View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 21:20



Reply to topic  [ 38 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Enbits kroppar är bättre? 
Author Message

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: Enbits kroppar är bättre?
Googlade på den festivalen, verkar vara för osignade band och artister. Varför kräksmiley på den?


25 Jul 2021, 15:54
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Enbits kroppar är bättre?
bummer wrote:
Googlade på den festivalen, verkar vara för osignade band och artister. Varför kräksmiley på den?

Gillar du själv att betala flera tusenlappar för att få ställa upp i en 'tävling i musik' som sen är typ riggad där ingen eg vinner?
Kanske bara var i Sverige det var så, men JAM sålde biljetter till banden och stod för backline och PA.
Skulle tippa på att Jerker tjänade ett antal kronor på detta, tur att det försvann.

_________________



25 Jul 2021, 20:37
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 12 Sep 2011, 20:04
Posts: 653
Post Re: Enbits kroppar är bättre?
usch ja... låt oss glömma Emergenzageschäftet och återvända till kroppfrågan:

Enbitskropp eller ej är inte viktigt för tonen. Topp eller inte har större betydelse i min bok: gitarrer med topp påklistrad på kroppen har jag oftare upplevt ha sämre ton än gitarrer utan topp, oavsett mensur eller mickonfiguration.


27 Jul 2021, 00:22
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: Enbits kroppar är bättre?
pikehead wrote:
usch ja... låt oss glömma Emergenzageschäftet och återvända till kroppfrågan:

Enbitskropp eller ej är inte viktigt för tonen. Topp eller inte har större betydelse i min bok: gitarrer med topp påklistrad på kroppen har jag oftare upplevt ha sämre ton än gitarrer utan topp, oavsett mensur eller mickonfiguration.


Han kanske hade rätt då, Antoni.
Min Vintage V100 låter bra och den ska ha enbart mahogny vad jag förstått, utan tjock lönntopp.


27 Jul 2021, 08:57
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Enbits kroppar är bättre?
bummer wrote:
pikehead wrote:

gitarrer med topp påklistrad på kroppen har jag oftare upplevt ha sämre ton än gitarrer utan topp, oavsett mensur eller mickonfiguration.


Han kanske hade rätt då, Antoni.
Min Vintage V100 låter bra och den ska ha enbart mahogny vad jag förstått, utan tjock lönntopp.


Nej,

Jämförelsen är lite skev också om man ska jämföra påståendet (att ljudet blir sämre med olika träslag ihoplimmade)
så ska det vara kropp med pålimmad topp i annat träslag kontra kropp med pålimmad topp i samma träslag.

Inte solid kropp utan topp jämfört mot pålimmad

_________________



27 Jul 2021, 16:15
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Enbits kroppar är bättre?
Akustiskt tycker jag alla elgitarrer låter väldigt dåligt (och lågt). Inkopplade låter de väldigt lika, om de har samma typ av mickar, oavsett material, lim, träslag o s v. Jo, jag hör också skillnad, men den är väldigt liten jämfört med att t ex skruva upp ljudet på förstärkaren. Skillnaden i känslan att spela på olika instrument kan däremot vara stor, skillnaden i utseende likaså.

_________________
Mats


27 Jul 2021, 18:40
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Enbits kroppar är bättre?
albert wrote:
Akustiskt tycker jag alla elgitarrer låter väldigt dåligt (och lågt). Inkopplade låter de väldigt lika, om de har samma typ av mickar, oavsett material, lim, träslag o s v. Jo, jag hör också skillnad, men den är väldigt liten jämfört med att t ex skruva upp ljudet på förstärkaren. Skillnaden i känslan att spela på olika instrument kan däremot vara stor, skillnaden i utseende likaså.

Låter 'dåligt', låter 'sämre' samt 'bättre' är ju alla subjektiva åsikter
Visst, det kan låta lite olika med olika konstruktioner men som du påpekar är det ju marginellt i förhållande till vad förstärkaren tillför.

Jag utmanar alla med extrem hörsel som påstår sig kan skilja på dessa olika varianter i blindtest,
så får vi se om det är någon skillnad som hörs eller bara inbillning.

_________________



27 Jul 2021, 19:51
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Enbits kroppar är bättre?
Mike Leaf wrote:
albert wrote:
Akustiskt tycker jag alla elgitarrer låter väldigt dåligt (och lågt). Inkopplade låter de väldigt lika, om de har samma typ av mickar, oavsett material, lim, träslag o s v. Jo, jag hör också skillnad, men den är väldigt liten jämfört med att t ex skruva upp ljudet på förstärkaren. Skillnaden i känslan att spela på olika instrument kan däremot vara stor, skillnaden i utseende likaså.

Låter 'dåligt', låter 'sämre' samt 'bättre' är ju alla subjektiva åsikter
Visst, det kan låta lite olika med olika konstruktioner men som du påpekar är det ju marginellt i förhållande till vad förstärkaren tillför.

Jag utmanar alla med extrem hörsel som påstår sig kan skilja på dessa olika varianter i blindtest,
så får vi se om det är någon skillnad som hörs eller bara inbillning.


Skit samma hur det låter. Det är responsen som är det viktiga. Jag tycker tex generellt att single coil låter skit men jag älskar att spela med dem. Det ska sjunga om riggen. Sound är för klaviaturspelare..


28 Jul 2021, 13:36
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 38 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 30 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.