View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 20:15



Reply to topic  [ 25 posts ] 
Byggtråd, Duo-Sonic. Nytt kapitel, #6 
Author Message

Joined: 02 Dec 2009, 23:48
Posts: 693
Post Byggtråd, Duo-Sonic. Nytt kapitel, #6
Hej!
Jag tänkte att jag skulle starta en byggtråd för mitt nya projekt, en Duo-Sonic med 22,5" skala. Svart skall den bli, med lönnhals.
Då jag själv gillar att nörda ner mig i andras byggtrådar och älskar detaljer, kommer jag försöka vara så noga som möjligt med beskrivning av stegen jag tar och hur jag gör dem.
Vill dock vara tydlig med att jag gör detta som en hobby, med alla svagheter, fel och okunskaper det medför. Jag är full av beundran och avund för de skickliga yrkesmänniskor som sysslar med sånt här dagligen, det gör inte jag, jag är en glad amatör och tråden handlar om vad jag gillar att pyssla med på fritiden, kul om nån annan har glädje av det.

Jag ville göra en 1963-version av Duo-Sonic, den med mer symmetrisk kropp. Det visade sig vara svårt att hitta en ritning men efter lite letande hittade jag en.
Image

Tog in ritningen jag hittade i Illustrator och vektoriserade om den,
Image

Gjorde en separat fil för halsfickan,
Image

Skickade båda filerna för laserskärning i 10mm MDF, nu har jag 2 mallar, en för ytterkontur och pickuper / kontroller, en för halsfickan.
Image

Eftersom olyckor kan hända (hände) när jag fräser efter mallen, gör jag först en ny mall efter min master-mall så jag inte fuckar upp den i så fall enda mallen jag har, en billig försäkring!
Image


Fortsättning följer i kapitel 2.

/Magnus


Last edited by Blues66 on 16 Nov 2021, 21:39, edited 5 times in total.



27 Jul 2021, 14:01
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2532
Location:
Post Re: Byggtråd, Duo-Sonic. Kapitel 1
Följer detta med intresse, tack för att du delar med dig...


28 Jul 2021, 09:00
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 09 Oct 2013, 09:59
Posts: 2106
Post Re: Byggtråd, Duo-Sonic. Kapitel 1
Följer oxå! :D

_________________
##################


28 Jul 2021, 10:41
Profile

Joined: 02 Dec 2009, 23:48
Posts: 693
Post Re: Byggtråd, Duo-Sonic. Kapitel 1 & 2
Hej, det kom lite grejer emellan och jag glömde bort att jag startat tråden, men nu kör jag igen.
Limmar upp en 2-bitars ask-kropp här,

Image

Har ritat av kroppsformen från min mall och sågar så nära jag vågar på bandsågen,

Image

Kroppen utsågad innan jag monterar på fräsmallen,

Image

Fräsmallen monterad,

Image

Bara att köra, tar det försiktigt för att inte slita ur bitar, speciellt vanskligt vid hornen,

Image

Kroppsformen klar,

Image

Rundningen också klar,

Image

Fortsättning följer imorrn.


29 Aug 2021, 00:30
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Byggtråd, Duo-Sonic. Kapitel 1 & 2
Ska bli mycket spännande att följa, det är sådana här trådar som gör Bojen unik!

Jag har en fråga: Hur ställer du dig till modellens korta mensur? Jag personligen har aldrig spelat på en kortskalig gitarr som låtit speciellt bra.
Det kanske finns knep att minimera problemet?

_________________
pudas


29 Aug 2021, 07:34
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Byggtråd, Duo-Sonic. Kapitel 1 & 2
Trevlig tråd!

Ser mitt öga ett litet jack i rundningen av övre hornet...?

-Oavsett: Kanon jobbat B66!!!!


/ Jonken


29 Aug 2021, 10:58
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2740
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Byggtråd, Duo-Sonic. Kapitel 1 & 2
Sjöbergs, är det Smart Vise eller Smart Workstation Pro? Hur tycker du att den fungerar? Nöjd? Är frågvis då min son efterlyser bättre arbetsmöjligheter för sina slöjdprojekt, skulle gissa att i framtiden kan det nog bli ett och annat bygge relaterat till musik. :D

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


29 Aug 2021, 12:25
Profile

Joined: 03 Apr 2011, 01:09
Posts: 2834
Location:
Post Re: Byggtråd, Duo-Sonic. Kapitel 1 & 2
Följer, tvångsmässigt :mrgreen: .

Helt otroligt i en ohändigs ögon. :?


29 Aug 2021, 12:28
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 02 Dec 2009, 23:48
Posts: 693
Post Re: Byggtråd, Duo-Sonic. Kapitel 1 & 2
@Pudas, Intressant fråga! Jag har bara spelat på en gitarr med 22,5" mensur en enda gång, det var så länge sen att jag inte ens minns hur den lät förstärkt. Minns att det var en cool liten gitarr och tänkte testa att bygga en, vi får se helt enkelt!

@Jonken, Jo, halkade med fräsen och det blev ett litet jack. Gör inte så mycket då den skall bli svart, byggde upp med woodfiller och slipade, kommer inte synas.

@Granis67, Hmm, Smart workstation pro heter den om jag inte minns fel, kan verkligen rekommenderas om man som jag har ont om utrymme. Jag har lite olika verktyg t.ex. pelarborr och slipmaskiner samt den här Sjöbergshistorian, alla är monterade på 12mm mdf med samma hålbild i plattan, denna monteras sedan fast i min bänk, sedan får jag ta loss och byta verktyg på bänken allt efter arbetsmoment, lite stökigt men vad ska en göra?

Tack allihop för uppmuntran!

/Magnus


29 Aug 2021, 14:35
Profile

Joined: 02 Dec 2009, 23:48
Posts: 693
Post Re: Byggtråd, Duo-Sonic. Kapitel 1,2 &3
Det här blir receptet: 2 st. Mustang / Duo-sonic pickuper från Q-Pickups, köpta här på Ljudbojen, stallet hittat nytt på eBay, hyggligt likt ett originalstall, top-loaded, all annan hårdvara; stämskruvar, halsplatta, plektrumskyddssruvar, axelbandsknoppar & rattar är Fender original Road worn, gillar det utseendet.
Tänkte visa lite hur jag jobbat med halsen i nästa inlägg.
Glömde: 250K CTS-pottar och Switchcraft jack, har inte 100% bestämt mig för kodning ännu.

Image


29 Aug 2021, 15:05
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Byggtråd, Duo-Sonic. Kapitel 1,2 &3
Stil rent och snyggt.

Har också ett coolt custom bygge som tyvärr legat lite på 'paus' nu pga tidsbrist. Har det mesta klart. Kroppen behöver behöver porfyllas, betsas och lackas osv; innan man kan börja sätta ihop gitarren. Kanske nu; med hjälp av din fina bygg tråd som man själv kan få motivation till att dra ut 'tummen' igen.... :)


/ Jonken


29 Aug 2021, 20:25
Profile
User avatar

Joined: 18 May 2010, 19:48
Posts: 1633
Location: Halmstad
Post Re: Byggtråd, Duo-Sonic. Kapitel 1,2 &3
Bra början på byggtråden. Fina fräsmallar är nog fler som vill ha. Jag är lite avundsjuk på engagemang och målmedvetenhet.

Granis frågade om Sjöbergs Workstation. Den finns i företagets outlet. De har också haft fri frakt på skivorna för oss som har för lite plats.

https://sjobergs.se/outlet/


31 Aug 2021, 12:24
Profile

Joined: 02 Dec 2009, 23:48
Posts: 693
Post Re: Byggtråd, Duo-Sonic. Kapitel 1, 2, 3 & 4
OK, det här blir ett lite bildtungt kapitel, bygget av halsen. Första bilden visar det färdigfrästa halsämnet och fräsmallen, hittade en ritning för en 22.5" hals på nätet. Denna bilden skall egentligen komma senare i kronologin men jag ville visa ämnet tillsammans med mallen, som är handskuren, och i jiggen jag byggde för att kunna såga ner framsidan på huvudet.
Image

Här ser man hur halsämnet är fäst i jiggen så att det är i 90 graders vinkel både horisontellt och vertikalt så att säga.
Image

Note to self!
Image

Nu kör vi, INCA-sågen är liten men naggande god, och väldigt exakt för sin ålder.
Image

Sådär, då var framsidan nedsågad, har sparat 2mm som skall slipas ned senare
Image

Här ser man hur det är tänkt att formen skall bli.
Image

I ett senare kapitel så bygger jag dragstången, hittade ingen färdig för en så kort hals och kom då på att en sån kan jag väl lära mig hur man fixar själv?! Hursomhelst, dragstängshålet skall borras i en vinkel på 3 grader så här har jag tillverkat en jigg för det.
Image

10mm grovt skall de första ca 2 centimetrarna av dragstångshålet borras, måttar med en 10mm stång och överför det till borret.
Image

Med jiggen fastspänd och tungan rätt i mun borrar jag, svettigt!
Image

Jamen det gick ju bra!
Image

Här har jag skurit bort lite mer trä från huvudet och testar med pluggen som skall i efter dragstången monterats, man ser 3 graders lutning på hålet, det var ju bra.
Image

Återkommer om några timmar med mer om halsen, radien och sågning av bandstavsspåren, samt några ord om pluggskärares olika kvaliteter.

/Magnus


07 Sep 2021, 16:48
Profile

Joined: 02 Dec 2009, 23:48
Posts: 693
Post Re: Byggtråd, Duo-Sonic. Kapitel 1 - 5
Bygger en geringslåda för att såga spåren för bandstavarna, skall såga försiktigt med en liten japansåg från kanadensiska Veritas, 0,5mm blad, kommer senare fungera över förväntan.

Image
Image

Men först, jag slipar greppbrädan till 12" radie, tar en halvtimme men blir fint som snus.

Image
Image

Här sågas det, jag använder kalkylatorn på Stewmacs hemsida för att räkna ut var bandstavarna skall vara, har inget verktyg att mäta till hundradels millimeter och hoppas att jag är minst lika säker på sågen som de var i Fenderfabriken för typ 60 år sedan, vi skjuter liksom inte upp nån Apolloraket här.

Image
Image

Borrar för markeringsplupparna

Image


Plupparna ilimmade, sölade lite med limmet men det gör inget, greppbrädan skall slipas till 800 och gnuggas lite med 0000 Trollull så den blir fin.

Image
Image

Lägger ihop delarna lite för att få en bild av hur det kommer att bli, svart kropp & crèmefärgat plektrumskydd alltså.
Image


14 Sep 2021, 20:54
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2532
Location:
Post Re: Byggtråd, Duo-Sonic. Kapitel 1 - 5
Grymt impad, du är verkligen seriöst händig... 8)


14 Sep 2021, 21:22
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Byggtråd, Duo-Sonic. Kapitel 1 - 5
Snyggt!!

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


14 Sep 2021, 21:52
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Byggtråd, Duo-Sonic. Kapitel 1 - 5
Nice job!
Var Din grundtanke från början att endast köra 20-band på den?


/ Jonken


15 Sep 2021, 11:53
Profile

Joined: 02 Dec 2009, 23:48
Posts: 693
Post Re: Byggtråd, Duo-Sonic. Kapitel 1 - 5
Jonken wrote:
Nice job!
Var Din grundtanke från början att endast köra 20-band på den?


/ Jonken


Haha, nice catch Jonken!
När huvudet var format vågade jag inte ha översadeln så nära dragstångshålet som jag tänkt från början, det skulle bli för lite material under sadeln så att säga. Så jag flyttade ner den lite vilket gjorde att det blev 20 band istället. Jag är sällan uppe och stökar över 14e bandet i alla fall så att….


15 Sep 2021, 12:58
Profile
User avatar

Joined: 12 Sep 2011, 20:04
Posts: 653
Post Re: Byggtråd, Duo-Sonic. Kapitel 1 - 5
Inspirerande och imponerande :!: :!: Stort tack för att du delar med dig! :D


15 Sep 2021, 13:25
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Byggtråd, Duo-Sonic. Kapitel 1 - 5
Blues66 wrote:
Haha, nice catch Jonken!
När huvudet var format vågade jag inte ha översadeln så nära dragstångshålet som jag tänkt från början, det skulle bli för lite material under sadeln så att säga. Så jag flyttade ner den lite vilket gjorde att det blev 20 band istället. Jag är sällan uppe och stökar över 14e bandet i alla fall så att….

OK. I C. Bygget ser verkligen RIKTIGT JÄLA BRA ut! -Keep up the good work!


/ Jonken :wink:


15 Sep 2021, 13:31
Profile

Joined: 02 Dec 2009, 23:48
Posts: 693
Post Re: Byggtråd, Duo-Sonic. Nytt kapitel, #6
Hej, nu var det ett tag sedan jag postade några framsteg i bygget här, har byggt men har inte haft tid att posta, för mycket jobb.
Hursomhelst, jag bygger ju en gitarr med 22,5" skala, hur gör man med dragstången då? Letade, men kan inte hitta någon i rätt längd, får tillverka en själv då!
Mäter upp hur lång den behöver vara och sågar rätt längd av en 6mm stålstång, gängar den i M5.
Image

Sågar upp 2 bitar 10mm stång som skall vara till "låsmuttern" den som sitter i huvudändan av halsen, innanför valnötspluggen, som ser till att dragstången inte roterar när man justerar skruven (den andra biten) som sitter i häländan av halsen. borrar och gängar även dessa.
Image


Image


Image


Image


Image

Här är krysset i justeringsskruven fixat, bågfil, fil och smärgelduk.
Image

Sedan kör jag med försänkare i pelarborren på "låsmuttern"
Image

Och filar den taggig, så den biter sig fast i träet och låser rotationen.
Image

Skruvar fast den i ena ändan av dragstången, så att någon millimeter sticker upp.
Image

Sedan ger jag den en omgång med kulhammaren, vet inte vad detta moment kallas på svenska, men på Engelska heter det "peening" efter peen-hammer (kulhammare) antar jag.
Image

Det får i alla fall stången och den taggiga muttern att låsa vid varandra, sitter som berget!
Image

Andra änden av dragstången.
Image

Och här är hela härligheten. Kan avslöja att bilderna är snart 2 månader gamla, stången är nu monterad och funkar finfint, kostnad, typ en tia.
Image


Postar så snart jag hinner igen.

/Magnus


16 Nov 2021, 22:06
Profile
User avatar

Joined: 15 Mar 2008, 18:36
Posts: 4460
Location: Örsundsbro
Post Re: Byggtråd, Duo-Sonic. Nytt kapitel, #6
Bojen, alltså! Tack för att du delar, grymt jobbat! Ska bli roligt att följa detta.

Matte

_________________
the older I get, the better I was


16 Nov 2021, 22:38
Profile

Joined: 02 Dec 2010, 21:13
Posts: 174
Location:
Post Re: Byggtråd, Duo-Sonic. Nytt kapitel, #6
imponerade och lärorikt att se ditt arbete!
Nitning skulle jag vilja påstå att det heter på svenska när man smider ut änden av en metallstång för infästning i ett annat stycke.


17 Nov 2021, 00:18
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 11 Jul 2005, 14:32
Posts: 962
Location: Eskilstuna, Sweden
Post Re: Byggtråd, Duo-Sonic. Nytt kapitel, #6
Satan i gatan vad läckert!!!
Riktigt spännande att följa, bara så du vet och fortsätter dokumentera ditt bygge, vi väntar med spänning på fortsättningen!!

_________________
/Bengt


17 Nov 2021, 10:32
Profile WWW

Joined: 02 Dec 2009, 23:48
Posts: 693
Post Re: Byggtråd, Duo-Sonic. Nytt kapitel, #6
Har inte orkat posta på ett tag, skall göra det snart, nu är den i alla fall färdig.
22,5” skala, 10” radie, Fender road worn hardware.
Attachment:
F079D6A9-94C3-4002-B72F-21580B7839BE.jpeg
F079D6A9-94C3-4002-B72F-21580B7839BE.jpeg [ 107.78 KiB | Viewed 2953 times ]


09 Jan 2022, 13:27
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 25 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 21 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.