View unanswered posts | View active topics It is currently 23 Apr 2024, 10:09



Reply to topic  [ 15 posts ] 
Charvel 
Author Message

Joined: 17 Jan 2013, 12:59
Posts: 817
Post Charvel
Det har blivit dags att pensionera min Kramer som nått en gräns vad gäller modifiering.
Tänkte ersätta den med en floydad, liknande gitarr och sneglar på Charvel.
Sedan Fender tog över har man ju vräkt ut modeller med varianter.

Undrar två saker:

-Råder stor skillnad i byggkvalitet/trä/mekanik mellan MiM och MIJ?

-Avskyr platta, tunna halsar. Vilka modeller skall då undvikas? Är deras "Speed neck" att betrakta som tunn och platt?

Har provat DK24-modellen med rostad hals. Gillar den, men kommer inte överens med utseendet (för mkt Ibanez för min smak).


27 Aug 2021, 13:42
Profile
User avatar

Joined: 18 Sep 2008, 18:07
Posts: 474
Location: Göteborg
Post Re: Charvel
Profilen är mig veterligen samma på alla modeller. På gränsen till tunn d-profil. Jag föredrar egentligen tjocka halsar men tycker halsen på de jag har och haft som bekväma. Så har du testat en DK så vet du får. Kollade lite och förutom några signaturer så hade alla andra jag kollade på en "Speed neck" så med största sannolikhet hade nog gitarren du testade den profilen.

De har inte gjorts i Japan på väldigt länge. Jag testade en MIJ för många år sedan men kan inte svara på om den kändes bättre än de mexikanska jag har testat för jag minns inte. Den jag har kvar, en Demartini signatur, och en San Dimas jag hade ett tag behövde lite småfix med bandstavsändar och jag personligen föredrar en klar lack framför en matt så jag har gnuggat ganska mycket på halsen för att få den dit jag vill men då känns den också sjukt skön (för mig).

Bra att veta är halsarna inte är oljade som många på internet tror. Det är en tunn PU-lack på oavsett hur den har applicerats.

Satsa på en San Dimas Old Yella, den är skitfräck. Om du vill ha ett sänkt Floyd vill säga annars är det inte många modeller som har flushade.

/Niklas

_________________
"A song has to appeal sentimentally, intellectually, physically, visceraly, dig deep down into your soul and suck you into it. After that , of course, it'd be a matter of taste." - Kim Thayil

www.myspace.com/doldrumsrocks


27 Aug 2021, 15:55
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Charvel
Vad du än köper för nåt så köp ingen gitarr med "Floyd Rose Special". Sämsta sortens lågbudjetsvaj som du kommer att få byta ut alltför snabbt.


27 Aug 2021, 16:11
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4562
Location: Northbottom
Post Re: Charvel
Har en hög custom Charvels själv. Precis som 'Vikko' -så föredrar jag egentligen fetare halsar. Trots detta gillar verkligen Charvels kvartsågade, tunna D-profil -halsarna. De är breda både vid nöten och klacken; vilken gör dessa ypperliga för låsbara svajsystem. De har en compound radius på 12 till 16 tum. Detta medför att det 'rätta' låsbara svajet för dessa gitarrer ur strikt radius synpunkt är antingen ett Schaller Lockmeister (16 tum) -eller ett EDGE (16,9 tum). Jag rekommenderar verkligen att köpa en Charvel med typ ett 'sunkigare' svajsystem -så länge trä & övriga specs på guran tilltalar. Stall + stallblock byter man ändå till vad man själv villa ha. (Rekommenderar verkligen det nya Schaller lockmeister Floydet med det hårdare C45 stålet).

Orginal Duncan mickarna som sitter på Charvels (ofta JB & Jazz) -är i mitt tycke ingen direkt höjdare. Detta för att dessa gitarrer har goda tonala -och klang egenskaper -som inte behöver push -hjälp från mickarna. Output svagare mickar ger ett mycket bättre sound resultat i mitt tycke. På många Charvels sitter ju mickarna monterade direkt i kroppen utan mick sarger; vilket är ett stort plus när det gäller bra ton.

Skall man vara helt ärlig och hårdra detta; är det så här: Det enda man egentligen behöver ur en Charvel: Är kroppen och halsen. Vill man ha det ultimata; bör man räkna med att byta ut hela svajsystemet och stämskruvarna. Sedan ta en funderare ifall man gillar hur orginal mickarna låter efter detta...


/ Jonken :wink:


27 Aug 2021, 17:42
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post Re: Charvel
Jag är väldigt imponerad av nyare Charvel. För mig blev det en förra generationens Pro Mod So Cal Style 1.

Tunn len finish på den snabba goa halsen. Lagom feta band. Den känns inte mexikansk alls utan mer som någon som är byggt i USA. Floyd Rose FRT-02000-svajet funkar fint, jag kunde inte låta bli att köpa ett tyskt till en så bra gitarr, även om originalet funkar fint.

Jag gillar So Cal-modellerns fender-lika utseende, antagligen eftersom jag jag gillar Jake E Lee. (Japp, min är förstås vit med svart plektrumskydd...)

Men prova och se vad du tycker. Jag gillar normalt lite fetare halsar, men den här funkade för mig.


27 Aug 2021, 23:03
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4562
Location: Northbottom
Post Re: Charvel
Glömde:
Har haft några av de nya Pro Mod DK24 inne hos mig. Detta är gitarrerna med vanlig Strata style svaj (GOTOH 510) -och de karamelliserade halsarna med extra grafit förstärknings stänger i halsen. Speciellt denna med ask kropp var riktigt, riktigt nice -efter endast mick + stämskruv byte (låga, låsbara Schaller i nickel):
https://www.gear4music.se/sv/Gitarr-bas/Charvel-Pro-Mod-DK24-HSS-2PT-CM-Ash-Red-Ash/392I?origin=product-ads&gclid=CjwKCAjwmqKJBhAWEiwAMvGt6Iy42640lyL2AeXxo83Cj6sTHfbzM92qeRrWP0TToPx9Ja5AzIAEFxoC7I0QAvD_BwE

Kunden ifråga valde DiMarzio PAF Master, Area 61, Area 58 -med super switch och parallell resistorer i guran. (För att köra HB:n på 500K -och SC:na genom 250K.) Han fick verkligen det bästa av båda världarna: HB som lät som det ska -samt brumfria SC-mickar som verkligen lät riktig Strata. Blev en extra snygg vintage touch när han valde alla Dimarzio mickarna i cream -istället för svart som satt orginal. -Me liked! :wink:


/ Jonken


28 Aug 2021, 09:18
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Charvel
Jonken wrote:
Har en hög custom Charvels själv. Precis som 'Vikko' -så föredrar jag egentligen fetare halsar. Trots detta gillar verkligen Charvels kvartsågade, tunna D-profil -halsarna. De är breda både vid nöten och klacken; vilken gör dessa ypperliga för låsbara svajsystem. De har en compound radius på 12 till 16 tum. Detta medför att det 'rätta' låsbara svajet för dessa gitarrer ur strikt radius synpunkt är antingen ett Schaller Lockmeister (16 tum) -eller ett EDGE (16,9 tum). Jag rekommenderar verkligen att köpa en Charvel med typ ett 'sunkigare' svajsystem -så länge trä & övriga specs på guran tilltalar. Stall + stallblock byter man ändå till vad man själv villa ha. (Rekommenderar verkligen det nya Schaller lockmeister Floydet med det hårdare C45 stålet).

Orginal Duncan mickarna som sitter på Charvels (ofta JB & Jazz) -är i mitt tycke ingen direkt höjdare. Detta för att dessa gitarrer har goda tonala -och klang egenskaper -som inte behöver push -hjälp från mickarna. Output svagare mickar ger ett mycket bättre sound resultat i mitt tycke. På många Charvels sitter ju mickarna monterade direkt i kroppen utan mick sarger; vilket är ett stort plus när det gäller bra ton.

Skall man vara helt ärlig och hårdra detta; är det så här: Det enda man egentligen behöver ur en Charvel: Är kroppen och halsen. Vill man ha det ultimata; bör man räkna med att byta ut hela svajsystemet och stämskruvarna. Sedan ta en funderare ifall man gillar hur orginal mickarna låter efter detta...


/ Jonken :wink:


Isåfall är det ett mycket bättre val att köpa en Cort i en högre serie som har OFR för mindre pengar och få en kalasgitarr straight outa the box. Men det kanske är "fel" märke för de flesta..


28 Aug 2021, 12:04
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4562
Location: Northbottom
Post Re: Charvel
Vinyljunkie wrote:
Isåfall är det ett mycket bättre val att köpa en Cort i en högre serie som har OFR för mindre pengar och få en kalasgitarr straight outa the box. Men det kanske är "fel" märke för de flesta..

I min värld är detta definitivt inte alls fel. Det är precis detta som är min poäng här. Antingen väljer man att pröjsa 20 till 30 lök -för någonting man inte nödvändigtvis behöver byta ut någonting på; eller så köper man billigare (med åtråvärda specs & trä) -och byter in det man själv vill ha för typ en massa mindre lök. -Buyers choice.

/ Jonken :wink:


28 Aug 2021, 13:06
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Charvel
Jonken wrote:
Vinyljunkie wrote:
Isåfall är det ett mycket bättre val att köpa en Cort i en högre serie som har OFR för mindre pengar och få en kalasgitarr straight outa the box. Men det kanske är "fel" märke för de flesta..

I min värld är detta definitivt inte alls fel. Det är precis detta som är min poäng här. Antingen väljer man att pröjsa 20 till 30 lök -för någonting man inte nödvändigtvis behöver byta ut någonting på; eller så köper man billigare (med åtråvärda specs & trä) -och byter in det man själv vill ha för typ en massa mindre lök. -Buyers choice.

/ Jonken :wink:


Det märkliga är att det skiljer orimligt mycket i pengar mellan en gitarr med Floyd Rose Special och en med OFR. Och ofta verkar det inte ens vara dyrare specs i övrigt heller.


28 Aug 2021, 13:34
Profile

Joined: 17 Jan 2013, 12:59
Posts: 817
Post Re: Charvel
vikko98 wrote:
Profilen är mig veterligen samma på alla modeller. På gränsen till tunn d-profil. Jag föredrar egentligen tjocka halsar men tycker halsen på de jag har och haft som bekväma. Så har du testat en DK så vet du får. Kollade lite och förutom några signaturer så hade alla andra jag kollade på en "Speed neck" så med största sannolikhet hade nog gitarren du testade den profilen.

De har inte gjorts i Japan på väldigt länge. Jag testade en MIJ för många år sedan men kan inte svara på om den kändes bättre än de mexikanska jag har testat för jag minns inte. Den jag har kvar, en Demartini signatur, och en San Dimas jag hade ett tag behövde lite småfix med bandstavsändar och jag personligen föredrar en klar lack framför en matt så jag har gnuggat ganska mycket på halsen för att få den dit jag vill men då känns den också sjukt skön (för mig).

Bra att veta är halsarna inte är oljade som många på internet tror. Det är en tunn PU-lack på oavsett hur den har applicerats.

Satsa på en San Dimas Old Yella, den är skitfräck. Om du vill ha ett sänkt Floyd vill säga annars är det inte många modeller som har flushade.

/Niklas


Att profilen skulle vara samma genomgående, förbryllar mig. Jag upplever påtaglig skillnad i tjocklek och profil mellan San Dimas, Warren DeMartini och DK.


29 Aug 2021, 09:44
Profile

Joined: 17 Jan 2013, 12:59
Posts: 817
Post Re: Charvel
Tack så mycket för all värdefull input.

Jag är själv av åsikt att OFR (helst Schaller-tillverkade) är det enda som i längden håller.
Jag använder idag ett sådant från sent åttiotal och det funkar ännu perfekt, trots att vissa delar egentligen sett bättre dagar.
Nyckeln enligt min uppfattning ligger helt inom stålkvaliteten. Genuint, tyskt vapenstål är det enda som håller.

Dilemmat är nu huruvida denna modell https://charvel.com/gear/shape/dk/pro-m ... 2969411503 vars utseende jag inte gillar är att satsa på. Helst vill jag ju också ha FR. Denna attraherar då mer, på bekostnad av att halsen inte kommer att passa mig lika bra. https://www.charvel.com/gear/shape/san- ... 2965803503


29 Aug 2021, 09:52
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4562
Location: Northbottom
Post Re: Charvel
Vinyljunkie wrote:
Det märkliga är att det skiljer orimligt mycket i pengar mellan en gitarr med Floyd Rose Special och en med OFR. Och ofta verkar det inte ens vara dyrare specs i övrigt heller.

Precis så är det. Och; idag är det faktiskt Floyds mellan kvalité -stall: 1000-series; som sitter på väldigt många bättre kvalisort instrument. Många ser detta som något negativt. Men personligen tycker jag detta är något väldigt positivt; då jag hellre betalar +10 lök mindre för gitarren -och byter själv ut svaj, stämskruvar, mickar på gitarren. Detta ger ofta köparen/ägaren i slutändan ett bättre instrument -till en betydligt mindre slutprislapp.

Den viktiga stora fördelen här är givetvis att måtten på ett FR Special, FR 1000-series -är i princip samma som ett OFR -eller ett Schaller Lockmester. Detta gör det väldigt enkelt att bara byta ut för de flesta. Att byta ut nöten kan vara lite en lite knivigare process. Detta pga tre orsaker:

-Många gånger kan nöten vara off center monterad på gitarrer byggda länder med billigare arbetskraft.
-Ytan -eller hyllan som nöten ligger på tenderar att vara allt annat en jämn många gånger. (Detta givetvis pga samma orsak som ovan.)
-Hål bilden -eller monterings hålen för det vanligaste monterings alternativet: Toppmontering; är ofta 'hej-å-hå' -borrade i fabriken.

Dessa saker är dock förhållandevis enkla/billiga att åtgärda; genom att plugga och borra rätt -samt slipa kontaktytan rätt på hyllan. Fixar man inte dessa grejer själv; kostar det inte mycket att lämna in gitarren till ett proffs som fixar det.

När det gäller stämskruvar även på de dyrare high end instrument är ofta bra grejer; men långt ifrån det bästa ur Ex tonal synpunkt. De flesta stämskruvar som sitter på instrumenten är nämligen gjutna die cast -knoppar. Även axelhöjderna på stämskruvar tenderar i de flesta fall vara för höga -för vad som egentligen är optimalt för gitarren ifråga. Är man ute efter den perfekta klangen -som går att få ut ur den befintliga gitarr konstruktionen ifråga: Innebär att man även byter ut dessa. Återigen: Inte heller detta är raketvetenskap; och är väldigt enkelt att byta. Det man måste ha koll på här; är att veta:

A.) Vilka stämskruvar som är av bättre material (typ; mässing eller riktig stål.)
B.) Är av rätt modell + har en hål bild som passar instrumentet de skall monteras i.
C.) Har en passande axelhöjd -eller funktion man vill ha.

Elen som sitter i instrumenten; lämnar även en hel del mer att önska: Kablar och jack är ofta av det billigare slaget -och potarnas värden kan vara under all kritik. Även dessa saker är billiga saker att själv beställa > och åtgärda. Är man oäven med lödkolven; kostar det inte stora pengar att ta hjälp av proffsen.

I övrigt tenderar flera mellan prisade märkes instrument i 10000 -kronors klassen i övrigt vara riktigt bra ihopsatta Ex i Indonesen fabrikerna.


/ Jonken


29 Aug 2021, 10:13
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4562
Location: Northbottom
Post Re: Charvel
Fingers on fire wrote:
Tack så mycket för all värdefull input.

Jag är själv av åsikt att OFR (helst Schaller-tillverkade) är det enda som i längden håller.
Jag använder idag ett sådant från sent åttiotal och det funkar ännu perfekt, trots att vissa delar egentligen sett bättre dagar.
Nyckeln enligt min uppfattning ligger helt inom stålkvaliteten. Genuint, tyskt vapenstål är det enda som håller.

Dilemmat är nu huruvida denna modell https://charvel.com/gear/shape/dk/pro-m ... 2969411503 vars utseende jag inte gillar är att satsa på. Helst vill jag ju också ha FR. Denna attraherar då mer, på bekostnad av att halsen inte kommer att passa mig lika bra. https://www.charvel.com/gear/shape/san- ... 2965803503

Rekommenderar även dig att notera -att Thomann just nu har gynnsam rea på B.C. Rich Showroom gitarrer som hängt i deras butik. För typ 15 lök -kan du få ett riktigt fint kvalla instrument med Tyskt orginal Floyd (enligt Thomann): https://www.thomann.de/se/bc_rich_shredzilla_z6_ex._cb_showroom.htm
https://www.thomann.de/se/bc_rich_shredzilla_z6_ex._re_showroom.htm
Liknande gura med 1000-series svaj: https://www.thomann.de/se/bc_rich_shredzilla_pro_ex_sm_showroom.htm


/ Jonken :idea: :wink:


29 Aug 2021, 10:33
Profile
User avatar

Joined: 18 Sep 2008, 18:07
Posts: 474
Location: Göteborg
Post Re: Charvel
Fingers on fire wrote:
vikko98 wrote:

Att profilen skulle vara samma genomgående, förbryllar mig. Jag upplever påtaglig skillnad i tjocklek och profil mellan San Dimas, Warren DeMartini och DK.


Demartinin jag har är en San Dimas och jag märkte ingen skillnad på profilerna när jag den andra Pro Mod San Dimas (förra generationen) gitarren i min ägo. Just halsprofilen är väl en av Charvels stora "selling points" och jag har självklart inte testat alla modeller utan kollade bara specarna på hemsidan.

Andra Charvels jag har testat och ägt har varit i samma skola profilmässigt. Vad är den stora skillnaden du upplever?

/Niklas

_________________
"A song has to appeal sentimentally, intellectually, physically, visceraly, dig deep down into your soul and suck you into it. After that , of course, it'd be a matter of taste." - Kim Thayil

www.myspace.com/doldrumsrocks


30 Aug 2021, 10:56
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Charvel
För de som kan sätta ihop en HPD finns inga problem. Jag är jävligt glad att jag inte har tummen mitt i handen och sett till att lära mig hur jag ska göra. Å andra sidan har det medfört att jag satt ihop långt fler gitarrer än jag behöver. :mrgreen:

Men jag håller med Jonken. Skaffa en billig gitarr med bra träbitar och byt ut det som inte håller måttet. Alternativt köp bra delar och lämna bort det till nån som kan. Att köpa en färdig gitarr verkar vara det absolut sämsta alternativet idag om man prompt måste ha något helt nytt.


30 Aug 2021, 12:01
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 15 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 40 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.