View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 18:17



Reply to topic  [ 39 posts ]  Go to page Previous  1, 2
NGD - Äntligen! Vilken härlig känsla! 
Author Message
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: NGD - Äntligen! Vilken härlig känsla!
Majkel wrote:
...kan ju vara ett lotteri det där ibland. :)

Jag tror att köpa en beggad gura på nätet idag -är ju oftast ett lotteri. Det är oftast inte lätt att se; ex om hals är skruvad eller bågig på en gura -genom att syna bilderna i en säljes annons. För det spelar ingen roll om instrumentet ifråga är en riktigt nice, gammal closet queen; halsarna bågar även ur på dessa instrument. (Speciellt de tyngre + ebby varianterna -om de hängt mycket på krok.)
Jag skulle med rent samvete säga att denna Purple Tiger var skickmässigt en frisk 8 av 10. Och den var definitivt kapabel att riva 'en ett nytt arselhål direkt ur lådan. Och detta är ju helt godkänt. Det här räcker gott för de flesta. Dock för de som fixar att se bortom loggan och hypen på instrumentet (och; här snackar jag inte årtal, dokumentering -eller case candy); tenderar ofta att hitta saker -som kanske inte alltid matchar förväntningarna.

Exempel:
På denna Tiger -som var i det närmaste i nyskick; var både centerlinjen och hals tilten 'off' pga komprimering. Och detta är någonting som en trevlig och ärlig säljare själv inte själv hade en minsta aning om! Detta är förståss ingen 'biggie' -då gitarren har en skruvad hals; och jag kan själv ganska enkelt åtgärda felet. Men för någon som inte kan se dessa fel; innebär ju att man aldrig får/kan erfara instrumentets fulla potential. Skulle de ha kunskapen/erfarenheten att se felen -innebär förståss extra kostnader hos en duktig reparatör -för att åtgärda dessa.
Men tänk om gitarren ifråga istället hade varit en gitarr med genomgående -eller en limmad hals? Då finns det inte tillräckligt med lubrikant -för att lindra hur hårt och brutalt man tyvärr fått ta upp skiten rakt upp i sheriffen. Pratade för inte allt länge sedan med en Tech kollega; som berättade om en kund som lämnat in en Gibson LPC Ace Frehley Budokan (VOS) -som denne nyligen köpt på nätet. Körd hals -med färska krokmärken i lacken uppe vid skallen. -Inte kul...
Idag finns det BETYDLIGT mindre 'heder' i världen. Fler har inga som helst samhets kval -att blåsa förväntansfulla köpare i absurdum. Och många av dessa behagar inte ens skicka extra bilder som man begär -för att försäkra sig över halsarnas rakhet. De svarar oftast bara undvikande på förfrågan. Här är det alltid läge att DIREKT rycka hårt i handbromsen som spekulant. Det spelar ingen roll hur jävla perfekt allt annars ser ut på bilderna.
Det här med att hänga upp instrument; ökar tyvärr hela tiden i takt med att vi i världen betalar mer för varje kvadratmeter vi bor på. (Har haft så många instrument även hos mig -med klassikern: '-Jag har haft mina instrument på väggen alltid -utan minsta problem'. Sedan att halsen på deras gitarr som ligger på min arbetsbänk är fucked up i halsen; är bara ett så onödigt och dyrt sätt att lära sig.)

Personligen funderar jag på om jag överhuvudtaget skulle våga köpa ett äldre, begagnat instrument med limmad -eller genomgående hals på nätet idag. I så fall skulle jag behöva bli övertygad över att halsen och brädan är juste först. Och då snackar vi om mer än en halv suddig bild i mailkorgen.


/ Jonken :!:


14 Sep 2021, 12:21
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: NGD - Äntligen! Vilken härlig känsla!
Måste bara fråga vad menar du med en fucked up hals?
Hur ser man om halsen är fucked up?


14 Sep 2021, 12:59
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: NGD - Äntligen! Vilken härlig känsla!
rifle wrote:
Måste bara fråga vad menar du med en fucked up hals?
Hur ser man om halsen är fucked up?

Back från repan igen.

Med F-up; syftar jag på en hals som är antingen vågig -eller vriden. Hur man än justerar T/R; går halsen inte att få helt plan/rak. I grova drag så här:

Vågig -innebär att brädan ej är plan. Den klassiska korea puckeln i ackar tillhör denna kategori. På basar och elgitarrer kan man få samma symptom. Det kan antingen vara en 'kulle' på brädan (ofta där halsen möter kroppen) -eller en 'dal' efter där halsen möter kroppen.

Vriden -innebär att halsen helt enkelt har vridit sig. Enkelt kan man säga att brädans planhet i vinkel vid första bandet är en annan än planheten i vinkel vid det sista bandet.

Olika typer av gitarr konstruktioner; ger like olika symptom.

För att kolla sånt här; behövs inget verktyg. Man lyfter upp instrumentet och pekar gitarrhuvet mot ljus (typ; lampa -eller ett fönster). Man planterar sin näsa vid/nära bakre axelbandsknoppen. Sedan jämför man bandkanterna i rad -mot den raka E-strängen ovan. Detta gör man både på diskant -som bassidan. Band kanterna skall ligga jämnt hela vägen -från första till sista bandet. Det spelar ingen roll om man har mer relief på halsen -eller om halsen är rakare justerad. Huvudsaken att bandkanterna ligger jämnt -utan 'kullar -eller 'dalar'. Exempelvis på en Gibson gitarr; skall man kunna justera diskantsidan helt rak -samtidigt som man har en jämn, lätt positiv/glad båge på bassidan. Detta är helt normalt. Men justerar man diskantsidan rak -och detta ger dalar -eller kullar på brädan indikerar ofta problem. Eller iaf första stadiet till dessa. Att ha mindre kullar eller dalar funkar -så länge man inte störs av det. Så länge plankan funkar med den set up man föredrar på den; är det bara fort satt att köra så. Däremot går det ofta mindre bra att justera instrument med kulle eller dal till slickare/lägre stränghöjd -utan att det nyper av tonen vid Ex bends.

Att toner chokar ur vid bends på få konstiga ställen över brädan kan även bero på band resningar. Dvs att vissa bandstavar flyttat upp lite -ur sina hål. Detta är vanligare att få på instrument -där man kör en generösare relief; lite mer båge på halsen. Eller på instrument där man varit generös många gånger med att olja in brädan. (Olja expanderar träet i brädan.) Resta band knackar man ner med Ex en hård träkloss och hammare. (Man kan använda en mindre rektangulär träbit som man kan kila mellan strängarna. Man 'tjongar' -och testar. Har man fått skit under bandstavs kanterna på resta band; måste bandet ofta ur; så att man kan rengöra på brädan. Att få till baka bandstaven efteråt; skall helst göras med ett radius anpassat ombandnings verkyg. (Dvs: träklossen är en lite för stor chansning här.) Ibland om man har riktigt tur -kan man lyckas att pilla bort skit under bandkanten med hjälp av kanten av ett tunt papper. Här är sträng påsar en klassiker. Med hjälp av dessa kan man enkelt kolla ifall man lyckas peta in en kant av sträng påsen under någon bandstav. Går papperskanten in på någon sida av banden (oftast i mitten) -har man ett band som rest sig.


/ Jonken


14 Sep 2021, 20:16
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: NGD - Äntligen! Vilken härlig känsla!
Ju mer jag spelar på Tigern; ju mer växer den speciella tonen som gitarrens HB-mick ger hos mig. Detta i olika typer av förstärkare. Summan av soundet är en kombination av den distinkta AK-klangen -samt den elektriska tonen. Det bästa sättet att beskriva den är 'borderline'. Detta för att dess karaktär ligger så magnifikt perfekt JUST mittemellan överstyrd och en pushad ren ton ur denna gitarr konstruktion i en överstyrd ljudbild. Vilken del av gränsen man vill vara på -styr man med sitt anslag -eller attacken mot strängarna. Att vänja sig att lira på denna mängd extra dynamik -är rätt häftigt. Det spelar inte så stor roll om man väljer att driva signalen -eller inte -in till stärkaren.

Det känns som att ju större, fetare -och varmare stärkare är; ju bekvämare och vackrare hittar gitarren sin plats i soundet. Typ; 100W Plexi ger ett fetare sound än 50W dito. Helt logiskt egentligen. Men den största skillnaden blir helt klart när man 'lastar på' mer. Här snackar vi långt förbi de klassiska sounden; och är rejält 'down and dirty'. Strörre Boogie stackar -samt fetare rackriggar i stereo. Gitarrens tighta dynamiska sound blir som ren koffein för dessa typer av stärkare. Samma sak gäller högtalare. Här är koner -som levererar ett fetare sound riktigt, riktigt nice. Och det spelar ingen roll om man volymmässigt ligger där högtalarna naturligt spricker upp. Det funkar precis lika nice lägre ner. Detta för att det är gitarrens signal -i kombination hur du styr det som gör jobbet -när det skall rytas ut eller hållas igen. Detta är 'spooky'. Som att det finns samma DNA genom hela signal kedjan. Känslan är typ; som att få ett analogt delay att funka och tajma så där exeptionellt gött i ett specifikt sound -till en specifik takt/låt.

Körde Tigern head-to-head med min Frankenstrat (hård ask/lönn) igår. Frankyn hängde definitivt med i svängarna. Den kukade inte ur i jämförelse förrän vid de extremare grejerna på rackriggen. Hade förutom Stratan från igår -även med mig min pippi gula Charvel räzer Tele (hård ask/lönn/RW). Även den stod upp för sig själv på ett hedervärt sätt igår.

Idag blir det att låna ett par ännu fetare högtalarlådor -för test. Till sammas med ägaren skall vi se hur långt vi kan gå -om/innan dessa kukar ur. Börjar kännas lite mer mos i skallen för mig nu efter plus två hela dagar. Idag blir det både in-ear pluggar -varvat ned peltor kåpor. Och; säkert hel massa "-Va?!'.... :lol:


/ Jonken


15 Sep 2021, 11:32
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: NGD - Äntligen! Vilken härlig känsla!
Starkare, mer 'headroomiga' koner kändes som ett steg i fel riktning igår. Visst lät det bra. Men det mesta -innan man mådde upp till gränsen; där högtalarna börjar 'snacka': Kändes definitivt inte lika trevligt. Att komplettera med större koner i form av 15-tummare; kändes trevligare både rent och överstyrt. Inte nödvändigtvis 'bättre' -men djupare. Trevligt; men också något som trampar över på bassisternas område i en band situation. Oavsett hur tight gitarrens signal in är; blir det för mycket armbåge på djupet. I mitt tycke är det bättre att satsa på fett via bredd istället -om man gillar denna typ av sound. Med renare sound liftar man in mer på SRV-land. Floorshaker med dunkade snap i anslaget. (Endast SC-mick; högre lindad HB mick = Ren Overkill.) För mig personligen finns det ingen logisk fördel med att bygga sitt sound åt detta håll. Speciellt inte om man vill lira i ett band -tillsammans med andra. Annars lär nog den större delen av energin gå till att städa och separera i den gemensamma mixen.

Finns inte så mycket mer att rapportera om 'Tigern' -förutom att gitarren även fortsatt funkar och låter kanon. Den är enormt stabil och tillförlitlig i spel och funktion. Den större vikten på gitarren reagerar jag inte ens på längre;,,,, förrän jag skiftar gitarr: Då känns nästa planka som en fjäder lätt leksaks gitarr. Men jag har alltid haft väldigt lätt för att anpassa mig mellan olika typer av instrument. (Så länge det funkar och låter som de ska.)


/ Jonken


17 Sep 2021, 12:30
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: NGD - Äntligen! Vilken härlig känsla!
Flera som frågat efter FIX/DIY tråd:
Har ett förhållandevis annorlunda sätt att stränga om Floyd Rose instrument. En uppskattad metod som utvecklats/förädlats genom åren. En mer specifik -och ingående beskrivning bla om fördelarna att stränga på detta alternativa sätt.

-Finns det intresse för att ta del av sådant här på Bojen? (Vill inte lägga ner en massa onödig tid -ifall det endast är slöseri med urverket.)


/ Jonken


20 Sep 2021, 13:30
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2740
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: NGD - Äntligen! Vilken härlig känsla!
Jonken wrote:
Flera som frågat efter FIX/DIY tråd:
Har ett förhållandevis annorlunda sätt att stränga om Floyd Rose instrument. En uppskattad metod som utvecklats/förädlats genom åren. En mer specifik -och ingående beskrivning bla om fördelarna att stränga på detta alternativa sätt.

-Finns det intresse för att ta del av sådant här på Bojen? (Vill inte lägga ner en massa onödig tid -ifall det endast är slöseri med urverket.)


/ Jonken


Går det att göra med bilder och inte fullt så många ord?

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


20 Sep 2021, 16:59
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: NGD - Äntligen! Vilken härlig känsla!
Granis67 wrote:
Går det att göra med bilder och inte fullt så många ord?

Jepp. Med bilder och illustrationer. (Lite det som var meningen.)


/ Jonken


20 Sep 2021, 17:10
Profile
User avatar

Joined: 08 Jan 2010, 17:14
Posts: 1595
Location: Kumla
Post Re: NGD - Äntligen! Vilken härlig känsla!
Jonken wrote:
Flera som frågat efter FIX/DIY tråd:
Har ett förhållandevis annorlunda sätt att stränga om Floyd Rose instrument. En uppskattad metod som utvecklats/förädlats genom åren. En mer specifik -och ingående beskrivning bla om fördelarna att stränga på detta alternativa sätt.

-Finns det intresse för att ta del av sådant här på Bojen? (Vill inte lägga ner en massa onödig tid -ifall det endast är slöseri med urverket.)


/ Jonken



Det är alltid intressant att ta del av dina tips! Har lärt mig en hel del som jag har haft stor nytta av genom åren.

Mvh Jonas.

_________________
http://www.pigsinspace.se


21 Sep 2021, 10:30
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 39 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 26 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.