View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 13:17



Reply to topic  [ 17 posts ] 
Hitta tillbaka 
Author Message

Joined: 30 Aug 2017, 20:24
Posts: 159
Post Hitta tillbaka
Vad gör man för att hitta tillbaka till musiken? Och bli bättre? När jag väl spelar så är det oftast precis innan jag ska lägga mig så då tvingar jag mig att hänga upp gitarren igen även om det är då inspiration kommer.
Så hur ska jag göra för att hitta tillbaka till musiken? Hur har ni gjort i en svacka?

Oftast blir det samma plinkande och plonkande när jag inte har inspiration vilket tyvärr är påfallande ofta..
Tittar tyvärr alldeles för mycket på instrumentgrejer utan att ha behov av det. Det är lätt att det blir det som småbarnsfarsa känner jag.

Så hur ska jag göra, har ni några tips? Ja snälla kom med några!!!


03 Sep 2021, 19:16
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2531
Location:
Post Re: Hitta tillbaka
Om du inte redan har, en liten vettig stärkare eller digitalmoj som i hörlurar kan ge den typ av ljud du gillar.
Plus en ingång eller möjligheten att ha nice musik att spela till, så det känns som du är en i bandet.
Sen är det bara att åka utan att nån blir störd.... 8)


03 Sep 2021, 19:33
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 30 Aug 2017, 20:24
Posts: 159
Post Re: Hitta tillbaka
zoork_1 wrote:
Om du inte redan har, en liten vettig stärkare eller digitalmoj som i hörlurar kan ge den typ av ljud du gillar.
Plus en ingång eller möjligheten att ha nice musik att spela till, så det känns som du är en i bandet.
Sen är det bara att åka utan att nån blir störd.... 8)


Har funderat på att skaffa en fender mustang micro så att jag kan lira här hemma utan att störa kärringen eller barn på kvällen och för att kunna spela med i låtar. Är dock inte så noga egentligen med förstärkare då jag ofta spelar oinpluggat. Så det är väl inte där problemet sitter.

Vad ska man göra för hitta tillbaka till sitt egna skapande? De "bästa" låtarna jag gjort är de som jag gjort på en kvart ungefär, det har bara kommit i ett svep.
Jag går och väntar på att inspirationen ska komma men den har gått och gömt sig väldigt väl, det skall sägas att jag är ganska känslostyrd i mitt låt- och textförfattande när
jag väl lyckas göra något, jag får en känsla för något och då skriver jag men det kommer alldeles för sällan.


03 Sep 2021, 19:49
Profile

Joined: 12 Feb 2008, 22:09
Posts: 2257
Location: Stockholm
Post Re: Hitta tillbaka
Musikskapande kan vara så himla mycket, förutom att spela på en guitar. Jag använder dator med DAW och justa monitorer, finns hur många infallsvinklar som helst. Tycker man inte det funkar, finns det bra hörlurar idag. Nackdelen med stärkare är att det låter ganska starkt. Idag finns det också pluggar som låter hur bra som helst, dessutom till rimliga pengar.


03 Sep 2021, 21:04
Profile

Joined: 18 Feb 2018, 20:05
Posts: 117
Post Re: Hitta tillbaka
Ta privatlektioner? Så blir du ”tvingad” att lära dig nya grejer. Lätt att lägga pengar på prylar, men att någon lägger ned tid enbart för att förbättra ditt spel är ju egentligen rätt lyxigt.

Eller läs lite mer musikteori och tvinga dig själv att också tillämpa den. Nya ”verktyg” och uppslag. (Finns bra distanskurser t.ex.)


03 Sep 2021, 22:07
Profile

Joined: 30 Aug 2017, 20:24
Posts: 159
Post Re: Hitta tillbaka
lagomsömndrucken wrote:
Ta privatlektioner? Så blir du ”tvingad” att lära dig nya grejer. Lätt att lägga pengar på prylar, men att någon lägger ned tid enbart för att förbättra ditt spel är ju egentligen rätt lyxigt.

Eller läs lite mer musikteori och tvinga dig själv att också tillämpa den. Nya ”verktyg” och uppslag. (Finns bra distanskurser t.ex.)


Privatlektioner är en bra idé men det blir nog lite svårt att få ihop med livet. En liten plus en till på väg gör att tid utanför hemmet, ja innanför hemmet också för den delen, kommer att bli begränsat.

Tips på något teoretiskt som man "bör" kunna? Och hur gör man egentligen för att tvinga sig till att tillämpa något?
Det är en ärlig fråga, jag har så lätt för att bara skita i saker om jag verkligen inte måste.

Musik för mig är ju något som jag gör frivilligt medans saker som jag gör för att jag måste är t.ex. att hålla ett tal på jobbet.


03 Sep 2021, 22:22
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Hitta tillbaka
Finns väl inga patentsvar, men för mig har det mycket att göra med vilket folk man spelar med och vilken typ av musik som ska spelas. Det blir liksom alltid nya infallsvinklar då som ska mötas med nya grejer som ska läras.
Har man ingen att spela med så kan det säkert vara nyttigt att skapa sina egna projekt. Plocka ut en knippe låtar som är lite utanför det du i normala fall spelar och studera in dom. Eller försök lära en för dig ny spelstil etc !

_________________
pudas


04 Sep 2021, 09:30
Profile
User avatar

Joined: 04 Jun 2008, 15:06
Posts: 1920
Post Re: Hitta tillbaka
Back to basic. Ta ut och lär dig lira låtar som du gillar. Lär dig så många bra låtar som möjligt. Det ger stor chans till många aha-upplevelser. En bieffekt blir att du så småningom kommer på nya egna idéer. Plus att du övar upp både hjärna och fingrar i musikaliska spår. Det ena ger det andra - och så småningom det tredje...

_________________
Gud finns inte.


04 Sep 2021, 09:35
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2740
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Hitta tillbaka
Säger som andra sagt, privatlektioner, hitta andra spelsugna musiker att spela med sedan kan du alltid testa ett par Waza Air. viewtopic.php?f=25&t=128312

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


04 Sep 2021, 11:51
Profile
User avatar

Joined: 10 Jan 2004, 12:09
Posts: 1927
Location: Stockholm
Post Re: Hitta tillbaka
Har suttit i samma sits med små barn de senaste åren och det är svårt att kombinera med musikskapande och spelande. Inspiration kommer allt som oftast när man är uppbunden med andra förpliktelser. Jag har också varit förpassad till att utföra det sent på kvällarna när man egentligen är för trött. Att klämma fram lite kreativitet då kan vara i det närmaste omöjligt.

Det som har funkat rätt bra för mig när det gäller att bli bättre är kurser. Någon privatlektion som kräver att man är tillgänglig en viss tid har det inte varit fråga om, utan jag har använt mig av https://jtcguitar.com som har ett bra urval. Finns säkert andra.

När det gäller skapande och inspiration så har jag helt enkelt sänkt ribban. Ett bra sätt har varit att bestämma sig att nu ska jag göra en minuts musik, oberoende av om jag tycker att det blir bra eller inte. Det har i alla fall hållit igång skapandeprocessen.

Sen att ta ut låtar, eller delar av låtar, är också ett sätt att ha ett mål och begränsningar som gör att man inte bara hamnar i gamla hjulspår. Jag har just nu rätt roligt med att ta ut gamla hårdrockslåtar som jag lyssnade på när jag var yngre.

_________________
The easiest thing is to be an artist because there is no diploma for it. Come and be a doctor, a philosopher, an atomic physicist, if you can. Artists! I don't like artists. - Ara Güler


04 Sep 2021, 20:38
Profile

Joined: 30 Aug 2017, 20:24
Posts: 159
Post Re: Hitta tillbaka
Jyda wrote:
Har suttit i samma sits med små barn de senaste åren och det är svårt att kombinera med musikskapande och spelande. Inspiration kommer allt som oftast när man är uppbunden med andra förpliktelser. Jag har också varit förpassad till att utföra det sent på kvällarna när man egentligen är för trött. Att klämma fram lite kreativitet då kan vara i det närmaste omöjligt.

Det som har funkat rätt bra för mig när det gäller att bli bättre är kurser. Någon privatlektion som kräver att man är tillgänglig en viss tid har det inte varit fråga om, utan jag har använt mig av https://jtcguitar.com som har ett bra urval. Finns säkert andra.

När det gäller skapande och inspiration så har jag helt enkelt sänkt ribban. Ett bra sätt har varit att bestämma sig att nu ska jag göra en minuts musik, oberoende av om jag tycker att det blir bra eller inte. Det har i alla fall hållit igång skapandeprocessen.

Sen att ta ut låtar, eller delar av låtar, är också ett sätt att ha ett mål och begränsningar som gör att man inte bara hamnar i gamla hjulspår. Jag har just nu rätt roligt med att ta ut gamla hårdrockslåtar som jag lyssnade på när jag var yngre.


Tack äntligen en som förstår det där med tid och småbarn det är ju lite obefintligt i sig. Med detta sagt är det absolut inte något fel med tipsen som ni andra har kommit med heller jag uppskattar alla tips jag kan få!

Har haft det som tanke långt tillbaka att jag ska försöka spela en kvart varje dag istället för 1 timma varje vecka det har väl slutat sådär i slutändan.

Mitt gehör är ju faktist någonting som jag vill förbättra då det inte är det bästa (tycker att det tar för lång tid och brukar inte sätta allting klockrent) så det är ju absolut någonting jag borde öva upp, och som Granis tipsade om så kanske waza air kanske kan vara något just för att få musik och gitarr att spela till

Vad gör ni själva när ni inte har lust att plocka upp gitarren? Hur får ni den berömda tummen ur bakändan? Om ni då har haft problem med det.

Det där med band sysslar jag gärna med men vi har en paus för tillfället då basisten flyttat till Gotland och jag väntar barn nummer två, man kan säga att vi är proggband som inte fattat att vi är en duo så vi kör på som att vi är ett helt band. Ja jag är öppen för andra band också om det är som att någon här skulle vara intresserad, jag bor i Göteborg.


04 Sep 2021, 22:12
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Hitta tillbaka
Jag har rotat runt på Youtube efter inspiration, t.ex om det har pratats om någon skicklig musiker här eller på annat ställe så har jag kollat upp personens musik. Då dyker det ofta upp något låt jag vill lära mig, eller en intressant teknik.

Då finns det ofta filmer där låten eller tekniken demonstreras etc, så försöker jag lära mig.

En av de mest omvälvande grejorna jag hittat är hybrid picking, som visserligen förknippas med country men funkar till allt möjligt. Det har förändrat min spelstil och teknik avsevärt till det bättre. Jag var 55 år när jag började med det tänket, så det är alltid möjligt att utvecklas. Inga småbarn, nej, men alla hamnar i svackor då och då.

Nu håller jag på med att vidareutveckla min teknik med att kombinera plektrum och fingerplock, det "kostar" en finger, pekfingret, men spelet flyter mellan fingrarna och plektrum fram och tillbaka.

Dvs mitt i fingerplock typ "Dust in the wind" kan jag lägga in ett snabbt plektrumparti, eller ackordtugg.

Det viktigaste är att odla sin nyfikenhet!

_________________
/Lennart


05 Sep 2021, 22:58
Profile
User avatar

Joined: 05 Apr 2011, 15:42
Posts: 530
Location:
Post Re: Hitta tillbaka
Kan du planera in en 30-60 minuter om dan bara till dig själv är det ju toppen, men med småbarn förstår jag att det knappast är fallet. Är svårt att automatiskt känna sig "inspirerad" bara för att man fått 30 min över.

oftast är det ju svårt att komma igång. Men som de sagt ovan, en kurs du pröjsat för och kan ta i din takt kan ju vara bra. tex https://www.guitartricks.com/home.php finns ju,
Du kan pröva på gratis i 14 dagar o då får du garanterat en massa erbjudanden o rabatter som ska få dig att fortsätta :)
Massa att hitta där på olika nivåer och verktyg så du vet var du var sist/höll på med. Tror framförallt den struktur de erbjuder kan va nått o göra det lättare för dig att hålla spelandet och samtidigt känna att du kommer nån stans.

Lycka till!


06 Sep 2021, 13:50
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Hitta tillbaka
All som har barn har varit eller är i samma sits.
Själv går jag ut i studion efter sonen somnat mer eller mindre varje dag (typ vid 21 tiden).
Oftast är det sjukt jobbigt och oinspirerande i början men det kommer igång och blir skoj.

Hitta tillbaka till musiken är en intressantare fråga, tycker jag.
Det är många jag känner som upplever att det sakta tynar bort (periodvis även jag själv).
Jag tror att hela grejen sitter i "hitta ny musik som tänder en" och att det är helt nyckeln till att hålla det levande.
De flesta verkar stagnera i sitt musiklyssnade när de blir lite äldre, antingen att de stannar med samma artister eller inom samma typ av musik alltid.
För mig är det helt självklart att intresset bleknar om man lyssnar på typ samma sak alltid.
Jag tror att man måste söka sig nya grejer, lägga tiden att hitta nya stilar i helt andra stilar än det man annars lyssnar på.
Även saker som man kanske inte alls uppskattar i början men som sen växer.

Tänker man på det så är det ju självklart.
Se bara samma typ av film alltid blir snabbt rätt trist.

Att hålla musik och ett "över det normala" intresse vid liv kräver arbete.
Ett arbete som de flesta inte verkar vilja göra och blir prylnissar eller vintagenissar istället.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


06 Sep 2021, 14:12
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Hitta tillbaka
Custom Sam wrote:
Jag har rotat runt på Youtube efter inspiration, t.ex om det har pratats om någon skicklig musiker här eller på annat ställe så har jag kollat upp personens musik. Då dyker det ofta upp något låt jag vill lära mig, eller en intressant teknik.

Då finns det ofta filmer där låten eller tekniken demonstreras etc, så försöker jag lära mig.

En av de mest omvälvande grejorna jag hittat är hybrid picking, som visserligen förknippas med country men funkar till allt möjligt. Det har förändrat min spelstil och teknik avsevärt till det bättre. Jag var 55 år när jag började med det tänket, så det är alltid möjligt att utvecklas. Inga småbarn, nej, men alla hamnar i svackor då och då.

Nu håller jag på med att vidareutveckla min teknik med att kombinera plektrum och fingerplock, det "kostar" en finger, pekfingret, men spelet flyter mellan fingrarna och plektrum fram och tillbaka.

Dvs mitt i fingerplock typ "Dust in the wind" kan jag lägga in ett snabbt plektrumparti, eller ackordtugg.

Det viktigaste är att odla sin nyfikenhet!


Amen på den.

//MO

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


06 Sep 2021, 14:13
Profile WWW
User avatar

Joined: 28 Sep 2004, 13:36
Posts: 1786
Location: Uppsala
Post Re: Hitta tillbaka
Jag är i samma sits, fick mitt andra barn alldeles nyligen och är just nu pappaledig och försöker klämma in spelande i den tillvaron. Jag är faktiskt ganska inspirerad för tillfället - barnen är ingen intellektuell verksamhet om man säger så (mitt jobb är mera mentalt krävande) så det finns utrymme att fundera på låtar och sånt men förstås jättedåligt med tid och ork.

Mitt tips rent spontant är att försöka göra verktygen (instrumenten) så tillgängliga som möjligt - t.ex
ha en gitarr skräpande i vardagsrumssoffan så är det större chans för den att konkurrera med mobiltelefonen när det dyker upp små stunder här och där. Är det för stor tröskel att hålla på så är det lätt att man inte orkar alls. Då är det bättre att försöka göra som Magnus Olsson och "tvinga" sig själv att sitta nån timme på kvällen även om det tar emot lite.

Jag gillar ju att spela in musik på datorn och det kan ibland kännas jäkligt segt under dessa omständigheter. Men nu har jag lyckats arra en låt enbart på akustisk gitarr genom att lira mellan barnbestyren.


06 Sep 2021, 20:05
Profile

Joined: 29 Mar 2016, 17:55
Posts: 253
Post Re: Hitta tillbaka
Jag övar inte längre, som jag gjorde förr. Då övade jag skalor, teknik/hastighet, jazzlåtar, fusionlåtar, knepiga grejer för att utvecklas på det sättet.
Det som får mig att vilja lira nu är en bra låt, att hitta de rätta melodislingorna eller riffen som lyfter en låt, och det är ofta superenkla grejer. Jag har gått tillbaka till att lyssna enormt mkt på Beatles som var bandet jag lyssnade på som en galning på innan jag blev tonåring. Tycker det är intressantare och mer spännande att skapa musik och hitta de där små enkla grejerna på gitarren som får låten att steppa upp, snarare än att öva teknik/teori etc. Jag tycker fortfarande att det är kul att planka låtar och gitarrfigurer i låtar, men då är det ofta enkla grejer i pop- och rocklåtar som gör att jag själv kan inspireras till att göra något liknande i en låt som jag håller på med. :)


06 Sep 2021, 21:45
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 17 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot], bummer and 35 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.