View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 01:42



Reply to topic  [ 39 posts ]  Go to page 1, 2  Next
NGD - Äntligen! Vilken härlig känsla! 
Author Message
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post NGD - Äntligen! Vilken härlig känsla!
Har över 10 års tid sökt efter en speciell gitarr. Inte så att dessa gitarrer inte funnits till salu på beggat marknaden. Prisbilden har dock oftast lyckats att skrämma iväg den värsta 'ha begäret'. Eller så har det varit andra saker som typ hjärndöda säljare -och fel kontinent på jordgloben mm. Fan va less man har varit. Och efter mer än 10 år började man faktiskt bli lite uppgiven också. Typ: -Äh; det kommer nog inte att hända.

Det roliga är att jag ägt samma gitarr tidigare. Beställde en direkt när de lanserades i slutet av 80-talet. Tyvärr blev den gitarren stulen i samband med roddning till ett gigg i början av 90-talet. Köpte annat för försäkringspengarna den gången. Något som jag i efterhand ångrat någe djävulskt i typ +30 år.

Men idag vill jag verkligen tacka en väldigt trevlig säljare i Danmark. En person som gick med på att släppa sitt gamla instrument -i princip i nyskick till mig -för väldigt resonabla pengar. (Inga fantasipriser som de flesta i världen verkar vilja ha för dessa guror.)

Vilken härlig känsla man har just nu! Som att gå på moln! Leendet sitter som klistrat från örsnibb -till örsnibb på mig. Nu sitter man bara och väntar på att DEN REJÄLT försäkrade försändelsen skall hitta till sitt nya hem hos mig.

- En rejält fet bock -att markera i min hink-lista. -DONE!

Någon annan bojare som likt mig lyckats att lägga sina vantar på sin drömgura efter många. många års drägglande & trånande...?


/ Jonken 8)


26 Aug 2021, 21:02
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2532
Location:
Post Re: NGD - Äntligen! Vilken härlig känsla!
Stort grattis, känner igen letandet och väntandet... :wink:

Själv gick jag och trånade efter en Epiphone Rivera som jag missade pga att säljaren ångrade sig och backade.
Jag frågade om det var ok att återkomma längre fram och det var det. Short story, efter ett par år hörde han själv av sig och jag fick köpa gitarren... :mrgreen:


26 Aug 2021, 21:56
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 31 Dec 2007, 15:54
Posts: 1018
Location: Järbo,Dalsland
Post Re: NGD - Äntligen! Vilken härlig känsla!
Nu måste du väl ändå avslöja vad det är för gitarr ;-)


//Robban

_________________
GREEN KRYPTONITE
ROB`S ROCKIN`BLUES COMBO


27 Aug 2021, 07:31
Profile
User avatar

Joined: 08 Jan 2010, 17:14
Posts: 1595
Location: Kumla
Post Re: NGD - Äntligen! Vilken härlig känsla!
Grattis!!
Nu vill man ju veta vad det är för gitarr! :D

Själv fick jag tag på en av mina drömgitarrer i somras.

Har alltid velat ha en svart Les Paul Custom, men har aldrig hittat någon som känts helt rätt, eller passat min ekonomi vid det tillfället.
Men i somras hittade jag en väl inspelad custom som kändes helt fantastiskt bra. Så jag var bara tvungen att se till att få köpa den.
Den är ombandad, har ej orginalcase eller orginalmickar, men låter och spelar fantastiskt bra.

Det visade sig att det var en -71:a (samma årgång som jag själv) och enligt en lapp signerad av Norum som låg caset tillsammans med en extra uppsättning mickar så ska det vara en av de gitarrer som han har ägt.

Nu när jag har justerat in den som jag vill ha den samt bytt halsmicken till en OX4 (low-wind Alnico 4) som jag hade liggandes så är den helt fantastisk.

_________________
http://www.pigsinspace.se


27 Aug 2021, 08:37
Profile WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: NGD - Äntligen! Vilken härlig känsla!
:D

Gitarren ifråga är en ESP Purple Tiger (George Lynch signature) -09.
En sån här; fast med reversed matching headstock: https://www.youtube.com/watch?v=uhV1JSS7Q_Q

Vi snackar orginalet av en av världens mest strängseparerande och dynamiskt -ljudande elgitarrer. Lönnkropp, kvartsågad lönn hals med R/W bräda. Bred hals -med bred extra sträng spacing över plana 16 tum. EN ENORM TONMASKIN på räzer tapp. Troligen den bästa gitarren jag någonsin spelat på -när det gäller möjligheterna att verkligen forma tonen med fingrarna över ett distat sound.

- Åh GUD vad jag LÄNGTAR !!!!!!!!!!!


/ Jonken 8)


27 Aug 2021, 17:01
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: NGD - Äntligen! Vilken härlig känsla!
1331 wrote:
Grattis!!
Nu vill man ju veta vad det är för gitarr! :D

Själv fick jag tag på en av mina drömgitarrer i somras.

Har alltid velat ha en svart Les Paul Custom, men har aldrig hittat någon som känts helt rätt, eller passat min ekonomi vid det tillfället.
Men i somras hittade jag en väl inspelad custom som kändes helt fantastiskt bra. Så jag var bara tvungen att se till att få köpa den.
Den är ombandad, har ej orginalcase eller orginalmickar, men låter och spelar fantastiskt bra.

Det visade sig att det var en -71:a (samma årgång som jag själv) och enligt en lapp signerad av Norum som låg caset tillsammans med en extra uppsättning mickar så ska det vara en av de gitarrer som han har ägt.

Nu när jag har justerat in den som jag vill ha den samt bytt halsmicken till en OX4 (low-wind Alnico 4) som jag hade liggandes så är den helt fantastisk.

Grattis!
NICE....
Fan; va kul det är att läsa när drömmar går i uppfyllelse! (Kan verkligen relatera till det härliga 'ruset' man känner -när man uppfyller en av sina drömmar.)


/ Jonken 8)


27 Aug 2021, 17:14
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: NGD - Äntligen! Vilken härlig känsla!
zoork_1 wrote:
Stort grattis, känner igen letandet och väntandet... :wink:

Själv gick jag och trånade efter en Epiphone Rivera som jag missade pga att säljaren ångrade sig och backade.
Jag frågade om det var ok att återkomma längre fram och det var det. Short story, efter ett par år hörde han själv av sig och jag fick köpa gitarren... :mrgreen:

Poetisk rättvisa.
Den som väntar på något gott.... :wink:

-Grattis!


/ Jonken


27 Aug 2021, 17:17
Profile

Joined: 11 Jan 2011, 13:28
Posts: 616
Location:
Post Re: NGD - Äntligen! Vilken härlig känsla!
Kul! Grattis!

Jag drömmer om att hitta en gitarr som blev stulen
för ca. 20 år sedan.
En Mabass custom byggd enligt mina önskemål.


27 Aug 2021, 21:37
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: NGD - Äntligen! Vilken härlig känsla!
Dannä wrote:
Kul! Grattis!

Jag drömmer om att hitta en gitarr som blev stulen
för ca. 20 år sedan.
En Mabass custom byggd enligt mina önskemål.

Tack.
Hoppas verkligen att även du får återförenas med 'din' personliga custom gura i framtiden. :wink:

-When you feel you're running out of hope -it happens.


/ Jonken


27 Aug 2021, 22:04
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: NGD - Äntligen! Vilken härlig känsla!
Härligt Jonken! Du måste meddela om gitarren är lika go som din gamla. :)

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


30 Aug 2021, 09:39
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: NGD - Äntligen! Vilken härlig känsla!
Du sätter höga förväntningar! Hoppas den lever upp till det.
Själv köpte jag tillbaka en gitarr jag ägt 25 år tillbaks, och blev inte alls lika begeistrad i den som jag trodde jag var.
Detta var några år sen och slutade med att den såldes.

8)

_________________



30 Aug 2021, 09:46
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: NGD - Äntligen! Vilken härlig känsla!
En av mina drömguror var den Gibson The Paul från -78 som jag hade förmånen att hugga till ett rimligt pris på Blocket för några år sen. Hade inte hållit i någon The Paul dessförinnan, men den överträffade mina förväntningar och blev ännu bättre efter att Guitarlabs fått låna den för ombandning och plekning.

En annan drömgitarr sålde jag för ett antal år sen vid ett tillfälle när pengarna var slut. Drömmer i hemlighet om att köpa tillbaka just det exemplaret en dag.


30 Aug 2021, 15:40
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2532
Location:
Post Re: NGD - Äntligen! Vilken härlig känsla!
lpstd wrote:
En av mina drömguror var den Gibson The Paul från -78 som jag hade förmånen att hugga till ett rimligt pris på Blocket för några år sen.
En "The Paul" var min första riktigt bra gitarr. Köpte den ny på Förstärkardoktorn på Hornsgatan när modellen kom.
Behöll den länge, moddade hit och dit (bl a lät jag Malmberg sätta på ett Floydrose) lackade om, sålde till en kille i Ängelholm bara för ett par år sen.... :shock:


30 Aug 2021, 18:29
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: NGD - Äntligen! Vilken härlig känsla!
Polytone wrote:
Härligt Jonken! Du måste meddela om gitarren är lika go som din gamla. :)

-You bet! -Inga bilder...? :lol: :wink:
På bilderna ser den iaf precis lika 'go' ut.... :lol:
Den har precis samma 'router hump' mellan hälen & undre hornet (typ; som på Teles) -som även fanns på min förra.
Förr spelade jag på 010-046 -eller 011-046 strängar; idag kör jag strikt 009-042. Blir intressant och se hur detta påverkar soundet ur gitarren.


/ Jonken


30 Aug 2021, 18:49
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: NGD - Äntligen! Vilken härlig känsla!
Mike Leaf wrote:
Du sätter höga förväntningar! Hoppas den lever upp till det.
Själv köpte jag tillbaka en gitarr jag ägt 25 år tillbaks, och blev inte alls lika begeistrad i den som jag trodde jag var.
Detta var några år sen och slutade med att den såldes.

8)

Jepp. Jag har alltid otroligt höga förväntningar -och ställer alltid väldigt höga krav på mina egna grejer. Håller någonting inte måttet; avyttras det ganska omgående.

Tråkigt och höra att 25 års återseendet inte blev lyckat. Våra 'öron' ändras ju över tid. Ungefär liknande; som att lyssna på en inspelning med sig själv för 25 år sedan. Många gånger tänker man: -Faffan; höll man på med då?! :o Tider när 'individuell flasha teknik' tydligen var ballare/viktigare än låtarna. :roll:


/ Jonken


30 Aug 2021, 19:04
Profile
User avatar

Joined: 08 Jan 2010, 17:14
Posts: 1595
Location: Kumla
Post Re: NGD - Äntligen! Vilken härlig känsla!
Jonken wrote:
:D

Gitarren ifråga är en ESP Purple Tiger (George Lynch signature) -09.
En sån här; fast med reversed matching headstock: https://www.youtube.com/watch?v=uhV1JSS7Q_Q

Vi snackar orginalet av en av världens mest strängseparerande och dynamiskt -ljudande elgitarrer. Lönnkropp, kvartsågad lönn hals med R/W bräda. Bred hals -med bred extra sträng spacing över plana 16 tum. EN ENORM TONMASKIN på räzer tapp. Troligen den bästa gitarren jag någonsin spelat på -när det gäller möjligheterna att verkligen forma tonen med fingrarna över ett distat sound.

- Åh GUD vad jag LÄNGTAR !!!!!!!!!!!


/ Jonken 8)



Grymt cool gitarr! Hoppas att den infriar dina förväntningar. :)

_________________
http://www.pigsinspace.se


31 Aug 2021, 08:25
Profile WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: NGD - Äntligen! Vilken härlig känsla!
1331 wrote:
Grymt cool gitarr! Hoppas att den infriar dina förväntningar. :)

Det får vi verkligen hoppas; annars blir den inte långvarig hos mig. Har två snubbar som verkligen sitter och hoppas på att detta skall bli en 'bust' -så att en av dem får lägga vantarna på gitarren. :lol:


/ Jonken


31 Aug 2021, 18:40
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: NGD - Äntligen! Vilken härlig känsla!
-Hmm....
https://customshop.seymourduncan.com/george-lynch-hunter/

-Någon son testat?

Verkar sitta orginal i de nyare Lila Leijonen:
https://www.espguitars.com/products/9448-sunburst-tiger

(Tror att det är denna mick i gitarren -i klippet jag länkade.)
På min äldre sitter det en SD Screaming Demon orginal.


/ Jonken :?


31 Aug 2021, 18:57
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: NGD - Äntligen! Vilken härlig känsla!
Imorgon blir det NGD! Paketet har kommit till mitt lokala post service center. Har tagit NGD-ledigt imorgon; och kommer att hänga på låset kl 09.00 när dom öppnar. Får hoppas att min egna review kommer att vara iaf nära det här:
https://www.youtube.com/watch?v=C8YcGtAFPrs&t=92s


/ Jonken :wink:


05 Sep 2021, 18:33
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: NGD - Äntligen! Vilken härlig känsla!
Grattis till affären!

En fundering, jag har varit nyfiken på hur din swirlade gitarr med askkropp och Evo mikar skulle funka, men jag tror inte att du lagt ut någon rapport? Eller så är gitarren inte färdig?

Det förefaller vara ett inte helt annorlunda koncept på den gitarren jämfört med ESPn?

Hårt tungt trä och krämiga mikar plus bra låsbart svaj..?

_________________
/Lennart


05 Sep 2021, 22:39
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: NGD - Äntligen! Vilken härlig känsla!
Custom Sam wrote:
Grattis till affären!

En fundering, jag har varit nyfiken på hur din swirlade gitarr med askkropp och Evo mikar skulle funka, men jag tror inte att du lagt ut någon rapport? Eller så är gitarren inte färdig?

Det förefaller vara ett inte helt annorlunda koncept på den gitarren jämfört med ESPn?

Hårt tungt trä och krämiga mikar plus bra låsbart svaj..?

Tyvärr blev det lite bakslag idag med att vara ledig från jobbet. Folk som skulle ha jobbat är i sjukstugan. Blev tyvärr tvungen att rycka in på short notice idag. Hann bara hämta ut gitarren -och packa upp den i morse. Hur ESP:n funkar och låter; får jag återkomma med. Det enda jag kan säga redan nu är att gitarren inte är någon lättviktare -utan väger en del.

Gällande den swirlade JEM:en; så är detta bygge inte klart. Allting är dock helt klart; för att skruva/löda ihop den. Har haft så mycket kundjobb under våren och sommaren; att jag helt enkelt inte haft tid att göra den färdig. Har även andra byggen som ligger och väntar. Bla ett Jaguar-Red Special (Brian May) -bygge. Lyckades hitta ett Schaller STM rullstall stall här på Bojen till den guran i dagarna. :wink:

Men jag tror ändå att jag kan svara på din fundering:
Alla typer av träbitar har en förmåga att bli sound/klang mässigt fetare tonalt; OM dessa sätts ihop med varandra optimalt. Här snackar vi alltså om kontakt ytor. Dvs: Ett distinkt klingade träslag på kroppar som exempelvis ask eller lönn; går en betydligt 'fetare' klangbild än man många gånger tror. -Sorry. Nu; måste jag tyvärr springa iväg här; men jag lovar att fortsätta detta inlägg senast imorgon...

Fortsättning:
Även om grundklangen i hals träet och kroppträet för sig -är distinkt/vasst; blir summan av klangen betydligt fetare och tyngre när bitarna sätt ihop med varandra på ett optimalt sätt. Att ha en sämre kontakt mellan kropp och hals -ger en 'ytlig' -istället för en mer 'genuin' och stabil klangbild i ett instrument. Att para ihop en lönn hals med en lönn -eller ask kropp; med en o optimal kontakt mellan bitarna: Ger mestadels en enda stor skrik -och diskant orgie klangmässigt. Det finns inget naturligt, genuint lägre tonalt klangregister i soundet. 9 gånger av 10 låter detta bara irriterande och skit. Skruvar man ihop träbitar med mer basigare klang karaktär o optimalt; ger fortfarande inte en genuin och stabil klangbild: Men man får inte heller ett lika stort överlag i diskanten. Och då det andra alternativet: Att skruva ihop basigare träslag optimalt; mörkar detta soundet till en nivå man kanske inte direkt förväntar sig från instrumentet. Inget av alternativen är 'fel' -utan en ren smaksak; för vad man gillar och vill höra ur sitt instrument.

Personligen har jag en stor förkärlek till en extremt tight och snappig klangbild; som typ en äldre Telecaster med ask kropp levererar. Detta är en distinkt klangbild -som är ypperlig för att formas och styras med fingrar, attack, approach (spelstil). En stark och genuint ärlig klangbild; där exempelvis de flesta mick typer låter bra i. Att se över -och få en optimal klangöverföring mellan kroppen och halsen; ger ytterligare några dimentioner i en isntrument av denna typ. Förutom naturlig AK; -ton stabilitet, -ton längd; adderar optimala kontakt ytor sträng dynamik och värme i den gemensamma klangbilden.
Utöver detta har man även möjligheten att styra över den akustiska klangbilden med Ex hårdvara. Ju bättre/hårdare kvalla metall = Ännu stabilare, mer dynamiskt och distinkt. Men detta sagt: Är det alltid en personlig smakfråga hur mycket 'yxa' man vill addera på i sin klangbild. Det gäller att använda sina egna (inte andras) -öron och erfarenheter; tills det låter som man själv vill ha det.

Om mickar och elektronik:
har man en optimalare akustisk klangbild i sitt instrument; blir alla små justeringar Ex i mick höjder -och mick poler betydligt mer framträdande i det elektriska soundet. Man behöver exempelvis inte ha mickarna justerade lika nära strängarna för att få dem att sjunga ut. Detta i sin tur minskar mickarnas magnet drag på strängarna -och bidrar med ännu mer naturlig AK-klang på instrumentet. Man kan generellt nästan säga så här: Ju starkare och solidare AK-klang man kan uppbringa ur sitt instrument; ju mindre beroende blir man av output styrka i mickar. Detta för att det är den naturliga AK-klangen i instrumentet som sjunger och tonar ut optimalt -ur instrumentets grund/konstruktion. Mickarnas primära uppgift bli då istället att förmedla detta -utan att förvränga soundet allt för mycket. Detta är egentligen precis samma fenomen -som är den tonala grunden i äldre vintage instrument: En enormt rik och starka klangbild; över svagare, magnet svagare mickar.


/ Jonken


Last edited by Jonken on 07 Sep 2021, 13:07, edited 3 times in total.



06 Sep 2021, 16:16
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 14:30
Posts: 526
Location: Lund
Post Re: NGD - Äntligen! Vilken härlig känsla!
Kul!
Själv letar jag ff efter den där 66-stratan jag sålde för 25 år sedan (för att få ihop till insatsen på huset).


07 Sep 2021, 00:35
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: NGD - Äntligen! Vilken härlig känsla!
gurami64 wrote:
Kul!
Själv letar jag ff efter den där 66-stratan jag sålde för 25 år sedan (för att få ihop till insatsen på huset).

Bara att vara beredd med plånkan -om den dyker upp. (Menar att: Den lär nog kosta en slant mer än vad du släppte den för -för 25 bast ago.) :o


/ Jonken :)


07 Sep 2021, 15:31
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: NGD - Äntligen! Vilken härlig känsla!
I helgen är det dags att 'ta hand om' -den fina ESP gitarren. Så här ser den den right-out-of-the-box:

Image

En väldigt vacker sak -i EXTREMT bra skick. Har gått igenom guran -och allt funkar -och är som det skall vara. Dock en hel del att fixa på den idag:

Steg 1.
-Av med alla 010 -046 strängarna; som är strängade på 'apigt' -med ball endsen snurrat på uppe vid stämskruvarna.
-Lossa på halsen -och gå igenom kontakten mellan kropp & hals. (Gitarren har centerlinjen + hals tilten lite 'off' -pga komprimering.
-Lossa & syna nöten/översadeln -och fixa till optimal kontakt där.
-Ta isär, syna och luba upp Floyd stallet och stolparna.
-Gå igenom bandstavarna på halsen. Troligtvis behövs dessa bara poleras.


/ Jonken


11 Sep 2021, 13:32
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: NGD - Äntligen! Vilken härlig känsla!
Dissecting the Tiger:

I full gång med gitarren på arbetsbänken.


Här är en bild som visar den bredare bredden på greppbrädan. R3 nöten är betydligt smalare än brädan. Det är detta som ger mer spelyta att forma tonerna över hela brädan på E-strängarna:

Image


Det syns att gitarren är handbyggd byggd hos ESP Custom shop. Kontaktytor på både trappa och nöt -har fått översyn/kärlek. (Det är inte många CS shops -som har insikten/kunnandet att slipa ner/modifiera hårdvara för optimalare kontakt.)

Image


Kaffe, nikotin, telefon, ljudbojen paus. Dock dags att fortsätta med guran nu. :)


/ Jonken


11 Sep 2021, 15:41
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: NGD - Äntligen! Vilken härlig känsla!
Hann klart det mesta idag. Tyvärr var jag tvungen att limma lite i en vägg i halsfickan; vilket medförde att jag inte fick ihop gitarren idag. Ny dag imorgon. (Och; då jäklar...) :wink:


/ Jonken


11 Sep 2021, 21:14
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: NGD - Äntligen! Vilken härlig känsla!
Fick ihop gitarren igår. Efter strängning och set up; fastnade jag med Tigern i spel läge resten av dagen. Därav inga bilder från igår. :oops:

Sammanfattningar från igår:
Jag kan direkt erkänna att de 'minnen' jag hade från början av 90-talet; hede nog faedat en aning i min skalle. Jag minns att gitarren lät dynamiskt och distinkt. Men inte alls till den grad som jag upplevde igår. Den här rackaren ÄR ju ETT JÄVLA MONSTER! Det bästa sättet att beskriva den tonalt är blir ungefär så här: Tänk Er en grymt bra exemplar av LP Custom. Skillnaden är att den är byggd av lönn istället för mahogany. Den där feta, långa, sjungande AK-tonen -fast waaayyyy more distinkt. Att nypa ur övertoner/pinch harmonics; är ren barnlek. Då pratar jag i den grad att gitarrtyper vi vanligtvis associerar för detta; är i nästintill odynamiska i jämförelse. Detta ger ju HELT ANDRA förutsättningar för spelstil och mikrofoner.

Spelstil:
Toleranserna mellan att slå en sträng löst, mittemellan -eller hårt; är väldigt mycket mer framträdande här. Nästan så att detta går att göra med fingrarna -istället för att rulla ner på volymkontrollen över en överstyrd ljudbild. Jag har flera gitarrer som har dessa egenskaper; dock ingenting som gör det lika bra som den här gitarren. Den är INSTANT SNAP över hela brädan -direkt när man väljer att attackera strängarna lite hårdare. Oavsett hur man kör; finns de enormt tilltagna: -distinktheten, dynamiken, strängseparationen, tonlängden där. Man behöver inte ens plugga in gitarren; innan man fattar det här är verkligen någonting utöver det vanliga när det gäller ultimat tonformning.

Mikrofoner:
Gitarren har två styck mikrofoner: En dubbelspolig stallmick + traditionell singlecoil halsmick. Har tidigare testat SD Screaming Demon -micken i al och ask gitarrer. Har då inte riktigt kommit överens med micken. Har tidigare upplevt en 'sag' karaktär i den som inte tilltalat mig. Dock i denna gitarr är allt detta som bortblåst. Och man förstår verkligen att micken är designad för att funka i denna typ av gitarrkonstruktion. Detta 'sag' medför att micken får en PAF karaktär i botten registret -som funkar alldeles fantastiskt med gitarrens distinkta och dynamiska AK-ton. Man kan nästan säga att micken värmer upp gitarrens distinktare AK-sound. Var tvungen att justera ner micken en hel del -för att den skulle sluta puscha soundet. (Något som verkligen inte behövs i detta instrument.)
SC-micken är klassisk Strata karaktär. Dock ger gitarrens disktare AK-ton lite lipsitck -känsla över soundet. SRV, Hendrix, Gilmour, Spaghetti western: THIS WILL BRING IT! Funkar grymt nice med fleratalet effekter i rad; som bla; Wah, Univibe, Chorus, Phaser -i signalkedjan före stärk. Jag upplever att det blir ofta lite för mycket av det goda distaktmässigt. Denna gitarr är (otroligt + överraskande nog) den bästa gitarr jag äger för Spaghetti Western sound. Så det är med lite sorg i hjärtat -som jag fattade beslutet att jag kommer att addera en parallell resistor för halsmicken idag. Detta för att halvera ohm -värdet närmare standard SC-mick på ca 250K.

Spelkänsla:
Precis som en Pålle custom; är detta en viktmässigt TUNG gitarr. Detta ställer då större krav på strap, axlar och rygg -om man skall svinga den på ett 2-timmars gigg. Eller den andra biten: Man har kroppen för det. Man behöver definitivt inte se ut som George Lynch för att fixa det. Fixar man en custom Pålle; fixar man det här. Med ett bättre och gärna lite bredare vadderat strap; blir spelkänslan väldigt stabil och skön. Det finns ingen viktmässig obalans med gitarren på kaggen. Stallet är recessed/nedfräst i kroppen -och ganska lågt ner positionerat över ytan på kroppen. Typ samma höjdkänsla som på en traditionell Strata. Dock påminner gitarren mer om typ Ibanez JEM -för mig. Ergonomiskt är guran en ren fröjd att lira på. Jag menar: Det blir ju inte direkt krångligt med en enda volym knopp -som även fungerar som mickväljare. På denna sitter det en push/pull. Föredrar man über-snabbt; så är det bara att byta till en push/push här. Poten är av lowfricktion/speed -variant; vilket innebär att den vrids väldigt enkelt. (Är personligen inte ett stort fan av low-F potar.) Halsen känns härligt len och bred. Baktill ollar man på en slink U-profil. Brädan känns plan, lättarbetad och behaglig. Stränghöjden går att ställa i princip hur 'slick' som helst för den som gillar det. Det första man slås av när man börjar spela på gitarren; är det MOSTRUÖST TIGHTA och sjungande tonen. man märker ganska snabbt att detta är en väldigt avslöjande gitarr för 'olater' -vilket kräver ens A-game ur plektrum handen. Det känns lite 'off' i början; med OJ vilken belöning man får när man börjat vänja sig lite!!!! Kick ass; är i det närmaste en underdrift i detta samman hangn. Efter ett tags spelande skiftade jag till en Custom Pålle; och OJ vad 'slö' den kändes i jämförelse... Och tro mig: Den Pållen ÄR absolut inte slö! Som jag var inne på tidigare; erbjuder Tigern ytterligare ett par register i dynamik än vad man är van vid. Mycket mer handlar om hur man väljer att slå an strängen/strängarna. What You do -is what You get. Detta såväl på gott och ont. Löst eller hårt spelar ingen roll -för att tonerna verkligen sjunger ut. Vid snabbare komplir; är blir kompet extremt mycket tightare. Mycket av efterklanger/haedroom vid exempelvis palm muting lir; är borta -och påminner mer om det man får ut ur stallmicken ur stallmicken på en Strata. Skillnaden här; är att man trots detta lirar på en HB -med alla fördelarna detta innebär. Stämning stabiliteten och svajjet är topp hylla. Trots att jag inte kunde hålla mig ifrån att börja spela innan jag töjt ut strängarna helt; behövdes inte mycket fin stämmande under hela sessionen med gitarren. Svajjet reagerar direkt och exakt. En annan annorlunda sak med detta instrument för mig personligen; är faktumet; att jag valde i första läget inte att montera på ett fetare sustain block på svajjet. Detta eftersom jag bedömde att tonen verkligen sjöng ut fantastiskt bra på gitarren med det tunnare orginal blocket undertill. Och detta beslut visade sig senare vara helt korrekt. Med tanke på vad gitarren väger -och hur den låter; vore det ren overkill med sustainblocket. Så jag nöjde mig endast med att 'muffa' fjädrarna i svajjet.

Summa sum:
Att köpa en gitarrer endast baserat på vad man ser i en säljes annons är i regel en chansning. Och här snackar vi torts allt som ett instrument som kostar ett par pengar mer. Men jag kände mig ändå förhållandevis trygg denna gång. Mycket tack vare att jag ägt denna gitarr tidigare; så jag hade ändå lite koll på vad jag gav mig in på. Så här i efter hand känner jag bara lika stor lycka som jag kände när affären var i hamn. Gitarren har redan nu: inte bara uppfyllt mina förväntningar -utan snarare överträffat dessa. Jag har adderat ett helt nytt sound till min palett -samtidigt som jag infriat ett långt 'past due' löfte till mig själv att en dag åter få vara en stolt ägare till denna gitarr. Det kan antingen vara att mina öron förändrats -eller att jag idag spelar med tunnare strängar än 'då': Men jag upplever att gitarren låter bättre idag -än vad kag minns att den gjorde 'back-in-the-day'. Jag är SÅ S***NS NÖJD att livet nästan känns som att det är i eufori just nu. Jag har nu tagit en hel vecka ledigt -bara för att göra det som jag drömt om så, så länge: Spela skiten ur denna gitarr! Idag skall gitarren upp på arbetsbänken en sista gång; för montering av en resistor. Sedan är det bara 'game on' -och nöta plektrum så det sjunger om det!!!!

-Dreams DO come true! 8) 8) 8) 8) 8)


13 Sep 2021, 12:40
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: NGD - Äntligen! Vilken härlig känsla!
kväll igen -efter en underbar dag tillsammans med 'tigern'. Parallell resistorn satt perfekt över halsmicken. Soundet tog ett väntat -och trevligt steg närmare mer traditionell SC-sound. Bytte även ut skumgummina under de direkt monterade mickarna mot riktiga fjädrar. Sänkte och finjusterade alla polerna på stall HB'n rätt. Efter detta har det bara spelats, druckits kaffe -och kört lunch på lokala grillen. Nu är det bara att låta öronen återhämta sig med att gå ut på kvälls promenad med vovven. Imorgon blir det först sovmorgon -och på't igen. :wink:

-Pappa känner sig rätt 'mysig': och mår bara; så bra, så bra... 8)


/ Jonken


13 Sep 2021, 19:47
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: NGD - Äntligen! Vilken härlig känsla!
Det är du och tigern mot världen. 8) Life is good.

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


13 Sep 2021, 23:32
Profile
User avatar

Joined: 09 Nov 2008, 13:03
Posts: 1314
Location: Ostkusten
Post Re: NGD - Äntligen! Vilken härlig känsla!
Vilken härlig Tiger du hittat! Kul att den verkar låta och kännas nice...kan ju vara ett lotteri det där ibland. :)

_________________
/Majkel

:: Emros Sound Production ::


14 Sep 2021, 10:58
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 39 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 38 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.