View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Apr 2024, 17:52



Reply to topic  [ 44 posts ]  Go to page 1, 2  Next
-Swirly -swirly... 
Author Message
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4564
Location: Northbottom
Post -Swirly -swirly...
Gjorde min första swirl. Det bidde ungefär så här:



Ber om ursäkt för de suddiga bilderna. Har min högerarm i mitella efter att ha ramlat. Bilderna knäppta med mer en skakig vänster hand.

Det är fortfarande klarlack kvar att spruta på den. Nu när Mange kommit tillbaka från orienten; lär det dyka upp lite roliga delar snart också.


/ Vänster-Jonken :?


Last edited by Jonken on 09 Apr 2021, 14:50, edited 1 time in total.



18 Oct 2019, 15:20
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 10:29
Posts: 1542
Location:
Post Re: -Swirly -swirly...
Cool!
Har själv tänkt att någon gång testa swirling.

_________________
"Ollie may not have been the best guitarist in the world, but he was certainly among the top two." John Halsey, 1997


18 Oct 2019, 15:30
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Oct 2018, 10:53
Posts: 320
Post Re: -Swirly -swirly...
Snyggt hypnotiserande!


18 Oct 2019, 18:04
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3243
Location: växjö
Post Re: -Swirly -swirly...
Fräckt och snyggt! Är det inte lite "hit and miss" hur slutresultatet blir?
Men lite pudelvarning, en fläkt av 80-tal! :D

_________________
pudas


18 Oct 2019, 21:11
Profile

Joined: 06 May 2008, 15:37
Posts: 313
Location: Uppsala
Post Re: -Swirly -swirly...
Fränt som tusan! :D


18 Oct 2019, 21:54
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4564
Location: Northbottom
Post Re: -Swirly -swirly...
pudas wrote:
Fräckt och snyggt! Är det inte lite "hit and miss" hur slutresultatet blir?
Men lite pudelvarning, en fläkt av 80-tal! :D

Det är definitivt många faktorer som spelar in hur slutresutatet blir på en swirl. Inte bara hur stadig man är på handen när man doppar; utan även hur man lägger på lacken på vattenytan. Fixar man väl detta; gäller det också att hålla vattenytan helt ren från lack när man tar upp den doppade kroppen igen ur badet. För mig personligen var detta "take II". Take one blev inge vidare.

Definitivt eighties varning här! Har ju även byggt om sustainer driver -micken från svart till rosa. :)



/ Jonken


Last edited by Jonken on 09 Apr 2021, 14:54, edited 2 times in total.



18 Oct 2019, 22:04
Profile

Joined: 02 Sep 2007, 10:29
Posts: 3625
Location:
Post Re: -Swirly -swirly...
Fränt - mer Swirl!


19 Oct 2019, 10:46
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 14:07
Posts: 2639
Location:
Post Re: -Swirly -swirly...
Snyggt!

Vore intressant att veta hur du gick tillväga.


19 Oct 2019, 12:40
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Jan 2009, 00:09
Posts: 459
Location: Uppsala
Post Re: -Swirly -swirly...
Koolers 8)

Undrar hur en stratta swirlad i Fenders custom colors skulle upplevas. Skulle den oxå få en 80's vibe, eller är det mest neonfärgerna som ger tidskänslan?

_________________
///dacca

"Om jag bara var lite ödmjuk skulle jag vara perfekt!!!"


19 Oct 2019, 13:23
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4564
Location: Northbottom
Post Re: -Swirly -swirly...
Frisk wrote:
Snyggt!

Vore intressant att veta hur du gick tillväga.

Bara kika igenom alla klipp här: https://www.youtube.com/results?search_query=swirl+dipping

Det som skilljer min swirl ifrån detta är underarbetet och maskeringen. Underarbete/porfyllning är typ superlim + att jag maskerade av innerkaviteterna (som jag alltid gör när jag lackar). Kroppen är förövrigt av en bit hårdask (som typ äldre Strator).


/ Jonken :wink:


19 Oct 2019, 18:53
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4564
Location: Northbottom
Post Re: -Swirly -swirly...
Har en ännu gjort hålen för vol resp ton -kontrollerna. Funderar på att skita i tonkontrollen; och köra sustainer intensitet reglaget i detta hål istället. Mick uppsättningen kommer att vara som lyder:

-DiMarzio Evolution, bridge, F-spaced.
-Suhr ML, SC, mitten.
-DiMarzio BC-1, neck.
-Fernades FSK 401 sustainer driver.


/ Jonken


19 Oct 2019, 19:04
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4564
Location: Northbottom
Post Re: -Swirly -swirly...
De fyra swirl färgerna på kroppen är ett försök att matcha en gammal, orginal Ibanez JEM 77FP hals.


/ Jonken


19 Oct 2019, 19:08
Profile

Joined: 16 Jan 2009, 01:09
Posts: 658
Location: Sthlm
Post Re: -Swirly -swirly...
Coolt, bra jobbat!


19 Oct 2019, 23:35
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 14:07
Posts: 2639
Location:
Post Re: -Swirly -swirly...
Jonken wrote:
Frisk wrote:
Snyggt!

Vore intressant att veta hur du gick tillväga.

Bara kika igenom alla klipp här: https://www.youtube.com/results?search_query=swirl+dipping

Det som skilljer min swirl ifrån detta är underarbetet och maskeringen. Underarbete/porfyllning är typ superlim + att jag maskerade av innerkaviteterna (som jag alltid gör när jag lackar). Kroppen är förövrigt av en bit hårdask (som typ äldre Strator).


/ Jonken :wink:


Jag vet själva teorin bakom swirling. Jag höll på med det där för en massa år sedan. Köpte hem en massa giftigt medel för att ta bort ytspänningen på vattnet osv men jag fick det aldrig att bli bra. Försökte med pedalchassin och det blev skit. Till slut gav jag helt enkelt upp. Vore kul om man någon gång kunde hitta en bra metod. Tycker det var jävligt krångligt på det sättet jag försökte på i alla fall. Korrekt blandning, korrekt värme osv, drygt var det och det blev som sagt inte bra heller.


21 Oct 2019, 20:41
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 08 Jan 2010, 17:14
Posts: 1595
Location: Kumla
Post Re: -Swirly -swirly...
Snyggt!!

_________________
http://www.pigsinspace.se


22 Oct 2019, 08:28
Profile WWW

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2749
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: -Swirly -swirly...
Jag är smått förvånad över samstämmiga tillrop som cool, snyggt, fräckt osv. Får man skriva här om man är av annan åsikt?Jag chansar och bjuder in mig själv i tråden och tillåter mig att ha en divigerande åsikt. Till skillnad från de delar av församlingen som redan skrivit här blir det inga hyllningsord från undertecknad. Swirl, vad ska det vara bra för? Min personliga uppfattning är att lacken ser ut som en påse finsk lakrits som någon kommit på att slänga in i mikron. http://www.finsklakrits.se/foretag/imag ... ormix.html

Jag upplever att konceptet med neon känns något daterat så åttiotalet kanske slår en signal. Jag vill ju inte ”nakenlira” men finns det överhuvudtaget något i klädväg man med högburet huvud skulle kunna ha på sig för att känna sig bekväm med den ”finskalakritsgitarren”? Möjligtvis kan Elviskreationen så att säga ta ut swirlgitarren, gör den inte det väcks måhända en del andra frågor. https://www.dorita.se/elvis-kostym-8206 ... QnEALw_wcB Nåväl, ringer Lars-Kristerz är man ju redo.

Egentligen är det kanske inte konceptet med swirl som jag reagerar på utan mer färgvalet och kroppsformen i kombination med aphandtaget. Det har gjorts varianter med ”swirlmönster” som jag de facto skulle kunna leva med och de har vad jag uppfattar som en... tja, vuxnare framtoning jämfört med neondito. Men som så ofta bottnar det i tycke och smak och i grund och botten är jag för att olika är bäst, eller hur jag ska formulera mig.
https://reverb.com/item/3923-reverend-s ... id=1&pid=1

Mina ord till tros så en stor eloge till Jonken som så frikostigt delar med sig av sitt arbete, det uppskattar jag! :D

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


23 Oct 2019, 22:04
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4564
Location: Northbottom
Post Re: -Swirly -swirly...
Helt OK. All input uppskattas!
Som sagt detta var min första swirl. Var nyfiken på att testa det. Har redan många gitarrer i roligare färger med ap-handtag. (Dock ingen med swirl.) Har en orginal ap-hals med blommigt motiv i tyg; som kroppen skall paras ihop med. Halsen är lite för värdefull -för att slipa bort orginal mönstret på huvet. Inte lätt färgmatcha kroppen till det mönstret. Det bästa jag kunde komma på var att testa en swirl.


/ Jonken :)


24 Oct 2019, 23:48
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4564
Location: Northbottom
Post Re: -Swirly -swirly...
Alla delar till gitarren håller sakteligen på att ramla in nu.

Testerna för att få sustainern att funka; har inneburit lite ändringar gällande mickarna. En Fernandes sustainer är en krävande elektrisk komponent att ha i ett elsystem. Speciellt om man skall linda ihop ett custom elsystem; som fallet är för mig. En sustainer är beroende av att magnetfält + koppling i mickarna man skall använda tillsammans med den är kompatibelt. Utan detta kan man inte få hela sustainer funktionen att fungera fullt ut. Och denna soppa är en lite smått 'härlig cocktail'; i samband med mickar från olika tillverkare: Mickarna skall vara kopplade alá Gibson, Duncan; men ha ett magnetfält som en DiMarzio. Säkert någonting alla Ni som testat att blanda Ex Duncan och DiMarzio -mickar i samma gura upptäckt. Det räcker inte att 'sno om' het & jord tåtarna på ena micken; man måste även flippa magneten i ena micken. Annars får man ett lite mer nasalt ljud när båda mickarna är igång samtidigt. Att sno kablarna och flippa magneten i humbucker mickar är ju ingen raketvetenskap. Men att vända på polmagneterna i en singlecoil mick går ju inte.

Pga av detta var jag tvungen att tänka om med mitten micken i mitt elschema. Detta kanske klingar knäppt hos många: Men en av de stora anledningarna till varför jag bygger just den här gitarren; är att jag ÄVEN vill kunna köra sustainer funktion tillsammans med den återhållsammare SC-micken i mitten läget. (Har redan en GRYM sustainer gitarr med HB:s.) Mitt mitten mick val hamnade slutligen på en DiMarzio Area 58. (Intressant; då detta blir min första egna DiMarzio Area mick.)

Som jag redan berättat; är de övriga mickarna i gitarren även av fabrikat DiMarzio (BC-1, Evolution). Samtliga dessa mickar har i orginal utförande ett kompatibelt magnetfält till en Fernandes sustainer. Det enda som jag nu behöver göra är att byta plats på het & jord -när jag monterar dessa. Att 'sno om'; ger mig även en annan viktig fördel i stallmickens tapp -funktion: När man tappar den; kommer spolen närmast stallet vara 'aktiv'. I hals HB:n; som är av SC-mått; spelar detta mindre roll.

Men det är inte färdigt riktigt så: Gitarren kommer att ha 3 singlecoil sound (nedre egg, mitten, övre egg) -som SKA vara av SC typ. Här är det viktigt att dessa positioner på switchen inte ger det klassikt tappade diskant köret; utan riktiga SC-ljud. För att uppnå detta; har jag givetvis lekt på rejält med parallella resistorer tillsammans 500K potarna. Tricket är att plocka ner ohm värdet till SC-nivå i dessa lägen. Kroppen som allt detta skall sitta på är ju av en bit riktigt, ritigt bra ask; vilket kommer att ge mig en väldigt distinkt akustisk signatur som typ; Tele/Strata.

Har blivit en hel del 'trial and error'; för att komma fram till vad jag själv vill ha och höra. Har även hunnit med att testa hur Ex Steve Vai föredrar att köra: https://madhatterguitarproducts.com/products/terminator-flo
Detta var dock ingenting som föll mig personligen i smaken. En sustainer kan vara ett riktigt trevligt verktyg -om den funkar och låter precis rätt för det man vill att den skall göra.


/ Jonken


18 Feb 2021, 15:22
Profile

Joined: 22 Oct 2004, 23:48
Posts: 1686
Location: Enköping
Post Re: -Swirly -swirly...
Skitsnyggt! 8)

_________________
Mail: karl_rasmus[a]hotmail.com


19 Feb 2021, 08:55
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14776
Location:
Post Re: -Swirly -swirly...
1988 ringde och ville ha tillbaka sin gitarr :wink:

_________________



19 Feb 2021, 14:52
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 14:07
Posts: 2639
Location:
Post Re: -Swirly -swirly...
Mike Leaf wrote:
1988 ringde och ville ha tillbaka sin gitarr :wink:


Det är snarare vi som borde ringa 80-talet för att få tillbaka det. Så otroligt mycket bättre gitarrspel på den tiden så det är sinnessjukt.


19 Feb 2021, 17:05
Profile ICQ WWW

Joined: 03 Nov 2008, 21:14
Posts: 1320
Location: Dorotea Lapplands Sydport
Post Re: -Swirly -swirly...
Frisk wrote:
Mike Leaf wrote:
1988 ringde och ville ha tillbaka sin gitarr :wink:


Det är snarare vi som borde ringa 80-talet för att få tillbaka det. Så otroligt mycket bättre gitarrspel på den tiden så det är sinnessjukt.

Ska vi önska så tycker jag att vi klämmer till med 70-talet på en gång ;-)


19 Feb 2021, 18:36
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4564
Location: Northbottom
Post Re: -Swirly -swirly...
Dagens slim fit kläder ser ju ut som krympta kondomer. Samma gäller det mesta av musiken som görs idag: -Grått, -själlöst och piss sterilt; där i princip allt är färdigt uträknat i förväg. Men det finns faktiskt någonting ännu sorgligare: En sliten relicerad gura -för att typ; Peter Green hade en. Att plugga in en sådan bland ettorna och nollorna; DÅ JEFFLAR blir grejer! Man kan direkt höra hur hela konceptet där tar flera steg närmare Zeppelin/Page. Är det just här som jag verkligen kissar ner mig; över hur jävla unika och intressanta dessa gitarrister är...?

Smaken är i givetvis delad som baken. Men någonstans borde väl alla kunna hoppa över brunhålet i klykan/dalen; och iaf försöka finna något positivt -i någonting som är unikt....? (Behöver ju absolut inte vara ens 'bag' -för att lyckas överträffa sig själv i dessa frågor.)


/ Jonken


20 Feb 2021, 12:34
Profile
User avatar

Joined: 07 Apr 2004, 22:14
Posts: 804
Location: Stockholm
Post Re: -Swirly -swirly...
Evolution i en hård askkropp? Skulle gissa att det blir rejält bright eller?


21 Feb 2021, 16:54
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4564
Location: Northbottom
Post Re: -Swirly -swirly...
Urban wrote:
Evolution i en hård askkropp? Skulle gissa att det blir rejält bright eller?

Vet inte än; då gitarren ännu inte är ihop. Blir intressant & höra. Mickarna kommer dock att direkt monteras i kroppen; så förhoppningen är att vinna lite träig EVH -värme av detta. Min 'mad-electric-scientist-test-gura' har varit en HPD -med ask kropp; och där lät stall + hals micken iaf väldigt dynamiskt & extremt fett.

- Ska bli RIKTIGT INTRESSANT med facit snart... :o


21 Feb 2021, 23:47
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4564
Location: Northbottom
Post Re: -Swirly -swirly...
Min nya mitten mick dök upp igår. Nu blir det att montera och testa den i elsystemet. Håller som bäst på med att tillverka custom muffar/pads för den direkt monterade pulsmicken. (Kroppen är nog klangmässigt lite för resonant -för att fixa 'driver murret'.)

- Är dock överkörd med kundjobb just nu -och måste i vanlig ordning prioritera dessa före.


/ Jonken


23 Feb 2021, 13:02
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: -Swirly -swirly...
Spännande.

Väldigt lyckad swirl.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


25 Feb 2021, 11:40
Profile WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4564
Location: Northbottom
Post Re: -Swirly -swirly...
Kikade till kroppen idag. Den har verkligen komprimerat något kopiöst -sedan jag drog bort all lackmaskering från innerkamrarna. Som tur är räknade jag med detta redan från 'gå'. Jag fräste alla kammare lite generösare + borrade stolphålen med mindre borr storlek. Nu hoppas jag dock att kroppen slutar och krympa; för mina extra marginaler är förbrukade nu. Den skall få ligga lite till; innan det är dags att borra bla de slutliga hålen för stall stolparna och borra kabelkanlaerna i kroppen. Vill inte göra dessa förrän jag är säker på att kroppen är helt 'klimat klar'. Verkligen HELT OTROLIGT hur mycket doppat trä krymper! :shock:

Passade även på att fixa täckplattorna för el & fjäder kammare. Imorgon är planen att montera Area 58:an i min testgitarr; och testa den med sustainern.


/ Jonken


02 Mar 2021, 21:49
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2080
Location: Tjörn
Post Re: -Swirly -swirly...
Jonken wrote:
Urban wrote:
Evolution i en hård askkropp? Skulle gissa att det blir rejält bright eller?

Vet inte än; då gitarren ännu inte är ihop. Blir intressant & höra. Mickarna kommer dock att direkt monteras i kroppen; så förhoppningen är att vinna lite träig EVH -värme av detta. Min 'mad-electric-scientist-test-gura' har varit en HPD -med ask kropp; och där lät stall + hals micken iaf väldigt dynamiskt & extremt fett.

- Ska bli RIKTIGT INTRESSANT med facit snart... :o



Spännande, jag köpte för ett par år sedan en Ibanez RG505, med Evomickar, skrev om det här på Bojen. Det är lite tröttsamt ljud med basswoodkroppen, du föreslog då Jonken en färdigfräst Valnötskropp. ( Jag tycker valnöt låter väldigt bra).

Jag har aldrig slagit till med det projektet, så vad du kommer fram till ska bli intressant att höra om.

En sak som jag tänker göra med min RG är att sätta en Push-pushpott på tonkontrollen, och med den splitta Evo-mikarna. Dvs det blir då tre singlecoilar. Klippt från DiMarziotexten om Evo2, som är stallmiken jag har "The Virtual Vintage® technology also allows the Evo 2™ to produce a very good single-coil sound when switched to split mode."

Vad som är intressant är vilken singlecoil man ska ha i mitten som matchar de två splittade mikarna. Area 58 kanske?

_________________
/Lennart


14 Mar 2021, 20:30
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4564
Location: Northbottom
Post Re: -Swirly -swirly...
Custom Sam wrote:
Spännande, jag köpte för ett par år sedan en Ibanez RG505, med Evomickar, skrev om det här på Bojen. Det är lite tröttsamt ljud med basswoodkroppen, du föreslog då Jonken en färdigfräst Valnötskropp. ( Jag tycker valnöt låter väldigt bra).

Jag har aldrig slagit till med det projektet, så vad du kommer fram till ska bli intressant att höra om.

En sak som jag tänker göra med min RG är att sätta en Push-pushpott på tonkontrollen, och med den splitta Evo-mikarna. Dvs det blir då tre singlecoilar. Klippt från DiMarziotexten om Evo2, som är stallmiken jag har "The Virtual Vintage® technology also allows the Evo 2™ to produce a very good single-coil sound when switched to split mode."

Vad som är intressant är vilken singlecoil man ska ha i mitten som matchar de två splittade mikarna. Area 58 kanske?

Har tyvärr inte ännu hunnit med att testa Area 58:an i elen. Men det kommer snart.

Håller just på med att torr polera JEM-kroppen de stunder jag får över. Vill gärna köra med bästa möjliga kontroll -med tanke på komprimeringarna i träbiten. Inte så långt kvar nu. Det tar jäkligt mycket längre att polera för hand -men samtidigt ger detta mycket rakare ytor och vinklar. En JEM-kropp är ju väldigt speciell -med bla tigerclaw och monkey grip; så det tar ju lite mer tid.
Klangmässigt dödar verkligen min nya JEM-kropp! Den har verkligen en enorm klangbild; som borde göra även de envisaste vintage Tele/Strata puristerna rejält förvånade. Jag skulle bli väldigt förvånad om Area 58:an låter annat än perfekt "Strata" i gitarren. Ser helt klart fram emot att Bla köra egna steroid -varianter på typ; Hendrix "Fire" + "Crosstown traffic" med 58:an, BC-1:an och sustainern. Båda ribborna (förväntningarna & brallan) -ligger som vanligt riktigt, riktigt högt här. Är inte ute efter traditionell JEM sound denna gång (sånna gitarrer har jag redan ett gäng av). Denna gång är jag ute efter någonting annorlunda som låter i min egna skalle. Men nu måste man först 'lida pin' -för att gitarren skall bli fin; innan det är dags att skruva ihop den.


/ Jonken


16 Mar 2021, 21:44
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 44 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 46 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.