View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 07:04



Reply to topic  [ 80 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3
R.I.P Charlie Watts 
Author Message

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: R.I.P Charlie Watts
LieMfB wrote:

Ja, alltså, jag håller väl lite grann med dig i att en annan trummis kanske hade passat bättre i Stones tidiga 70-talsgrejer, om man ser det utifrån genren, men då hade det inte låtit Stones, som du är inne på. På sätt och vis kan man se Stones lite ur två parallella perpektiv – det ena är en föränderlig aspekt (som kanske drivs mycket av Mick Jagger som gillar utveckling och trender), att de har gått igenom så många olika stilar, från rhythm & blues till 60-talspop, psykedelia, rootsig bluesig tungrock, slickare soul och funk, punkig rock, o.s.v. Och den andra aspekten är att de samtidigt har varit väldigt fasta i sin egen (numera) gamla gubbrockstil där Keith, Charlie och kanske Bill Wyman har varit konstanterna som haft sin egen stil och varit nästan oförmögna att ändra på sig. Lite pretto analys, men ändå.


Ja på något sätt så har de ju "landat" i att bli sig själva som stereotyp (sen de senaste 30-35 åren?). Deras 70-tal och i viss mån 80-tal är mer av sökande och nyfikenhet och på 60-talet var de iaf enligt mig ett band i mängden av andra "popband alá swinging London. De är ju unika med att de funnits så länge utan avbrott och massa medlemsbyten. Jag antar att det är bland annat det som de åldrande die hard-fansen gillar?


02 Sep 2021, 15:52
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: R.I.P Charlie Watts
LieMfB wrote:

Jag är lite creepy, det kan jag erkänna (har bra minne, kommer ihåg ansikten och namn osv), men jag menar bara din "Ljudbojen-persona" Vinyljunkie. Både du och jag har ju hängt här ett tag, och vissa lär man "känna" på stilen och jargongen (den är ju den jag jiddrade om från början). Sen är det väl en handfull till användare jag skulle känna igen genom att läsa inlägg utan att se användarnamnet, typ Mike Leaf, Jonken och några till, för att de skriver ofta och kanske har en viss stil eller nåt specialintresse. Personerna bakom känner jag inte utöver vad som kommit fram här på Bojen.


De få Ljudbojen-användare jag träffat i det verkliga livet har samtliga varit helt annorlunda mot hur jag trott att de skulle vara sett till hur de skriver och profilerar sig här. Minns en jag pratade i telefon med när jag skulle köpa en gitarr som var bland det segaste jag pratat med någonsin - och då är han närmast explosiv i sitt sätt att skriva här. Och det är lite det jag menar, det är ingen mening att bry sig om vad som eventuellt finns bakom ett nick på ett forum. Diskussionerna i sig och vad som kommer fram är det viktiga, iaf för mig. Annorlunda blir det på Facebook där alla har en mycket mer avancerad profil med bilder, gemensamma vänner osv. Forumsformatet är ur alla händelser oslagbart!


02 Sep 2021, 16:02
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: R.I.P Charlie Watts
Vinyljunkie wrote:
Ja på något sätt så har de ju "landat" i att bli sig själva som stereotyp (sen de senaste 30-35 åren?). Deras 70-tal och i viss mån 80-tal är mer av sökande och nyfikenhet och på 60-talet var de iaf enligt mig ett band i mängden av andra "popband alá swinging London. De är ju unika med att de funnits så länge utan avbrott och massa medlemsbyten. Jag antar att det är bland annat det som de åldrande die hard-fansen gillar?


Jag skulle snarast säga att medlemmarna gör dem unika. Rent musikaliskt är bandet en organisk helhet där det vore svårt att byta ut nån av beståndsdelarna. Väldigt fascinerande och en förvånansvärt komplex konstform om man börjar lyssna på allvar, och kan inte jämföras med så väldigt många andra rockband tycker jag.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


03 Sep 2021, 12:38
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: R.I.P Charlie Watts
Lynxtrap wrote:
Vinyljunkie wrote:
Ja på något sätt så har de ju "landat" i att bli sig själva som stereotyp (sen de senaste 30-35 åren?). Deras 70-tal och i viss mån 80-tal är mer av sökande och nyfikenhet och på 60-talet var de iaf enligt mig ett band i mängden av andra "popband alá swinging London. De är ju unika med att de funnits så länge utan avbrott och massa medlemsbyten. Jag antar att det är bland annat det som de åldrande die hard-fansen gillar?


Jag skulle snarast säga att medlemmarna gör dem unika. Rent musikaliskt är bandet en organisk helhet där det vore svårt att byta ut nån av beståndsdelarna. Väldigt fascinerande och en förvånansvärt komplex konstform om man börjar lyssna på allvar, och kan inte jämföras med så väldigt många andra rockband tycker jag.


Nu ska de ju spela med en ersättare till Charlie så vi får väl se om det kommer att låta som vanligt eller inte.


03 Sep 2021, 16:25
Profile
User avatar

Joined: 28 Sep 2004, 13:36
Posts: 1786
Location: Uppsala
Post Re: R.I.P Charlie Watts
Vinyljunkie wrote:

De få Ljudbojen-användare jag träffat i det verkliga livet har samtliga varit helt annorlunda mot hur jag trott att de skulle vara sett till hur de skriver och profilerar sig här. Minns en jag pratade i telefon med när jag skulle köpa en gitarr som var bland det segaste jag pratat med någonsin - och då är han närmast explosiv i sitt sätt att skriva här. Och det är lite det jag menar, det är ingen mening att bry sig om vad som eventuellt finns bakom ett nick på ett forum. Diskussionerna i sig och vad som kommer fram är det viktiga, iaf för mig. Annorlunda blir det på Facebook där alla har en mycket mer avancerad profil med bilder, gemensamma vänner osv. Forumsformatet är ur alla händelser oslagbart!

Ja, absolut, det är min uppfattning också. Det är ju lite på gott och ont (vissa riktiga skitstövlar på flashback är nog ganska snälla och timida i "verkliga" livet), men jag känner många som är lite blyga AFK och mycket verbalare på forum, och det är ju (oftast) en bra grej. Synd att många såna här forum blivit lite utkonkurrerade av facebook (som verkligen har många nackdelar) men det kanske planar ut eller vänder lite i takt med att fejan blir mindre poppis.


04 Sep 2021, 10:07
Profile
User avatar

Joined: 28 Sep 2004, 13:36
Posts: 1786
Location: Uppsala
Post Re: R.I.P Charlie Watts
Vinyljunkie wrote:
Nu ska de ju spela med en ersättare till Charlie så vi får väl se om det kommer att låta som vanligt eller inte.

Spontant tänker jag att senaste tidens Stones varit så pass mediokra och stela i sitt livespel att det har mindre betydelse nu än vad det hade haft om Charlie strök med på 70-talet till exempel. Men ja, det blir lite intressant ändå. Min åsikt är nog att de borde lägga ner sen.


04 Sep 2021, 10:12
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: R.I.P Charlie Watts
LieMfB wrote:
Vinyljunkie wrote:
Nu ska de ju spela med en ersättare till Charlie så vi får väl se om det kommer att låta som vanligt eller inte.

Spontant tänker jag att senaste tidens Stones varit så pass mediokra och stela i sitt livespel att det har mindre betydelse nu än vad det hade haft om Charlie strök med på 70-talet till exempel. Men ja, det blir lite intressant ändå. Min åsikt är nog att de borde lägga ner sen.


Jag brukar vara den första att gnälla på band som haft sitt bästföredatum live och borde lägga ner (skräckexempel för mig är bla Kiss, Ufo och Chuck Berry) men när det gäller Stones så är det nästan att jag tycker det är en självändamål för dem att fortsätta, just för att de aldrig någonsin lagt av och kommit tillbaka. Det är coolt att de kör på även om det inte är så bra. Även utan Charlie.


04 Sep 2021, 12:15
Profile
User avatar

Joined: 28 Sep 2004, 13:36
Posts: 1786
Location: Uppsala
Post Re: R.I.P Charlie Watts
Vinyljunkie wrote:

Jag brukar vara den första att gnälla på band som haft sitt bästföredatum live och borde lägga ner (skräckexempel för mig är bla Kiss, Ufo och Chuck Berry) men när det gäller Stones så är det nästan att jag tycker det är en självändamål för dem att fortsätta, just för att de aldrig någonsin lagt av och kommit tillbaka. Det är coolt att de kör på även om det inte är så bra. Även utan Charlie.


Jo visst fan är det så. Tycka vad man vill om deras senare output, men Stones ska ju bara fortsätta rulla, och gör de inte det så känns det lite som jordens undergång. :| Så på det viset är det för jävligt att Charlie har dött. Och egentligen är jag kanske lite kluven kring det där: fortsätta utan Charlie eller lägga ner, det är pest eller kolera, och jag vet inte vad som är rätt, det vet nog bara Stones själva.


06 Sep 2021, 20:35
Profile

Joined: 03 Apr 2011, 01:09
Posts: 2834
Location:
Post Re: R.I.P Charlie Watts
Personligen tycker jag att det skulle kännas fel att turnera runt som "Rolling Stones". Glimmer Twins eller nåt är

ju det det är numera. Har inget som helst emot att de turnerar, helt upp till dem, tycker de att det är kul så kör.


Är inte helt övertygad att denna turné blir av dock, fortsatt covid + Watts död kan göra att detta inte drar så mycket
folk som krävs. Eller också är suget efter Jagger & Richards en sista gång så stort att det funkar. Tveksam.


06 Sep 2021, 21:45
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: R.I.P Charlie Watts
Vinyljunkie wrote:
Jag brukar vara den första att gnälla på band som haft sitt bästföredatum live och borde lägga ner (skräckexempel för mig är bla Kiss, Ufo och Chuck Berry) men när det gäller Stones så är det nästan att jag tycker det är en självändamål för dem att fortsätta, just för att de aldrig någonsin lagt av och kommit tillbaka..

Fast dessa band/artister du ger exempel på har väl aldrig 'lagt av och kommit tillbaka', eller?
Stones var mer eller mindre nedlagt som band, dom framträdde inte tillsammans eller turnerade mellan Europa turnen 1982 och Steel Wheels 1989. Visst dom släppte 2 halvdana studioplattor under dessa 7 år så de fanns väl som band i alla fall.

_________________



07 Sep 2021, 14:29
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: R.I.P Charlie Watts
Mike Leaf wrote:
Vinyljunkie wrote:
Jag brukar vara den första att gnälla på band som haft sitt bästföredatum live och borde lägga ner (skräckexempel för mig är bla Kiss, Ufo och Chuck Berry) men när det gäller Stones så är det nästan att jag tycker det är en självändamål för dem att fortsätta, just för att de aldrig någonsin lagt av och kommit tillbaka..

Fast dessa band/artister du ger exempel på har väl aldrig 'lagt av och kommit tillbaka', eller?
Stones var mer eller mindre nedlagt som band, dom framträdde inte tillsammans eller turnerade mellan Europa turnen 1982 och Steel Wheels 1989. Visst dom släppte 2 halvdana studioplattor under dessa 7 år så de fanns väl som band i alla fall.


Alla fyra är väl exempel som aldrig lagt av.


07 Sep 2021, 17:17
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: R.I.P Charlie Watts
Mike Leaf wrote:
Vinyljunkie wrote:
Jag brukar vara den första att gnälla på band som haft sitt bästföredatum live och borde lägga ner (skräckexempel för mig är bla Kiss, Ufo och Chuck Berry) men när det gäller Stones så är det nästan att jag tycker det är en självändamål för dem att fortsätta, just för att de aldrig någonsin lagt av och kommit tillbaka..

Fast dessa band/artister du ger exempel på har väl aldrig 'lagt av och kommit tillbaka', eller?
Stones var mer eller mindre nedlagt som band, dom framträdde inte tillsammans eller turnerade mellan Europa turnen 1982 och Steel Wheels 1989. Visst dom släppte 2 halvdana studioplattor under dessa 7 år så de fanns väl som band i alla fall.


De senaste decennierna har det i regel varit 3-5 år mellan turneerna, och mellan plattorna Bridges to Babylon var det 8 år till Bigger Bang, och därefter 11 år till Blue&Lonesome. Så i det långa Stones-perspektivet är perioden 82-89 inget exceptionellt.
Själv tycker jag att Dirty Work är en litet underskattad platta, och med anknytning till topic så var väl Charlie Watts inte så närvarande eftersom han tydligen hade problem med droger och sprit (då först...).

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


07 Sep 2021, 19:24
Profile
User avatar

Joined: 28 Sep 2004, 13:36
Posts: 1786
Location: Uppsala
Post Re: R.I.P Charlie Watts
Lynxtrap wrote:
De senaste decennierna har det i regel varit 3-5 år mellan turneerna, och mellan plattorna Bridges to Babylon var det 8 år till Bigger Bang, och därefter 11 år till Blue&Lonesome. Så i det långa Stones-perspektivet är perioden 82-89 inget exceptionellt.
Själv tycker jag att Dirty Work är en litet underskattad platta, och med anknytning till topic så var väl Charlie Watts inte så närvarande eftersom han tydligen hade problem med droger och sprit (då först...).

Ska man vara petig så var ju mitten av 80-talet en period då Stones mådde ovanligt dåligt pga Mick och Keiths trasiga relation och Charlies missbruk, så det finns väl fog för att hävda att de var som närmast att splittras helt då. Men å andra sidan så har väl inte Gimmer Twins relation varit på topp alltid efter det heller, även om de kanske haft en mer professionell och stabil relation.


08 Sep 2021, 14:07
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: R.I.P Charlie Watts
LieMfB wrote:
. Men å andra sidan så har väl inte Gimmer Twins relation varit på topp alltid efter det heller, även om de kanske haft en mer professionell och stabil relation.

Dom umgås inte alls privat, och knappt heller under turneerna, reser och bor oftast åtskilda.
Skulle tippa att dom bara ses när dom står på scenen.

_________________



09 Sep 2021, 07:59
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: R.I.P Charlie Watts
Mike Leaf wrote:
LieMfB wrote:
. Men å andra sidan så har väl inte Gimmer Twins relation varit på topp alltid efter det heller, även om de kanske haft en mer professionell och stabil relation.

Dom umgås inte alls privat, och knappt heller under turneerna, reser och bor oftast åtskilda.
Skulle tippa att dom bara ses när dom står på scenen.


The show must go on. I kvadrat. Patetiskt och coolt på samma gång på nå sätt.


09 Sep 2021, 11:47
Profile
User avatar

Joined: 14 May 2008, 13:47
Posts: 599
Post Re: R.I.P Charlie Watts
Mike Leaf wrote:
LieMfB wrote:
. Men å andra sidan så har väl inte Gimmer Twins relation varit på topp alltid efter det heller, även om de kanske haft en mer professionell och stabil relation.

Dom umgås inte alls privat, och knappt heller under turneerna, reser och bor oftast åtskilda.
Skulle tippa att dom bara ses när dom står på scenen.


Tror inte det hjälpte relationen så mycket att Richards i sina memoarer menar att Jagger har mycket liten penis :-)


09 Sep 2021, 15:18
Profile
User avatar

Joined: 28 Sep 2004, 13:36
Posts: 1786
Location: Uppsala
Post Re: R.I.P Charlie Watts
iStofil wrote:
Tror inte det hjälpte relationen så mycket att Richards i sina memoarer menar att Jagger har mycket liten penis :-)

Nej, det var verkligen tramsigt. Var på sätt och vis inte alls konstigt av Jagger att kräva en ursäkt från Keith. Fast jag tycker många verkar ha tagit hans raljanta ton på lite för stort allvar. Jag tycker boken var bra överlag.


09 Sep 2021, 21:45
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: R.I.P Charlie Watts
Mike Leaf wrote:
LieMfB wrote:
. Men å andra sidan så har väl inte Gimmer Twins relation varit på topp alltid efter det heller, även om de kanske haft en mer professionell och stabil relation.

Dom umgås inte alls privat, och knappt heller under turneerna, reser och bor oftast åtskilda.
Skulle tippa att dom bara ses när dom står på scenen.


Så är det väl med många band, för att inte tala om arbetsplatser, och särskilt om man hållit på i 60 år.
Förutom att ses på scen får man väl också räkna in tid i studio, rep, låtskrivning, affärsmöten m.m.
Vore nästan konstigare om de dessutom ville umgås utöver det, efter alla år.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


10 Sep 2021, 13:22
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: R.I.P Charlie Watts
På tal om andra Stones-medlemmar så lyssnade jag precis i genom Ron Woods soloplatta Gimme some neck. Det låter som Rolling Stones från tiden fast med bättre sång. Fattar inte varför de inte kickade Mick Jagger och lät Ron Wood sjunga istället..


10 Sep 2021, 17:06
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: R.I.P Charlie Watts
Vinyljunkie wrote:
LieMfB wrote:

Jag är lite creepy, det kan jag erkänna (har bra minne, kommer ihåg ansikten och namn osv), men jag menar bara din "Ljudbojen-persona" Vinyljunkie. Både du och jag har ju hängt här ett tag, och vissa lär man "känna" på stilen och jargongen (den är ju den jag jiddrade om från början). Sen är det väl en handfull till användare jag skulle känna igen genom att läsa inlägg utan att se användarnamnet, typ Mike Leaf, Jonken och några till, för att de skriver ofta och kanske har en viss stil eller nåt specialintresse. Personerna bakom känner jag inte utöver vad som kommit fram här på Bojen.


De få Ljudbojen-användare jag träffat i det verkliga livet har samtliga varit helt annorlunda mot hur jag trott att de skulle vara sett till hur de skriver och profilerar sig här. Minns en jag pratade i telefon med när jag skulle köpa en gitarr som var bland det segaste jag pratat med någonsin - och då är han närmast explosiv i sitt sätt att skriva här. Och det är lite det jag menar, det är ingen mening att bry sig om vad som eventuellt finns bakom ett nick på ett forum. Diskussionerna i sig och vad som kommer fram är det viktiga, iaf för mig. Annorlunda blir det på Facebook där alla har en mycket mer avancerad profil med bilder, gemensamma vänner osv. Forumsformatet är ur alla händelser oslagbart!


Ja detta med skriva i text o vem man verkligen är , är svårt för många och skapar många missförstånd.
I början då det hette "Planket" på GMF tid, så kom jag in o pratade rörstärkare o svarde på frågor som inte satt väl med hade köpt att Fender o Marshal var 100% genomtänkta produkter.
Då jag dyselexsi (som tack vare planket o ljudbojen blivet bättre) så skrev jag väldigt kortfattat o rakt och det skapade ett intryck ( fast inte på norrläningar lite kul nog, då länge var merparten av mina kunder från Norrland :) )
Jag gjorde sen en workshop för oss rörnördar där Kevin O Conner kom o föreläste och jag minns vad Hasse sa senare på kvällen när vi var ute o åt: "Men Owe du är ju ricktig trevlig".
Vad vill säga med det att det är lätt att missta sig i text :)

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


10 Sep 2021, 18:40
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 80 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 29 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.