck unit’s placement closer to the strings’ mid-point. You simply have to adjust the neck pickup’s volume control to 8.5 to even out the signal levels.


21 Jul 2021, 22:38
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Enbits kroppar är bättre?
pudas wrote:
Vinyljunkie wrote:
Vill bekräfta att Eagles P-90 var otroligt bra!


Kan man inte misstänka att dom är tillverkade av Maxon ?
Tycker personligen att en del Maxon man stött på är magiskt bra mickar! (dock aldrig testat deras P-90)


Vad sitter de i mer än möjligen Eagle då?


22 Jul 2021, 12:15
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Enbits kroppar är bättre?
bummer wrote:
Läste för längesen att sättet som Les Paul är konstruerad på, limma ihop två träslag, är en dödssynd. Det var nåt att det inte blir ett homogent material. Det var en av dom som startade svenska gitarrmärket Eagle som sagt detta.

Detta är ju ett helt galet påstående.
Om du tar tex en vintage violin eller annat klassiskt instrument är ju dessa hopsatta (limmade) av flera olika träslag i lock sarg och kropp.

_________________



22 Jul 2021, 15:05
Profile ICQ WWW

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: Enbits kroppar är bättre?
Navelskådande enligt mej.

Spela gitarr, ha roligt.

Jag slutade bry mej om "trä" för flera år sen. Stor befrielse! :)


22 Jul 2021, 21:10
Profile
Online
User avatar

Joined: 18 May 2010, 19:48
Posts: 1633
Location: Halmstad
Post Re: Enbits kroppar är bättre?
Eagle P-90 i mina lådor. De mäter med multiinstr 8,94 resp 9,04 kOhm om det är till någon ledning. Köpta som Eagle och troligen från en Soul T.


23 Jul 2021, 00:22
Profile

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 915
Location:
Post Re: Enbits kroppar är bättre?
Tvåtakt wrote:
Navelskådande enligt mej.

Spela gitarr, ha roligt.

Jag slutade bry mej om "trä" för flera år sen. Stor befrielse! :)


Stopp och belägg, vi som bara hinner med 3 toner i veckan mellan allt gitarrforumsurfande varken kan eller vill ha roligt.
Vi vill ha en sjuhelvetes gitarrton som träffar rakt i solarplexus.
Det är i detaljerna det sitter och ingen av oss nöjer oss med mindre än så medan vi sprider myterna vidare.

Senaste problemet är att den magnetiska grafenoxiden när man vaxxat sig ställer till det med magnetfältet i PAFfarna.
Ska man behöva klä in sig i aluminiumfolie för att få den optimala tonen när man spelar gitarr numera?


23 Jul 2021, 06:06
Profile ICQ WWW

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: Enbits kroppar är bättre?
Obi wrote:
Tvåtakt wrote:
Navelskådande enligt mej.

Spela gitarr, ha roligt.

Jag slutade bry mej om "trä" för flera år sen. Stor befrielse! :)


Stopp och belägg, vi som bara hinner med 3 toner i veckan mellan allt gitarrforumsurfande varken kan eller vill ha roligt.
Vi vill ha en sjuhelvetes gitarrton som träffar rakt i solarplexus.
Det är i detaljerna det sitter och ingen av oss nöjer oss med mindre än så medan vi sprider myterna vidare.

Senaste problemet är att den magnetiska grafenoxiden när man vaxxat sig ställer till det med magnetfältet i PAFfarna.
Ska man behöva klä in sig i aluminiumfolie för att få den optimala tonen när man spelar gitarr numera?


Nej. Köp en Gibson (Murphy Lab) så är du där.

EytschPi42 tycker att Heritage är det man ska satsa på om man vill ha LP.
https://www.youtube.com/watch?v=GWR9lKGJVgU

Men i en annan video där Heritage jämfördes med två andra, bl.a. en Gibson Murphy Lab, så valde dom Gibson.
Och i en video från Andertons där de jämförde en R8 med en Murphy Lab, så var Murphy överlägsen.

Här kan man läsa mer. Dom skriver bl.a: In fact, the Heavy Aged Green Lemon Fade model is, by some margin, the best looking, playing and sounding modern Les Paul we have ever played.
https://guitar.com/review/electric-guit ... -les-paul/


Last edited by bummer on 23 Jul 2021, 08:02, edited 1 time in total.



23 Jul 2021, 07:26
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Enbits kroppar är bättre?
Vinyljunkie wrote:
Det känns lite finare med en kropp i samma stycke. Men låter det bättre? Jag tänker att så länge ådrorna i kroppen går åt samma håll som halsens och halsplattan är skruvad/limmad i samma bit av kroppen så är det försumbart att "hornen" är limmade? Att det inte påverkar ljudet nämnvärt.

För det första är ju 'bättre' subjektivt, även om det rent teoretiskt skulle kunna vara en skillnad.
För det andra är ju 'nämnvärt' högst individuellt, det vissa ej kan höra eller möjligen uppfatta som en nyans är enligt andra 'skillnad som natt och dag'

Det enkla svaret är Nej, det påverkar inte så att det blir en hörbar skillnad.
I alla fall så länge inte bitarna börjar dela sig pga att träet rör sig , temperaturskillnader etc.

För att prova detta påstående skulle man behöva ta en kropp i ett stycke, spela in den.
Därefter såga loss hornen och limma tillbaka dessa, sen spela in igen och jämföra.

Om det är 2 olika kroppar som jämförs en i ett stycke och den andra med flera bitar så finns de andra parametrar som kan påverka
än själva konstruktionen då varje träbit är unik.

Rent estetiskt är det väl mera tilltalande med kropp i ett stycke än flera hoplimmade delar, även om det är lackat och inte ens syns.

_________________



23 Jul 2021, 08:01
Profile ICQ WWW

Joined: 03 Apr 2011, 01:09
Posts: 2834
Location:
Post Re: Enbits kroppar är bättre?
Tvåtakt wrote:
Navelskådande enligt mej.

Spela gitarr, ha roligt.

Jag slutade bry mej om "trä" för flera år sen. Stor befrielse! :)


Får nog hålla med här.

Bevis: 335:an, byggd av plywood och desutom limmad på alla ledder, låter trots det utmärkt.

Att Jerker inte är någon större fan av Gibson är väl ingen större hemlighet :mrgreen: . Alla är saliga på sitt.

(Det är en total övertro på allt som är dyrt, svårt att hitta eller gammalt. Det handlar om att skriva en låt som handlar om något
intressant och som har en catchy melodi eller coolt riff.)


23 Jul 2021, 16:56
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 12 Feb 2008, 22:09
Posts: 2257
Location: Stockholm
Post Re: Enbits kroppar är bättre?
Håller med om att det är lätt att glömma bort musiken, i slutändan är musikprylar bara verktyg. Men nörderi är nörderi. Hela bakstycken är mer exklusivt även om det ljudmässigt inte är någon skillnad. Samma med handwired, det känns gjort med mer omsorg jämfört med kretskort.


23 Jul 2021, 19:46
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Enbits kroppar är bättre?
Detta med trä är inte helt enkelt och hur vibrationer fortplantar sig i en kropp.
Exempelvis finns ju massor av olika sorts mahogny med olika egenskaper som densitet som också varierar även med bitar från samma träd.och då har vi fortfarande inte vägt in komposit strukturer.med mer med mer så är nog inte sådär värst lätt att vara tvärsäkert på.

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


23 Jul 2021, 23:16
Profile WWW

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: Enbits kroppar är bättre?
bummer wrote:
Obi wrote:
Hoppas någon kan svara på frågan :) .


Les pauler t ex har ju ofta en hel platta med lim som fogar lönntoppen till "baksidan". Om lim är skadligt för tonen
så borde det vara en idiotkonstruktion.



Läste för längesen att sättet som Les Paul är konstruerad på, limma ihop två träslag, är en dödssynd. Det var nåt att det inte blir ett homogent material. Det var en av dom som startade svenska gitarrmärket Eagle som sagt detta.
Just Gibson använder nog amerikanskt lim av hög kvalitet som ger bra ton.


Jag hade visst sparat den sidan från JAM's hemsida :D

Den här modellen är en av de bästa plankorna med humbuckers på marknaden oavsett pris tycker vi. Det är därför vi har lagt upp den på sin egen sida. Tyvärr är den nästan omöjlig att fotografera och den är snyggare i verkligheten än på bild.

Fördelarna är många jämfört med t ex en traditionell Les Paul eller någon Les Paul kopia.

Vikten

Flash BB är ungefär hälften så tung som en Les Paul. Hur kan då detta komma sig? Jo, kroppen är i ett stycke lätt indonesisk mahogny. Och den har ingen topp i tjusig lönn, att blanda två träslag (annat än som ett tunt faner som topp på ett annat stycke trä) tycker Jerker är en dödssynd för resultatet är att man inte får ett homogent material, utan instrumentet blir dött och beter sig som om det var av plywood. Bästa sustain och svar får man från en kropp i ett solitt material. Mahogny tycker vi låter bäst. Och då det dessutom är lätt har vi på Eagle Instruments faktiskt valt mahogny till kropparna på alla våra instrument. Det är en av hemligheterna till att dom är så lätta och bekväma att ha på sig. Och att dom har så bra sustain.

Ergonomin

Flash BB har en urfräst ergonomisk baksida som anpassas efter kroppen, vilket gör att instrumentet "sitter som gjutet" när man tar det på sig. Om du jämför med en traditionell Les Paul blir du förvånad - och undrar vad dom håller på med hos dom stora tillverkarna som gjord samma modeller i 50 år och inte kommit längre i utvecklingen.

Soundet

Dom "All Chrome Humbuckers" som vi använder på många modeller i Flash Serien låter verkligen kanonbra. Vi tycker du skall prova och jämföra med andra tillverkares mickar. Du har nämligen bättre definition i våra mickar så du får mer dynamik i ditt spel, du har inga problem med rundgång, du har fortfarande bra topp och botten, ljudet låter inte instängt utan öppet. Mickar kan göra en himla skillnad. Och du kommer troligtvis inte att byta mickar om du köper en Flash BB. Mickar och gitarr hör liksom ihop på något sätt. Och dom här mickarna är dom ultimata humbuckermickarna för Flash BB modellen.

Sustain och svar

Det är rätt kul att testa gitarrer utan att koppla in dom i stärkaren. Erfarna gitarrister känner direkt om en elgitarr är bra eller dålig även om dom inte kopplat upp den med en förstärkare. Många plankor känns döda när man spelar på dom. Det gör inte någon av Eagles modeller, framförallt inte Flash BB som ger bra svar, har fin sustain, och mycket bra ton. Även när du sitter i soffan och lirar.

Prova!

PS. Pga att den stora efterfrågan har vi tagit in ännu fler modeller så numera finns denna trevliga modell i 5 utföranden och fler lär komma.


Attachments:
thumbnail_flash.jpg
thumbnail_flash.jpg [ 77.01 KiB | Viewed 4321 times ]
thumbnail_flashBBb480.jpg
thumbnail_flashBBb480.jpg [ 46.94 KiB | Viewed 4321 times ]
thumbnail_FlashBBgold4.jpg
thumbnail_FlashBBgold4.jpg [ 40.07 KiB | Viewed 4321 times ]
23 Jul 2021, 23:42
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Enbits kroppar är bättre?
bummer wrote:
Jag hade visst sparat den sidan från JAM's hemsida :D

När man äntligen förträngt denna vedervärdiga historia med JAM deras Eagle, JJ Labs och andra EMV som 'spöar allt' och deras
eviga säljsnack och sågande av de märken som De ville , men ej fick sälja.....
Emergenza festivaler mm...

2001 slår tillbaks :shock:

ps, varför finns den ingen kräk-emoj?

_________________



24 Jul 2021, 07:40
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Enbits kroppar är bättre?
Mike Leaf wrote:
Vinyljunkie wrote:
Det känns lite finare med en kropp i samma stycke. Men låter det bättre? Jag tänker att så länge ådrorna i kroppen går åt samma håll som halsens och halsplattan är skruvad/limmad i samma bit av kroppen så är det försumbart att "hornen" är limmade? Att det inte påverkar ljudet nämnvärt.

För det första är ju 'bättre' subjektivt, även om det rent teoretiskt skulle kunna vara en skillnad.
För det andra är ju 'nämnvärt' högst individuellt, det vissa ej kan höra eller möjligen uppfatta som en nyans är enligt andra 'skillnad som natt och dag'

Det enkla svaret är Nej, det påverkar inte så att det blir en hörbar skillnad.
I alla fall så länge inte bitarna börjar dela sig pga att träet rör sig , temperaturskillnader etc.

För att prova detta påstående skulle man behöva ta en kropp i ett stycke, spela in den.
Därefter såga loss hornen och limma tillbaka dessa, sen spela in igen och jämföra.


Om det är 2 olika kroppar som jämförs en i ett stycke och den andra med flera bitar så finns de andra parametrar som kan påverka
än själva konstruktionen då varje träbit är unik.

Rent estetiskt är det väl mera tilltalande med kropp i ett stycke än flera hoplimmade delar, även om det är lackat och inte ens syns.


Han den där Marshall-galningen från götet på Youtube gjorde precis detta. Det var var klar skillnad t o m i mina laptophögtalare!


25 Jul 2021, 07:55
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Enbits kroppar är bättre?
Tvåtakt wrote:
Navelskådande enligt mej.



Vad annars sysslar vi med här..


25 Jul 2021, 07:57
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Enbits kroppar är bättre?
Mike Leaf wrote:
bummer wrote:
Jag hade visst sparat den sidan från JAM's hemsida :D

När man äntligen förträngt denna vedervärdiga historia med JAM deras Eagle, JJ Labs och andra EMV som 'spöar allt' och deras
eviga säljsnack och sågande av de märken som De ville , men ej fick sälja.....
Emergenza festivaler mm...

2001 slår tillbaks :shock:

ps, varför finns den ingen kräk-emoj?


Visste inte att de var inblandade i Emergenza. Men det räcker för mig för att också vilja ha en kräksmiley.


25 Jul 2021, 08:00
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 38 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: arinihsd and 38 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.